Autotest
•wa
I
s
1EAS
ng
d
iin
lm
>013 «PAGINA 2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 APRIL 2013 PAGINA3
Technische
gegevens:
/ossenbertffl
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
i
|juni 2013
pilburg
>4254
Ma
1800,-
i
r
Dada Lodgy 1.2 TCe Prestige
RDW erkend
iion'
um
Verbruik
In divers
landen
gunstig
GOIRLE
OISTERWIJK
1213 22 50
1528 39 05
BETILBURGSE KOERIER -
Dada Lodgy
1.2 TCe Prestige
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
1.199 cc
85kW/115pk
bij 4.500 tr/min
190 Nm bij
2.000 tr/min
lengte 4,498 mtr,
breedte 1,751 mtr
1.090 kg
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
179km/u
acceleratie 0-100
in 10,5 sec.
stadscyclus
7.1 1/100 km
buitenwegcydus
5.1 1/100 km
gecombineerd
5,81/100 km
135 g/km
(B-label)
18.990 euro
'hrysler-,
derhoud.
u,»erse ons omringende Europese
!“ï:n start de Lodgy-reeks uitermate
gunstig net onder de tienduizend euro.
Maar in dat geval rijdt de dealer de kale
basisversie voor met de 'oude' 1,6 liter
benzinemotor. Die valt onder het huidige
Nederlqpdse belastingregime vanwege de
N0BELSTRAAT5B TEL. (013)1
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) I
jning
..seert
i, rijcomfort
i deze auto
ïNL.
Ltra ruimte weten veel automobilisten zeer te waarderen. Dacia laat zien dat
goed begrepen te hebben bij de nieuwe Lodgy. Die blijkt zeker afgezet tegen
W gunstige aanschafprijs bijna teveel van het goede.
UW
nu
lelig
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER www.arendauto.nl
een huis met veel ruimte zoekt,
|®aar niet teveel wil betalen, die moet op
gaan in meer afgelegen gebieden,
p dezelfde eisen stelt bij de aanschaf
P een auto kan tweedehands kopen
F uitkijken naar de nieuwe Dacia Lodgy.
P een rap tempo heeft de Roemeense
fenault-dochter Dacia een breed pro
gramma opgebouwd. Dat bestaat stuk
por stuk uit zeer betaalbare modellen,
gemaal met een eigen focus.
P® Lodgy staat voor een 4,50 meter
vijfdeurs waarbij functionaliteit een
pangrijkere rol speelt dan de vormge-
*iog. Toch beschikt de auto over een cor-
pte uitstraling, zonder nu direct opval-
Fid te zijn. De forse afmetingen scheppen
F® voorwaarden voor een gigantische
Fterieurruimte. De auto zit qua interieur-
plume bijvoorbeeld tussen de Renault
brand Scenic en de Espace in. Bovendien
kan bij aanschaf worden geopteerd
voor vijf of zeven zitplaatsen. In dat
laatste geval biedt de Lodgy een baga-
gevolume van 207 liter. De vijfzitter komt
met 827 liter veel volumineuzer voor dag.
Pe Dada haalt deze waarde onder de
folhoes! Wordt de bagage tot aan het dak
Acceleratie
Motorisch mocht Dacia tot voor kort
gebruik maken van beproefde, maar wei
nig verfijnde Renault techniek. Dat is in de
Lodgy wel anders. Onder de neus ligt een
splinternieuwe 1,2 liter benzine turbomo
tor die met 115 pk een redelijk vermogen
levert, maar vooral overtuigd met zijn
trekkracht uitgedrukt in een koppel van
190 Nm bij 2.000 tr/min. Direct al bij weg
rijden trekt de motor als de spreekwoor
delijk lier en is daarbij zeker niet rumoerig.
De handgeschakelde vijfbak schakelt vol
doende precies. De prestaties (een top van
179 km/u en acceleratie naar 100 in 10,5
seconden) krijgen een positieve stimulans
door het relatief bescheiden gewicht van
1.080 kg. Dacia construeert het volledige
programma op één bodemgroep, waar
door diverse onderdelen gedeeld worden.
Maar ook de fabricage in lage lonen
landen en bijvoorbeeld het weglaten van
een volledige bekleding van de achterklep,
leiden allèmaal samen tot de bescheiden
prijsstelling.
De afstemming van het onderstel is vooral
comfortabel. Geen wonder, omdat Dacia
haar volledige programma afstemt op
zich ontwikkelende markten met door
gaans minder strakke wegen. Met het
grootste gemak neemt dit ruimtewonder
forse oneffenheden en geeft deze uitste
kend gedempt aan de inzittenden door.
Uiteraard helt de carrosserie wel wat in
bochten, maar dat is niets om daar zorgen
over te maken.
gestapeld, dan kan er nog veel meer mee.
Na het neerklappen van de tweede zitrij
blijkt de Lodgy haast over de eigenschap
pen van een bestelwagen te beschikken
met maximaal 2.617 liter! Eigenschappen
die een gemengd zakelijk en privégebruik
mogelijk maken. Veel respect dwingt de
Dacia vooral af als zeven personen plaats
nemen. Want zelfs op de achterste bank
komen twee volwassenen niet aan been-
en hoofdruimte te kort. Er bestaan grotere
en vele malen duurdere ruimtewagens die
dit resultaat bij lange na niet halen. Door
de forse hoogte zwaait de achterklep
behoorlijk ver open en biedt daarmee een
droge staanplaats aan personen tot zo'n
1,90 meter lengte.
Jammer dat met name de voorstoelen erg
kort van zitting zijn en ook zijdelings maar
mondjesmaat ondersteunen. Wat betreft
aankleding vindt Dacia duidelijk de weg
naar boven, zonder enorme consequen
ties voor de aanschafprijs. De duurste
versie van de Lodgy kost 3.000 euro meer
dan het basismodel, maar biedt dan wel
een tweekleurig dashboard met chromen
accenten, een ingebouwd navigatiesy
steem met aanraakscherm en uiteraard
airconditioning.
C02-uitstoot te duur uit. De nieuwe 1,2
liter TCe turbo haalt in de praktijk een ver
bruik van 1 op 12 en heeft een gunstige
C02-uitstoot van 135 g/km, waardoor
de BPM bescheiden uitvalt. De vanafprijs
bedraagt 15.990 euro en voor 18.990
euro staat de meest complete Prestige
uitvoering gereed. De extra achterbank
kost 900 euro. Dat is bescheiden en dat
geldt ook voor de bedragen van de andere
beschikbare opties.
Concluderend mag gezegd worden dat
de Dacia Lodgy weliswaar wat verfijning
mist, maar dat ruimschoots compenseert
met zijn functionele kwaliteiten,
en prijsstelling. De video van i
staat op www.youtube.nl/automediaf