ivi i iaai
;,n
i
ris
jdB
Topper opgewaardeerd
Audi historie in
Leusdenbijeen
Tkt.nl I
Juiste
weghelft
I
Meldpunt Veilig Verkeer
Skoda Superb
rn
Tony Vos
de par?
lisatie
zocht
Recent maakten we kennis met
zowel de vijfdeurs als Combi-versie
van de nieuwe Octavia. Die is een
stuk groter en voornamer geworden.
Tijd voor Skoda om haar grootste
model, de Superb, een tikkeltje te
liften en daarmee aantrekkelijker te
maken.
dinsdag t/m
10-16:00 uur
Ouur.
ogelijk.
niet**
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 *nr21 Donderdag 23 mei 2013 Oplage 112.500
leshof zoekt een
eresse om er op
;omt ze bijna niet1
aar een ommetje
Wandelbos met
elt zich eenzaam,
n wil eens over
goed luisteren I
/vil gaan. Zij heeft
>nder de mensen
wielbasis wordt een té negatief effect op
het comfort voorkomen.
De inrichting is niet gewijzigd op een paar
kleine details na. Dat is ook niet nodig,
omdat Skoda bij de lancering bijna vijfjaar
geleden al zorgde voor een tijdloos geheel
dat nog prima mee kan.
mee.
meld je aan (013
Tijdloos
Maar het yJ- -J-* J-
1.6 TDI Greenline in beide carrosserievari
anten in ons land wederom in aanmerking
komt voor 20 procent bijtelling. f
CO2-uitstoot van 111 g/km is dat i
gend jaar nog het geval.
In de auto vallen vooral de afmeting0"
op. De Combi is een van de grootste Su>u-
onwagons van de markt en ook de been-
ruimte op de achterbank is een limousine
waardig. De Superb is echt afgestemd op
het rijden van lange afstanden. De dem
ping van de achteras komt zoals bij veel
Skoda's wat stug over, maar door de lange
De Octavia maakt gebruik-van het nieuwe
platform waarop ook de Volkswagen Golf
is gebaseerd. Ten opzichte van het vorige
model is de wielbasis en de totale lengte
toegenomen en dat is vooral te merken in
de beenruimte op de achterbank en het
bagagevolume. Daarmee komt de Octavia
heel dicht in de richting van zijn grotere
broer.
jke mevrouw,
laatje die er met
er zes weken kan
>001153580). I
TILBURGSE K0ERIE8
Twindoor
Sterker nog, zonder de bank neer te klap
pen is de Octavia als Combi zelfs groter
qua bagagevolume. Maar er valt ook het
nodige te zeggen voor de Superb. De face
lift brengt een grille volgens de nieuwe
designtaal van het merk plus aangepaste
koplampen en een afwijkende voorbum
per. Bij de statige vijfdeurs zien we boven
dien anders ingedeelde achterlichtunits.
Die vijfdeurs ziet er overigens uit als een
klassieke sedan, maar heeft een unieke
achterklep. De zogenaamde Twindoor kan
in z'n geheel worden geopend en opent
f ken jij Rupsje I
plezier aan het
dan aan bij de
et najaarsseizoen
rleesExpress nog
e? Vraag naar de
■ss Tilburg. j I
ezejonge moeder
ndje van driejaar.
I meegemaakt en i
3001154646). j
rige mevrouw uit]
c Mevrouw is op j
er die met haar er
riten? Wil jij dan
(10001154889)?
Veilig Verkeer Nederland (WN) -is van
start gegaan met het Meldpunt Veilig
Verkeer (www.meldpuntveiligverkeer.nl)
waar mensen een onveilige verkeerssitu
atie kunnen melden. Ruim achtduizend
situaties zijn al doorgegeven aan WN
en 70% van de mensen die dat hebben
gedaan wil actief betrokken zijn bij het
oplossen van de onveilige situaties.
Het Meldpunt Veilig Verkeer komt voort
irijpt? Een jonge naar
trekt op.
fende fietser
z'n eigen
probleemlc
zou zijn opger
ter of vijftig v
op de linker
daar w*~-
Hoger niveau
De hoog gewaardeerde 1.6 TDI levert on-
anderd een vermogen van 105 pk en
.....it aan een keurig koppel van 250 Nm.
De auto haalt daarmee probleemloos een
topsnelheid van 197 km/u en sprint in 12,3
seconden naar de 100 km/u. Daar is prima
mee te leven, maar de diesel vraagt er wel
om een beetje op toeren gehouden te wor
den voordat ie maximaal wakker is.
Het rijkarakter van de 125 pk sterke 1.4
iet goede nieuws is vooral dat de TSI benzinemotor is net van een hoger ni-
Greenline in beide carrosserievari- veau, alleen jammer dat deze versie niet
in aanmerking meer in aanmerking komt voor een lagere
ling. Met een bijtelling.
t ook vol- De diesel levert 105 pk en een koppel van
250 Nm waarmee de Combi een top haalt
tingen van 197 km/u en in 12,3 seconden naar de
stati- 100 km/u accelereert.
De lagere C02-uitstoot over de hele linie
van het model brengt wat lagere prijzen
met zich mee. De 1.4 TSi begint bij 27.490
euro, terwijl de 1.6 TDI Greenline 28.490
euro kost. De meerprijs voor de Combi be
draagt in beide gevallen 1.300 euro.
een poetsspecialist en tijdens het evene- miniatuurmodellen, brochures en boeken
ment is een zogeheten 'lepeldeuker' aan- en overige automobilia.
wezig die kleine beschadigingen uitdeukt Audi Tradition vindt 15 juni tussen 10.00
zonder te spuiten. Audi Tradition zou niet en 16.00 uur plaats bij Pon's Automobiel-
compleet zijn zonder stands met originele handel B.V., aan de Zuiderinslag 2 in Leus
onderdelen en accessoires via de clubs, den, vlakbij Amersfoort.
>edoejedat?Een nog. Een vriend van
ke klachten zoekt
ir kennissenkring!
;elijk contact met
uit de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid
van het ministerie van Infrastructuur en
Milieu. Inzet is samen met andere over
heden en maatschappelijke partners het
aantal verkeersslachtoffers nog verder
terug te dringen. De aandacht gaat daar
bij met name uit naar nieuwe manieren
om het verkeer veiliger te maken voor
kwetsbare groepen zoals jongeren en
(oudere) fietsers.
dan maximaal naar het forse bagagevo-
lume. Maar het is ook mogelijk alleen het
metalen gedeelte open te maken als tradi
tioneel kofferdeksel. De bediening daarvan
was tot nu toe wat vaag, maar daar is met
andere knoppen inmiddels verbetering in
gebracht.
De behoorlijk populaire Superb Combi heeft
een achterkant die niet door de molen is Hoger
gegaan. Tot nu toè was dit model het meest De hot
gewild, met name door de 20 procent bij- veranu
telling van de 1.4 TSI en tot afgelopen 1 komt -
januari ook de 1.6 TDI Greenline. Door alle
motoren nu uit te rusten met start/stop en
enkele andere kleine aanpassingen te doen,
is het verbruik over de hele linie gedaald.
Dat leidt tot een lagere BPM.
Er gaan stemmen op om scooterrijders
harder aan te pakken en dat is hard
nodig. Hoe vaak gebeurt het niet dat
zowel voetgangers, fietsers als auto
mobilisten de pas wordt afgesneden.
In steden erger dan in dorpen, maar
tot nu toe werd ze geen strobreed in
de weg gelegd voor hun praktijken.
Maar ook fietsers kunnen er wat van.
Zij maken gewoon misbruik van het
feit dat ze gezien worden als de zwak
keren onder de weggebruikers. Dus
och, automobilisten stoppen vanzelf
wel. Uitkijken hoeft niet! Stoppen voor
het rode licht, absoluut overbodig. En
als bestuurder van een motorvoertuig
kun je weer in de remmen en moet je
altijd bedacht zijn op zo'n idioot die uit
een onverwachte hoek komt.
Het maakt ook helemaal niet meer
uit, fietsers van alle leeftijden houden
er hun eigen manieren op na. Recent
Zan vriend van mij heeft goed het
kruispunt bekeken, trekt op en heeft
binnen een seconde een wat oudere
fietser midden op de neus. Zonder het
te vragen wat de oorzaak was, weet ik
al precies hoe het is gegaan. Je kijkt
r links en rechts, ziet niemand en
Maar wat heeft de betref-
gedaan? Die is niet op
weghelft gebleven, waar hij
iloos door de automobilist
•pgemerkt. Nee, hij is een me-
vijftig voor de kruising 'al vast'
'e linker weghelft gaan rijden en
wordt een fietser door de auto
mobilist niet verwacht en als er dan
ook nog een paar bomen staan, zijn
alle voorwaarden voor een volstrekt
overbodige aanrijding aanwezig. We
moeten in het verkeer allemaal geven
en nemen, maar het zou een stuk mak
kelijker en veiliger worden als iedereen
op de juiste weghelft zou blijven...
v qoud
Audi Tradition heet het eerste groot-
a i II schalige Audi-evenement van Nederland
ifa 2ater^a9 15 juni 'n Leusden wordt
t |9ehouden. Audi Nederland organiseert
Jfr I het evenement in samenwerking met de
B Audi Club Internationaal Nederland. De
hag is niet alleen bestemd voor leden van
de zes merkendubs die onder de paraplu
Iran deze overkoepelende organisatie val
len. Ook andere Audi- en oldtimerfans die
Be indrukwekkende erfenis van Audi een
warm hart toedragen, zijn van harte wel-
I kom.
Tijdens Audi Tradition staan de zes merken
Audi, Auto Union, DKW, Wanderer, Horch
en NSU op alle mogelijke manieren in het
middelpunt. Het evenement staat bom
vol activiteiten. Zo wordt onder andere
eendacht besteed aan dertig jaar quattro
GmbH, de sportafdeling van Audi. Ook is
er een concours d'elegance en een behen-
digheidsrit voor tweewielers. Techneuten
komen aan hun trekken bij techniekwork-
shops die onder andere gaan over de in
novatieve quattro vierwielaandrijving die
Audi sinds 1980 levert op zijn productie-
outo's. Ook de brandstofbesparende hy-
hridetechniek waar Audi al geruime tijd
op inzet is een thema bij de workshops.
Poetsers kunnen onderricht krijgen van
09