I
L
I
Uw
'Sector heeft binnen driejaar
nijpende behoefte aan mensen'
partner voor intern transport
lis
Voorzitter Florent Claassen van ROBO Transport en Logistiek:
C.VANGEELBV
DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 9
"We hebben momenteel
een overschot aan mede-
komst in zit."
VERKOOP - VERHUUR - ONDERHOUD - REPARATIE
Aresstraat 26,5048 CD T1lburg,Telefoon: 013 - 4683978, Fax: 013 - 4680810, E-mail: info@cvangeelbv.nl
werkers, maar de crisis
gaat weer over." Florent
Claassen is ervan overtuigd
dat het ook nu belangrijk
is om jongeren te werven
voor een opleiding op het
gebied van transport en
logistiek. "De sector moet
hun laten zien dat er toe-
hoe je het ook wendt of keert.
Gespecialiseerd in verkoop,
verhuur, onderhoud en reparatie.
Florent Claassen denkt dat logistiek in Tilburg in de toekomst alleen maar zal groeien.
FOTO: PETER LIGTENBERG
HE F I HU C IS E M I C E
16 TON
CAPACITEIT
huis
kijken
eling van
was en
mij om te
i als het
jeorgani-
MEI 2013 PAGINA 8 OETILBURGSE KOERIER
AGENDA
ROBO, een per branche georganiseerd overleg
tussen bedrijven, instellingen en het (V)MBO,
en logistiek zijn er functies van laag niveau tot
hbo-plus-niveau. Verder wordt de dienstverle
ning steeds breder. Kijk naar internetlogistiek.
In verhouding hebben in Tilburg veel t>edrijven
ingespeeld op e-commerce."
drie
oratorium
mmonu-
zieken-
e toege-
ateriaal
k voer ik
invoermo-
vervol-
iunten op
materiaal
islotte zal
anbevelen
pen."
sport
igistiek
transport
logistiek
BEZOEK ONS OP 2 JUNI
Dag van transport en logistiek
in Tilburg. Locatienummer 75
Claassen is algemeen directeur van Claassen
Logistic Services and Solutions op Vossenberg.
Daarnaast is hij voorzitter Transport en’Logis-
tiek van het Regionaal Overleg Bedrijfsleven-
Onderwijs (ROBO). Hij geeft toe dat het een
moeilijke tijd is. "We kunnen niet a la minute
een baangarantie bieden, maar ik voorzie dat
er binnen drie jaar een nijpende behoefte aan
logistieke mensen is: chauffeurs, planners, voor-
raadbeheerders, loodsmedewerkers... noem
maar op", vertelt hij. "Er is dus een enorme vari
atie aan functies. Logistiek is een speerpunt van
Tilburg, en een heel grote branche hier. Dat zal
in de toekomst alleen maar groeien. Het is dus
logisch dat nu kiezen voor een logistieke oplei
ding later een grote kans op werk biedt. Jonge
ren die voor een beroepskeuze staan, moeten
hier echt goed over nadenken. In de transport
bestaat al jaren in Midden-Brabant. Op de
agenda van de bijeenkomsten staan verbe
tering van de kwaliteit van het onderwijs
en van de aansluiting op de arbeidsmarkt,
zorgdragen voor voldoende en gekwali
ficeerde buitenschoolse leerplaatsen bij
bedrijfsleven, de promotie van techniek,
arbeidsmarktontwikkelingen en veranderin
gen binnen het onderwijs.
Het ROBO is opgezet door het ROC. Claas
sen: "Voordat vijfjaar geleden de crisi?
uitbrak en er een enorme personeelskrapte
heerste, waren er allerlei initiatieven om
medewerkers aan te trekken en interesse
voor de branche te creëren. Daar zaten best
goede initiatieven bij, maar ze hadden alle
maal hetzelfde doel en waren dus versnip
perd. Ik zat als ondernemer bij verschillende
overleggen en die gingen voor 80 procent
over dezelfde onderwerpen. In 'ons' ROBO
zijn die gebundeld. Maar net toen we dat
voor elkaar hadden gekregen, brak de crisis
uit en moesten we meer nadenken over de
vraag hoe we van mensen afkomen dan hoe
we ze werven."
MENSEN NODIG
Toch was alle energie die in het realiseren
van het overlegorgaan was gestoken niet
voor niets, vindt Claassen. "Het voordeel
van korte lijntjes bleef, zodat we elkaar van
informatie konden voorzien en we elkaar
wisten te vinden. En zoals ik al zei, er komt
een einde aan de crisis en dan hebben we
weer gigantisch veel mensen nodig. Op
zich weet de logistiek zich in deze crisistijd
nog redelijk overeind te houden. Twee jaar
terug stond er in Tilburg 200.000 vierkante
meter aan logistieke ruimtes leeg. Daarvan
is inmiddels 70 tot 80 procent weer gevuld.
Tilburg weet veel logistieke bedrijven aan
te trekken en is daarmee echt een logistieke
hotspot."
Niet alleen het werven van mensen is voor
de branche een uitdaging, maar volgens
Claassen ook het efficiënter organiseren van
goederenstromen tegen zo laag mogelijke
kosten. "We moeten blijven bekijken of die
nóg meer kunnen worden gebundeld. Ook
voor de juiste werkomstandigheden en
de milieueisen moeten we ons nog steeds
maximaal inspannen", aldus Claassen.