MLVJI I ICICI I.
I
lil
Elektrische
Nissan Leaf voor
Rabobank!
IA-
Gas erop!
Pv-sM
Rabobank li
Audi S3
rijn klasse
inspuit
wordt
nieuwe Leaf in ontvangst van i
KW*
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 16 Donderdag 18 april 2013 Oplage 112.500
1.499
1.599
Alhoewel de markt in ons land
beperkt is, blijkt er wereldwijd nog
steeds volop belangstelling voor
snelle auto's. Audi weet die markt
als geen ander te bespelen met haar
S en R5 modellen bijgestaan door
quattro GmbH. Een van de nieuwste,
snelle modellen is de Audi S3 die
vanaf augustus uitgeleverd gaat
worden.
Audi
Centrum Tilburg
e S3
;t met
''bare
NTRUM
12 TILBURG.
-260 00 82,
E DE SITE
BURGSE KOERIER
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
Directievoorzitter van Rabobank Tilburg en omstreken, Wim Bens, neemt de sleutels van de
i Fons Denissen.
van Audi veel aandacht besteed aan het
uitlaatsysteem dat voor een opzwepende
sound zorgt. Toch is de auto beslist niet ru
moerig, dat is binnen de huidige wetgeving
ook nauwelijks meer mogelijk.
De nieuwe S3 is lichtvoetiger
voorganger en dat komt
nieuwe generatie het zogenaar
platform gebruikt. Deze nieuw
laire bodemgroep is een »u
Bij de hatchback scheelt hr
de Sportback zelfs 7
5. F
Afgelopen week leverde Nissan-dealer
Denissen een nieuwe Nissan Leaf aan de
Rabobank Tilburg en omstreken.
Rabobank streeft naar duurzaam onderne
men en vindt de impact op het milieu erg
belangrijk. De geheel elektrisch aangedre
ven Nissan Leaf draagt bij aan een beter
lokaal milieu. De auto stoot geen C02 uit
tijdens het rijden. De Nissan Leaf wordt
ingezet om binnen het werkgebied van de
bank klanten en kantoren te bezoeken.
Op zowel het adviescentrum aan de
Spoorlaan in Tilburg als bij het Rabobank
kantoor in Dongen zijn oplaadpunten ge
plaatst. Deze worden door Nissan Denis
sen gratis aangeboden bij leasing van een
Leaf. De actieradius van zo'n 160 kilometer
is voor medewerkers ruim voldoende om
binnen het werkgebied meerdere klanten
of kantoren te bezoeken. In de nacht kan
de Leaf dan weer volledig worden opgela
den met groene stroom.
De Nissan Leaf van de Rabobank is voor
zien van opvallende bestickering.
behoorlijk wat aluminium gebruikt bij
de carrosserie. Dat alles leidt niet al
leen tot betere prestaties, maar ook een
lager brandstofverbruik. Met een C02-
uitstoot van 159 g/km zit de driedeurs
etiger dan zijn S-tronic maar liefst 35 g/km onder het
mt omdat de vorige model. Wie dus onder normale
jonaamde MQB omstandigheden normaal rijdt, komt
Deze nieuwe modu- met de S3 behoorlijk gunstig uit.
is een stuk lichter.
cheelt het 60 kg, bij Neutraal
70 kg. Er wordt ook Net als de A3 heeft de S3 een vooras die
verder naar voren is geplaatst. Bovendien
wordt het motorblok 12 graden achter
over gekanteld om een betere gewichts
verdeling te krijgen. Samen met de quattro
vierwielaandrijving zorgt dat in de praktijk
voor een vergaand neutraal weggedrag.
Bijzonder scherp worden bochten inge
stuurd en bij hoge snelheden blijft de rij-
dynamiek fenomenaal. Via het standaard
Audi drive select kan de respons van gas
pedaal, versnellingsbak en besturing naar
wens worden ingesteld.
Uiteraard heeft de voorlopige topper uit
de A3-reeks een aantal eigen uiterlijke
kenmerken. Denk hierbij aan de vier uit
laatpijpen, een grotere spoiler achter,
standaard 18 inch lichtmetaal en de
specifieke voorbumper. Ook het interi
eur heeft een S-behandeling ondergaan.
Ondanks de zwarte basiskleur zijn er
voldoende accenten om het leven erin te
houden. Bovendien voorziet Audi in twee
uitstekend zittende stoelen met aange-
5 bouwde hoofdsteunen in een combinatie
van stof en leer. Natuurlijk gaat de
vergezeld van een enorme optielijst n
onder meer volledig LED hoofdverl'
ting, lederen bekleding en het instelt
magnetic ride onderstel.
fsgsfö De prijs van de nieuwe Audi S3 is nog niet
bekend, maar volgt spoedig.
Een blauwe lucht en een prettig voorjaars
zonnetje vormden samen met een bochtig
traject en stukken snelwegen zonder be
perking de entourage voor de kennisma
king met de nieuwste uitbreiding van het
A3-programma van Audi.
Viercilinder
Omdat techniek heel erg belangrijk is voor
dit soort auto's beginnen we daar meteen
mee. Audi heeft de bestaande 2 liter mo
tor opgepakt en deze naar een nog hoger
niveau getild. Nieuw is dat het blok zowel
directe als indirecte inspuiting heeft en
dat afhankelijk van de omstandigheden
daartussen wordt geschakeld. De directe
inspuiting is in het voordeel als er voluit
wordt gepresteerd, terwijl juist de indi
recte inspuiting voordelen oplevert bij
deellast. Mede vanwege het toepassen
van een nieuwe turbo levert de 2 liter vier
cilinder een gigantisch vermogen van 300
pk en komt aan een koppel van 380 Nm
tussen 1.800 en 5.500 tr/min. Uiteraard
worden alle kleppen in het blok variabel
gelift en zorgen twee balansassen voor -
een trillingsvrije loop. Resultaat blijft niet
uit, want deze krachtcentrale geeft de Audi
S3 letterlijk vleugels. In 4,8 seconden gaat
de snelste variant naar de 100 km/u en de
topsnelheid is uiteraard afgeregeld op 250
km/u. Er zit een klein verschil in acceleratie
tussen de driedeurs en vijfdeurs Sportback ïjl Jl 1
alsmede tussen de handbak en de S-tronic V
bak met dubbele koppeling.
Launch control
Audi past op de S3 launch control toe om
de maximale acceleratie kinderlijk eenvou
dig te bereiken. Na het inschakelen voet op
de rem en tegelijk het gaspedaal vloeren.
Als de motor op toeren is de rem volledig
los. Als een bezetene zet de auto zich dan in
beweging. Uiteraard hebben de ingenieurs