'el 'Isö ■^w <.vi iciai "4 r Signalen fhalen volvo Hogere productie Volvo V60 Plug-in hybrid UUR Van Dorst NT: TILBURGSE KOERIER LexusIS300h 1 l f=Xl Tony Vos sert- www.roosmalen.nl www.lexus-breda.nl O os.nl M.NL Met het verschijnen van de nieuwe Lexus IS is het volledige programma van het Japanse topmerk vernieuwd. De aüto concurreert net als voor heen met de Mercedes C-klasse en BMW 3-serie en wordt net zoals de andere modellen binnen het merk louter als hybride geleverd. enwifi IS! iurant 27508 3-4684540 I Klaar voor een proefrit? Ga voor meer informatie naar Lexus dealer Crogtdijk 52 Breda Tel. 076- 57 11 933 J er naai iingen e IS is ten op toegenomen, •asis. D Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 23 Donderdag 6 juni 2013 Oplage 112.500 Lexus levert de nieuwe IS in drie techni sche varianten. Maar gezien ons fiscale regime komt alleen de IS300h met hybride aandrijflijn bij ons in de showroom. Reden daarvoor is de enorm gunstige C02-uit- stoot van 99 g/km die de andere varianten zichzelf uit de markt doen prijzen. tortoerental vliegensvlug toeneemt. Met een soort van vertraging komt de auto daarna pas serieus op gang. Dat zou met de huidige elektronische mogelijkheden toch minder rumoerig, directer en sneller moeten kunnen. Het is zo ongeveer het enige wat in negatieve zin over de nieuwe Lexus IS kan worden gezegd. Passend bij de uitstraling is het onder stel behoorlijk sportief afgestemd. Dat is dus ook helemaal geen schande. Door de achterwielaandrijving is er een mooie gewichtsverdeling verkregen. De bestu ring is keurig communicatief en het totale rijkarakter mag uiterst dynamisch worden genoemd. De F Sport heeft als extra een zogenaamde Sport stand met de mr“ scherpe afstemming van diverse om delen. Op dat moment wordt er ook kunstmatig motorgeluid ingescue via een luidspreker het interieur geblazen. Inderdaad, kunstmatig en daar om snel uitzetten. Kunstmatig Net zoals de andere hybrides van Lexus is geen sprake van een traditionele over brenging naar de achterwielen. Het ka rakter lijkt nog het meeste op een CVT en daarvan maakt het merk ook dankbaar mis/gebruik door die term voor de trap loze overbrenging te gebruiken. Wat in ieder geval gelijk is aan een CVT is dat bij fors intrappen van het gaspedaal het mo- Viercilinder De IS is net als voorheen een sportief ogende, compacte sedan met een lengte van 4,67 meter. Dat is zeker niet overdre- groot, al is het formaat ten opzichte het vorige model wel toegenomen, arrosserie past helemaal in de lijn van lige GS en kenmerkt zich uiteraard scherp gesneden grille. Lexus le- naast de normale uitvoeringen ook F Sport die een nog wat krachtigere traling heeft vanwege de andere bum perpartij. Lexus neer de li .ze DOD. 1 De wekelijkse productie van de Volvo van de bijtelling en dat is koren op de T~) T} 1 Hug-in Hybrid wordt opgeschroefd molen voor veel zakelijke rijders. Het zag Ir Ir 1 1 »an 150 tot 282 stuks, bijna een verdub- er naar uit dat een deel van de bestel- 1 tbeling. De belangstelling voor het model Iingen pas volgend jaar uitgeleverd zou 4 1 lis groot, vooral vanuit Nederland. De gaan worden, maar met deze inhaalslag I 1 productieverhoging is goed nieuws, lm- heeft Volvo goede verwachtingen dat de I i ™rs alle exemplaren die dit jaar worden levering toch nog dit jaar zal plaatsvin- Ifi geregistreerd gaan nog voor vrijstelling den. sert- 1 I VAN ROOSMALEN DE BEEMD vooronder ligt namelijk een 2,5 liter vier- cilinder die alleen al 181 pk levert en een koppel van 221 Nm. Daarbij komt dan nog eens een elektromotor die het totale ver mogen brengt op 223 pk. Dat is niet gering en zorgt ondanks een gewicht van 1.620 kg voor een acceleratie naar 100 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid die met 200 km/u bescheiden klinkt. Maar wat heb je aan meer? ormaat van de IS is ten opzichte van model toegenomen, zowel qua .s wielbasis. Dat levert achterin ,_,ens het merk 8 centimeter extra been- luimte op, maar dan nog moet het model in diverse concurrenten op dit vlak toch nog z’n meerdere erkennen. De gunstige CO2-uitstoot brengt een lage. BPM met zich mee en dat bepaalt de ver- Opschuiven koopprijzen die zeer aantrekkelijk zijn. Al langere tijd heeft Lexus zijn weg gevon- Bovendien komt deze Lexus de komende den met een geheel eigen uitstraling voor tijd in aanmerking voor 20 procent bijtel de interieurs. Daar maakt de IS300h geen ling. De instapversie start bij 36.990 euro, uitzondering op. Waar het gaat om mate- De duurste variant is de Luxury Line voor riaalkeuze en afwerking behoort het merk 48.790 euro. tot de top. Het dashboard is origineel van indeling met een centrale klok die naar rechts opschuift als er extra functies wor den aangezet. Dit item is rechtstreeks afkomstig uit de LFA sportwagen. In som mige dingen gaat Lexus net iets te ver. Bij het instellen van de temperatuur voor het interieur wordt er gebruik gemaakt van een soort van langwerpige touchscreen knopjes die best wat gewenning vragen. De bediening van audio en navigatie met een soort van kruising tussen een muis en joystick is van alle Lexus-modellen be kend en werkt ook in de IS300H weinig exact. Het for d met de meest het vorige m diverse onder- lewngte als ‘t er ook een volger1—* schakeld dat ruimte in wordt in c Natuurlijk laten bedrijfsleven en con sumenten zich in deze tijden sterk beïnvloeden door cijfers waarmee lustig in het rond wordt gestrooid. Recent werd bekend dat de autover kopen in de maand mei behoorlijk zijn gekrompen ten opzichte van I vorig jaar. Ach en wee roept dan ie- I dereen die hierbij betrokken is, maar tegelijk vraag ik me dan af wat de cijfers van één maand zeggen. Trends 1 in de markt moeten altijd over een langere periode bekeken worden. En het is nu eenmaal een feit dat de autoverkopen in het eerste half jaar van 2012 een soort van kunstmatig hoger lagen. Op 1 juli 2012 namelijk werden de CO2-grenzen voor lagere bijtelling aangescherpt. Dat zorgde er voor dat de verkopen in de eer ste zes maanden en nog sterker in mei en juni hoger waren dan in een 1 'normaal' verkoopjaar. Dat houdt I vervolgens ook weer in dat de ver- koopcijfers in een matig 2013 in deze maanden extreem slecht lijken. Ook juni zal naar mijn idee zo'n daling la ten zien. Maar omdat in juli vorig jaar juist veel minder auto's werden afge zet, lijkt het gemakkelijk te voorspel- I len dat er voor die maand een plus I in het vooruitzicht ligt. We kunnen ons beter richten op de wat langere termijn en daar onze stemming van af laten hangen. En nee, morgen of overmorgen is het allemaal nog niet afgelopen, maar ik probeer gewoon hoop te putten uit alles positieve signalen... ven gr van het De carros de huidic door de vert r”' een F _r_. uitstraling nartij. us neemt met de IS300h afscheid van lekker klinkende zescilinder. In het B1-FAD-64O| üiiuüü

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13