mimi icacii Over blaffende honden I k Betalen Nieuwe Lexus GS met 20 procent bijtelling JAGUAR ONCEPT - BOGAERS JAGUAR BREDA B.V. TILBURGSE Jaguar F-type die rijplezier met hoofdletters schrijft. Tony Vos p Verschrikt kijkt een oude man op vanachter zijn kopje koffie op een terras op het Spaanse platteland. Zijn middagrust wordt bruusk ver stoord, maar tegelijk ontwaren we een jeugdige blik. Oorzaak van deze verstoring is de nieuwe Jaguar F- type die aan niemand onopgemerkt voorbij gaat. Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 18* Donderdag 2 mei 2013 Oplage 112.500 Uw regionaal Jaguar Centrum: Minervum 71 1 8 4817 ZN Breda. Tel.: 076-5263800 www.bogaers-jaguar.nl Het zit in onze cultuur besloten dat we Ibij aanhouding in discussie gaan met de politie. Dat is niet overal het ge- bruik en daarom kan een Nederlander i den vreemden wel eens aardig in de ftlemen komen als heftig wordt ge resteerd. Anders kan ook, de politie ■veert dat jij zwaar crimineel gedrag fot vertoond en omdat je weet dat je fe diender niet van repliek mag die pt, moet je uiteindelijk bloeden voor «ts wat je niet hebt gedaan. afgelopen week kreeg ik de gele- pheid de nieuwe Jaguar F-type in loord-West Spanje aan de tand te -^^—oelen. Techniek en wegen waren in ^■overeenstemming. Ik blijf altijd op ^^Bnijn qui vive. Vroeg in de rit was het ^■l een keer raak. Net niet helemaal tot stilstand gekomen bij een stop- kruising en hup meteen aan de kant. De man was redelijk, sprak bovendien een behoorlijk woordje Engels en liet ns vervolgens met een reprimande leer vertrekken, evenals de twee coi n's die om dezelfde reden waren ■gehouden. Een uur of wat later omen we op vrolijke snelheid van een ergpas af van de ene naar de andere aarspeldbocht. Het tempo zat er goed r. Komend uit een blinde bochten rijg ik als tegenligger een rode auto Inde Guardia Foral, een soort van lo cale politie. Althans dat bleek later. De [bestuurder passeerde op dat moment leen wielrenner en reed daarvoor op de verkeerde weghelft, mijn weghelft. Als reactie toeterde de diender, terwijl ik in mijn ogen niets verkeerds deed, hier bochten verder word ik door een ■collega van de weg gehaald. Het werd lil snel duidelijk dat ik moest bloeden [vooral die collega's die al weken ach- I tereen met grote vaart van de berg af [kwamen gestoven. Dat de diender zelf op de verkeerde helft reed, dat was I geen argument. Ik was de schuldige en ■moest betalen... ieuws uit Shanghai betekent nemotor. Die heeft volgens het merk een meer kansen voor Lexus in verbruik van 5 liter/100 km wat weer aast de bestaande GS 450h neerkomt op een CO2-uitstoot van 110 i liter V6 motor komt er nu g/km. Zonder te veel te hoeven reke- 300h. Deze tweede hybride- nen betekent dat een bijtelling van 20 hetzelfde model heeft onder procent tot en met 31 december 2014. n 2,5 liter viercilinder benzi- Technisch fraai is dat de vierpitter zo- Jaguar heeft weer een echte sportwagen, geen concurrent van bijvoorbeeld de BMW Z4 of Mercedes SLK, maar een auto die tot hoger orde wordt geroepen. De nieuwe F- type wordt volledig uit aluminium opge trokken inclusief de wielophanging. Verzonken De uitstraling werkt aanstekelijk. Een echte Jaguar vanwege zijn laag geplaatste grille met dierlijk logo, maar ook met ge distingeerde verwijzingen naar de historie en met name de E-type. De motorkap gaat 'om het hoekje' tot diep in de zijschermen. Het aantal lijnen blijkt beperkt, maar die er zijn stralen kracht uit. De achterkant wordt gesierd door venijnig scherp gesne- za5,“ den lichtunits verwijzend naar de E-type en een centraal geplaatste dubbele uitlaat met roestvrijstalen kelken. Grappig is ook dat de portiergrepen in de deuren verzon ken liggen, maar pas tevoorschijn komen als de auto van het slot gaat. Deze auto leeft en dat wordt ook doorgetrokken naar in het interieur met ventilatieroosters die e en ophangir bescheiden g. wicht en de lage bouw draagt via het daaraan gekoppeld lage zwaartepunt bij aan een geweidi3- —3..33. gewichtsverdeling is ideaal. D Jaguar verantwoord zeer krac ren aanbieden. De k1 nieuwe 3 liter V6 supercharger en de 5 llra V8 met identiek blaasapparaat. De eerste is er in twee vermogensvarianten, 340 en 380 pk, terwijl de topper maar liefst 495 paarden voortbrengt. Het verschil is aan de buitenkant louter te zien aan de uitlaat. De V8 heeft namelijk twee dubbele pijpen die meer naar de zijkanten zijn geplaatst. De Jaguar F-type componeert zijn eigen symfonie, want anders kunnen we de klanken uit de uitlaat niet noemen. Nou ja klanken, het lijkt met grote regelmaat op grof geschut. Vooral bij gas los en over- eigenl schakelen klinken er de nodige salvo's die altijd volledig elektronisch vanuit het motorma- nagementsysteem worden aangestuurd. Wat een sensatie, een sensatie die vooral ook goed aansluit bij het totale rijkarakter. Dit geluid wordt optimaal als twee klep pen in het uitlaatsysteem worden open gezet. Dat gebeurt automatisch vanaf wel directe als indirecte inspuiting en deze twee afhankelijk van toerental en belasting afwisselt. We moeten nog wel even geduld hebben, Lexus verwacht de GS 300h tegen het einde van het jaar te lanceren. Prijzen en specificaties volgen later. slechts in stelling worden gebracht als de ventilatie werkt. Of wat te denken van de pook die als de motor vanuit de sportstand wordt uitgezet KHKabhinnS u'f eigen be- weging in de neutraalstand terugkeert. De cockpit sluit nadrukkelijk om de be stuurder heen. Dé passagier wordt hierdoor een extra hoge die rijplezier met hoofdletters schrijft. 3.500 tr/min of meteen vanaf wegrijden balk langs de als op een knop op de middenconsole console enigs- Symfonie wordt gedrukt. Het is'standaard samen zins afzijdig De aluminium carrosserie en ophanging met de dynamisch rijmodus op de twee gehouden. De zorgen voor een relatief bescheiden ge- krachtigste varianten. F-type is dan wicht en de lage bouw draagt via het ook op en top daaraan gekoppeld lage zwaartepunt bij Tegensturen een rijdersauto aan een geweldige wegligging. Ook de Rijden met de F-type zorgt voor spektakel, -L.-Daardoor kan zowel voor de bestuurder als omstanders. I zeer krachtige moto- Strikt genomen is het allemaal veel te veel keuze bestaat uit de van het goede, maar het is juist zo bewon- percharger en de 5 liter derenswaardig dat Jaguar al deze power heeft weet te vatten in een compact model dat probleemloos deze machtige krachten weet te vertalen in pure prestaties. De basisversié heeft voor de sprint naar 100 km/u slechts 5,3 seconden nodig, de V8 snoept daar nog een volle tel van af. Mooi geprogrammeerd breekt de achterkant uit, dit afhankelijk overigens van de gekozen rijmodus. Het is vooral mooi hoe gedo seerd dit gebeurt en hoe gemakkelijk dit met tegensturen op te vangen is. Jammer eigenlijk dat de F-type vooral uitnodigt tot .Lijd maar meer, want dat houd je rijbe wijs niet vol. Jaguar prijst de nieuwe F-type vanaf 89.900 euro. De S-versie start vanaf 104.000 euro en is de leukste. De V8 lijkt overbodig, maar is nog steeds niet te ver smaden vanaf 140.300 euro. Tweede helft meïstaat de F-type bij de dealer. araat. 3 riante Het verscf KORTINfih

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 9