MLVJI I ICICI I. I lil Elektrische Nissan Leaf voor Rabobank! IA- Gas erop! Pv-sM Rabobank li Audi S3 rijn klasse inspuit wordt nieuwe Leaf in ontvangst van i KW* Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 16 Donderdag 18 april 2013 Oplage 112.500 1.499 1.599 Alhoewel de markt in ons land beperkt is, blijkt er wereldwijd nog steeds volop belangstelling voor snelle auto's. Audi weet die markt als geen ander te bespelen met haar S en R5 modellen bijgestaan door quattro GmbH. Een van de nieuwste, snelle modellen is de Audi S3 die vanaf augustus uitgeleverd gaat worden. Audi Centrum Tilburg e S3 ;t met ''bare NTRUM 12 TILBURG. -260 00 82, E DE SITE BURGSE KOERIER Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl Directievoorzitter van Rabobank Tilburg en omstreken, Wim Bens, neemt de sleutels van de i Fons Denissen. van Audi veel aandacht besteed aan het uitlaatsysteem dat voor een opzwepende sound zorgt. Toch is de auto beslist niet ru moerig, dat is binnen de huidige wetgeving ook nauwelijks meer mogelijk. De nieuwe S3 is lichtvoetiger voorganger en dat komt nieuwe generatie het zogenaar platform gebruikt. Deze nieuw laire bodemgroep is een »u Bij de hatchback scheelt hr de Sportback zelfs 7 5. F Afgelopen week leverde Nissan-dealer Denissen een nieuwe Nissan Leaf aan de Rabobank Tilburg en omstreken. Rabobank streeft naar duurzaam onderne men en vindt de impact op het milieu erg belangrijk. De geheel elektrisch aangedre ven Nissan Leaf draagt bij aan een beter lokaal milieu. De auto stoot geen C02 uit tijdens het rijden. De Nissan Leaf wordt ingezet om binnen het werkgebied van de bank klanten en kantoren te bezoeken. Op zowel het adviescentrum aan de Spoorlaan in Tilburg als bij het Rabobank kantoor in Dongen zijn oplaadpunten ge plaatst. Deze worden door Nissan Denis sen gratis aangeboden bij leasing van een Leaf. De actieradius van zo'n 160 kilometer is voor medewerkers ruim voldoende om binnen het werkgebied meerdere klanten of kantoren te bezoeken. In de nacht kan de Leaf dan weer volledig worden opgela den met groene stroom. De Nissan Leaf van de Rabobank is voor zien van opvallende bestickering. behoorlijk wat aluminium gebruikt bij de carrosserie. Dat alles leidt niet al leen tot betere prestaties, maar ook een lager brandstofverbruik. Met een C02- uitstoot van 159 g/km zit de driedeurs etiger dan zijn S-tronic maar liefst 35 g/km onder het mt omdat de vorige model. Wie dus onder normale jonaamde MQB omstandigheden normaal rijdt, komt Deze nieuwe modu- met de S3 behoorlijk gunstig uit. is een stuk lichter. cheelt het 60 kg, bij Neutraal 70 kg. Er wordt ook Net als de A3 heeft de S3 een vooras die verder naar voren is geplaatst. Bovendien wordt het motorblok 12 graden achter over gekanteld om een betere gewichts verdeling te krijgen. Samen met de quattro vierwielaandrijving zorgt dat in de praktijk voor een vergaand neutraal weggedrag. Bijzonder scherp worden bochten inge stuurd en bij hoge snelheden blijft de rij- dynamiek fenomenaal. Via het standaard Audi drive select kan de respons van gas pedaal, versnellingsbak en besturing naar wens worden ingesteld. Uiteraard heeft de voorlopige topper uit de A3-reeks een aantal eigen uiterlijke kenmerken. Denk hierbij aan de vier uit laatpijpen, een grotere spoiler achter, standaard 18 inch lichtmetaal en de specifieke voorbumper. Ook het interi eur heeft een S-behandeling ondergaan. Ondanks de zwarte basiskleur zijn er voldoende accenten om het leven erin te houden. Bovendien voorziet Audi in twee uitstekend zittende stoelen met aange- 5 bouwde hoofdsteunen in een combinatie van stof en leer. Natuurlijk gaat de vergezeld van een enorme optielijst n onder meer volledig LED hoofdverl' ting, lederen bekleding en het instelt magnetic ride onderstel. fsgsfö De prijs van de nieuwe Audi S3 is nog niet bekend, maar volgt spoedig. Een blauwe lucht en een prettig voorjaars zonnetje vormden samen met een bochtig traject en stukken snelwegen zonder be perking de entourage voor de kennisma king met de nieuwste uitbreiding van het A3-programma van Audi. Viercilinder Omdat techniek heel erg belangrijk is voor dit soort auto's beginnen we daar meteen mee. Audi heeft de bestaande 2 liter mo tor opgepakt en deze naar een nog hoger niveau getild. Nieuw is dat het blok zowel directe als indirecte inspuiting heeft en dat afhankelijk van de omstandigheden daartussen wordt geschakeld. De directe inspuiting is in het voordeel als er voluit wordt gepresteerd, terwijl juist de indi recte inspuiting voordelen oplevert bij deellast. Mede vanwege het toepassen van een nieuwe turbo levert de 2 liter vier cilinder een gigantisch vermogen van 300 pk en komt aan een koppel van 380 Nm tussen 1.800 en 5.500 tr/min. Uiteraard worden alle kleppen in het blok variabel gelift en zorgen twee balansassen voor - een trillingsvrije loop. Resultaat blijft niet uit, want deze krachtcentrale geeft de Audi S3 letterlijk vleugels. In 4,8 seconden gaat de snelste variant naar de 100 km/u en de topsnelheid is uiteraard afgeregeld op 250 km/u. Er zit een klein verschil in acceleratie tussen de driedeurs en vijfdeurs Sportback ïjl Jl 1 alsmede tussen de handbak en de S-tronic V bak met dubbele koppeling. Launch control Audi past op de S3 launch control toe om de maximale acceleratie kinderlijk eenvou dig te bereiken. Na het inschakelen voet op de rem en tegelijk het gaspedaal vloeren. Als de motor op toeren is de rem volledig los. Als een bezetene zet de auto zich dan in beweging. Uiteraard hebben de ingenieurs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 15