ïlfel III Klein verschil I Technische gegevens: maat a Ml III III ■HI DE AUTOMAAT WOENSDAG 8 MEI 2013 PAGINA 3 Ford Fiesta 1.0 Merk en type: Titanium 5-d Vermogen: .Koppel: Afmetingen: 1,722 meter Gewicht: acceleratie 0-100 in 14,9 sec. Verbruik: CO2-uitstoot: tigchelaar.nl Prijs: /an het kant u lengte 3,950 meter, breedte 105 Nmbij... tr/min topsnelheid 165 km/u 59 kW/80 pk bij tr/min stadscyclus 5,1 liter/100 km buitenwegcydus 3,8 liter/100 km gecombineerd 4,3 liter/100 km 99 g/km (A-label) 17.450 euro leven, k van de n de eer- en rijden il meteen auto levert i een gun- 55 of raken Jter in jitvoering ron levert 954 kg Aanhanggewicht: 500 kg (geremd) Prestaties: d Binnen het programma van Ford wordt hard gewerkt aan het terugdringen van I het brandstofverbruik door steeds kleinere motoren toe te passen. Tegelijk met de facelift krijgt de compacte Fiesta een forse reeks nieuwe krachtbronnen. H Dedriecilinder met turbo is uit andere Fords al bekend. Een turboloze variant maakt nu zijn debuut. Prijsverschil De nieuwe motorenreeks van Ford is ont wikkeld om het brandstofverbruik op een lager pitje te brengen. In de praktijk komt deze 80 pk 1 liter op een gemiddelde van 1 op 15. Op papier is het verbruik vrijwel identiek aan de Ecoboost, maar omdat die snellere versie rr- een v Tevredenheid De 1.0 kan worden gekozen met 65 80 pk. We hebben in dit geval te mak met de laatste die door Ford lout de uiterst complete Titanium uil wordt aangeboden. De krachtbro volledige motorenprogramma omgegooid. Alleen de 1.6 Ti-VCT in combinatie met een automaat en de 1.6 diesel zijn gebleven. Verder vermeldt de prijslijst vooral 1 liter driecilinders. De Ecoboost met turbo levert 100 of 125 pk, terwijl de eveneens nieuwe ST-versie een onvervalste hot hatch is met zijn viercilinder 1,6 liter Ecoboost, die maar liefst 182 pk voortbrengt. Maar ook aan de basis is er nieuws. Ford heeft de 1 liter van zijn turbo ontdaan en dat levert twee nieuwe vermogensvari- anten öp. Nm en vormt een geheel met de handgeschakelde vijfbak. Tevreden over de prestaties i van de Ecoboost stappen we met de nodige scepsis I in deze nieuwe motorvari- I ant. De aanwezigheid van een turbo maakt doorgaans I een groot verschil. Na het I indrukken van de startknop I komt de driepitter met een I bekend geluid tot Ie I We zetten de pook I versnellingsbak in ste overbrenging er weg. Dat valt al r niet tegen. De au zijn prestaties in stig tor MCI2013 PAGINA2 oetilbURGSE KOERIER a De vraag is alleen of met het Nederlandse prijsniveau de 80 pk variant wel zo'n zin heeft. Los van z'n uitstekende eigen schappen is het prijsverschil met de 100 pk Ecoboost slechts 250 euro. Daar laat niemand de turbo voor liggen. Ford levert daarnaast overigens nog de 65 pk versie die te koop is vanaf 13.895 euro als driedeurs Ambiente. De vijfdeurs start als Champions Edition voor 15.495 euro en daarna komt deze Titanium die auto matisch 80 pk levert vanaf 17.450 euro (5d). Maar zoals gezegd, dezelfde auto met EcoBoost motor en 20 pk extra kost 17.700 euro. Dat verschil is veel te klein om van de 80 pk een succes te maken, snellere versie meer opzweept tot helaas. Maar Ford bewijst met deze motor vlottere rijstijl is de turboloze mptor beslist dat er ook nog toekomst bestaat toerengebied en doet normaal gesproken zuiniger. voor motoren zonder turbo. Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 999 c keurig met het overige verkeer mee. In 14,9 seconden wordt de 100 km/u aan getikt en een top van 165 km/u stemt eveneens tot tevredenheid. Bovendien blijkt deze krachtbron over dezelfde rust te beschikken als de Ecoboost versie. Dat alles maakt deze Fiesta tot een verrassend plezierig rijdende auto. I Driecilinders I De facelift mag bij de vernieuwde Fiesta I zeer letterlijk worden genomen. De ont- I werpers van Ford hebben bovenal het front aangepakt. Daar zien we een compleet I' andere bumper met grote grille die het I model beter doet aansluiten bij de laatste I nieuwe modellen. Ook de plaatsing van de |i mistlampen is gewijzigd en heeft de Fiesta I andere koplampen. Voor wat betreft het I profiel en de achterzijde zijn er geen grote I veranderingen te melden. II Net echt belangrijke nieuw - Al sinds jaar en dag heeft de Ford Fiesta J een vaste positie m de Europese verkoop 3 top 10. Ook het huidige model is weer een groot succes. Het leveringsprogramma W bestaat uit de drie- en vijfdeurs hatback, 1 die beiden een aantal veranderingen heb- ■I ben ondergaan.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13