I L I Uw 'Sector heeft binnen driejaar nijpende behoefte aan mensen' partner voor intern transport lis Voorzitter Florent Claassen van ROBO Transport en Logistiek: C.VANGEELBV DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 9 "We hebben momenteel een overschot aan mede- komst in zit." VERKOOP - VERHUUR - ONDERHOUD - REPARATIE Aresstraat 26,5048 CD T1lburg,Telefoon: 013 - 4683978, Fax: 013 - 4680810, E-mail: info@cvangeelbv.nl werkers, maar de crisis gaat weer over." Florent Claassen is ervan overtuigd dat het ook nu belangrijk is om jongeren te werven voor een opleiding op het gebied van transport en logistiek. "De sector moet hun laten zien dat er toe- hoe je het ook wendt of keert. Gespecialiseerd in verkoop, verhuur, onderhoud en reparatie. Florent Claassen denkt dat logistiek in Tilburg in de toekomst alleen maar zal groeien. FOTO: PETER LIGTENBERG HE F I HU C IS E M I C E 16 TON CAPACITEIT huis kijken eling van was en mij om te i als het jeorgani- MEI 2013 PAGINA 8 OETILBURGSE KOERIER AGENDA ROBO, een per branche georganiseerd overleg tussen bedrijven, instellingen en het (V)MBO, en logistiek zijn er functies van laag niveau tot hbo-plus-niveau. Verder wordt de dienstverle ning steeds breder. Kijk naar internetlogistiek. In verhouding hebben in Tilburg veel t>edrijven ingespeeld op e-commerce." drie oratorium mmonu- zieken- e toege- ateriaal k voer ik invoermo- vervol- iunten op materiaal islotte zal anbevelen pen." sport igistiek transport logistiek BEZOEK ONS OP 2 JUNI Dag van transport en logistiek in Tilburg. Locatienummer 75 Claassen is algemeen directeur van Claassen Logistic Services and Solutions op Vossenberg. Daarnaast is hij voorzitter Transport en’Logis- tiek van het Regionaal Overleg Bedrijfsleven- Onderwijs (ROBO). Hij geeft toe dat het een moeilijke tijd is. "We kunnen niet a la minute een baangarantie bieden, maar ik voorzie dat er binnen drie jaar een nijpende behoefte aan logistieke mensen is: chauffeurs, planners, voor- raadbeheerders, loodsmedewerkers... noem maar op", vertelt hij. "Er is dus een enorme vari atie aan functies. Logistiek is een speerpunt van Tilburg, en een heel grote branche hier. Dat zal in de toekomst alleen maar groeien. Het is dus logisch dat nu kiezen voor een logistieke oplei ding later een grote kans op werk biedt. Jonge ren die voor een beroepskeuze staan, moeten hier echt goed over nadenken. In de transport bestaat al jaren in Midden-Brabant. Op de agenda van de bijeenkomsten staan verbe tering van de kwaliteit van het onderwijs en van de aansluiting op de arbeidsmarkt, zorgdragen voor voldoende en gekwali ficeerde buitenschoolse leerplaatsen bij bedrijfsleven, de promotie van techniek, arbeidsmarktontwikkelingen en veranderin gen binnen het onderwijs. Het ROBO is opgezet door het ROC. Claas sen: "Voordat vijfjaar geleden de crisi? uitbrak en er een enorme personeelskrapte heerste, waren er allerlei initiatieven om medewerkers aan te trekken en interesse voor de branche te creëren. Daar zaten best goede initiatieven bij, maar ze hadden alle maal hetzelfde doel en waren dus versnip perd. Ik zat als ondernemer bij verschillende overleggen en die gingen voor 80 procent over dezelfde onderwerpen. In 'ons' ROBO zijn die gebundeld. Maar net toen we dat voor elkaar hadden gekregen, brak de crisis uit en moesten we meer nadenken over de vraag hoe we van mensen afkomen dan hoe we ze werven." MENSEN NODIG Toch was alle energie die in het realiseren van het overlegorgaan was gestoken niet voor niets, vindt Claassen. "Het voordeel van korte lijntjes bleef, zodat we elkaar van informatie konden voorzien en we elkaar wisten te vinden. En zoals ik al zei, er komt een einde aan de crisis en dan hebben we weer gigantisch veel mensen nodig. Op zich weet de logistiek zich in deze crisistijd nog redelijk overeind te houden. Twee jaar terug stond er in Tilburg 200.000 vierkante meter aan logistieke ruimtes leeg. Daarvan is inmiddels 70 tot 80 procent weer gevuld. Tilburg weet veel logistieke bedrijven aan te trekken en is daarmee echt een logistieke hotspot." Niet alleen het werven van mensen is voor de branche een uitdaging, maar volgens Claassen ook het efficiënter organiseren van goederenstromen tegen zo laag mogelijke kosten. "We moeten blijven bekijken of die nóg meer kunnen worden gebundeld. Ook voor de juiste werkomstandigheden en de milieueisen moeten we ons nog steeds maximaal inspannen", aldus Claassen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 21