itotest
DIRECT
iavv
GRATIS*VOLLEDIGE
ONDERHOUD 1 GARANTIE
UNIEK BI] AUDI CENTRUM TILBURG
AUDI Al M-EDITION MET:
■i
4.600,-
PAKKET Hk
:heve verhouding'
en
Fi.-.
?r
l
age
NOG MAAR 14 OP VOORRAAD!
kijk op www.van-mossel.nl/aiactie
on?
Audi Al M-edition
Suzuki Grand Vitara
s
VOORDEEL LEVERBAAR
:l ivN'.i )l l IOM
etilburgse koerier
DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 APRIL 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
I 74-ZFX-2
Prijs:
Audi Centrum Tilburg Kraaivenstraat 14 013 750 07 77 www.audicentrumtilburg.nl
Audi
Centrum
Tilburg
Navigatie
TeLefoonvoorbereiding
Airconditioning
Middenarmsteun voor met opbergvak
Lichtmetalen velgen 16" 10-spaak
Media Style
Multifunctioneel sportstuurwiel
Vierwielaandrijving
Wie echter serieus wat wil trekken of echt
rijs van de
jdingen op
niet. Overigens
‘veneens bij de
lengte van 4,85
ia 18 centimeter
mt er 5,5 centi-J
nogelijk om een
komt er ook een
een viercilinded
Aantal cilinders: 4 in liji
Cilinderinhoud:
Vermogen:
2013«PAGINA2 PE
doorgetrokken
geleverd. Op het
ito de nieuwste
4 Picasso bij de
irdream met een
t is de BlueHDi
de Euro6 emis-
ouderwets. I
al het denkt
portierruiten,
keyless entry
alsrr J-
bine
is d
aar het werden er
tage ligt hier met
itiende levensjaar
ag alleen begeleid
)e proef 2toDrive
total door de gunstige regelingen
tor particulieren rondom het grijze
Lnteken waren in de jaren negentig
t pacte terreinwagens in ons land
oor inateloos populair. Daar kwam een
baar jaar geleden rigoureus een
hinde aan. Vandaar dat dit soort
«eiwielaandrijvers een beetje van
het netvlies is verdwenen. Maar de
fuzuki Grand Vitara is er nog, sterker
nog, recent zelfs met een facelift.
COZ-uitstoot
Door de behoorlijke carrosseriehoogte zit
je in de Suzuki lekker rechtop en dan heeft
vrijwel niemand over gebrek aan ruimte te
klagen. Ook het bagagevolume is behoor
lijk en varieert van 398 tot 1.386 liter.
De vijfdeurs Grand Vitara kan worden
gekozen met de 1,9 liter Renault diesel of
Suzuki Grand
Vitara 2.4
Executive automaat
4 in lijn
2.393 cc
124kW/169pk
bij 6.000 tr/min
227 Nm bij
3.800 tr/min
lengte 4,300 mtr,
breedte 1,810 mtr
1.559 kg
Okg
emd)
snelheid
ikm/u
eleratie 0-100
2,0 sec.
het terrein in gaat, die zal de eigenschap
van de Grand Vitara weten te waarderen
en de prijs voor lief nemen. Met een
draaiknop op het dashboard kunnen de
verschillende mogelijkheden van de vier
wielaandrijving worden geselecteerd. De
auto staat behoorlijk hoog op de wielen,
dus zal niet snel vast komen zitten.
Overigens, wie toch graag Grand Vitara
wil rijden, maar geen’slordige 50 mille
op de bank heeft staan, die kan altijd
nog de korte tweedeurs nemen met
1,6 liter benzinemotor die door Suzuki
wordt aangeboden vanaf 35.999 euro.
De diesel vijfdeurs kost minimaal 48.299
euro. De video van de Grand Vitara is
te vinden op www.youtube.nl/autome-
dianl.
de eigen 2,4 liter benzinemotor. De laatste,
aanwezig in ons testexemplaar, levert een
fors vermogen van 169 pk en komt aan
een behoorlijk koppel van 227 Nm. Suzuki
levert deze krachtbron met vijfbak of een
viertraps automaat. De prestaties zijn in
dat laatste geval-naar behoren met een
top van 170 km/u en acceleratie naar 100
in 12 seconden. Daar valt weinig op aan te
merken. Maar met een hoge cilinderinhoud
en de genoemde automaat zien we de bui
al hangen. Een blik in de gegevens laat zien
dat de auto een C02-uitstoot heeft van
maar liefst 221 g/km en dat houdt dan in
dat er een flink BPM-bedrag moet worden
afgerekend. Dat brengt de prijs van de
automaatversie op maar liefst 49.399 euro,
terwijl voor exact dezelfde auto in België of
Duitsland zo'n 28.500 euro moet worden
afgerekend. Een duidelijker bewijs
volledig scheef getrokken verhoudii
de Nederlandse markt is er
sluit het praktijkverbruik eveneens
verwachtingen aan, 1 op 8 wordt maar
moeilijk gehaald.
Dat betekent dat de verkoopverwachtingen
van die Suzuki Grand Vitara zeer beschei
den zijn. Kijken we naar de concurren
tie dan zien we vergelijkbare modellen
die met kleinere modernere motoren veel
goedkoper zijn en dat voor het genoemde
bedrag rijk aangeklede premium SUV's te
koop zijn.
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.700 I
(geren
170 k
in 12,0 sec.
stadscyclus
12,51/100 km
buitenwegcydus
8,5 1/100 km
gecombineerd
9,7 1/100 km
CO2-uitstoot
221 g/km (G-label)
49.399 euro
erandering
laten we eerlijk zijn, met het concept
w de Grand Vitara is helemaal niets
lis. Het model is er nog steeds als korte
meedeurs en langere vijfdeurs. De hoekige
men zijn beslist nog van deze tijd en
ng in oog met de lange variant valt op
re relatief compact de auto overkomt.
-Jj uimte en volume worden duidelijk uit
...r Ie hoogte gehaald. Het front heeft de
rootste verandering ondergaan. Eigenlijk
n daar alle elementen opnieuw van de
tentafel gekomen van bumper tot grille
koplampen. Verder voegt Suzuki een
aar nieuwe kleuren toe. Overigens kiest
uzuki uitsluitend voor de meest complete
xecutive uitrustingsvariant. Die heeft in
lederiand altijd het reservewiel achterop,
op dit testexemplaar overigens niet
Euro6 emis- anwezig is.
tal aan het interieur is te zien dat de
irand Vitara al weer de nodige jaren mee
aait. Maar dat is verder helemaal geen
’zwaar. Harde kunststoffen zijn in een
minwagen geen schande en ook de hoe-
ge vormgeving werkt eerder tijdloos dan
uzuki blijft haar traditionele modellen
mw, want Nederland kan dan wel de
erreinwagen de rug hebben toegekeerd, in
ndere landen over de hele wereld wqrden
e nog steeds volop verkocht.
Qua voorzieningen is vrijwel
<bare aanwezig van elektrische
-, centrale vergrendeling met
yless entry en ook sleutelbos starten
smede automatische airco en een com-
natie van audio met navigatie. Kleurrijk
de Grand Vitara niet met vrijwel alle
elementen in zwart met hier en daar een
metaalkleurig accent.