ivi i iaai ;,n i ris jdB Topper opgewaardeerd Audi historie in Leusdenbijeen Tkt.nl I Juiste weghelft I Meldpunt Veilig Verkeer Skoda Superb rn Tony Vos de par? lisatie zocht Recent maakten we kennis met zowel de vijfdeurs als Combi-versie van de nieuwe Octavia. Die is een stuk groter en voornamer geworden. Tijd voor Skoda om haar grootste model, de Superb, een tikkeltje te liften en daarmee aantrekkelijker te maken. dinsdag t/m 10-16:00 uur Ouur. ogelijk. niet** Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 *nr21 Donderdag 23 mei 2013 Oplage 112.500 leshof zoekt een eresse om er op ;omt ze bijna niet1 aar een ommetje Wandelbos met elt zich eenzaam, n wil eens over goed luisteren I /vil gaan. Zij heeft >nder de mensen wielbasis wordt een té negatief effect op het comfort voorkomen. De inrichting is niet gewijzigd op een paar kleine details na. Dat is ook niet nodig, omdat Skoda bij de lancering bijna vijfjaar geleden al zorgde voor een tijdloos geheel dat nog prima mee kan. mee. meld je aan (013 Tijdloos Maar het yJ- -J-* J- 1.6 TDI Greenline in beide carrosserievari anten in ons land wederom in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. f CO2-uitstoot van 111 g/km is dat i gend jaar nog het geval. In de auto vallen vooral de afmeting0" op. De Combi is een van de grootste Su>u- onwagons van de markt en ook de been- ruimte op de achterbank is een limousine waardig. De Superb is echt afgestemd op het rijden van lange afstanden. De dem ping van de achteras komt zoals bij veel Skoda's wat stug over, maar door de lange De Octavia maakt gebruik-van het nieuwe platform waarop ook de Volkswagen Golf is gebaseerd. Ten opzichte van het vorige model is de wielbasis en de totale lengte toegenomen en dat is vooral te merken in de beenruimte op de achterbank en het bagagevolume. Daarmee komt de Octavia heel dicht in de richting van zijn grotere broer. jke mevrouw, laatje die er met er zes weken kan >001153580). I TILBURGSE K0ERIE8 Twindoor Sterker nog, zonder de bank neer te klap pen is de Octavia als Combi zelfs groter qua bagagevolume. Maar er valt ook het nodige te zeggen voor de Superb. De face lift brengt een grille volgens de nieuwe designtaal van het merk plus aangepaste koplampen en een afwijkende voorbum per. Bij de statige vijfdeurs zien we boven dien anders ingedeelde achterlichtunits. Die vijfdeurs ziet er overigens uit als een klassieke sedan, maar heeft een unieke achterklep. De zogenaamde Twindoor kan in z'n geheel worden geopend en opent f ken jij Rupsje I plezier aan het dan aan bij de et najaarsseizoen rleesExpress nog e? Vraag naar de ■ss Tilburg. j I ezejonge moeder ndje van driejaar. I meegemaakt en i 3001154646). j rige mevrouw uit] c Mevrouw is op j er die met haar er riten? Wil jij dan (10001154889)? Veilig Verkeer Nederland (WN) -is van start gegaan met het Meldpunt Veilig Verkeer (www.meldpuntveiligverkeer.nl) waar mensen een onveilige verkeerssitu atie kunnen melden. Ruim achtduizend situaties zijn al doorgegeven aan WN en 70% van de mensen die dat hebben gedaan wil actief betrokken zijn bij het oplossen van de onveilige situaties. Het Meldpunt Veilig Verkeer komt voort irijpt? Een jonge naar trekt op. fende fietser z'n eigen probleemlc zou zijn opger ter of vijftig v op de linker daar w*~- Hoger niveau De hoog gewaardeerde 1.6 TDI levert on- anderd een vermogen van 105 pk en .....it aan een keurig koppel van 250 Nm. De auto haalt daarmee probleemloos een topsnelheid van 197 km/u en sprint in 12,3 seconden naar de 100 km/u. Daar is prima mee te leven, maar de diesel vraagt er wel om een beetje op toeren gehouden te wor den voordat ie maximaal wakker is. Het rijkarakter van de 125 pk sterke 1.4 iet goede nieuws is vooral dat de TSI benzinemotor is net van een hoger ni- Greenline in beide carrosserievari- veau, alleen jammer dat deze versie niet in aanmerking meer in aanmerking komt voor een lagere ling. Met een bijtelling. t ook vol- De diesel levert 105 pk en een koppel van 250 Nm waarmee de Combi een top haalt tingen van 197 km/u en in 12,3 seconden naar de stati- 100 km/u accelereert. De lagere C02-uitstoot over de hele linie van het model brengt wat lagere prijzen met zich mee. De 1.4 TSi begint bij 27.490 euro, terwijl de 1.6 TDI Greenline 28.490 euro kost. De meerprijs voor de Combi be draagt in beide gevallen 1.300 euro. een poetsspecialist en tijdens het evene- miniatuurmodellen, brochures en boeken ment is een zogeheten 'lepeldeuker' aan- en overige automobilia. wezig die kleine beschadigingen uitdeukt Audi Tradition vindt 15 juni tussen 10.00 zonder te spuiten. Audi Tradition zou niet en 16.00 uur plaats bij Pon's Automobiel- compleet zijn zonder stands met originele handel B.V., aan de Zuiderinslag 2 in Leus onderdelen en accessoires via de clubs, den, vlakbij Amersfoort. >edoejedat?Een nog. Een vriend van ke klachten zoekt ir kennissenkring! ;elijk contact met uit de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inzet is samen met andere over heden en maatschappelijke partners het aantal verkeersslachtoffers nog verder terug te dringen. De aandacht gaat daar bij met name uit naar nieuwe manieren om het verkeer veiliger te maken voor kwetsbare groepen zoals jongeren en (oudere) fietsers. dan maximaal naar het forse bagagevo- lume. Maar het is ook mogelijk alleen het metalen gedeelte open te maken als tradi tioneel kofferdeksel. De bediening daarvan was tot nu toe wat vaag, maar daar is met andere knoppen inmiddels verbetering in gebracht. De behoorlijk populaire Superb Combi heeft een achterkant die niet door de molen is Hoger gegaan. Tot nu toè was dit model het meest De hot gewild, met name door de 20 procent bij- veranu telling van de 1.4 TSI en tot afgelopen 1 komt - januari ook de 1.6 TDI Greenline. Door alle motoren nu uit te rusten met start/stop en enkele andere kleine aanpassingen te doen, is het verbruik over de hele linie gedaald. Dat leidt tot een lagere BPM. Er gaan stemmen op om scooterrijders harder aan te pakken en dat is hard nodig. Hoe vaak gebeurt het niet dat zowel voetgangers, fietsers als auto mobilisten de pas wordt afgesneden. In steden erger dan in dorpen, maar tot nu toe werd ze geen strobreed in de weg gelegd voor hun praktijken. Maar ook fietsers kunnen er wat van. Zij maken gewoon misbruik van het feit dat ze gezien worden als de zwak keren onder de weggebruikers. Dus och, automobilisten stoppen vanzelf wel. Uitkijken hoeft niet! Stoppen voor het rode licht, absoluut overbodig. En als bestuurder van een motorvoertuig kun je weer in de remmen en moet je altijd bedacht zijn op zo'n idioot die uit een onverwachte hoek komt. Het maakt ook helemaal niet meer uit, fietsers van alle leeftijden houden er hun eigen manieren op na. Recent Zan vriend van mij heeft goed het kruispunt bekeken, trekt op en heeft binnen een seconde een wat oudere fietser midden op de neus. Zonder het te vragen wat de oorzaak was, weet ik al precies hoe het is gegaan. Je kijkt r links en rechts, ziet niemand en Maar wat heeft de betref- gedaan? Die is niet op weghelft gebleven, waar hij iloos door de automobilist •pgemerkt. Nee, hij is een me- vijftig voor de kruising 'al vast' 'e linker weghelft gaan rijden en wordt een fietser door de auto mobilist niet verwacht en als er dan ook nog een paar bomen staan, zijn alle voorwaarden voor een volstrekt overbodige aanrijding aanwezig. We moeten in het verkeer allemaal geven en nemen, maar het zou een stuk mak kelijker en veiliger worden als iedereen op de juiste weghelft zou blijven... v qoud Audi Tradition heet het eerste groot- a i II schalige Audi-evenement van Nederland ifa 2ater^a9 15 juni 'n Leusden wordt t |9ehouden. Audi Nederland organiseert Jfr I het evenement in samenwerking met de B Audi Club Internationaal Nederland. De hag is niet alleen bestemd voor leden van de zes merkendubs die onder de paraplu Iran deze overkoepelende organisatie val len. Ook andere Audi- en oldtimerfans die Be indrukwekkende erfenis van Audi een warm hart toedragen, zijn van harte wel- I kom. Tijdens Audi Tradition staan de zes merken Audi, Auto Union, DKW, Wanderer, Horch en NSU op alle mogelijke manieren in het middelpunt. Het evenement staat bom vol activiteiten. Zo wordt onder andere eendacht besteed aan dertig jaar quattro GmbH, de sportafdeling van Audi. Ook is er een concours d'elegance en een behen- digheidsrit voor tweewielers. Techneuten komen aan hun trekken bij techniekwork- shops die onder andere gaan over de in novatieve quattro vierwielaandrijving die Audi sinds 1980 levert op zijn productie- outo's. Ook de brandstofbesparende hy- hridetechniek waar Audi al geruime tijd op inzet is een thema bij de workshops. Poetsers kunnen onderricht krijgen van 09

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 9