mimi icacii
Over blaffende honden
I
k
Betalen
Nieuwe Lexus GS met
20 procent bijtelling
JAGUAR
ONCEPT
-
BOGAERS JAGUAR BREDA B.V.
TILBURGSE
Jaguar F-type
die rijplezier met hoofdletters schrijft.
Tony Vos
p
Verschrikt kijkt een oude man op
vanachter zijn kopje koffie op een
terras op het Spaanse platteland.
Zijn middagrust wordt bruusk ver
stoord, maar tegelijk ontwaren we
een jeugdige blik. Oorzaak van deze
verstoring is de nieuwe Jaguar F-
type die aan niemand onopgemerkt
voorbij gaat.
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 18* Donderdag 2 mei 2013 Oplage 112.500
Uw regionaal Jaguar Centrum:
Minervum 71 1 8
4817 ZN Breda.
Tel.: 076-5263800
www.bogaers-jaguar.nl
Het zit in onze cultuur besloten dat we
Ibij aanhouding in discussie gaan met
de politie. Dat is niet overal het ge-
bruik en daarom kan een Nederlander
i den vreemden wel eens aardig in de
ftlemen komen als heftig wordt ge
resteerd. Anders kan ook, de politie
■veert dat jij zwaar crimineel gedrag
fot vertoond en omdat je weet dat je
fe diender niet van repliek mag die
pt, moet je uiteindelijk bloeden voor
«ts wat je niet hebt gedaan.
afgelopen week kreeg ik de gele-
pheid de nieuwe Jaguar F-type in
loord-West Spanje aan de tand te
-^^—oelen. Techniek en wegen waren in
^■overeenstemming. Ik blijf altijd op
^^Bnijn qui vive. Vroeg in de rit was het
^■l een keer raak. Net niet helemaal
tot stilstand gekomen bij een stop-
kruising en hup meteen aan de kant.
De man was redelijk, sprak bovendien
een behoorlijk woordje Engels en liet
ns vervolgens met een reprimande
leer vertrekken, evenals de twee coi
n's die om dezelfde reden waren
■gehouden. Een uur of wat later
omen we op vrolijke snelheid van een
ergpas af van de ene naar de andere
aarspeldbocht. Het tempo zat er goed
r. Komend uit een blinde bochten
rijg ik als tegenligger een rode auto
Inde Guardia Foral, een soort van lo
cale politie. Althans dat bleek later. De
[bestuurder passeerde op dat moment
leen wielrenner en reed daarvoor op
de verkeerde weghelft, mijn weghelft.
Als reactie toeterde de diender, terwijl
ik in mijn ogen niets verkeerds deed,
hier bochten verder word ik door een
■collega van de weg gehaald. Het werd
lil snel duidelijk dat ik moest bloeden
[vooral die collega's die al weken ach-
I tereen met grote vaart van de berg af
[kwamen gestoven. Dat de diender zelf
op de verkeerde helft reed, dat was
I geen argument. Ik was de schuldige en
■moest betalen...
ieuws uit Shanghai betekent nemotor. Die heeft volgens het merk een
meer kansen voor Lexus in verbruik van 5 liter/100 km wat weer
aast de bestaande GS 450h neerkomt op een CO2-uitstoot van 110
i liter V6 motor komt er nu g/km. Zonder te veel te hoeven reke-
300h. Deze tweede hybride- nen betekent dat een bijtelling van 20
hetzelfde model heeft onder procent tot en met 31 december 2014.
n 2,5 liter viercilinder benzi- Technisch fraai is dat de vierpitter zo-
Jaguar heeft weer een echte sportwagen,
geen concurrent van bijvoorbeeld de BMW
Z4 of Mercedes SLK, maar een auto die tot
hoger orde wordt geroepen. De nieuwe F-
type wordt volledig uit aluminium opge
trokken inclusief de wielophanging.
Verzonken
De uitstraling werkt aanstekelijk. Een
echte Jaguar vanwege zijn laag geplaatste
grille met dierlijk logo, maar ook met ge
distingeerde verwijzingen naar de historie
en met name de E-type. De motorkap gaat
'om het hoekje' tot diep in de zijschermen.
Het aantal lijnen blijkt beperkt, maar die
er zijn stralen kracht uit. De achterkant
wordt gesierd door venijnig scherp gesne- za5,“
den lichtunits verwijzend naar de E-type
en een centraal geplaatste dubbele uitlaat
met roestvrijstalen kelken. Grappig is ook
dat de portiergrepen in de deuren verzon
ken liggen, maar pas tevoorschijn komen
als de auto van het slot gaat. Deze auto
leeft en dat wordt ook doorgetrokken naar
in het interieur met ventilatieroosters die
e en ophangir
bescheiden g.
wicht en de lage bouw draagt via het
daaraan gekoppeld lage zwaartepunt bij
aan een geweidi3- —3..33.
gewichtsverdeling is ideaal. D
Jaguar verantwoord zeer krac
ren aanbieden. De k1
nieuwe 3 liter V6 supercharger en de 5 llra
V8 met identiek blaasapparaat. De eerste
is er in twee vermogensvarianten, 340 en
380 pk, terwijl de topper maar liefst 495
paarden voortbrengt. Het verschil is aan
de buitenkant louter te zien aan de uitlaat.
De V8 heeft namelijk twee dubbele pijpen
die meer naar de zijkanten zijn geplaatst.
De Jaguar F-type componeert zijn eigen
symfonie, want anders kunnen we de
klanken uit de uitlaat niet noemen. Nou
ja klanken, het lijkt met grote regelmaat
op grof geschut. Vooral bij gas los en over- eigenl
schakelen klinken er de nodige salvo's die altijd
volledig elektronisch vanuit het motorma-
nagementsysteem worden aangestuurd.
Wat een sensatie, een sensatie die vooral
ook goed aansluit bij het totale rijkarakter.
Dit geluid wordt optimaal als twee klep
pen in het uitlaatsysteem worden open
gezet. Dat gebeurt automatisch vanaf
wel directe als indirecte inspuiting en
deze twee afhankelijk van toerental en
belasting afwisselt. We moeten nog wel
even geduld hebben, Lexus verwacht de
GS 300h tegen het einde van het jaar te
lanceren. Prijzen en specificaties volgen
later.
slechts in stelling worden gebracht als de
ventilatie werkt. Of wat te denken van de
pook die als de motor vanuit de sportstand
wordt uitgezet
KHKabhinnS u'f eigen be-
weging in de
neutraalstand
terugkeert.
De cockpit sluit
nadrukkelijk
om de be
stuurder heen.
Dé passagier
wordt hierdoor
een extra hoge die rijplezier met hoofdletters schrijft. 3.500 tr/min of meteen vanaf wegrijden
balk langs de als op een knop op de middenconsole
console enigs- Symfonie wordt gedrukt. Het is'standaard samen
zins afzijdig De aluminium carrosserie en ophanging met de dynamisch rijmodus op de twee
gehouden. De zorgen voor een relatief bescheiden ge- krachtigste varianten.
F-type is dan wicht en de lage bouw draagt via het
ook op en top daaraan gekoppeld lage zwaartepunt bij Tegensturen
een rijdersauto aan een geweldige wegligging. Ook de Rijden met de F-type zorgt voor spektakel,
-L.-Daardoor kan zowel voor de bestuurder als omstanders.
I zeer krachtige moto- Strikt genomen is het allemaal veel te veel
keuze bestaat uit de van het goede, maar het is juist zo bewon-
percharger en de 5 liter derenswaardig dat Jaguar al deze power
heeft weet te vatten in een compact model
dat probleemloos deze machtige krachten
weet te vertalen in pure prestaties. De
basisversié heeft voor de sprint naar 100
km/u slechts 5,3 seconden nodig, de V8
snoept daar nog een volle tel van af. Mooi
geprogrammeerd breekt de achterkant uit,
dit afhankelijk overigens van de gekozen
rijmodus. Het is vooral mooi hoe gedo
seerd dit gebeurt en hoe gemakkelijk dit
met tegensturen op te vangen is. Jammer
eigenlijk dat de F-type vooral uitnodigt tot
.Lijd maar meer, want dat houd je rijbe
wijs niet vol.
Jaguar prijst de nieuwe F-type vanaf
89.900 euro. De S-versie start vanaf
104.000 euro en is de leukste. De V8 lijkt
overbodig, maar is nog steeds niet te ver
smaden vanaf 140.300 euro. Tweede helft
meïstaat de F-type bij de dealer.
araat.
3 riante
Het verscf
KORTINfih