VK.KJII ICICI I.
NOORDHOEK
ing nr
ü^^Elektrische Smart eindelijk te koop
tede laatste tijd in Amsterdam is geweest, kan niet om de elek- J* r— 1-->--1
7 sproeifles
fWTTTTTl
Skoda Octavia Combi
G ACTII
- loper
SKODA
13 - 455 53 fl
www.noordhoekautogroep.nl
Lees verder op pagina 5
Dealernieuws
\rijt.nl
ksimonspiano.nl
PB- 542 53 74
5 Plus
erafzuiging
versie met 14 procent bijtelling kan
leveren, die geniet optimale belang
stelling. Skoda sluit met de nieuwe
Octavia Combi in het begeerlijke
rijtje aan.
IBS1-AUTOGROEP
- Tilburg - Waalwijk - Den Bosch
■7
ILBURGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 »nr19 Woensdag 8 mei 2013 Oplage 112.500
nelen. Gezien de prijsstelling is dat beslist
geen schande. Zaken als Alcantara en leer
•N KEEM
basis van uc «v»
deze Duitse irJJ~
pleet nieuwe
ook de Octavia de
door. Het
uiterst
eigensc
hande afwerkingsniveaus. De inrichting is
correct en zakelijk met bijvoorbeeld zachte
materialen voor het dashboard, maar juist
wat hardere kunststoffen voor de deurpa-
Met het uit de Formule 1 bekende KERS
systeem wordt kortstondig het vermogen
van de elektromotor zes maal vergroot
tot zo'n 100 pk. Daarmee accelereert de
T vizy net zo snel naar de 100 km/u als
ciale Twizy in
ar op diverse
trische Smart heen die via CarZGo te rijden is. Maar aan particu-
|te klanten heeft Smart haar elektrische versie nog steeds niet
U «ngeboden. Daar komt nu verandering in. De auto is tegelijk op
aanta| punten aangepast onder meer steeg het vermogen
de Smart ForTwo Electric Drive van 41 naar 75 pk en mede
®kzij een nieuwe batterij sprint de Smart in 11,"5 seconden naar
giersstoel kan voor over en daarmee groeit
de interne laadlengte tot maar liefst drie
meter. De bagagevloer heeft een dubbele
bodem waaronder bijvoorbeeld de dwars-
stangen van de dakdragers kunnen worden
opgeborgen. Ook kan de vloer op andere
manieren wordt gemanipuleerd om schui
vende bagagestukken te vergrendelen.
Trendvolger
Maar de Skoda Octavia Combi is niet alleen
genereus voor de bagage. Ook vijf volwas
senen hebben er volop plek. Voorin wordt
genoeg ruimte geboden, maar het is vooral
de enorme beenruimte op de achterbank
die overtuigend werkt. Skoda biedt aller-
Zoals altijd maakt Skoda voor de Octavia
(sinds 1996) gebruik van de vertrouwde
basis van de Volkswagen Golf. Omdat
middenklasser op een com-
e bodemgroep staat, maakt
.„via de nodige vernieuwingen
zogenaamde MQB-platform is
?it?“t modulair en heeft als belangrijke
eigenschappen het fors lagere gewicht.
Bij de Octavia spreken we dan over een
100 kg ten opzichte van de vorige, tweede
generatie.
Onvoorstelbaar
Inmiddels is de hatchback in de show
room aangeschoven en wachten we tot
juni voordat de ruim bemeten Combi de
gelederen komt versterken. En ruim beme-
ten is deze nieuweling beslist. Sterker nog,
■flflflflMr als we kijken naar de concurrenten in de
middenklasse, dan kan niemand de Skoda
qua bagagevolume evenaren. Achter de
behoorlijk brede en diep uitsneden ach
terklep is minimaal 610 liter voor handen.
Dat kan uitermate snel worden uitgebreid
door in de bagageruimte aan twee hendels
op de flanken te trekken. Het neerklap
pen van de twee delen van de bank gaat
dan helemaal vanzelf. De ruimte groeit
naar een haast onvoorstelbare 1.740 liter
waarmee de Octavia zelfs grotere station
wagons probleemloos overtreft. Ook dan
zijn de mogelijkheid nog niet allemaal
genoemd. De rugleuning van de passa-
Sgen technische denst eWheelDrive
on: (013) 5801135
de 100 km/u. Een forse verbetering, voorheen was daar 26,7 se
conden voor nodig. Volgens het merk kan een top van 125 km/u
worden behaald en zou de actieradius 145 kilometer bedragen. De
elektrische Smart is er vanaf 19.228 euro met gesloten carrosserie
en 22.369 euro als cabrio. Let wel, daar komt dan nog de batte-
rijhuur bij van minimaal 65 euro per maand. Inclusief lithium-ion
batterij start de Smart bij 24.078 euro.
Puur een geintje, zo mag de Renault Twi
zy F1 worden gezien. Renault Sport te
kende al voor de carrosseriestructuur en
het onderstel van deze elektrische twee- r
zitter, maar past, nu zelfs echte F1 -tech- Twizy net zo snel naar de 1(
niek in het kleintje toe. Aan de buiten- de Mégane R.S. Deze specie
kant is er het nodige extra spoilerwerk F1-uitmonstering zal dit jaar
aangebracht en staat de auto op slicks. evenementen te zien zijn.
utotest
Waar ruimtewagens een tijdje terug
het terrein waren voor zakelijke rij
ders met een familie, lijkt de belang
stelling op het ogenblik verschoven
Hl naar de meer traditionele station
wagons. Wie dan ook nog eens een