Autotest
esb
j
(EESSBT
WAS
AA
GR
ND
Garage Jan Segers
OPEN
RÜl5 (onto
I
ivan8Jun!2013 Deze
Bi).
rik U"
4» I—I,
DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 MEI 2013 PAGINA 3
’em!
Volvo V60 Plug-in Hybrid
I
Technische
gegevens:
Merk en type:
y
Koppel:
er 1 jaar"
Afmetingen:
Prestaties:
rprise
Verbruik:
VAN ROOSMALEN DE BEEMD
VOLVO
www.roosmalen.nl
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
EG
LPG installaties v.a. 1800,-
Klassiek rijden modern qemok
EGA SERVICE
kXRANTIEPAS
JE LEVERING
ROUWBAAR
>RIE BEKEND
AL 10 JAAR
EEN BEGRIP
Zaterdag 18 mei 11:00-18:00
Hét adres voor uw klassieker!
C02-uitstoot:
Prijs:
158 kW/215 pk
bij 4.000 tr/min
440 Nm bij
1.500 tr/min
lengte 4,628 mtr,
breedte 1,865 mtr
1.848 kg
IRDEEL
:teerde
OETILBURGSE KOERIER -
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254
Volvo heeft de V60-reeks uitgebreid met een technisch bijzondere versie, de
Plug-in Hybrid. Daarin koppelt het merk een dikke dieselmotor aan een elek
tromotor. Daarnaast heeft de auto een extra accupakket om te worden opge
laden aan het stopcontact. Komt deze techniek uit de verf?
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.800 kg
(geremd)
topsnelheid
230 km/u
acceleratie
0-100 in 6,1 sec.
gecombineerd
1,8 liter/100 km
48 g/km (A-label)
63.995 euro
GOTO B.V. Raadhuisstr. 52a Berkel-Enschot
T:013 - 5400112 www.ooto.eu
I6 MEI 2013 PAGij
1
Plug-in Hybrid vormt op dit moment het
broodje van de bakker. Zakelijke rijders die
it soort auto's van de baas mogen rijden,
«orden beloond met een vrijstelling van de
tale bijtelling. Dat is natuurlijk een pre
mie van formaat. Jammer dat dit voordeel
nog alleen geldt als de betreffende auto dit
(aar op kenteken wordt gezet. Vanaf januari
gaat de bijtelling naar zeven procent.
ride.
e geen bijtelling hoeft te
'slijk worst zijn wat
kost. De V60 Plug-
t 63.995 -
foor voor
de Volvo V60 is dan ook helemaal niets
mis, maar we hadden het liever gezien
als Volvo ervoor had gekozen de plug-in
versie te koppelen aan een kleinere motor
met als resultaat een aanzienlijk gunstiger
verbruik. Overigens is het merk op het
ogenblik bezig met een benzineversie van
de plug-in hybrid -
De berijder die
betalen, zal het werkeli
de auto bij aanschaf k.
in Hybrid heeft met 63.995 euro een
forse prijs en is daardoor voor een select
groepje zakelijke rijders weggelegd. Die
Accupakket
Volvo gebruikt de V60 om meerdere rede
nen als basis voor de Plug-in hybride. Het
is een zakelijk populair model met redelijk
Wt ruimte om de extra techniek in te
Plaatsen. De auto heeft bij de achteras
een elektromotor met een vermogen van
68 pk en een koppel van 200 Nm. De
2.4 liter vijfcilinder diesel ligt gewoon
onder de motorkap en drijft de voorwielen
WIJ ZIJN GESPECIALISEERD
IN VOLVO
Win het onderhoud van uw auto -«r
terug via GRATIS STAATSLOTEN
Diverse VOLVO occasions
op voorraat!
Verbruik
Op het gebied van rijcomfort en voorzie
ning is de V60 Plug-In Hybrid een topper.
De auto heeft, zoals we van Volvo gewend
zijn, uitstekende stoelen die geweldig
ondersteunen en goed instelbaar zijn. De
materialen die voor de afwerking
gebruikt zijn van niveau en ook de vi
geving van het dashboard met de
elektronische mogelijkheden is suf
elektr. stuurbekrachtiging
airconditioning
motorrevisie tuning
restauratie
belang hoe vaak de auto wordt opgela
den. Wie niet al te lange afstanden aflegt,
kan akelig gunstig uitkomen. Maar gezien
de prijs van de auto zullen het toch vooral
veelrijders zijn die dit model mogen uitkie
zen. Op een volle tank reden we vier keer
volledig elektrisch en kwamen zo op een
gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 17
en 1 op 18. Niets uitzonderlijks aan.
prijs zit niet alleen in de geboden tech
niek en stevige dieselmotor, maar ook in
het uitrustingsniveau. Omdat de produc
tiecapaciteit voor de Plug-in bescheiden
is, kiest Volvo ervoor dit model louter in
het maximale Summum niveau aan te
bieden. Concluderend kan gezegd worden
dat Volvo met de V60 Plug-in Hybrid een
geweldig rijdende auto heeft neergezet
met een fraai stukje toegevoegde techniek
dat helaas als milieuconcept bij dagelijks
gebruik nog te weinig uit de verf komt.
De video behorende bij deze test staat op
www.youtube.nl/automediaNL.
Krachtig
Heel jammer, want de techniek lijkt
zo mooi. Volvo kent ook verschillende
modi voor het afwisselen van diesel en
elektrisch. Zo kan de elektrische kracht
gespaard worden om daar alleen mee in
de stad te rijden en juist op diesel als de
snelweg wordt opgereden. De werking van
het systeem wordt grafisch op de display
op de middenconsole weergegeven. Het
schakelen tussen beide motoren gebeurt
zonder dat de inzittenden dat voelen en
de auto is over de hele linie lekker stil.
De dieselmotor blijkt lekker krachtig, levert
een vermogen van 215 pk en komt aan
een koppel van 440 Nm bij 1.500 tr/min.
Dat verklaart alleen al waarom de auto zo
goed presteert. Maar als de elektromotor
ook een duit in het zakje doet is de Volvo
helemaal rap: een acceleratie naar 100 km/
u in 6,1 seconden en een top van 230 km/u.
Geen waarden die je van een milieuconcept
verwacht. Misschien schuilt daarin ook wel
de vreemde tegenstrijdigheid. Het milieu
sparen door een zo laag mogelijk brand
stofverbruik te realiseren is nauwelijks te
combineren met topprestaties.
Volvo V60 Plug-in
Hybrid Summum
Aantal cilinders: 5 in lijn
Cilinderinhoud: 2.400 cc
Vermogen:
aan. Dat betekent dat als beide motoren
samenwerken deze V60 vierwielaandrij-
ving heeft. Vandaar de vermelding D6
AWD op de achterklep. Natuurlijk beschikt
de auto over een extra accupakket en
door deze toevoeging ligt de vloer van
de bagageruimte aanzienlijk hoger. Het
bagagevolume slinkt behoorlijk tot 310
liter achter de bank en maximaal 1.131
liter als deze wordt neergeklapt. In de
praktijk slingeren de laadkabels los in de
'bak', maar kunnen ook onder de vloer
worden opgeborgen.
Technisch heeft Volvo de Plug-in goed
voor elkaar. Op het linker voorspatbord
zit het bekende luikje voor de laadsnoer.
Alleen duurt het volledig opladen 3,5 uur
en dan komt de auto op de elektromotor
zo'n 35 kilometer ver. Voor het daadwer
kelijke dieselverbruik is het van groot
gewenc
jweldic
j worden
J- vorm-
ue vele
jper. Met