Autotest i— Fiat 500L 1.3 Multijet I U3 DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 APRIL 2013 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: ■f Koppel: Afmetingen: Gewicht: Verbruik: iërend C02-uitstoot: Prijs: ’.890,- 1 5 3TW en 3. Vanaf e kering, '&zijn gelukkig nog merken die het aandurven om anders dan anderen uit de hoek te komen. Wat dat betreft mogen we Fiat prijzen. Als het om ruim tewagens gaat maakt het merken de tongen behoorlijk los. Dat gold voor de Multipla en dat is nu weer het geval met de nieuwe 5001. 50.956 1.890,- topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 14,9 sec. stadscyclus 5,0 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4,2 liter/100 km 110 g/km (A-label) 25.995 euro zien we door wielkast de porti; Panda. I moes beste wens met stof g op Sf Joven draagt merkna i uitrustingsvarian- e. De goedkoopste 2.695 euro en die- 2.495 euro. Een beetje de auto op 24.495 t.5.995 euro voor de deze auto staat op -nediaNL. 1.248 cc 62 kW/85 pk bij 3.500 tr/min 200 Nm bij 1.500 tr/min lengte 4,147 mtr, breedte 1,784 mTr 1290 kg Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd) Prestaties: Fiat 500L 1.3 Multijet Lounge Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: a asion 1 trum EL RIL 2013 PAGINA2 - -- OETILBURGSE KOERIER - aangebracht. De stoelen hebben een behoorlijk korte zitting en zijn aan de harde kant. Comfortverhogend is de opklapbare armleuning aan de bestuur dersstoel. Qua hoogte en breedte biedt de 500L veel plaats en ook op de ach terbank beschikken volwassenen over voldoende plek voor hoofd en benen. Kunststoffen De achterbank kan in twee ongelijke deler voorover worden geklapt en worden dar met een gasveer Het volledig uitne niet mogelijk en de bagagemc—l:: in de 500L Van ^t, de bank wc sende kleuren naast natuurlijk het obli gate zwart, zilvergrijs en wit. Bovendien kan bij alle kleuren het dak in zwart en/of wit worden uitgevoerd. Wat de 500L in ieder geval doet is het frivole en individuele van de Fiat 500 vertalen naar een model dat door zijn ruimteaanbod veel meer op gezinnen is afgestemd. Hoekig Dat de hoekige 500L veel binnenruimte biedt, is aan de buitenkant al af te lezen. Natuurlijk zitten er afgeronde hoeken aan de auto, maar de zijkanten staan behoor lijk rechtop en daarvan profiteert iedereen en alles in het interieur. Het is grappig dat bij eerste aanblik de 500L qua inrichting vooral op een grote Fiat Panda lijkt. Ook hier zien we behoorlijk veel hoekige vormen, rip onder langs terwijl juist een glanzend wit gelakt lijkenis met de dashboard weer parallellen legt met -i (je |dejne 500. op het meubilair wordt verschillende kleuren bekledings- gespeeld, terwijl de typenaam 500 speelse wijze op de rugleuning is (en apt en worden dan positie gehouden, temen van de bank is _.i daarmee beperkt Fiat —^-^-‘mogelijkheden. Die variëren 5??L van 343 liter via 400 liter als de bank wordt verschoven tot maximaal 1.310 liter. Daarmee zit de auto tussen het Als we Fiat mogen geloven draagt deze nieuwe auto feitelijk twee merknamen. Natuurlijk Fiat, maar ook 500. Want dat historische getal wordt meer en meer een soort van submerk. En het blijft daarbij niet alleen bij het bolle kleine autootje en tee aanzienlijk grotere ruimtewagen. Profiel 08 4,15 meter lange en met 1,66 meter hoogte fors ogende 500L heeft maar weinig met de kleine 500 te maken. Toch iijn de ontwerpers erin geslaagd om met name in het front diverse elementen te •erweven die aan de compacte driedeurs ten denken. Het is de specifieke plaat sing van de koplampen, de grille en ook lie opening in de bumper die de auto recht van voren uiterst vertrouwd doen over komen. Kijken we naar het profiel, dan door de hoekige uitbouw van de sten en de brede strip onder lan portieren veel meer geliji— ‘5a. De achterkant laat een mengel- van verschillende stijlen zien. Het is even wennen aan de 500L, die naar 8!B verkrijgbaar is in een aantal verras- compacte segment en de middenklasse in. In het interieur zijn er nog tal van opberg- mogélijkheden, zoals fikse portierbakken, diverse bekerhouders en een dubt boardkastje met klep alsmede r.., aflegvakken in het dashboard. Wat helaas opvalt is dat vrijwel overal harde stoffen worden gebruikt en dat s(_ helemaal aan bij het prijsniveau. Fiat heeft inmiddels een flink motorenaan bod in de 500L. De kleinste diesel is deze 1,3 liter Multijet die een vermogen levert van 85 pk en komt aan en koppel van 200 Nm bij slechts 1.500 tr/min. Verwacht op het gebied van prestaties niet te veel won deren. De 500L weegt in dit geval 1.290 kg en heeft bijna 15 tellen nodig om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid ligt op 165 km/u. Het brandstofverbruik is met bijna 1 op 16 keurig. Met vier man aan boord en een fikse vakantiebagage moet je wel wat meer geduld hebben. Gelukkig abel dash- levert Fiat ook een 1,6 liter diesel goed nog wat voor 105 pk. Daarnaast twee benzinemo- /at helaas toren met bescheiden inhoud. de kunst- De afvering is aan de stugge kant, maar sluit niet dat is niet onlogisch. De carrosserie is relatief hoog en dan moeten ongewenste zijdelingse bewegingen hiermee worden voorkomen. Fiat levert de 500L in de tr*- ten Pop, Easy en Lounge. Di benzineversie start bij 18.65 selen kan vanaf 22."'r meer uitrusting brengt de euro voor de Easy en 25.5 Lounge. De video van d:i www.youtube.nl/automedi 34-ZRX-1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 21