'Vaker oudere werknemers
inzetten bij begeleiding jongeren'
IdbI schenker
Chauffeur Paul Verkuijlen al bijna halve eeuw in het vak
transport
logistiek
Op zoek naar een
nieuwe uitdaging?
DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 7
eheer
Hij zit volgend jaar vijftig jaar
in het vak, bij dezelfde werk
gever nog wel. Op z'n veer
tiende begon Paul Verkuijlen
(62) uit Tilburg als. bijrijder
van z'n vader bij Van Casteren,
inmiddels onderdeel van DB
Schenker Logistics, dat geves
tigd is op industrieterrein
Katsbogten. "Ik heb gepro
beerd in een schoenenzaak
te werken, maar dat was niet
mijn roeping."
»n met e*
i een LZV i
jutocombin.
heel Europa gerede
üngen beweert
gatiefs te mel-
geweldig mooi
jer, ook beter
s er ook ter
uentie:
Ziggo)
?g C22
7.5 FM
7.6 FM
KENNIS
Tegenwoordig werkt hij vier dagen in de week.
In die tijd begeleidt hij ook jongere chauffeurs.
"Daarvoor zouden oudere werknemers vaker
moeten worden ingezet”, vindt hij, "en niet
alleen in onze branche. Zo hou je een hoop
kennis binnen je bedrijf."
Paul Verkuijlen is tegenwoordig zeer tevreden over het materiaal waarmee hij zijn werk als chauffeur
doet. FOTO'S: PETER LIGTENBERG
om half tien 's avonds al afgepeigerd op bed."
Verkuijlen heeft een brede ervaring als
chauffeur, 'van distributie tot nachtritten,
van rijden met een kleine auto tot het bestu
ren van een LZV (Langere en Zwaardere
Vrachtautocombinatie, red.)’. Hij heeft door
ien.
'Je eigen ding' kunnen doen, verantwoor
delijkheid en relatief veel vrijheid, dat zijn
de zaken die Verkuijlen aanspreken in zijn
baan als chauffeur bij DB Schenker Logistics.
Tegenwoordig wordt de vrijheid van een
chauffeur iets meer aan banden gelegd", legt
hij uit. "Vroeger vertrok je op maandagoch
tend en deelde je zelf je dagen in. Dat is nu
wel anders door het rijtijdenbesluit, waarin de
werkuren van chauffeurs zijn geregeld." Ook
sociale veiligheid speelt een belangrijkere
rol. 'Op het toilet van sommige restaurants
en benzinestations zijn chauffeurs niet meer
welkom. Oost-Europese chauffeurs schroeven
2013‘‘PAGINA6 [etilburgse koerier
Verder brengt hij de nodige uurtjes door met
zijn kleindochter van bijna 3. "Mijn dochter is
daar wel eens jaloers op, want die heeft mij
weinig gezien toen ze zelf klein was. Dat is
nu eenmaal het leven van een internationaal
chauffeur. Daar lijdt heel het gezin onder, ook
al verdien je goed. Daardoor wordt het ook
steeds moeilijker om als bedrijf aan interna
tionale chauffeurs te komen. Verder kosten
Poolse en Roemeense chauffeurs vaak maar de
helft van de Nederlanders. Daarom zie ik het
somber in voor de bedrijfstak, behalve bij het
vervoer van dure spullen. Bedrijven eisen hier
bij vaak dat er met Nederlandse chauffeurs en
Nederlands materiaal wordt gereden."
Op kantoor lopen de functies uiteen van medewerker ordermanagement,
customer service tot internationaal planner. Bij DB Schenker Logistics Nederland
zijn zo’n 2.100 medewerkers werkzaam in 21 vestigingen op 17 locaties.
Werken bij DB Schenker Logistics Nederland betekent blijven groeien. Onze
doelstelling is meerwaarde leveren aan onze klanten. Samen met collega’s ben je
voortdurend bezig met het verbeteren van processen en logistieke oplossingen.
Dat betekent dat we op een transparante manier samenwerken en communiceren.
Maar ook dat onzé medewerkers aan zichzelf blijven werken. Wij besteden veel
aandacht aan gerichte loopbaanbegeleiding en passende scholing.
Meer informatie: 013 462 51 77, werkenbij@dbschenker.com.
Kijk voor actuele vacatures op dbschenker.com/nl/werkenbij.
er namelijk nog wel eens een kraantje af. Het
werk is dus erg veranderd. Vroeger was het
gewoon een kwestie van hard werken, tegen
woordig is er meer tijdsdruk en heeft de bran
che meer te maken met criminaliteit en regel
geving, zowel binnen een bedrijf als in een
land. Er is meer geestelijke stress bij gekomen.'
In Tilburg aan de A58 staat het Nederlandse hoofdkantoor. Hier vind je ook onze
Tilburgse vestigingen voor landtransport en contractlogistiek. In totaal werken
op dit moment circa 325 medewerkers op een plezierige manier samen in deze
locatie. De werkzaamheden zeer divers. Zo hebben we voor zowel logistiek als
transport enthousiaste orderpickers en heftruckchauffeurs in dienst.
MATERIAAL
Ondanks zijn kritische kanttekening'
Verkuijlen meer positiefs dan negate
den te hebben. "Ons materiaal is gr:
en tien keer gezonder dan vroeger, o<
voor het milieu. En de regelgeving isi
bescherming van jezelf."
In november van dit jaar is het 49 jaar geleden
dat hij bij Van Casteren begon. "Als alles nor
maal verloopt, haal ik de 50. Dat is best bijzon
der. Ik besef dat het goed is om af en toe eens
erkassen, daardoor ga je vaak de dingen van
andere kant bekijken. Maar ik heb het altijd
r m’n zin gehad, waarom zou ik dan weg-
n?" En toch heeft hij wel eens iets anders
geprobeerd. In het begin van z'n loopbaan
heeft hij twee maanden bij een schoenenzaak
gewerkt, maar al snel keerde hij bij z'n oude
werkgever terug. Voor DB Schenker Logistics
heeft hij zo'n vijftien jaar terug nog twee keer
een jaar op kantoor gewerkt, maar ook dat was
het niet. "Daar kreeg ik geen energie van. Ik lag
DB Schenker Logistics is een van de marktleiders in het wereldwijde
logistieke speelveld. Wij bieden niet alleen transporten logistieke diensten
over land, lucht en via het water, maar een totale logistieke oplossing voor
onze klanten. Sleutelwoorden zijn innovatie, kwaliteit en efficiency.
Als onderdeel van de DB Schenker Group beschikken wij over een
wereldwijd netwerk van circa 2.000 locaties en 95.000 medewerkers.
eer
na<
ga;