O
Nieuwe economie realiteit voor
transport logistiek
'CEF
-T
Dag van Transport en
Logistiek op De Katsbogten
RG!
COLOFON
Trendsettend
O
GEEN
WEDSTRIJD
DONDERDAG 30 MB 2013 RAGINA-3
IJ
Jj
Regiomanager Paul Wassing van Transporten Logistiek Nederland.
welkom
VOORWOORD
'We zullen niet alle kikkers in de kruiwagen kunnen houden'
FOTO: TOMMY FOTOGRAFIE
k op weg
vorstelijk
id tegemoet
Op zondag 2 juni wordt op
industrieterrein De Katsbo
gten de Dag van Transport
en Logistiek gehouden. Het
programma voor jong en oud
duurt van 11.00-16.00 uur.
De stelling 'transport logistiek blijft
uitdagend' wordt door regiomanager
Paul Wassing van Transport en Logistiek
Nederland (TLN) van harte onderschreven.
Erik de Ridder,
wethouder Economische Zaken
tor heeft de laatste
imp, lage prijzer
sten en een toen
rrentie. Wat dit laatste
rrein aan buitenlandse
Acqi
Joos
Cor
erk en leerbanen
„rantle
;oonlijke
jeleiding
tspots'
>m die
nroter.
=...eid,
dienen van een
springkussens.
>ant presente-
ieel en leuke
i kinderen
i o.a. demonstra-
i vrachtauto's,
leftruckraces,
tigingvan
>r elk wat
Nederland is groot in de logistiek. Dat
is al heel lang zo. In de Gouden Eeuw
zeilden de schepen
de ruimen te vullen
werden vanuit Nederlai
rest van de wereld ver*
werd ook dichter bij
dreven. Met het verhai
jrtbedrijven, logistieke
waar je praktijkervaring
>n en één dag ga je naar
n arbeidscontract,
voorbereid op weg kunt
168 - 393290.
10 MEI 2013 PAGINAj DE TILBURGSE KOERIER
SAMENWERKING
Noord-Brabant is al jaren een logistieke hotspot.
Wassing verwacht dat Midden-Brabant het relatief
goed zal doen bij het inspelen op de nieuwe eco-
transport
logistiek
worden getild,
ling en verdieping
taal, het voltooien
iweg om Tilburg en
i de A58 kunnen de
mogelijkheden centraal.
Iedereen is op zondag 2 j
op De Katsbogten, waar voor het hele gezin
wordt gezorgd. Het Platform Transport en Logis
tiek Tilburg en haar partners zijn aanwezig om
vragen te beantwoorden en informatie te geven
over werken en opleiden in de wereld van trans
port en logistiek.
De sector transport en logistiek is een speerpunt
in deze regio. Verschillende partijen in de logis
tieke sector willen deze dag graag aan het grote
publiek laten zien watze zoal in huis hebben en
wat de branche voor de regio Tilburg betekent.
Het thema van dit jaar is 'Transport en Logistiek
blijft uitdagend'.
Liefst 52 bedrijven uit Midden-Brabar*
ren zich met indrukwekkend materie
activiteiten, waar bezoekers en hun I
mee aan de slag kunnen. Er zijn
ties met grote kranen, trucks en1
maar ook heftrucks. Verder zijn er he.
behendigheidswedstrijden en bezichtic
het hypermoderne materieel. Er is voor
wils.
Redactieadres:
De Tilburgse Koerier
NS Plein 145014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
redactie@tilburgsekoerier.nl
Deze speciale krant van de 'Dag van
Transport Logistiek is een uitgave
van De Tilburgse Koerier Lsan. werkgroep
Dag van Transport Logistiek.
KINDEREN
Op het programma voor de kinderen staan onder
meer miniquad-rijden, meerijden in een truck
(bijvoorbeeld jn de officiële Rads-Dakarlrjuck), de-
de plaats
an hun
vak-
arde
chauffeur
de kant wordt ge:
ilijk drama. Het is i
REALITEIT
De Nederlandse transportsectc
jaren te maken met volumekrimp, lage prijzen,
geringe marges, stijgende kosten en een toename
van de internationale concurs
betreft verliest Nederland terr
vervoerders. Paul
Wassing begrijpt
dat het wrang kan
zijn als goed
kope Oost-Europese
chauffeurs de plaats
innemen van
Nederlandse v
genoten. Voor
Nederlandse chauffeur die na de nodige dienstja
ren aan de kant wordt geschoven is dat vaak een
persoonlijk drama. Het is echter wel de realiteit.
"Het is een beetje dubbel. Als mensen een nieuwe
tv aanschaffen moet die zo goedkoop mogelijk
zijn. Dat die tv voordeliger in de winkel ligt dankzij
goedkoper Oost-Europees wegvervoer wordt
vaak vergeten. Je hoort ook niemand klagen dat
diezelfde tv eerder in Japan is opgehaald door een
schip met goedkope Filippijnse zeelieden."
De Nederlandse chauffeur onderscheidt zich vol-
-gens Paul Wassing van zijn buitenlandse collega
door zijn arbeidsethos. "Geef een Nederlandse
chauffeur een deadline en hij zal er alles aan doen
om zijn lading op tijd af te leveren. Buitenlandse
chauffeurs denken daar vaak wat makkelijker over.
Daarmee kan een werkgever rekening houden bij
zijn planning."
naar Indië om daar
met specerijen. Die
ind weer over de
verspreid. Uiteraard
bij huis handel ge-
..andelen van hout,
wol en wijn deed Nederland zijn naam
eer aan als logistiek topland.
De logistiek is onlangs als topsector aan
gewezen. Dit zijn sectoren waarin Neder
land wereldwijd sterk is. De ambitie is dat
Nederland de trend blijft zetten als het op
logistiek aankomt. Tilburg draagt bij aan
het verwezenlijken van die ambitie. Onze
stad is een van de logistieke 'hots
van Nederland. De goederenstroor
via Tilburg loopt, wordt steeds grote
Dit komt doordat in Tilburg de overhei
onderwijs en ondernemers de handen
ineenslaan om de logistieke sector te
verbeteren. Door bijvoorbeeld slimme
toepassingen te bedenken hoe het ver
voeren van goederen nog efficiënter kan.
Maar ook om letterlijk ruimte te geven
aan de logistiek. In het noordwesten van
Tilburg, langs het Wilhelminakanaal, ligt
Vossenberg West II. Het is het nieuwste
bedrijventerrein van Tilburg en is vooral
voor logistieke bedrijven bedoeld. Ieder
een die over de Burgemeester Letschert-
weg rijdt, ziet het terrein met de dag
veranderen. Er is een haven gegraven en
er staat een enorme kraan waarmee de
containers van de schepen worden ge
Samen met de verbreding en verdiep
van het Wilhelminakan<
van de nieuwe randv
het verdubbelen van
logistieke bedrijven meer goederen aan-
en afvoeren.
Tilburg en logistiek: we zetten de
trend!
nomische realiteit. De samenwerking in de sector
is volgens Wassing de grote kracht van transport
logistiek in Midden-Brabant. "In deze regio werken
onderwijs, bedrijfsleven en overheid uitstekend
samen. De transportsector in Midden-Brabant telt
zo’n 200 bedrijven. Daar zijn enkele grote spelers
bij, waarvan er zo'n vijfde kar trekken. Zij hebben
de koppen bij elkaar gestoken en maken jongeren
enthousiast voor het werken in de transport en
logistiek. Ze leiden goed gekwalificeerde mensen
op. Niet alleen om op termijn in hun eigen
behoefte te voorzien, maar ook voor de sector in
zijn geheel. Het zijn innovatieve bedrijven, die hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen."
De komende jaren stromen 47.000 mensen uit
in het wegtransport. Die arbeidsplaatsen zullen
niet allemaal opnieuw worden ingevuld. "Mapr als
de economie aan gaat trekken hebben we veel
nieuwe mensen nodig", zegt Wassing. "Chauffeurs,
planners en mensen die.thuis zijn in ICT-syste-
men. Van die mensen zal steeds meer worden
verwacht." Transport logistiek blijft daarom ook
uitdagend voor de mensen die er (gaan) werken.
Uitgever:
De Tilburgse Koerier BV
Oplage: 112.500 ex.
Redactie:
Peter van Oirschot
Aldert van der Burg
Petra Jansen
Layout:
Ruud Verploegen
Fotografie:
Peter Ligtenberg
Acquisitie:
Joost de Beer
Cor de Groot
'Tedere dag is een nieuwe uitdaging, dat is mijn
lijfspreuk. Daar sluit deze stelling naadloos
op aan", zegt Wassing. De regiomanager voor
Zeeland, Noord-Brabant en Limburg is duidelijk
over wat die uitdaging is voor het Nederlandse
wegtransport. "Iedereen heeft het maar over de
economische crisis. Ik zeg dat die crisis voorbij
is. Waar we nu inzitten is de nieuwe economie
en daar moeten we naar handelen. Het walhalla
met overvloed uit 2007 komt niet meer terug. Het
is voor bedrijven in de transport en logistiek nu
belangrijk om ondernemerschap te tonen en on
derscheidend te zijn. Ik begrijp best dat niet elke
ondernemer hierin zal slagen. We zullen niet alle
kikkers in de kruiwagen kunnen houden."
Grote bedrijven worden groter en kleine bedrijven
worden kleiner. Vooral die kleine transportonder
nemingen doen er volgens Wassing verstandig
aan om een samenwerking aan te gaan met
collega-bedrijven. "Ondernemers mogen zich best
kwetsbaar opstellen. Het is slimmer om bepaalde
vrachten uit te besteden en samen te zorgen voor
een betere beladingsgraad. Verder kan de kleine
vervoerder zich door specialisatie,positief onder-
scheiden van de concurrentie."
monstraties met hoogwerkers, bedien<
autolaadkraan en vermaak op de sprin<
Zestig meter de lucht in? Ook dat kan!
De Dag van Transport en Logistiek wordt georga
niseerd door bedrijfsleven, onderwijs, kennis
centrum VTL, uwv werkbedrijf en de gemeente
Tilburg. Naast een algemene presentatie van de
branche staan de diverse opleidings- en beroeps-