Rij impressie
Al/
riE!
J
1/
ro
Tï
r?
a
r
Citroen toont DS Wild Rubis
4]
motor
pf.ira
UIJU
r<»i
^•1
^4
DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 APRIL 2013 PAGINA 7
Renault
INDERHOUD
- nav.
SeatLeon SC
.2008
.2008
krail
.2003
.2001
- airco.
1/ U M
1185 HNY|
KODA.
IE BEVEILIGING
11185 HNY
igilde
ipraak
ault)
iielen.nl
cap erop/eraf J
tuwing i
Twee generaties lang stond de Leon
bij Seat voor een redelijk sportief
ogende vijfdeurs hatchback. De
derde generatie, die in dezelfde
verschijningsvorm een paar maan
den geleden aantrad, zal echter
qua modelkeuze verder groeien. De
tweede variant is namelijk deze vlot
ogende driedeurs SC.
.2013
.2007
.2007
lenhout
I 74 87 40
3navpro.nl
VSTEEM 1
sterecht
13 5426341
Jtomobielen n
1'2013 i PAGINA 6
detilburgse koerier -
lochten maken met
lomotor, was recent
iron gaat snel. Ook
l/stop systeem nu te
lals een koppel van
vastgesteld op 154
gekoppeld is, is niet
bens beschikbaar is
K45 euro en 37.245
rudimentaire vleugels. -
Het is belangrijk om te weten dat
de auto achterin nog behoorlijk wat
ruimte biedt en dat geldt ook voor de
bagageruimte die 380 liter groot is.
Motorisch loopt de Leon SC nagenoeg
in de pas met de vijfdeurs hatchback.
De 85 pk basismotor is niet beschik
baar en dat betekent dat het program
ma start met een 1,2 liter TSI motor
goed voor 105 pk. Deze versie kost
als SC 21.390 euro. Zakelijke rijders
betalen twintig procent bijtelling. Aan
een versie goed voor 14 procent wordt
hard gewerkt en is voor het einde van
het jaar aangekondigd. Verder is er in
de Leon SC een 122 en 140 pk 1.4 TSI
alsmede de gereden 1.8 TSI en zowel
de 1.6 als 2.0TDI.
Vleugels
De uitstraling is zogezegd anders dan
bij de vijfdeurs. Het front oogt qua
indeling vertrouwd, maar vooral door
de langere portieren, de vorm van de
achterste zijruiten en de scherp gesne
den achterlichten doet de auto behoor
lijk aan de nieuwe Audi A3 denken. De
FR-versie toont extra lekker met een
dubbele uitlaatpijp, led achterlichten
en een zwarte inzet in de bumper die
doet denken aan een diffuser. Met
meegespoten spiegelkappen en por-
tiergrepen maakt de auto een complete
indruk. Opmerkelijk is de belijning die
vanuit de achterlichten boven de ach
terwielen in het spatbord is doorge
trokken. Die lijken schuin van achter op
die daar nog eens 70 pk aan toevoegt.
Dat betekent dus een gecombineerd ver
mogen van 295 pk. Ook beschikt de auto
over een batterij die via het stopcontact
opgeladen kan worden. Het resultaat:
een elektrische actieradius van 50 kilo
meter en een gemeten CO2-uitstoot van
43 g/km.
Nu lijkt het heel gemakkelijk om van een
vijfdeurs een driedeurs te maken. Maar zo
heeft de ontwikkelingsafdeling van Seat
haar taak niet opgevat. De auto is structu
reel op een aantal punten anders.
Stugger
Zo blijkt de wielbasis van de Leon SC 3,5
on te zijn ingekort. Verder is het dak wat
lager geplaatst en heeft men er nog wat
kilogrammen afweten te snoepen. Zonder
structurele wijzigingen aan het onderstel
geeft dat toch een wat scherper gedrag en
een ietwat verhoogde rijdynamiek.
Omdat de letters SC staan voor Sport
Coupé lijkt ons de 180 pk sterke 1,8
liter TSI motor een geschikte kandidaat
voor een nadere kennismaking. Ook de
SC maakt gebruik van het lichtgewicht
MQB-platform van de Volkswagen groep
Het heeft zich al in een aantal andere
modellen bewezen en ook bij deze Seat
zijn we er weer van onder de indruk. De
FR-uitvoering, die samen gaat met de
genoemde motor, heeft een wat stuggere
afstemming. Gelukkig niet té stug, zodat
ook op langere ritten voldoende comfort
overblijft.
Plofje
Omdat ons exemplaar bovendien is uitge
rust met DSG, de versnellingsbak met dub
bele koppeling, horen we in de uitlaat een
sportief plofje iedere keer als de elektronica
beeft bepaald dat er geschakeld moet wor
den. Uiteraard kunnen we dat ook zelf
doen met de bekende flippers achter het
stuur. Ook die actie wordt akoestisch op
dezelfde manier ondersteund. De combina
tie van motor met versnellingsbak is, zoals
we gewend zijn, erg sterk. Vlot presteren is
uiteraard geen enkel probleem en dat ver
hoogt alleen maar het sportieve gevoel van
deze Sport Coupé. Jammer dat de besturing
ietwat aan de lichte kant is, gelukkig luiste
ren de voorwielen correct naar de gegeven
commando's. Lang wennen hoef je aan de
Leon SC. Instappen én wegwezen. De FR
heeft stoelen met net wat meer zijdelingse
steun en dat is prettig.
Op de Autoshow van Shanghai heeft
Citroen de DS Wild Rubis laten zien,
een 4,70 meter lang crossover die een
voorbode is van een nieuw model. In
het vooronder huist de bekende 1.6 THP
krachtbron die een fors vermogen levert
van 225 pk. Maar of dat nog niet genoeg
is ligt er bij de achteras een elektromotor