Rij impressie Al/ riE! J 1/ ro Tï r? a r Citroen toont DS Wild Rubis 4] motor pf.ira UIJU r<»i ^•1 ^4 DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 APRIL 2013 PAGINA 7 Renault INDERHOUD - nav. SeatLeon SC .2008 .2008 krail .2003 .2001 - airco. 1/ U M 1185 HNY| KODA. IE BEVEILIGING 11185 HNY igilde ipraak ault) iielen.nl cap erop/eraf J tuwing i Twee generaties lang stond de Leon bij Seat voor een redelijk sportief ogende vijfdeurs hatchback. De derde generatie, die in dezelfde verschijningsvorm een paar maan den geleden aantrad, zal echter qua modelkeuze verder groeien. De tweede variant is namelijk deze vlot ogende driedeurs SC. .2013 .2007 .2007 lenhout I 74 87 40 3navpro.nl VSTEEM 1 sterecht 13 5426341 Jtomobielen n 1'2013 i PAGINA 6 detilburgse koerier - lochten maken met lomotor, was recent iron gaat snel. Ook l/stop systeem nu te lals een koppel van vastgesteld op 154 gekoppeld is, is niet bens beschikbaar is K45 euro en 37.245 rudimentaire vleugels. - Het is belangrijk om te weten dat de auto achterin nog behoorlijk wat ruimte biedt en dat geldt ook voor de bagageruimte die 380 liter groot is. Motorisch loopt de Leon SC nagenoeg in de pas met de vijfdeurs hatchback. De 85 pk basismotor is niet beschik baar en dat betekent dat het program ma start met een 1,2 liter TSI motor goed voor 105 pk. Deze versie kost als SC 21.390 euro. Zakelijke rijders betalen twintig procent bijtelling. Aan een versie goed voor 14 procent wordt hard gewerkt en is voor het einde van het jaar aangekondigd. Verder is er in de Leon SC een 122 en 140 pk 1.4 TSI alsmede de gereden 1.8 TSI en zowel de 1.6 als 2.0TDI. Vleugels De uitstraling is zogezegd anders dan bij de vijfdeurs. Het front oogt qua indeling vertrouwd, maar vooral door de langere portieren, de vorm van de achterste zijruiten en de scherp gesne den achterlichten doet de auto behoor lijk aan de nieuwe Audi A3 denken. De FR-versie toont extra lekker met een dubbele uitlaatpijp, led achterlichten en een zwarte inzet in de bumper die doet denken aan een diffuser. Met meegespoten spiegelkappen en por- tiergrepen maakt de auto een complete indruk. Opmerkelijk is de belijning die vanuit de achterlichten boven de ach terwielen in het spatbord is doorge trokken. Die lijken schuin van achter op die daar nog eens 70 pk aan toevoegt. Dat betekent dus een gecombineerd ver mogen van 295 pk. Ook beschikt de auto over een batterij die via het stopcontact opgeladen kan worden. Het resultaat: een elektrische actieradius van 50 kilo meter en een gemeten CO2-uitstoot van 43 g/km. Nu lijkt het heel gemakkelijk om van een vijfdeurs een driedeurs te maken. Maar zo heeft de ontwikkelingsafdeling van Seat haar taak niet opgevat. De auto is structu reel op een aantal punten anders. Stugger Zo blijkt de wielbasis van de Leon SC 3,5 on te zijn ingekort. Verder is het dak wat lager geplaatst en heeft men er nog wat kilogrammen afweten te snoepen. Zonder structurele wijzigingen aan het onderstel geeft dat toch een wat scherper gedrag en een ietwat verhoogde rijdynamiek. Omdat de letters SC staan voor Sport Coupé lijkt ons de 180 pk sterke 1,8 liter TSI motor een geschikte kandidaat voor een nadere kennismaking. Ook de SC maakt gebruik van het lichtgewicht MQB-platform van de Volkswagen groep Het heeft zich al in een aantal andere modellen bewezen en ook bij deze Seat zijn we er weer van onder de indruk. De FR-uitvoering, die samen gaat met de genoemde motor, heeft een wat stuggere afstemming. Gelukkig niet té stug, zodat ook op langere ritten voldoende comfort overblijft. Plofje Omdat ons exemplaar bovendien is uitge rust met DSG, de versnellingsbak met dub bele koppeling, horen we in de uitlaat een sportief plofje iedere keer als de elektronica beeft bepaald dat er geschakeld moet wor den. Uiteraard kunnen we dat ook zelf doen met de bekende flippers achter het stuur. Ook die actie wordt akoestisch op dezelfde manier ondersteund. De combina tie van motor met versnellingsbak is, zoals we gewend zijn, erg sterk. Vlot presteren is uiteraard geen enkel probleem en dat ver hoogt alleen maar het sportieve gevoel van deze Sport Coupé. Jammer dat de besturing ietwat aan de lichte kant is, gelukkig luiste ren de voorwielen correct naar de gegeven commando's. Lang wennen hoef je aan de Leon SC. Instappen én wegwezen. De FR heeft stoelen met net wat meer zijdelingse steun en dat is prettig. Op de Autoshow van Shanghai heeft Citroen de DS Wild Rubis laten zien, een 4,70 meter lang crossover die een voorbode is van een nieuw model. In het vooronder huist de bekende 1.6 THP krachtbron die een fors vermogen levert van 225 pk. Maar of dat nog niet genoeg is ligt er bij de achteras een elektromotor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 25