'Wij willen altijd die machine
die een ander niet heeft'
O
t
'Ik wilde altijd al op een vrachtwagen rijden'
I
Carrièreswitch: metselaar wordt truckchauffeur
I»
transport
logistiek
El 2013 PAGINA 4
DONDERDAG 30 MEI 2013 PAGINA 5
Van I
ged<
Richard (staand) krijgt met andere leerlingen uitleg over het 'lezen' van wegenkaarten, foto: peter ligtenberg
LI)
De tijd dat de opvallende gele
kranen van Van Riel alleen in
Richard de Kruijf (20) uit Kaatsheuvel zag
een carrière als metselaar helemaal
Van Riel actief in
Tilburg en ver daarbuiten
Tilburg te zien waren, is voor
bij. Dat doet een beetje pijn,
maar schaalvergroting is nu
eenmaal noodzakelijk.
zitten. Totdat de crisis uitbrak en hij op
zoek moest naar een nieuwe uitdaging.
Nu richt hij zich helemaal op een baan als
vrachtwagenchauffeur.
terdam. Je wilt je dure machines toch zo dicht
mogeiijk bij het werkgebied hebben."
njectbureau.
regels voor
m moetje
s morgens in
jur 's avonds
xbeeld zo
larkt of een
burg heb-
isband, de
STUDENTENCAMPUS
n Riel heeft veel bijzondere projecten
Jaan. "Op Stappegoor in Tilburg hebben we
UITZONDERLIJK VERVOER
Heeft Richard al een idee van zijn t
"Het zou leuk zijn als ik bij Grando I
weet ik nu nog niet. Ik i
werk blijven. Uitzondei
Directeur Martin van Riel bij nieuwbouwproject Forum
Reeshof. Op de achtergrond de nieuwe 400-meter-
kraan. foto'S: peter ligtenberg
AFWISSELEND WERK
Al is hij nog maar enkele maanden bezig met zijn opleiding, het be-
valt Richard allemaal prima. "Het is leuk en afwisselend werk. Je rijdt
DE TILBURGSE KOERIER
bijvoorbeeld eens 200 oude barakken geplaatst
van een asielcentrum in Stadskanaal. Dat werd
een noodhuisvesting voor studenten. Het was
een enorme modderpoel daar, kan ik me herin
neren. En die barakken zagen er gewoon niet
uit." Daarnaast houdt het bedrijf zich vooral
bezig met het vervoeren, plaatsen en monteren
van bruggen en bijvoorbeeld gsm-masten.
i toekomst in de transportsector?
.j Grando Logistics kon blijven, maar dat
‘k wil zeker als vrachtwagenchauffeur aan het
Jerlijk vervoer, dat lijkt me ook wel mooi."
BBL-OPLEIDING
Richard bezocht de open dag van het roe in Tilburg. Daar maakte
hij kennis met VTL, de organisatie die zich inzet voor een goede
aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven in de sector
Transport Logistiek. Via die organisatie kon Richard een BBL-op-
leiding volgen tot vrachtwagenchauffeur. "VTL kon voor mij een
leerwerkplek regelen. Daar werk ik nu vier dagen per week. En ik zit
nog één dag op school."
Van Riel is op dit moment een van de grootste
Nederlandse specialisten voor kraanverhuur en
speciaal transport. Niet slecht voor eenTilburgs
familiebedrijf dat in 1946 begon met het ver
voer van steenkolen. De tijd dat de opvallende
gele kranen alleen in Tilburg te zien waren,
is echter voorbij. Dat doet een beetje pijn.
"Hooguit 20% van onze opdrachten wordt nog
in Tilburg en omgeving uitgevoerd" becijfert
bedrijfsleider Bas Timmers. "Schaalvergroting is
tegenwoordig het toverwoord, wjl je overle
ven. Tegenwoordig hebben wij daarom naast
Tilburg vestigingen in Eindhoven, Oss en Rot-
KORTING OP RIJBEWIJZEN
In februari is Richard begonnen met zijn leer-werktraject, dat in
totaal twee jaar duurt. Hij werkt bij Grando Logistics in Oisterwijk,
een distributiecentrum voor keukens. Daarnaast wordt hij regel
matig 'uitgeleend' aan transportbedrijf Meuleman. Zolang hij zijn
rijbewijzen C (vrachtwagen) en E (aanhanger) nog niet heeft, rijdt
hij als bijrijder mee om alle keukens en andere producten te bezor
gen. Richard: "Ik ben nu nog met mijn theorie bezig. Ik verwacht
mijn rijbewijzen eind van dit jaar te halen. Ik krijg daarop overigens
korting via VTL"
door heel Nederland, dus je ziet nog eens wat. Moeilijk vind ik het
werk niet, door met beide handen aan te pakken kom je al een heel
eind." En ook zijn lessen op school bevallen hem goed. "Natuurlijk leer
ik veel over het verkeer en de vrachtwagen. Maar ik krijg ook gewone
schoolvakken, zoals Nederlands, Engels, Frans en maatschappijleer."
MARGES
Over werk heeft het bedrijf met de opvallende
gele kranen niet te klagen. "Het is meer dat de
marges ontzettend klein zijn geworden", legt
Timmers uit. "Het probleem zit niet in de reces
sie of de concurrentie, maar in het dure machi
nepark. Dat kan je oplossen door bijvoorbeeld
een hogere prijs te vragen in de piekuren. Of
door korting te geven bij afname van meer
uren." De markt is veranderd, wil Timmers maar
zeggen. "Het doen 'zoals onze pa dat deed',
daarmee red je het als familiebedrijf niet meer."
BIJZONDERE KRANEN
In totaal beschikt Van Riel over 100 kranen en
50 vrachtwagens. Die wórden vooral ingezet in
een straal van 75 km rondom de standplaats.
Van Riel heeft bijzondere kranen in huis, die
ook in steden als Amsterdam of Brussel wel
eens nodig zijn voor grote klussen. Het parade
paardje van dit momentele400-meterkraan.
"De grootste van Zuid-Nederland. Die kan 400
ton op 3 meter afstand pakken en heeft 32
meter haakhoogte", vertelt Timmers trots. En
binnenkort kan er vast weer een andere spec
taculaire machine aan het wagenpark van Van
Riel worden toegevoegd. "Wij zijn de hele dag
op zoek naar het schaap met de vijf poten. Wij
willen altijd iets dat een ander niet heeft."
PLANNING
Het werken met Zulke enorme machines vergt
veel planning. Voor al het regelwerk heeft Van
Riel sinds twee jaar een apart proje
- "Elke gemeente heeft zijn eigen re
speciale machines. In Amsterdam m<
bijvoorbeeld altijd voor zeven uur 's i
de stad zijn en mag je er na zeven uu
pas uitrijden. Verder kan het bijvoor1-
zijn dat er op de werklocatie een mar
kermis staat. Met de gemeente Tilbur
ben we overigens een vertrouwensu.
bureaucratie is hier wat minder."
Richard de Kruijf is een van de vele gedupeerden en van de huidige
economische crisis. Toch heeft hij dankzij die crisis nu wel de kans
om het werk te doen dat hem als kind al zo mooi leek: op een
vrachtwagen rijden. Hij begon na de middelbare school aan een
opleiding tot metselaar. "Ik haalde mijn diploma en ging aan de slag
in de bouw. Ik heb anderhalf jaar lang als metselaar gewerkt.Toen
brak de crisis uit en kwam de klad erin. Keer op keer werd ik ontsla
gen. Toen besloot ik op zoek te gaan^jaar iets anders."