'el 'Isö
■^w <.vi iciai
"4 r
Signalen
fhalen
volvo
Hogere productie Volvo
V60 Plug-in hybrid
UUR
Van Dorst
NT:
TILBURGSE KOERIER
LexusIS300h
1
l f=Xl
Tony Vos
sert-
www.roosmalen.nl
www.lexus-breda.nl
O
os.nl
M.NL
Met het verschijnen van de nieuwe
Lexus IS is het volledige programma
van het Japanse topmerk vernieuwd.
De aüto concurreert net als voor
heen met de Mercedes C-klasse en
BMW 3-serie en wordt net zoals de
andere modellen binnen het merk
louter als hybride geleverd.
enwifi
IS!
iurant
27508
3-4684540
I
Klaar voor een proefrit?
Ga voor meer informatie naar Lexus dealer
Crogtdijk 52 Breda Tel. 076- 57 11 933
J
er naai
iingen
e IS is ten op
toegenomen,
•asis. D
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 23 Donderdag 6 juni 2013 Oplage 112.500
Lexus levert de nieuwe IS in drie techni
sche varianten. Maar gezien ons fiscale
regime komt alleen de IS300h met hybride
aandrijflijn bij ons in de showroom. Reden
daarvoor is de enorm gunstige C02-uit-
stoot van 99 g/km die de andere varianten
zichzelf uit de markt doen prijzen.
tortoerental vliegensvlug toeneemt. Met
een soort van vertraging komt de auto
daarna pas serieus op gang. Dat zou met
de huidige elektronische mogelijkheden
toch minder rumoerig, directer en sneller
moeten kunnen. Het is zo ongeveer het
enige wat in negatieve zin over de nieuwe
Lexus IS kan worden gezegd.
Passend bij de uitstraling is het onder
stel behoorlijk sportief afgestemd. Dat
is dus ook helemaal geen schande. Door
de achterwielaandrijving is er een mooie
gewichtsverdeling verkregen. De bestu
ring is keurig communicatief en het totale
rijkarakter mag uiterst dynamisch worden
genoemd. De F Sport heeft als extra een
zogenaamde Sport stand met de mr“
scherpe afstemming van diverse om
delen. Op dat moment wordt er ook
kunstmatig motorgeluid ingescue
via een luidspreker het interieur
geblazen. Inderdaad, kunstmatig en daar
om snel uitzetten.
Kunstmatig
Net zoals de andere hybrides van Lexus
is geen sprake van een traditionele over
brenging naar de achterwielen. Het ka
rakter lijkt nog het meeste op een CVT en
daarvan maakt het merk ook dankbaar
mis/gebruik door die term voor de trap
loze overbrenging te gebruiken. Wat in
ieder geval gelijk is aan een CVT is dat bij
fors intrappen van het gaspedaal het mo-
Viercilinder
De IS is net als voorheen een sportief
ogende, compacte sedan met een lengte
van 4,67 meter. Dat is zeker niet overdre-
groot, al is het formaat ten opzichte
het vorige model wel toegenomen,
arrosserie past helemaal in de lijn van
lige GS en kenmerkt zich uiteraard
scherp gesneden grille. Lexus le-
naast de normale uitvoeringen ook
F Sport die een nog wat krachtigere
traling heeft vanwege de andere bum
perpartij.
Lexus neer
de li
.ze DOD. 1 De wekelijkse productie van de Volvo van de bijtelling en dat is koren op de
T~) T} 1 Hug-in Hybrid wordt opgeschroefd molen voor veel zakelijke rijders. Het zag
Ir Ir 1 1 »an 150 tot 282 stuks, bijna een verdub- er naar uit dat een deel van de bestel-
1 tbeling. De belangstelling voor het model Iingen pas volgend jaar uitgeleverd zou
4 1 lis groot, vooral vanuit Nederland. De gaan worden, maar met deze inhaalslag
I 1 productieverhoging is goed nieuws, lm- heeft Volvo goede verwachtingen dat de
I i ™rs alle exemplaren die dit jaar worden levering toch nog dit jaar zal plaatsvin-
Ifi geregistreerd gaan nog voor vrijstelling den.
sert- 1
I VAN ROOSMALEN DE BEEMD
vooronder ligt namelijk een 2,5 liter vier-
cilinder die alleen al 181 pk levert en een
koppel van 221 Nm. Daarbij komt dan nog
eens een elektromotor die het totale ver
mogen brengt op 223 pk. Dat is niet gering
en zorgt ondanks een gewicht van 1.620
kg voor een acceleratie naar 100 km/u in
8,3 seconden en een topsnelheid die met
200 km/u bescheiden klinkt. Maar wat heb
je aan meer?
ormaat van de IS is ten opzichte van
model toegenomen, zowel qua
.s wielbasis. Dat levert achterin
,_,ens het merk 8 centimeter extra been-
luimte op, maar dan nog moet het model
in diverse concurrenten op dit vlak toch
nog z’n meerdere erkennen.
De gunstige CO2-uitstoot brengt een lage.
BPM met zich mee en dat bepaalt de ver-
Opschuiven koopprijzen die zeer aantrekkelijk zijn.
Al langere tijd heeft Lexus zijn weg gevon- Bovendien komt deze Lexus de komende
den met een geheel eigen uitstraling voor tijd in aanmerking voor 20 procent bijtel
de interieurs. Daar maakt de IS300h geen ling. De instapversie start bij 36.990 euro,
uitzondering op. Waar het gaat om mate- De duurste variant is de Luxury Line voor
riaalkeuze en afwerking behoort het merk 48.790 euro.
tot de top. Het dashboard is origineel van
indeling met een centrale klok die naar
rechts opschuift als er extra functies wor
den aangezet. Dit item is rechtstreeks
afkomstig uit de LFA sportwagen. In som
mige dingen gaat Lexus net iets te ver. Bij
het instellen van de temperatuur voor het
interieur wordt er gebruik gemaakt van
een soort van langwerpige touchscreen
knopjes die best wat gewenning vragen.
De bediening van audio en navigatie met
een soort van kruising tussen een muis
en joystick is van alle Lexus-modellen be
kend en werkt ook in de IS300H weinig
exact.
Het for
d met de meest het vorige m
diverse onder- lewngte als
‘t er ook een volger1—*
schakeld dat ruimte
in wordt in c
Natuurlijk laten bedrijfsleven en con
sumenten zich in deze tijden sterk
beïnvloeden door cijfers waarmee
lustig in het rond wordt gestrooid.
Recent werd bekend dat de autover
kopen in de maand mei behoorlijk
zijn gekrompen ten opzichte van
I vorig jaar. Ach en wee roept dan ie-
I dereen die hierbij betrokken is, maar
tegelijk vraag ik me dan af wat de
cijfers van één maand zeggen. Trends
1 in de markt moeten altijd over een
langere periode bekeken worden.
En het is nu eenmaal een feit dat de
autoverkopen in het eerste half jaar
van 2012 een soort van kunstmatig
hoger lagen. Op 1 juli 2012 namelijk
werden de CO2-grenzen voor lagere
bijtelling aangescherpt. Dat zorgde
er voor dat de verkopen in de eer
ste zes maanden en nog sterker in
mei en juni hoger waren dan in een
1 'normaal' verkoopjaar. Dat houdt
I vervolgens ook weer in dat de ver-
koopcijfers in een matig 2013 in deze
maanden extreem slecht lijken. Ook
juni zal naar mijn idee zo'n daling la
ten zien. Maar omdat in juli vorig jaar
juist veel minder auto's werden afge
zet, lijkt het gemakkelijk te voorspel-
I len dat er voor die maand een plus
I in het vooruitzicht ligt. We kunnen
ons beter richten op de wat langere
termijn en daar onze stemming van
af laten hangen. En nee, morgen of
overmorgen is het allemaal nog niet
afgelopen, maar ik probeer gewoon
hoop te putten uit alles positieve
signalen...
ven gr
van het
De carros
de huidic
door de
vert r”'
een F _r_.
uitstraling
nartij.
us neemt met de IS300h afscheid van
lekker klinkende zescilinder. In het
B1-FAD-64O|
üiiuüü