'Wij willen altijd die machine die een ander niet heeft' O t 'Ik wilde altijd al op een vrachtwagen rijden' I Carrièreswitch: metselaar wordt truckchauffeur I» transport logistiek El 2013 PAGINA 4 DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 5 Van I ged< Richard (staand) krijgt met andere leerlingen uitleg over het 'lezen' van wegenkaarten, foto: peter ligtenberg LI) De tijd dat de opvallende gele kranen van Van Riel alleen in Richard de Kruijf (20) uit Kaatsheuvel zag een carrière als metselaar helemaal Van Riel actief in Tilburg en ver daarbuiten Tilburg te zien waren, is voor bij. Dat doet een beetje pijn, maar schaalvergroting is nu eenmaal noodzakelijk. zitten. Totdat de crisis uitbrak en hij op zoek moest naar een nieuwe uitdaging. Nu richt hij zich helemaal op een baan als vrachtwagenchauffeur. terdam. Je wilt je dure machines toch zo dicht mogeiijk bij het werkgebied hebben." njectbureau. regels voor m moetje s morgens in jur 's avonds xbeeld zo larkt of een burg heb- isband, de STUDENTENCAMPUS n Riel heeft veel bijzondere projecten Jaan. "Op Stappegoor in Tilburg hebben we UITZONDERLIJK VERVOER Heeft Richard al een idee van zijn t "Het zou leuk zijn als ik bij Grando I weet ik nu nog niet. Ik i werk blijven. Uitzondei Directeur Martin van Riel bij nieuwbouwproject Forum Reeshof. Op de achtergrond de nieuwe 400-meter- kraan. foto'S: peter ligtenberg AFWISSELEND WERK Al is hij nog maar enkele maanden bezig met zijn opleiding, het be- valt Richard allemaal prima. "Het is leuk en afwisselend werk. Je rijdt DE TILBURGSE KOERIER bijvoorbeeld eens 200 oude barakken geplaatst van een asielcentrum in Stadskanaal. Dat werd een noodhuisvesting voor studenten. Het was een enorme modderpoel daar, kan ik me herin neren. En die barakken zagen er gewoon niet uit." Daarnaast houdt het bedrijf zich vooral bezig met het vervoeren, plaatsen en monteren van bruggen en bijvoorbeeld gsm-masten. i toekomst in de transportsector? .j Grando Logistics kon blijven, maar dat ‘k wil zeker als vrachtwagenchauffeur aan het Jerlijk vervoer, dat lijkt me ook wel mooi." BBL-OPLEIDING Richard bezocht de open dag van het roe in Tilburg. Daar maakte hij kennis met VTL, de organisatie die zich inzet voor een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven in de sector Transport Logistiek. Via die organisatie kon Richard een BBL-op- leiding volgen tot vrachtwagenchauffeur. "VTL kon voor mij een leerwerkplek regelen. Daar werk ik nu vier dagen per week. En ik zit nog één dag op school." Van Riel is op dit moment een van de grootste Nederlandse specialisten voor kraanverhuur en speciaal transport. Niet slecht voor eenTilburgs familiebedrijf dat in 1946 begon met het ver voer van steenkolen. De tijd dat de opvallende gele kranen alleen in Tilburg te zien waren, is echter voorbij. Dat doet een beetje pijn. "Hooguit 20% van onze opdrachten wordt nog in Tilburg en omgeving uitgevoerd" becijfert bedrijfsleider Bas Timmers. "Schaalvergroting is tegenwoordig het toverwoord, wjl je overle ven. Tegenwoordig hebben wij daarom naast Tilburg vestigingen in Eindhoven, Oss en Rot- KORTING OP RIJBEWIJZEN In februari is Richard begonnen met zijn leer-werktraject, dat in totaal twee jaar duurt. Hij werkt bij Grando Logistics in Oisterwijk, een distributiecentrum voor keukens. Daarnaast wordt hij regel matig 'uitgeleend' aan transportbedrijf Meuleman. Zolang hij zijn rijbewijzen C (vrachtwagen) en E (aanhanger) nog niet heeft, rijdt hij als bijrijder mee om alle keukens en andere producten te bezor gen. Richard: "Ik ben nu nog met mijn theorie bezig. Ik verwacht mijn rijbewijzen eind van dit jaar te halen. Ik krijg daarop overigens korting via VTL" door heel Nederland, dus je ziet nog eens wat. Moeilijk vind ik het werk niet, door met beide handen aan te pakken kom je al een heel eind." En ook zijn lessen op school bevallen hem goed. "Natuurlijk leer ik veel over het verkeer en de vrachtwagen. Maar ik krijg ook gewone schoolvakken, zoals Nederlands, Engels, Frans en maatschappijleer." MARGES Over werk heeft het bedrijf met de opvallende gele kranen niet te klagen. "Het is meer dat de marges ontzettend klein zijn geworden", legt Timmers uit. "Het probleem zit niet in de reces sie of de concurrentie, maar in het dure machi nepark. Dat kan je oplossen door bijvoorbeeld een hogere prijs te vragen in de piekuren. Of door korting te geven bij afname van meer uren." De markt is veranderd, wil Timmers maar zeggen. "Het doen 'zoals onze pa dat deed', daarmee red je het als familiebedrijf niet meer." BIJZONDERE KRANEN In totaal beschikt Van Riel over 100 kranen en 50 vrachtwagens. Die wórden vooral ingezet in een straal van 75 km rondom de standplaats. Van Riel heeft bijzondere kranen in huis, die ook in steden als Amsterdam of Brussel wel eens nodig zijn voor grote klussen. Het parade paardje van dit momentele400-meterkraan. "De grootste van Zuid-Nederland. Die kan 400 ton op 3 meter afstand pakken en heeft 32 meter haakhoogte", vertelt Timmers trots. En binnenkort kan er vast weer een andere spec taculaire machine aan het wagenpark van Van Riel worden toegevoegd. "Wij zijn de hele dag op zoek naar het schaap met de vijf poten. Wij willen altijd iets dat een ander niet heeft." PLANNING Het werken met Zulke enorme machines vergt veel planning. Voor al het regelwerk heeft Van Riel sinds twee jaar een apart proje - "Elke gemeente heeft zijn eigen re speciale machines. In Amsterdam m< bijvoorbeeld altijd voor zeven uur 's i de stad zijn en mag je er na zeven uu pas uitrijden. Verder kan het bijvoor1- zijn dat er op de werklocatie een mar kermis staat. Met de gemeente Tilbur ben we overigens een vertrouwensu. bureaucratie is hier wat minder." Richard de Kruijf is een van de vele gedupeerden en van de huidige economische crisis. Toch heeft hij dankzij die crisis nu wel de kans om het werk te doen dat hem als kind al zo mooi leek: op een vrachtwagen rijden. Hij begon na de middelbare school aan een opleiding tot metselaar. "Ik haalde mijn diploma en ging aan de slag in de bouw. Ik heb anderhalf jaar lang als metselaar gewerkt.Toen brak de crisis uit en kwam de klad erin. Keer op keer werd ik ontsla gen. Toen besloot ik op zoek te gaan^jaar iets anders."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17