ïlfel
III
Klein verschil
I
Technische
gegevens:
maat
a
Ml
III
III
■HI
DE AUTOMAAT WOENSDAG 8 MEI 2013 PAGINA 3
Ford Fiesta 1.0
Merk en type:
Titanium 5-d
Vermogen:
.Koppel:
Afmetingen:
1,722 meter
Gewicht:
acceleratie 0-100
in 14,9 sec.
Verbruik:
CO2-uitstoot:
tigchelaar.nl
Prijs:
/an het
kant u
lengte 3,950
meter, breedte
105 Nmbij...
tr/min
topsnelheid 165
km/u
59 kW/80 pk bij
tr/min
stadscyclus 5,1
liter/100 km
buitenwegcydus
3,8 liter/100 km
gecombineerd 4,3
liter/100 km
99 g/km (A-label)
17.450 euro
leven,
k van de
n de eer-
en rijden
il meteen
auto levert
i een gun-
55 of
raken
Jter in
jitvoering
ron levert
954 kg
Aanhanggewicht: 500 kg (geremd)
Prestaties:
d Binnen het programma van Ford wordt hard gewerkt aan het terugdringen van
I het brandstofverbruik door steeds kleinere motoren toe te passen. Tegelijk met
de facelift krijgt de compacte Fiesta een forse reeks nieuwe krachtbronnen.
H Dedriecilinder met turbo is uit andere Fords al bekend. Een turboloze variant
maakt nu zijn debuut.
Prijsverschil
De nieuwe motorenreeks van Ford is ont
wikkeld om het brandstofverbruik op een
lager pitje te brengen. In de praktijk komt
deze 80 pk 1 liter op een gemiddelde van
1 op 15. Op papier is het verbruik vrijwel
identiek aan de Ecoboost, maar omdat
die snellere versie rr-
een v
Tevredenheid
De 1.0 kan worden gekozen met 65
80 pk. We hebben in dit geval te mak
met de laatste die door Ford lout
de uiterst complete Titanium uil
wordt aangeboden. De krachtbro
volledige motorenprogramma omgegooid.
Alleen de 1.6 Ti-VCT in combinatie met een
automaat en de 1.6 diesel zijn gebleven.
Verder vermeldt de prijslijst vooral 1 liter
driecilinders. De Ecoboost met turbo levert
100 of 125 pk, terwijl de eveneens nieuwe
ST-versie een onvervalste hot hatch is met
zijn viercilinder 1,6 liter Ecoboost, die
maar liefst 182 pk voortbrengt.
Maar ook aan de basis is er nieuws. Ford
heeft de 1 liter van zijn turbo ontdaan en
dat levert twee nieuwe vermogensvari-
anten öp.
Nm en vormt een geheel met
de handgeschakelde vijfbak.
Tevreden over de prestaties
i van de Ecoboost stappen
we met de nodige scepsis
I in deze nieuwe motorvari-
I ant. De aanwezigheid van
een turbo maakt doorgaans
I een groot verschil. Na het
I indrukken van de startknop
I komt de driepitter met een
I bekend geluid tot Ie
I We zetten de pook
I versnellingsbak in
ste overbrenging er
weg. Dat valt al r
niet tegen. De au
zijn prestaties in
stig tor
MCI2013 PAGINA2 oetilbURGSE KOERIER
a
De vraag is alleen of met het Nederlandse
prijsniveau de 80 pk variant wel zo'n
zin heeft. Los van z'n uitstekende eigen
schappen is het prijsverschil met de 100
pk Ecoboost slechts 250 euro. Daar laat
niemand de turbo voor liggen. Ford levert
daarnaast overigens nog de 65 pk versie
die te koop is vanaf 13.895 euro als
driedeurs Ambiente. De vijfdeurs start als
Champions Edition voor 15.495 euro en
daarna komt deze Titanium die auto
matisch 80 pk levert vanaf 17.450 euro
(5d). Maar zoals gezegd, dezelfde auto
met EcoBoost motor en 20 pk extra kost
17.700 euro. Dat verschil is veel te klein
om van de 80 pk een succes te maken,
snellere versie meer opzweept tot helaas. Maar Ford bewijst met deze motor
vlottere rijstijl is de turboloze mptor beslist dat er ook nog toekomst bestaat
toerengebied en doet normaal gesproken zuiniger. voor motoren zonder turbo.
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 999 c
keurig met het overige verkeer mee. In
14,9 seconden wordt de 100 km/u aan
getikt en een top van 165 km/u stemt
eveneens tot tevredenheid. Bovendien
blijkt deze krachtbron over dezelfde rust
te beschikken als de Ecoboost versie. Dat
alles maakt deze Fiesta tot een verrassend
plezierig rijdende auto.
I Driecilinders
I De facelift mag bij de vernieuwde Fiesta
I zeer letterlijk worden genomen. De ont-
I werpers van Ford hebben bovenal het front
aangepakt. Daar zien we een compleet
I' andere bumper met grote grille die het
I model beter doet aansluiten bij de laatste
I nieuwe modellen. Ook de plaatsing van de
|i mistlampen is gewijzigd en heeft de Fiesta
I andere koplampen. Voor wat betreft het
I profiel en de achterzijde zijn er geen grote
I veranderingen te melden.
II Net echt belangrijke nieuw
- Al sinds jaar en dag heeft de Ford Fiesta
J een vaste positie m de Europese verkoop
3 top 10. Ook het huidige model is weer
een groot succes. Het leveringsprogramma
W bestaat uit de drie- en vijfdeurs hatback,
1 die beiden een aantal veranderingen heb-
■I ben ondergaan.