Autotest esb j (EESSBT WAS AA GR ND Garage Jan Segers OPEN RÜl5 (onto I ivan8Jun!2013 Deze Bi). rik U" 4» I—I, DE AUTOMAAT DONDERDAG 16 MEI 2013 PAGINA 3 ’em! Volvo V60 Plug-in Hybrid I Technische gegevens: Merk en type: y Koppel: er 1 jaar" Afmetingen: Prestaties: rprise Verbruik: VAN ROOSMALEN DE BEEMD VOLVO www.roosmalen.nl APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend EG LPG installaties v.a. 1800,- Klassiek rijden modern qemok EGA SERVICE kXRANTIEPAS JE LEVERING ROUWBAAR >RIE BEKEND AL 10 JAAR EEN BEGRIP Zaterdag 18 mei 11:00-18:00 Hét adres voor uw klassieker! C02-uitstoot: Prijs: 158 kW/215 pk bij 4.000 tr/min 440 Nm bij 1.500 tr/min lengte 4,628 mtr, breedte 1,865 mtr 1.848 kg IRDEEL :teerde OETILBURGSE KOERIER - Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254 Volvo heeft de V60-reeks uitgebreid met een technisch bijzondere versie, de Plug-in Hybrid. Daarin koppelt het merk een dikke dieselmotor aan een elek tromotor. Daarnaast heeft de auto een extra accupakket om te worden opge laden aan het stopcontact. Komt deze techniek uit de verf? Gewicht: Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd) topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 6,1 sec. gecombineerd 1,8 liter/100 km 48 g/km (A-label) 63.995 euro GOTO B.V. Raadhuisstr. 52a Berkel-Enschot T:013 - 5400112 www.ooto.eu I6 MEI 2013 PAGij 1 Plug-in Hybrid vormt op dit moment het broodje van de bakker. Zakelijke rijders die it soort auto's van de baas mogen rijden, «orden beloond met een vrijstelling van de tale bijtelling. Dat is natuurlijk een pre mie van formaat. Jammer dat dit voordeel nog alleen geldt als de betreffende auto dit (aar op kenteken wordt gezet. Vanaf januari gaat de bijtelling naar zeven procent. ride. e geen bijtelling hoeft te 'slijk worst zijn wat kost. De V60 Plug- t 63.995 - foor voor de Volvo V60 is dan ook helemaal niets mis, maar we hadden het liever gezien als Volvo ervoor had gekozen de plug-in versie te koppelen aan een kleinere motor met als resultaat een aanzienlijk gunstiger verbruik. Overigens is het merk op het ogenblik bezig met een benzineversie van de plug-in hybrid - De berijder die betalen, zal het werkeli de auto bij aanschaf k. in Hybrid heeft met 63.995 euro een forse prijs en is daardoor voor een select groepje zakelijke rijders weggelegd. Die Accupakket Volvo gebruikt de V60 om meerdere rede nen als basis voor de Plug-in hybride. Het is een zakelijk populair model met redelijk Wt ruimte om de extra techniek in te Plaatsen. De auto heeft bij de achteras een elektromotor met een vermogen van 68 pk en een koppel van 200 Nm. De 2.4 liter vijfcilinder diesel ligt gewoon onder de motorkap en drijft de voorwielen WIJ ZIJN GESPECIALISEERD IN VOLVO Win het onderhoud van uw auto -«r terug via GRATIS STAATSLOTEN Diverse VOLVO occasions op voorraat! Verbruik Op het gebied van rijcomfort en voorzie ning is de V60 Plug-In Hybrid een topper. De auto heeft, zoals we van Volvo gewend zijn, uitstekende stoelen die geweldig ondersteunen en goed instelbaar zijn. De materialen die voor de afwerking gebruikt zijn van niveau en ook de vi geving van het dashboard met de elektronische mogelijkheden is suf elektr. stuurbekrachtiging airconditioning motorrevisie tuning restauratie belang hoe vaak de auto wordt opgela den. Wie niet al te lange afstanden aflegt, kan akelig gunstig uitkomen. Maar gezien de prijs van de auto zullen het toch vooral veelrijders zijn die dit model mogen uitkie zen. Op een volle tank reden we vier keer volledig elektrisch en kwamen zo op een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 17 en 1 op 18. Niets uitzonderlijks aan. prijs zit niet alleen in de geboden tech niek en stevige dieselmotor, maar ook in het uitrustingsniveau. Omdat de produc tiecapaciteit voor de Plug-in bescheiden is, kiest Volvo ervoor dit model louter in het maximale Summum niveau aan te bieden. Concluderend kan gezegd worden dat Volvo met de V60 Plug-in Hybrid een geweldig rijdende auto heeft neergezet met een fraai stukje toegevoegde techniek dat helaas als milieuconcept bij dagelijks gebruik nog te weinig uit de verf komt. De video behorende bij deze test staat op www.youtube.nl/automediaNL. Krachtig Heel jammer, want de techniek lijkt zo mooi. Volvo kent ook verschillende modi voor het afwisselen van diesel en elektrisch. Zo kan de elektrische kracht gespaard worden om daar alleen mee in de stad te rijden en juist op diesel als de snelweg wordt opgereden. De werking van het systeem wordt grafisch op de display op de middenconsole weergegeven. Het schakelen tussen beide motoren gebeurt zonder dat de inzittenden dat voelen en de auto is over de hele linie lekker stil. De dieselmotor blijkt lekker krachtig, levert een vermogen van 215 pk en komt aan een koppel van 440 Nm bij 1.500 tr/min. Dat verklaart alleen al waarom de auto zo goed presteert. Maar als de elektromotor ook een duit in het zakje doet is de Volvo helemaal rap: een acceleratie naar 100 km/ u in 6,1 seconden en een top van 230 km/u. Geen waarden die je van een milieuconcept verwacht. Misschien schuilt daarin ook wel de vreemde tegenstrijdigheid. Het milieu sparen door een zo laag mogelijk brand stofverbruik te realiseren is nauwelijks te combineren met topprestaties. Volvo V60 Plug-in Hybrid Summum Aantal cilinders: 5 in lijn Cilinderinhoud: 2.400 cc Vermogen: aan. Dat betekent dat als beide motoren samenwerken deze V60 vierwielaandrij- ving heeft. Vandaar de vermelding D6 AWD op de achterklep. Natuurlijk beschikt de auto over een extra accupakket en door deze toevoeging ligt de vloer van de bagageruimte aanzienlijk hoger. Het bagagevolume slinkt behoorlijk tot 310 liter achter de bank en maximaal 1.131 liter als deze wordt neergeklapt. In de praktijk slingeren de laadkabels los in de 'bak', maar kunnen ook onder de vloer worden opgeborgen. Technisch heeft Volvo de Plug-in goed voor elkaar. Op het linker voorspatbord zit het bekende luikje voor de laadsnoer. Alleen duurt het volledig opladen 3,5 uur en dan komt de auto op de elektromotor zo'n 35 kilometer ver. Voor het daadwer kelijke dieselverbruik is het van groot gewenc jweldic j worden J- vorm- ue vele jper. Met

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17