miiUiïiaai.
nl
I
Een flinke stap dichterbij
I
Renault Zoe
Voorspelling
Z£
Veel extra voor Ford Mondeo
Nieuwe Jeep Cherokee
een stuk stoerder
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 15* Donderdag 11 april 2013 Oplage 112.500
Tony Vos
Enschot
AREND AUTO
UW DICHTSTBIJZIJNDE RENAULT Z.E. DEALER
www.arendauto.nl
ongetwijfeld
De nieuwe J
van een
Elektrische auto's moeten een goed
alternatief vormen voor rijden op
fossiele brandstoffen voordat ze
volledig zullen doorbreken. Met de
nieuwe Zoe zet Renault een flinke
stap in de goede richting. Ook voor
particulieren kan deze compacte vijf-
deurs hatchback interessant zijn.
vanaf eind mei te koop vanaf 20.990 euro.
Daarbij komt dan nog de maandelijkse
accuhuur vanaf 79 euro. De video van de
Renault Zoe staat op www.youtube.nl/au-
tomediaNL.
Zoals beloofd komt Ford met een extra inch
scherp geprijsde uitgave van de Mondeo diosy
op de proppen omjiet 'wachten' op het al
aangekondigde niéuwe model te kunnen
overbruggen. Ford heeft een Platinum pak
ket samengesteld waarmee de auto voor
maar liefst 8.600 euro aan opties krijgt
zonder dat de koper daar extra voor moet
betalen. De auto krijgt dan onder meer 17
Belangstelling
gebruikte auto
stabiel
deweg duidelijk dat Renault met de Zoe
een uitstekende en praktisch bruikbare
(bagageruimte groter dan bij een Clio)
auto neerzet die elektrisch rijden voor ve
len een stuk dichterbij brengt. De Zoe is
Enige jaren geleden maakte Renault be
kend aan een compleet programma van
elektrische voertuigen te werken. Na de
Fluence, Kangoo en Twizy wordt de serie
voorlopig afgerond met de Zoe. Een auto
van het formaat Clio met de nodige over
eenkomsten in de bodemgroep.
EINDHOVEN EUROPALAAN 2 TEL. (040) 245 00 55
Ook gevestigd in Goirle en Oisterwijk
LBURGSE KOERIER
■D
Energieverbruik
Renault heeft er alles aan gedaan om de
elektrische techniek in de Zoe zo goed mo
gelijk in het dagelijkse leven te integreren.
De auto heeft gewoon een kaart voor ope
nen, sluiten en starten zoals veel andere
modellen. Tussen de stoelen zit een tradi
tionele handrem en op de indeling van de
digitale display na is ook het dashboard ver
trouwd van opzet. Wel gebruikt Renault bij
zondere materialen voor de aankleding. Het
instrumentarium bestaat uit een panorama
beeldscherm met'daarop de snelheid maar
ook tal van manieren
om het energieverbruik
weer te geven. De mid
denconsole lijkt nog het
meest op een tablet met
bovenaan het scherm
Vbn het R-Link multime
diasysteem. Naast au
dio en boordcomputer is
TomTom standaard met
daarin extra functies
voor elektrisch rijden.
Het systeem kent alle
laadpunten en leidt de
bestuurder daar feilloos
heen als de batterij leeg
Realistisch
Onder de korte motorkap ligt een 88 pk
sterke elektromotor die het mogelijk maakt
in 13,5 seconden naar de 100 km/u te ac
celereren en een top te bereiken van 135
km/u. Dat maakt de nieuweling geschikt
om onder alle omstandigheden te gebrui
ken. Net als bij benzine- en dieselauto's
wordt het stroomverbruik volgens een
Europese norm vertaalt in een actieradius.
Die komt bij de Zoe uit op 210 kilometer.
Toch is Renault realistisch met de daad
werkelijke actieradius die afhankelijk van
de omstandigheden tussen de 135 en 150
kilometer zal liggen, een realistisch getal
zo zagen we ook aan de boordcomputer
tijdens onze kennismaking.
De Zoe rijdt uitermate gemakkelijk. Na het
op de startknop drukken is de auto vrijwel
direct klaar voor vertrek. Met traditionele
pook wordt de D-stand gekozen en is het
een kwestie van gas geven. Stil zoevend
zet de Zoe zich dan in beweging. Onder
stadse omstandigheden is het handig dat
de auto een beschaafd elektronisch geluid
kan maken om met name voetgangers te
waarschuwen. Renault biedt de keuze uit
drie.
Opmerkelijk is het comfort dat het on
derstel biedt. Wegoneffenheden worden
keurig opgevangen. Daarnaast zorgt het
lage zwaartepunt door de plaatsing van
de batterij voor een prima wegligging en
bijpassende rijdynamiek. Zo wordt gaan-
begint te raken. De Zoe kan overigens niet
meer aan een normaal stopcontact worden
geladen, maar is verder geschikt voor alle
denkbare laadpunten.
Laadstekker
Toch is de Zoe vanaf de eerste designschets
ontwikkeld als een puur elektrisch model.
De auto is wat hoger omdat de batterijen
tussen de wielen onder het interieur zijn
geplaatst. Toch kloppen de verhoudingen
van de 4,08 meter lange hatchback uit
stekend. De auto heeft een wat cleane,
maar beslist sympathieke uitstraling. Wie
het niet weet, heeft totaal geen idee dat
de Zoe elektrisch rijdt. De auto toont het
actuele familiegezicht van Renault met
in het midden een groot logo waarachter
de aansluiting voor de laadstekker schuil
gaat. In de voorbumper zit een flinke grille
nodig om de elektrische techniek te koe
len. Net als op het logo zit er in de ver-
lichtingsunits zowel voor als achter een
blauwe gloed, dé kleur van de elektrische
modellen van het merk.
Hoe ervaart u het weer van de af
gelopen maanden? Ronduit depri
merend toch? Weer of geen weer, ik
houd mezelf wel bezig, maar wat zou
het toch fijn zijn als het wat minder
had gesneeuwd en het voorjaar een
maand geleden was begonnen. "Di
verse branches klagen steen en been
over consumenten en ook bedrijven
die hun hand op de knip houden.
In eerste instantie wordt dan het
woord crisis in de mond genomen,
maar ik ben er heilig van overtuigd
dat het ook deels met het weer te
maken heeft. Ga u zelf maar na.
Als het grauw, grijs en- nat is buiten,
stapt u-niet in de auto of de fiets om
even lekker te gaan shoppen. De al
gehele somberheid sluit aan bij het
sombere economische klimaat, ton
sur ton, lijkt het wel. Laten we ho
pen dat het deels daadwerkelijk zo
is, want dan kan een zonnetje heel
veel betekenen. We worden vrolijker,
meer opgewekt en hebben dan ook
meteen meer zin in het leven. Lek-
ker een terrasje pakken, naar een
□pretpark of gezellig de stad in. Zo
ben ik er pok van overtuigd dat het
langdurige winterweer van invloed is
Op de autoverkopen. Daarmee is de
flinke terugval overigens bij lange na
niet verklaard, maar er is beslist een
relatie te leggen. Op het moment van
schrijven voorspellen de weerkenners
voor komende zondag een heerlijke
dag met temperaturen boven de 20
graden. Laat ik dan autovoorspeller
zijn en de verwachting uitspreken dat
ufe autoverkopen met ingang van vol
gende week weer een beetje zullen
opveren. En krijg ik geen gelijk, ach,
dan kan ik op dezelfde hoop als de
weermannen die er geregeld naast
zitten...
1 lichtmetaal, uitge
systeem, schuifdak, xenon, alcantare/
leer op de verwarmde stoelen, parkeersen-
soren en een warmtewerende voorruit. De
sedan Mondeo Platinum Econetic 1.6TDCI
met 20 procent bijtelling kost 32.595 euro
terwijl de Wagon 1.500 euro extra kost.
Voor 32.195 euro heeft dezelfde auto een
Ecoboost benzinemotor.
Een van de belangrijkste Amerikaanse der van 184 pk en de 291 pk sterke 3,2 liter
nieuwtjes op de New York Autoshow is de V6. Beide motoren worden gekoppeld aan
eigende generatie Jeep Cherokee. Tot nu een nieuwe negentraps automaat. In Europa
k» had het merk slechte het opmerkelijk komt de auto pas volgend jaar op de markt
ogende front laten zien. Schuin van achteren ongetwijfeld met andere motorische opties,
bekeken ziet de auto er stoer en hoekig uit De nieuwe Jeep Cherokee maakt gebruik
en beantwoordt volledig.aan het beeld dat van een modulair platform waarop ook de
we van een Jeep verwachten. In Amerika Dodge Dart is gebaseerd en die is weer afge-
™mt er een keuze uit een 2,4 liter viercilin- leid van de Alfa Giulietta.
Waar de verkopen van nieuwe auto's
behoorlijk in een dip zitten, is de belang
stelling voor gebruikte exemplaren min
der gevoelig. In de eerste drie maanden
van dit jaar werden er in totaal 260.100
eenheden door autobedrijven aan par
ticulieren verkocht en verwisselden ook
nog eens 184.500 exemplaren tussen
particulieren onderling van eigenaar.
Dat komt neer op een teruggang van
zo'n 3,6 procent ten opzichte van vo
rig jaar. Dat is afgezet tegen meer dan
dertig procent teruggang bij de nieuw
verkopen een bescheiden daling.
De prijzen voor gebruikte exemplaren
blijven op niveau en dat komt vooral
omdat er minder leaseauto's op de
markt komen. De leasetermijnen zijn de
afgelopen jaren gegroeid van drie naar
zo'n vijf jaar. Een andere oorzaak is de
toename in de export van gebruikte
auto's. De markt voor gebruikte auto’s
is in Nederland ongeveer vier keer zo
groot als die voor nieuwe voertuigen.