'Vaker oudere werknemers inzetten bij begeleiding jongeren' IdbI schenker Chauffeur Paul Verkuijlen al bijna halve eeuw in het vak transport logistiek Op zoek naar een nieuwe uitdaging? DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 7 eheer Hij zit volgend jaar vijftig jaar in het vak, bij dezelfde werk gever nog wel. Op z'n veer tiende begon Paul Verkuijlen (62) uit Tilburg als. bijrijder van z'n vader bij Van Casteren, inmiddels onderdeel van DB Schenker Logistics, dat geves tigd is op industrieterrein Katsbogten. "Ik heb gepro beerd in een schoenenzaak te werken, maar dat was niet mijn roeping." »n met e* i een LZV i jutocombin. heel Europa gerede üngen beweert gatiefs te mel- geweldig mooi jer, ook beter s er ook ter uentie: Ziggo) ?g C22 7.5 FM 7.6 FM KENNIS Tegenwoordig werkt hij vier dagen in de week. In die tijd begeleidt hij ook jongere chauffeurs. "Daarvoor zouden oudere werknemers vaker moeten worden ingezet”, vindt hij, "en niet alleen in onze branche. Zo hou je een hoop kennis binnen je bedrijf." Paul Verkuijlen is tegenwoordig zeer tevreden over het materiaal waarmee hij zijn werk als chauffeur doet. FOTO'S: PETER LIGTENBERG om half tien 's avonds al afgepeigerd op bed." Verkuijlen heeft een brede ervaring als chauffeur, 'van distributie tot nachtritten, van rijden met een kleine auto tot het bestu ren van een LZV (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, red.)’. Hij heeft door ien. 'Je eigen ding' kunnen doen, verantwoor delijkheid en relatief veel vrijheid, dat zijn de zaken die Verkuijlen aanspreken in zijn baan als chauffeur bij DB Schenker Logistics. Tegenwoordig wordt de vrijheid van een chauffeur iets meer aan banden gelegd", legt hij uit. "Vroeger vertrok je op maandagoch tend en deelde je zelf je dagen in. Dat is nu wel anders door het rijtijdenbesluit, waarin de werkuren van chauffeurs zijn geregeld." Ook sociale veiligheid speelt een belangrijkere rol. 'Op het toilet van sommige restaurants en benzinestations zijn chauffeurs niet meer welkom. Oost-Europese chauffeurs schroeven 2013‘‘PAGINA6 [etilburgse koerier Verder brengt hij de nodige uurtjes door met zijn kleindochter van bijna 3. "Mijn dochter is daar wel eens jaloers op, want die heeft mij weinig gezien toen ze zelf klein was. Dat is nu eenmaal het leven van een internationaal chauffeur. Daar lijdt heel het gezin onder, ook al verdien je goed. Daardoor wordt het ook steeds moeilijker om als bedrijf aan interna tionale chauffeurs te komen. Verder kosten Poolse en Roemeense chauffeurs vaak maar de helft van de Nederlanders. Daarom zie ik het somber in voor de bedrijfstak, behalve bij het vervoer van dure spullen. Bedrijven eisen hier bij vaak dat er met Nederlandse chauffeurs en Nederlands materiaal wordt gereden." Op kantoor lopen de functies uiteen van medewerker ordermanagement, customer service tot internationaal planner. Bij DB Schenker Logistics Nederland zijn zo’n 2.100 medewerkers werkzaam in 21 vestigingen op 17 locaties. Werken bij DB Schenker Logistics Nederland betekent blijven groeien. Onze doelstelling is meerwaarde leveren aan onze klanten. Samen met collega’s ben je voortdurend bezig met het verbeteren van processen en logistieke oplossingen. Dat betekent dat we op een transparante manier samenwerken en communiceren. Maar ook dat onzé medewerkers aan zichzelf blijven werken. Wij besteden veel aandacht aan gerichte loopbaanbegeleiding en passende scholing. Meer informatie: 013 462 51 77, werkenbij@dbschenker.com. Kijk voor actuele vacatures op dbschenker.com/nl/werkenbij. er namelijk nog wel eens een kraantje af. Het werk is dus erg veranderd. Vroeger was het gewoon een kwestie van hard werken, tegen woordig is er meer tijdsdruk en heeft de bran che meer te maken met criminaliteit en regel geving, zowel binnen een bedrijf als in een land. Er is meer geestelijke stress bij gekomen.' In Tilburg aan de A58 staat het Nederlandse hoofdkantoor. Hier vind je ook onze Tilburgse vestigingen voor landtransport en contractlogistiek. In totaal werken op dit moment circa 325 medewerkers op een plezierige manier samen in deze locatie. De werkzaamheden zeer divers. Zo hebben we voor zowel logistiek als transport enthousiaste orderpickers en heftruckchauffeurs in dienst. MATERIAAL Ondanks zijn kritische kanttekening' Verkuijlen meer positiefs dan negate den te hebben. "Ons materiaal is gr: en tien keer gezonder dan vroeger, o< voor het milieu. En de regelgeving isi bescherming van jezelf." In november van dit jaar is het 49 jaar geleden dat hij bij Van Casteren begon. "Als alles nor maal verloopt, haal ik de 50. Dat is best bijzon der. Ik besef dat het goed is om af en toe eens erkassen, daardoor ga je vaak de dingen van andere kant bekijken. Maar ik heb het altijd r m’n zin gehad, waarom zou ik dan weg- n?" En toch heeft hij wel eens iets anders geprobeerd. In het begin van z'n loopbaan heeft hij twee maanden bij een schoenenzaak gewerkt, maar al snel keerde hij bij z'n oude werkgever terug. Voor DB Schenker Logistics heeft hij zo'n vijftien jaar terug nog twee keer een jaar op kantoor gewerkt, maar ook dat was het niet. "Daar kreeg ik geen energie van. Ik lag DB Schenker Logistics is een van de marktleiders in het wereldwijde logistieke speelveld. Wij bieden niet alleen transporten logistieke diensten over land, lucht en via het water, maar een totale logistieke oplossing voor onze klanten. Sleutelwoorden zijn innovatie, kwaliteit en efficiency. Als onderdeel van de DB Schenker Group beschikken wij over een wereldwijd netwerk van circa 2.000 locaties en 95.000 medewerkers. eer na< ga;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 19