Autotest
i—
Fiat 500L 1.3 Multijet
I
U3
DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 APRIL 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
■f
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Verbruik:
iërend
C02-uitstoot:
Prijs:
’.890,-
1
5
3TW en
3. Vanaf
e kering,
'&zijn gelukkig nog merken die het aandurven om anders dan anderen uit
de hoek te komen. Wat dat betreft mogen we Fiat prijzen. Als het om ruim
tewagens gaat maakt het merken de tongen behoorlijk los. Dat gold voor de
Multipla en dat is nu weer het geval met de nieuwe 5001.
50.956
1.890,-
topsnelheid
165 km/u
acceleratie 0-100
in 14,9 sec.
stadscyclus
5,0 liter/100 km
buitenwegcydus
3,7 liter/100 km
gecombineerd
4,2 liter/100 km
110 g/km
(A-label)
25.995 euro
zien we door
wielkast
de porti;
Panda. I
moes
beste
wens
met
stof g
op Sf
Joven draagt
merkna
i uitrustingsvarian-
e. De goedkoopste
2.695 euro en die-
2.495 euro. Een beetje
de auto op 24.495
t.5.995 euro voor de
deze auto staat op
-nediaNL.
1.248 cc
62 kW/85 pk bij
3.500 tr/min
200 Nm bij
1.500 tr/min
lengte 4,147 mtr,
breedte 1,784 mTr
1290 kg
Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd)
Prestaties:
Fiat 500L 1.3
Multijet Lounge
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
a
asion 1
trum
EL
RIL 2013 PAGINA2 -
-- OETILBURGSE KOERIER -
aangebracht. De stoelen hebben een
behoorlijk korte zitting en zijn aan de
harde kant. Comfortverhogend is de
opklapbare armleuning aan de bestuur
dersstoel. Qua hoogte en breedte biedt
de 500L veel plaats en ook op de ach
terbank beschikken volwassenen over
voldoende plek voor hoofd en benen.
Kunststoffen
De achterbank kan in twee ongelijke deler
voorover worden geklapt en worden dar
met een gasveer
Het volledig uitne
niet mogelijk en
de bagagemc—l::
in de 500L Van ^t,
de bank wc
sende kleuren naast natuurlijk het obli
gate zwart, zilvergrijs en wit. Bovendien
kan bij alle kleuren het dak in zwart en/of
wit worden uitgevoerd.
Wat de 500L in ieder geval doet is het
frivole en individuele van de Fiat 500
vertalen naar een model dat door zijn
ruimteaanbod veel meer op gezinnen is
afgestemd.
Hoekig
Dat de hoekige 500L veel binnenruimte
biedt, is aan de buitenkant al af te lezen.
Natuurlijk zitten er afgeronde hoeken aan
de auto, maar de zijkanten staan behoor
lijk rechtop en daarvan profiteert iedereen
en alles in het interieur.
Het is grappig dat bij eerste aanblik
de 500L qua inrichting vooral op een
grote Fiat Panda lijkt. Ook hier zien
we behoorlijk veel hoekige vormen,
rip onder langs terwijl juist een glanzend wit gelakt
lijkenis met de dashboard weer parallellen legt met
-i (je |dejne 500. op het meubilair wordt
verschillende kleuren bekledings-
gespeeld, terwijl de typenaam 500
speelse wijze op de rugleuning is
(en
apt en worden dan
positie gehouden,
temen van de bank is
_.i daarmee beperkt Fiat
—^-^-‘mogelijkheden. Die variëren
5??L van 343 liter via 400 liter als
de bank wordt verschoven tot maximaal
1.310 liter. Daarmee zit de auto tussen het
Als we Fiat mogen geloven draagt deze
nieuwe auto feitelijk twee merknamen.
Natuurlijk Fiat, maar ook 500. Want dat
historische getal wordt meer en meer een
soort van submerk. En het blijft daarbij
niet alleen bij het bolle kleine autootje en
tee aanzienlijk grotere ruimtewagen.
Profiel
08 4,15 meter lange en met 1,66 meter
hoogte fors ogende 500L heeft maar
weinig met de kleine 500 te maken. Toch
iijn de ontwerpers erin geslaagd om met
name in het front diverse elementen te
•erweven die aan de compacte driedeurs
ten denken. Het is de specifieke plaat
sing van de koplampen, de grille en ook
lie opening in de bumper die de auto recht
van voren uiterst vertrouwd doen over
komen. Kijken we naar het profiel, dan
door de hoekige uitbouw van de
sten en de brede strip onder lan
portieren veel meer geliji—
‘5a. De achterkant laat een mengel-
van verschillende stijlen zien. Het is
even wennen aan de 500L, die naar
8!B verkrijgbaar is in een aantal verras-
compacte segment en de middenklasse in.
In het interieur zijn er nog tal van opberg-
mogélijkheden, zoals fikse portierbakken,
diverse bekerhouders en een dubt
boardkastje met klep alsmede r..,
aflegvakken in het dashboard. Wat helaas
opvalt is dat vrijwel overal harde
stoffen worden gebruikt en dat s(_
helemaal aan bij het prijsniveau.
Fiat heeft inmiddels een flink motorenaan
bod in de 500L. De kleinste diesel is deze
1,3 liter Multijet die een vermogen levert
van 85 pk en komt aan en koppel van 200
Nm bij slechts 1.500 tr/min. Verwacht op
het gebied van prestaties niet te veel won
deren. De 500L weegt in dit geval 1.290
kg en heeft bijna 15 tellen nodig om de
100 km/u te bereiken. De topsnelheid ligt
op 165 km/u. Het brandstofverbruik is met
bijna 1 op 16 keurig. Met vier man aan
boord en een fikse vakantiebagage moet
je wel wat meer geduld hebben. Gelukkig
abel dash- levert Fiat ook een 1,6 liter diesel goed
nog wat voor 105 pk. Daarnaast twee benzinemo-
/at helaas toren met bescheiden inhoud.
de kunst- De afvering is aan de stugge kant, maar
sluit niet dat is niet onlogisch. De carrosserie is
relatief hoog en dan moeten ongewenste
zijdelingse bewegingen hiermee worden
voorkomen.
Fiat levert de 500L in de tr*-
ten Pop, Easy en Lounge. Di
benzineversie start bij 18.65
selen kan vanaf 22."'r
meer uitrusting brengt de
euro voor de Easy en 25.5
Lounge. De video van d:i
www.youtube.nl/automedi
34-ZRX-1