O Nieuwe economie realiteit voor transport logistiek 'CEF -T Dag van Transport en Logistiek op De Katsbogten RG! COLOFON Trendsettend O GEEN WEDSTRIJD DONDERDAG 30 MB 2013 RAGINA-3 IJ Jj Regiomanager Paul Wassing van Transporten Logistiek Nederland. welkom VOORWOORD 'We zullen niet alle kikkers in de kruiwagen kunnen houden' FOTO: TOMMY FOTOGRAFIE k op weg vorstelijk id tegemoet Op zondag 2 juni wordt op industrieterrein De Katsbo gten de Dag van Transport en Logistiek gehouden. Het programma voor jong en oud duurt van 11.00-16.00 uur. De stelling 'transport logistiek blijft uitdagend' wordt door regiomanager Paul Wassing van Transport en Logistiek Nederland (TLN) van harte onderschreven. Erik de Ridder, wethouder Economische Zaken tor heeft de laatste imp, lage prijzer sten en een toen rrentie. Wat dit laatste rrein aan buitenlandse Acqi Joos Cor erk en leerbanen „rantle ;oonlijke jeleiding tspots' >m die nroter. =...eid, dienen van een springkussens. >ant presente- ieel en leuke i kinderen i o.a. demonstra- i vrachtauto's, leftruckraces, tigingvan >r elk wat Nederland is groot in de logistiek. Dat is al heel lang zo. In de Gouden Eeuw zeilden de schepen de ruimen te vullen werden vanuit Nederlai rest van de wereld ver* werd ook dichter bij dreven. Met het verhai jrtbedrijven, logistieke waar je praktijkervaring >n en één dag ga je naar n arbeidscontract, voorbereid op weg kunt 168 - 393290. 10 MEI 2013 PAGINAj DE TILBURGSE KOERIER SAMENWERKING Noord-Brabant is al jaren een logistieke hotspot. Wassing verwacht dat Midden-Brabant het relatief goed zal doen bij het inspelen op de nieuwe eco- transport logistiek worden getild, ling en verdieping taal, het voltooien iweg om Tilburg en i de A58 kunnen de mogelijkheden centraal. Iedereen is op zondag 2 j op De Katsbogten, waar voor het hele gezin wordt gezorgd. Het Platform Transport en Logis tiek Tilburg en haar partners zijn aanwezig om vragen te beantwoorden en informatie te geven over werken en opleiden in de wereld van trans port en logistiek. De sector transport en logistiek is een speerpunt in deze regio. Verschillende partijen in de logis tieke sector willen deze dag graag aan het grote publiek laten zien watze zoal in huis hebben en wat de branche voor de regio Tilburg betekent. Het thema van dit jaar is 'Transport en Logistiek blijft uitdagend'. Liefst 52 bedrijven uit Midden-Brabar* ren zich met indrukwekkend materie activiteiten, waar bezoekers en hun I mee aan de slag kunnen. Er zijn ties met grote kranen, trucks en1 maar ook heftrucks. Verder zijn er he. behendigheidswedstrijden en bezichtic het hypermoderne materieel. Er is voor wils. Redactieadres: De Tilburgse Koerier NS Plein 145014 DA Tilburg Tel. 013-5368805 redactie@tilburgsekoerier.nl Deze speciale krant van de 'Dag van Transport Logistiek is een uitgave van De Tilburgse Koerier Lsan. werkgroep Dag van Transport Logistiek. KINDEREN Op het programma voor de kinderen staan onder meer miniquad-rijden, meerijden in een truck (bijvoorbeeld jn de officiële Rads-Dakarlrjuck), de- de plaats an hun vak- arde chauffeur de kant wordt ge: ilijk drama. Het is i REALITEIT De Nederlandse transportsectc jaren te maken met volumekrimp, lage prijzen, geringe marges, stijgende kosten en een toename van de internationale concurs betreft verliest Nederland terr vervoerders. Paul Wassing begrijpt dat het wrang kan zijn als goed kope Oost-Europese chauffeurs de plaats innemen van Nederlandse v genoten. Voor Nederlandse chauffeur die na de nodige dienstja ren aan de kant wordt geschoven is dat vaak een persoonlijk drama. Het is echter wel de realiteit. "Het is een beetje dubbel. Als mensen een nieuwe tv aanschaffen moet die zo goedkoop mogelijk zijn. Dat die tv voordeliger in de winkel ligt dankzij goedkoper Oost-Europees wegvervoer wordt vaak vergeten. Je hoort ook niemand klagen dat diezelfde tv eerder in Japan is opgehaald door een schip met goedkope Filippijnse zeelieden." De Nederlandse chauffeur onderscheidt zich vol- -gens Paul Wassing van zijn buitenlandse collega door zijn arbeidsethos. "Geef een Nederlandse chauffeur een deadline en hij zal er alles aan doen om zijn lading op tijd af te leveren. Buitenlandse chauffeurs denken daar vaak wat makkelijker over. Daarmee kan een werkgever rekening houden bij zijn planning." naar Indië om daar met specerijen. Die ind weer over de verspreid. Uiteraard bij huis handel ge- ..andelen van hout, wol en wijn deed Nederland zijn naam eer aan als logistiek topland. De logistiek is onlangs als topsector aan gewezen. Dit zijn sectoren waarin Neder land wereldwijd sterk is. De ambitie is dat Nederland de trend blijft zetten als het op logistiek aankomt. Tilburg draagt bij aan het verwezenlijken van die ambitie. Onze stad is een van de logistieke 'hots van Nederland. De goederenstroor via Tilburg loopt, wordt steeds grote Dit komt doordat in Tilburg de overhei onderwijs en ondernemers de handen ineenslaan om de logistieke sector te verbeteren. Door bijvoorbeeld slimme toepassingen te bedenken hoe het ver voeren van goederen nog efficiënter kan. Maar ook om letterlijk ruimte te geven aan de logistiek. In het noordwesten van Tilburg, langs het Wilhelminakanaal, ligt Vossenberg West II. Het is het nieuwste bedrijventerrein van Tilburg en is vooral voor logistieke bedrijven bedoeld. Ieder een die over de Burgemeester Letschert- weg rijdt, ziet het terrein met de dag veranderen. Er is een haven gegraven en er staat een enorme kraan waarmee de containers van de schepen worden ge Samen met de verbreding en verdiep van het Wilhelminakan< van de nieuwe randv het verdubbelen van logistieke bedrijven meer goederen aan- en afvoeren. Tilburg en logistiek: we zetten de trend! nomische realiteit. De samenwerking in de sector is volgens Wassing de grote kracht van transport logistiek in Midden-Brabant. "In deze regio werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid uitstekend samen. De transportsector in Midden-Brabant telt zo’n 200 bedrijven. Daar zijn enkele grote spelers bij, waarvan er zo'n vijfde kar trekken. Zij hebben de koppen bij elkaar gestoken en maken jongeren enthousiast voor het werken in de transport en logistiek. Ze leiden goed gekwalificeerde mensen op. Niet alleen om op termijn in hun eigen behoefte te voorzien, maar ook voor de sector in zijn geheel. Het zijn innovatieve bedrijven, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen." De komende jaren stromen 47.000 mensen uit in het wegtransport. Die arbeidsplaatsen zullen niet allemaal opnieuw worden ingevuld. "Mapr als de economie aan gaat trekken hebben we veel nieuwe mensen nodig", zegt Wassing. "Chauffeurs, planners en mensen die.thuis zijn in ICT-syste- men. Van die mensen zal steeds meer worden verwacht." Transport logistiek blijft daarom ook uitdagend voor de mensen die er (gaan) werken. Uitgever: De Tilburgse Koerier BV Oplage: 112.500 ex. Redactie: Peter van Oirschot Aldert van der Burg Petra Jansen Layout: Ruud Verploegen Fotografie: Peter Ligtenberg Acquisitie: Joost de Beer Cor de Groot 'Tedere dag is een nieuwe uitdaging, dat is mijn lijfspreuk. Daar sluit deze stelling naadloos op aan", zegt Wassing. De regiomanager voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg is duidelijk over wat die uitdaging is voor het Nederlandse wegtransport. "Iedereen heeft het maar over de economische crisis. Ik zeg dat die crisis voorbij is. Waar we nu inzitten is de nieuwe economie en daar moeten we naar handelen. Het walhalla met overvloed uit 2007 komt niet meer terug. Het is voor bedrijven in de transport en logistiek nu belangrijk om ondernemerschap te tonen en on derscheidend te zijn. Ik begrijp best dat niet elke ondernemer hierin zal slagen. We zullen niet alle kikkers in de kruiwagen kunnen houden." Grote bedrijven worden groter en kleine bedrijven worden kleiner. Vooral die kleine transportonder nemingen doen er volgens Wassing verstandig aan om een samenwerking aan te gaan met collega-bedrijven. "Ondernemers mogen zich best kwetsbaar opstellen. Het is slimmer om bepaalde vrachten uit te besteden en samen te zorgen voor een betere beladingsgraad. Verder kan de kleine vervoerder zich door specialisatie,positief onder- scheiden van de concurrentie." monstraties met hoogwerkers, bedien< autolaadkraan en vermaak op de sprin< Zestig meter de lucht in? Ook dat kan! De Dag van Transport en Logistiek wordt georga niseerd door bedrijfsleven, onderwijs, kennis centrum VTL, uwv werkbedrijf en de gemeente Tilburg. Naast een algemene presentatie van de branche staan de diverse opleidings- en beroeps-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15