miiUiïiaai. nl I Een flinke stap dichterbij I Renault Zoe Voorspelling Z£ Veel extra voor Ford Mondeo Nieuwe Jeep Cherokee een stuk stoerder Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 15* Donderdag 11 april 2013 Oplage 112.500 Tony Vos Enschot AREND AUTO UW DICHTSTBIJZIJNDE RENAULT Z.E. DEALER www.arendauto.nl ongetwijfeld De nieuwe J van een Elektrische auto's moeten een goed alternatief vormen voor rijden op fossiele brandstoffen voordat ze volledig zullen doorbreken. Met de nieuwe Zoe zet Renault een flinke stap in de goede richting. Ook voor particulieren kan deze compacte vijf- deurs hatchback interessant zijn. vanaf eind mei te koop vanaf 20.990 euro. Daarbij komt dan nog de maandelijkse accuhuur vanaf 79 euro. De video van de Renault Zoe staat op www.youtube.nl/au- tomediaNL. Zoals beloofd komt Ford met een extra inch scherp geprijsde uitgave van de Mondeo diosy op de proppen omjiet 'wachten' op het al aangekondigde niéuwe model te kunnen overbruggen. Ford heeft een Platinum pak ket samengesteld waarmee de auto voor maar liefst 8.600 euro aan opties krijgt zonder dat de koper daar extra voor moet betalen. De auto krijgt dan onder meer 17 Belangstelling gebruikte auto stabiel deweg duidelijk dat Renault met de Zoe een uitstekende en praktisch bruikbare (bagageruimte groter dan bij een Clio) auto neerzet die elektrisch rijden voor ve len een stuk dichterbij brengt. De Zoe is Enige jaren geleden maakte Renault be kend aan een compleet programma van elektrische voertuigen te werken. Na de Fluence, Kangoo en Twizy wordt de serie voorlopig afgerond met de Zoe. Een auto van het formaat Clio met de nodige over eenkomsten in de bodemgroep. EINDHOVEN EUROPALAAN 2 TEL. (040) 245 00 55 Ook gevestigd in Goirle en Oisterwijk LBURGSE KOERIER ■D Energieverbruik Renault heeft er alles aan gedaan om de elektrische techniek in de Zoe zo goed mo gelijk in het dagelijkse leven te integreren. De auto heeft gewoon een kaart voor ope nen, sluiten en starten zoals veel andere modellen. Tussen de stoelen zit een tradi tionele handrem en op de indeling van de digitale display na is ook het dashboard ver trouwd van opzet. Wel gebruikt Renault bij zondere materialen voor de aankleding. Het instrumentarium bestaat uit een panorama beeldscherm met'daarop de snelheid maar ook tal van manieren om het energieverbruik weer te geven. De mid denconsole lijkt nog het meest op een tablet met bovenaan het scherm Vbn het R-Link multime diasysteem. Naast au dio en boordcomputer is TomTom standaard met daarin extra functies voor elektrisch rijden. Het systeem kent alle laadpunten en leidt de bestuurder daar feilloos heen als de batterij leeg Realistisch Onder de korte motorkap ligt een 88 pk sterke elektromotor die het mogelijk maakt in 13,5 seconden naar de 100 km/u te ac celereren en een top te bereiken van 135 km/u. Dat maakt de nieuweling geschikt om onder alle omstandigheden te gebrui ken. Net als bij benzine- en dieselauto's wordt het stroomverbruik volgens een Europese norm vertaalt in een actieradius. Die komt bij de Zoe uit op 210 kilometer. Toch is Renault realistisch met de daad werkelijke actieradius die afhankelijk van de omstandigheden tussen de 135 en 150 kilometer zal liggen, een realistisch getal zo zagen we ook aan de boordcomputer tijdens onze kennismaking. De Zoe rijdt uitermate gemakkelijk. Na het op de startknop drukken is de auto vrijwel direct klaar voor vertrek. Met traditionele pook wordt de D-stand gekozen en is het een kwestie van gas geven. Stil zoevend zet de Zoe zich dan in beweging. Onder stadse omstandigheden is het handig dat de auto een beschaafd elektronisch geluid kan maken om met name voetgangers te waarschuwen. Renault biedt de keuze uit drie. Opmerkelijk is het comfort dat het on derstel biedt. Wegoneffenheden worden keurig opgevangen. Daarnaast zorgt het lage zwaartepunt door de plaatsing van de batterij voor een prima wegligging en bijpassende rijdynamiek. Zo wordt gaan- begint te raken. De Zoe kan overigens niet meer aan een normaal stopcontact worden geladen, maar is verder geschikt voor alle denkbare laadpunten. Laadstekker Toch is de Zoe vanaf de eerste designschets ontwikkeld als een puur elektrisch model. De auto is wat hoger omdat de batterijen tussen de wielen onder het interieur zijn geplaatst. Toch kloppen de verhoudingen van de 4,08 meter lange hatchback uit stekend. De auto heeft een wat cleane, maar beslist sympathieke uitstraling. Wie het niet weet, heeft totaal geen idee dat de Zoe elektrisch rijdt. De auto toont het actuele familiegezicht van Renault met in het midden een groot logo waarachter de aansluiting voor de laadstekker schuil gaat. In de voorbumper zit een flinke grille nodig om de elektrische techniek te koe len. Net als op het logo zit er in de ver- lichtingsunits zowel voor als achter een blauwe gloed, dé kleur van de elektrische modellen van het merk. Hoe ervaart u het weer van de af gelopen maanden? Ronduit depri merend toch? Weer of geen weer, ik houd mezelf wel bezig, maar wat zou het toch fijn zijn als het wat minder had gesneeuwd en het voorjaar een maand geleden was begonnen. "Di verse branches klagen steen en been over consumenten en ook bedrijven die hun hand op de knip houden. In eerste instantie wordt dan het woord crisis in de mond genomen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het ook deels met het weer te maken heeft. Ga u zelf maar na. Als het grauw, grijs en- nat is buiten, stapt u-niet in de auto of de fiets om even lekker te gaan shoppen. De al gehele somberheid sluit aan bij het sombere economische klimaat, ton sur ton, lijkt het wel. Laten we ho pen dat het deels daadwerkelijk zo is, want dan kan een zonnetje heel veel betekenen. We worden vrolijker, meer opgewekt en hebben dan ook meteen meer zin in het leven. Lek- ker een terrasje pakken, naar een □pretpark of gezellig de stad in. Zo ben ik er pok van overtuigd dat het langdurige winterweer van invloed is Op de autoverkopen. Daarmee is de flinke terugval overigens bij lange na niet verklaard, maar er is beslist een relatie te leggen. Op het moment van schrijven voorspellen de weerkenners voor komende zondag een heerlijke dag met temperaturen boven de 20 graden. Laat ik dan autovoorspeller zijn en de verwachting uitspreken dat ufe autoverkopen met ingang van vol gende week weer een beetje zullen opveren. En krijg ik geen gelijk, ach, dan kan ik op dezelfde hoop als de weermannen die er geregeld naast zitten... 1 lichtmetaal, uitge systeem, schuifdak, xenon, alcantare/ leer op de verwarmde stoelen, parkeersen- soren en een warmtewerende voorruit. De sedan Mondeo Platinum Econetic 1.6TDCI met 20 procent bijtelling kost 32.595 euro terwijl de Wagon 1.500 euro extra kost. Voor 32.195 euro heeft dezelfde auto een Ecoboost benzinemotor. Een van de belangrijkste Amerikaanse der van 184 pk en de 291 pk sterke 3,2 liter nieuwtjes op de New York Autoshow is de V6. Beide motoren worden gekoppeld aan eigende generatie Jeep Cherokee. Tot nu een nieuwe negentraps automaat. In Europa k» had het merk slechte het opmerkelijk komt de auto pas volgend jaar op de markt ogende front laten zien. Schuin van achteren ongetwijfeld met andere motorische opties, bekeken ziet de auto er stoer en hoekig uit De nieuwe Jeep Cherokee maakt gebruik en beantwoordt volledig.aan het beeld dat van een modulair platform waarop ook de we van een Jeep verwachten. In Amerika Dodge Dart is gebaseerd en die is weer afge- ™mt er een keuze uit een 2,4 liter viercilin- leid van de Alfa Giulietta. Waar de verkopen van nieuwe auto's behoorlijk in een dip zitten, is de belang stelling voor gebruikte exemplaren min der gevoelig. In de eerste drie maanden van dit jaar werden er in totaal 260.100 eenheden door autobedrijven aan par ticulieren verkocht en verwisselden ook nog eens 184.500 exemplaren tussen particulieren onderling van eigenaar. Dat komt neer op een teruggang van zo'n 3,6 procent ten opzichte van vo rig jaar. Dat is afgezet tegen meer dan dertig procent teruggang bij de nieuw verkopen een bescheiden daling. De prijzen voor gebruikte exemplaren blijven op niveau en dat komt vooral omdat er minder leaseauto's op de markt komen. De leasetermijnen zijn de afgelopen jaren gegroeid van drie naar zo'n vijf jaar. Een andere oorzaak is de toename in de export van gebruikte auto's. De markt voor gebruikte auto’s is in Nederland ongeveer vier keer zo groot als die voor nieuwe voertuigen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13