rvi iw i icica i M Volop groen) voordeel bij Van Mossel Hm Gewoon haast? o o E ‘x a S 1 rium een met en dat g< voor hc. maar verde TILBURGSE KOERIEI Renault Captur een d terwijl het ;rke- nyVos 1 V) Er zit voorlopig geen groei in de automarkt, maar er vinden wel verschuivingen plaats. Vooral naar de meest compacte SUV's of cross overs. Diverse merken presenteren in korte tijd hun representanten en bij Renault draagt dit nieuwe model de naam Captur. o aan- rijfveer _O Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 20 Donderdag 16 mei 2013 Oplage 112.500 e Captur eci i middenkla weer meer is hoort 20 cm demvrijheid die I model daadwer lijk heeft. Stoelbekleding Het spelen met kleuren en mate rialen gaat in het interieur vrolijk verder. Vrijwel alle elementen en kleu ren zijn met elkaar te combineren, instrumenta- komt over- ”?t de Clio ■at geldt ook het iTCe 90 en dCi 90 in -rocent bijtelling en 'e van het jaar vrij- ting. Renault prijst „«innate gunstig vanaf 15.990 is zo'n twee mille minder dan leest directe concurrent. De video van kennismaking staat op www.you- i.nl/automediaNL. Robuuste indruk Het aanbod compacte SUV's is zeer breed. Nieuwkomers als de Opel Mokka en Che vrolet Trax begeven zich qua prijs en af metingen aan de bovenkant van het seg ment met lengte van 4,30 meter. Renault zit aan de onderkant met de 4,12 meter lange Captur. Toch maakt het model aan de buitenkant direct een forse en robuuste indruk. Natuurlijk siert de nieuwe grille met groot logo de voorkant. De ruitlijn i loopt naar achteren sterk op, terwijl ach- ter is gezorgd voor flinke liditunits en de typenaam in grote letters boven de num merplaat. Net als bij de Clio zijn er tal van mogelijkheden om de eigen Captur uit te rusten en aan te kleden. Natuurlijk zijn er drie uitrustingsvarianten met 16 of 17 inch wielen van verschillende ontwerpen. De Captur kan worden geleverd met een dak gespoten in drie contrastklei *-—■■■ De basis van de Captur ligt bij de Clio. Beide auto's delen hun bodemgroep en de hoge Captur is maar een paar centimeter langer. Vanwege de aanzienlijk hogere carrosserie biedt de Captur echter de bin nenruimte van een middenklasser en dat tegen een prijs die weer meer in de com pacte regionen thuis I “bedrijf Van Mossel Tilburg pakt uit tweede Pinksterdag geopend! I een grootse Pinkstershow. Tijdens Autobedrijf Van Mossel is extra groen e show profiteert deklant van veel bezig, met maar liefst vier modellen met rdeel op nieuwe en gebruikte Volkswa- slechts 14% bijtelling. Daarmee bespaart s! Het inruilvoordeel op een top occa- de koper zowel uw beurs als het milieu! i kan oplopen tot wel 1.500 euro. Om Stap via Van Mossel voordelig in de Up!, lebbers extra van dienst te zijn is de Polo, Golf (Variant) of Jetta Hybrid met «room aan de Ringbaan Noord ook op 14% bijtelling of in een Passat met 20% I centen in opvallende kleuren worden gelegd met de spiegelkappen, de rand on der de grille, de omlijsting van de mistlam pen als ook de strips in de zwarte randen __r„.x onder langs de portieren. Die rand heeft gespoten in drie contrastkleuren, terwijl er optisch een groot effect, waardoor de auto ook allerhande stickers mogelijk zijn. Ac- nog hoger lijkt te staan dan de 20 cm bo- nieuw van- het dashboardlichaam tot de deurpanelen en stoelen. Het interi eur bestaat er in de basiskleuren zwart of grijs/beige. Vervolgens zijn er afhankelijk van het uitrustingsniveau (Authentique, Expression, Dynamique) verschillende soorten stoelbekleding. Bij de meest com plete uitvoering is deze op zowel de voor stoelen als achterbank uitritsbaar. Daar door kan de stof gemakkelijk gewassen worden (30 graden) en kan men tijdens de gebruiksduur van de auto voor een ander stofje of kleurtje kiezen. Kleur is er ook voor tal van sierlijsten die kunnen worden gekozen in oranje, blauw, groen, rood en meer traditioneel zilvergrijs. De flexibiliteit van het interieur wordt gediend door de verschuifbare achterbank die keurig in twee delen kan worden neergeklapt. De bank is gemakkelijk verschuifbaar over een afstand van 16 cm. Daarmee groeit het bagagevolume van 377 naar 455 liter, terwijl er in totaal bij neergeklapte bank 1.235 liter aan spullen in de Captur mee stuur, kan. De bagagevloer heeft een dubbele der is bodem om bepaalde spullen uit het zicht op te bergen. Deze hoge stand van de vloer sluit ook keurig aan op het niveau van de neergeklapte achterbank. Rondor de inzittenden, die zowel voorin als op de achterbank volop plek hebben door de flinke wagenhoogte, kunnen allerhande zaken worden opgeborgen. In totaal gaat het om 27 liter, waarvan er al 11 liter zit ten in de schuiflade die op de plaats zit van het dashboardkastje. Het grote voordeel van deze lade is dat ook de bestuurder er gemakkelijk spullen in of uit kan halen. int las ik een artikel over de ag van een onderzoek waarin >r meer was gekeken naar de (werkelijke reden waarom veel mobilisten te hard rijden. Je zou t denken dat dit komt omdat we z'n allen heel veel haast menen lebben. Of we nu naar een zakelij- I afspraak gaan of op weg zijn naar milie of een vakantiebestemming, et kan nooit snel genoeg gaan, dus ippen we het gaspedaal maar wat erder in. En toch blijkt uit het onder- lek dat haast niet de belangrijkste weer is voor een snelheidsover- ïeding. Wat blijkt, we schatten de helheid van medeweggebruikers te bag in en gaan vervolgens met de inderen in het verkeer mee. Als auto- öbilisten de snelheid van een ander loeten raden, komt men veelvuldig laag uit. Nu speelt natuurlijk ook el mee dat de snelheidssensatie bij oderne auto's vrijwel volledig is idwenen. Door een steeds betere nlatie, minder rumoerige motoren Onderstellen met volop rijcomfort Rdynamiek ervaren we voor ons ■voel feitelijk geen snelheid meer. I zullen dus moeten vertrouwen de snelheidsmeter waar we na- lurlijk niet zo veelvuldig op kijken. Is dan iemand anders ons vrolijk lorbij rijdt, lijkt het niet meer dan gisch in de slipstream te volgen. Ik nd het een beetje een zwak excuus it andere de schuld zijn van ons te ïde rijden. Makkelijk hoor! Toch rft er dan nog altijd één vooraan te snel gaat en het tempo left. Wat zou zijn of haar drijf m zijn. Gewoon haast...? andere luxueuze details behoren tot de mogelijkheden of zijn zelfs in de duurste variant standaard. Denk aan parkeersen- soren, achteruitrijcamera, hill start assist, led dagrijverlichting en het zogenaamde air quality management dat de luchttoe voer naar het interieur tijdelijk afsluit als 'vieze luchtjes' worden opgemerkt. Drie motoren komen er beschikbaar in de nieuwe Renault Captur, te beginnen met de 90 pk 0,9 liter driecilinder turbo. Jam mer dat we deze instap benzinemotor niet hebben kunnen uitproberen. Renault Nederland verwacht dat juist deze kracht bron op onze markt de grootste rol voor zich op zal eisen. Nieuw is de combinatie van de viercilinder 1,2 liter turbo gekop peld aan de EDC versnellingsbak met dub bele koppeling. De bak functioneert als een automaat en vergroot daarmee het comfort. Een prima combinatie die alleen bij wegrijden heel even geduld vraagt, voordat de motor op toeren komt en de beloofde prestaties haalt. De 1.2 TCe levert een vermogen van 120 pk en koppel van 190 Nm waarmee een top bereikt wordt van 192 km/u en na 10,9 seconden de 100 km/u wordt gehaald. De motor is mooi stil om en pakt eenmaal op gang vlot op. De EDC de bak kan ook handig worden gebruikt met J- behulp van de pook. De derde motor is de 90 pk 1.5 dCi die gekoppeld aan een vijfbak behoorlijk overtuigt. De prestaties zijn normaal en de krachtbron doet fluisterstil z'n werk. Later dit jaar verschijnt deze diesel ook met EDC versnellingsbak. In ons land komen de aanmerking voor 20 proc is de diesel tot het einde flink gesteld van wegenbelastii r alle de Captur uitermate gr— Vieze luchtjes Op de middenconsole zien we een i beeldscherm met daarop onder meer alle de Captur u. functies van de audioinstallatie en navi- euro en dat gatie. Renault biedt de keuze uit Media de meest dir I NAV en het meer uitgebreide R-Link met onze internetverbinding en TomTom. Maar ook tube.r bijtelling. Om dit groene karakter van Volkswagen en Van Mossel te benadrukken krijgt de showroombezoeker bij iedere offerte, taxa tie of aankoop een cheque van GroenRijk! Deze cheque kan oplopen tot wel 250,-! Kom dus op tweede Pinksterdag langs en profiteer van veel (groen) voordeel!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15