Autotest •wa I s 1EAS ng d iin lm >013 «PAGINA 2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 APRIL 2013 PAGINA3 Technische gegevens: /ossenbertffl Merk en type: Koppel: Afmetingen: Gewicht Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: i |juni 2013 pilburg >4254 Ma 1800,- i r Dada Lodgy 1.2 TCe Prestige RDW erkend iion' um Verbruik In divers landen gunstig GOIRLE OISTERWIJK 1213 22 50 1528 39 05 BETILBURGSE KOERIER - Dada Lodgy 1.2 TCe Prestige Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: 1.199 cc 85kW/115pk bij 4.500 tr/min 190 Nm bij 2.000 tr/min lengte 4,498 mtr, breedte 1,751 mtr 1.090 kg Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) topsnelheid 179km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. stadscyclus 7.1 1/100 km buitenwegcydus 5.1 1/100 km gecombineerd 5,81/100 km 135 g/km (B-label) 18.990 euro 'hrysler-, derhoud. u,»erse ons omringende Europese !“ï:n start de Lodgy-reeks uitermate gunstig net onder de tienduizend euro. Maar in dat geval rijdt de dealer de kale basisversie voor met de 'oude' 1,6 liter benzinemotor. Die valt onder het huidige Nederlqpdse belastingregime vanwege de N0BELSTRAAT5B TEL. (013)1 SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) I jning ..seert i, rijcomfort i deze auto ïNL. Ltra ruimte weten veel automobilisten zeer te waarderen. Dacia laat zien dat goed begrepen te hebben bij de nieuwe Lodgy. Die blijkt zeker afgezet tegen W gunstige aanschafprijs bijna teveel van het goede. UW nu lelig UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER www.arendauto.nl een huis met veel ruimte zoekt, |®aar niet teveel wil betalen, die moet op gaan in meer afgelegen gebieden, p dezelfde eisen stelt bij de aanschaf P een auto kan tweedehands kopen F uitkijken naar de nieuwe Dacia Lodgy. P een rap tempo heeft de Roemeense fenault-dochter Dacia een breed pro gramma opgebouwd. Dat bestaat stuk por stuk uit zeer betaalbare modellen, gemaal met een eigen focus. P® Lodgy staat voor een 4,50 meter vijfdeurs waarbij functionaliteit een pangrijkere rol speelt dan de vormge- *iog. Toch beschikt de auto over een cor- pte uitstraling, zonder nu direct opval- Fid te zijn. De forse afmetingen scheppen F® voorwaarden voor een gigantische Fterieurruimte. De auto zit qua interieur- plume bijvoorbeeld tussen de Renault brand Scenic en de Espace in. Bovendien kan bij aanschaf worden geopteerd voor vijf of zeven zitplaatsen. In dat laatste geval biedt de Lodgy een baga- gevolume van 207 liter. De vijfzitter komt met 827 liter veel volumineuzer voor dag. Pe Dada haalt deze waarde onder de folhoes! Wordt de bagage tot aan het dak Acceleratie Motorisch mocht Dacia tot voor kort gebruik maken van beproefde, maar wei nig verfijnde Renault techniek. Dat is in de Lodgy wel anders. Onder de neus ligt een splinternieuwe 1,2 liter benzine turbomo tor die met 115 pk een redelijk vermogen levert, maar vooral overtuigd met zijn trekkracht uitgedrukt in een koppel van 190 Nm bij 2.000 tr/min. Direct al bij weg rijden trekt de motor als de spreekwoor delijk lier en is daarbij zeker niet rumoerig. De handgeschakelde vijfbak schakelt vol doende precies. De prestaties (een top van 179 km/u en acceleratie naar 100 in 10,5 seconden) krijgen een positieve stimulans door het relatief bescheiden gewicht van 1.080 kg. Dacia construeert het volledige programma op één bodemgroep, waar door diverse onderdelen gedeeld worden. Maar ook de fabricage in lage lonen landen en bijvoorbeeld het weglaten van een volledige bekleding van de achterklep, leiden allèmaal samen tot de bescheiden prijsstelling. De afstemming van het onderstel is vooral comfortabel. Geen wonder, omdat Dacia haar volledige programma afstemt op zich ontwikkelende markten met door gaans minder strakke wegen. Met het grootste gemak neemt dit ruimtewonder forse oneffenheden en geeft deze uitste kend gedempt aan de inzittenden door. Uiteraard helt de carrosserie wel wat in bochten, maar dat is niets om daar zorgen over te maken. gestapeld, dan kan er nog veel meer mee. Na het neerklappen van de tweede zitrij blijkt de Lodgy haast over de eigenschap pen van een bestelwagen te beschikken met maximaal 2.617 liter! Eigenschappen die een gemengd zakelijk en privégebruik mogelijk maken. Veel respect dwingt de Dacia vooral af als zeven personen plaats nemen. Want zelfs op de achterste bank komen twee volwassenen niet aan been- en hoofdruimte te kort. Er bestaan grotere en vele malen duurdere ruimtewagens die dit resultaat bij lange na niet halen. Door de forse hoogte zwaait de achterklep behoorlijk ver open en biedt daarmee een droge staanplaats aan personen tot zo'n 1,90 meter lengte. Jammer dat met name de voorstoelen erg kort van zitting zijn en ook zijdelings maar mondjesmaat ondersteunen. Wat betreft aankleding vindt Dacia duidelijk de weg naar boven, zonder enorme consequen ties voor de aanschafprijs. De duurste versie van de Lodgy kost 3.000 euro meer dan het basismodel, maar biedt dan wel een tweekleurig dashboard met chromen accenten, een ingebouwd navigatiesy steem met aanraakscherm en uiteraard airconditioning. C02-uitstoot te duur uit. De nieuwe 1,2 liter TCe turbo haalt in de praktijk een ver bruik van 1 op 12 en heeft een gunstige C02-uitstoot van 135 g/km, waardoor de BPM bescheiden uitvalt. De vanafprijs bedraagt 15.990 euro en voor 18.990 euro staat de meest complete Prestige uitvoering gereed. De extra achterbank kost 900 euro. Dat is bescheiden en dat geldt ook voor de bedragen van de andere beschikbare opties. Concluderend mag gezegd worden dat de Dacia Lodgy weliswaar wat verfijning mist, maar dat ruimschoots compenseert met zijn functionele kwaliteiten, en prijsstelling. De video van i staat op www.youtube.nl/automediaf

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17