viivi icicai.
-
Modieuze cabriolet
Elektrische Chevrolet Spark
rijdt fabriek uit
Binnenkort
oppassen!
GEN
BURGSE KOERIER!
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 14» Donderdag 4 april 2013 Oplage 112.500
Tony Vos
ladebikes.m
dag 5,
ig 7 april
00 u
00 u
gesloten j
De Opel Astra Twin Top is niet meer.
Opel komt met een gloednieuwe
cabriolet. De Cascada is ruim twee
decimeter groter dan zijn voorgan
ger, beschikt over een stoffen kap en
is ook nog eens uiterst fraai gelijnd.
Een modieuze cabriolet die hinkt
naar het premium segment.
alzaak in
<es.
eur is verder heler
komt overeen
Opel Cascada
lanKzij een
anstructie, ten opzichte
,.i Top met hardschalen ka
veel beter in balans. De A
>eft immers nogal last van een
Stof
De elektrisch te bedienen kap opent in 17
seconden en sluit in 19 seconden. En dat
kan rijdend tot een snelheid van 50 km/u
of met de afstandsbediening. Het dak is
opgebouwd uit meerdere lagen 'stof', dat
zorgt voor een optimale (geluid)isolatie.
Invloeden van buitenaf worden keurig ge
absorbeerd. Het lijkt alsof je met een con
ventionele, dichte auto op pad bent. Alleen
het zicht door de glazen achterruit is zeer
beperkt. De afwerking van het interi-
nerKennen. uanK
stoffen kapconst
de Astra Twin Tc,"
de Cascada vx!
Twin Top heeft ir
stevige bilpartij.
De dames en heren bij Opel steken het
niet onder stoelen of banken: de Audi
Cabriolet heeft’ model gestaan u~'r
gloednieuwe Cascada. K':t
minste cabriolet. Qua afmeth
Cascada in ieder geval aardii
Sterker noq, hii is zelfs
;maal top. Het dashboard kunnen dan mee. Met de kap dicht is de Tordi
en met dat van de Insignia met hoofdruimte achterin beperkt, ondanks de De '2
diezelfde drukke midden- lage(re) positionering van het meubilair,
console met talloze knopjes Ondergetekende met een lengte van 1,83
I en wieltjes. meter toucheert met zijn kruin de dakhe-
I Opel's nieuwe cabriolet mei. Rijden met geopende kap maakt een
is in ieder geval ruim ge- windvanger eigenlijk overbodig, de voor-
noeg om vier inzittenden passagiers zitten keurig uit de wind.
het hoofd te bieden plus
nog eens 280 liter aan Zwar
bagage met kap open en Volge
100 liter meer als de kap 65%
is gesloten. Ook kan de Door
achterbank worden neer-
geklapt, waardoor de ca- gei
paciteit groeit tot 750 li- de
ter. Voorwerpen met een tal
lengte tot 1,82 meter Door
beho
gestaan /oor de
Niet bepaald de
metingen komt de réi
dig in de buu
rderen
'zware botten' bezorgen de Cascada
een zeer stijve carrosserie. Van torderen
is eigenlijk nauwelijks sprake, althans
het wordt niet als zodanig ervaren. Een
drempel of oneffenheden in het wegdek
zorgen niet voor rammeltjes of kraakjes in
het interieur. Nee, de Cascada voelt uiterst
solide aan. De auto profiteert van de wiel
ophanging die initieel is ontwikkeld voor
de OPC-modellen. Het gaat om de zoge-
,'oorganger'. heten HiPerStrut-voorwielophanging, ook
an aluminium en toegepast op onder meer de Astra GTC.
uctie weegt het De voorwielen ondervinden nauwelijks
j. hinder van gebrek aan tractie en zeker in
sport-modus geeft ook de besturing pas
sende feedback. Het is prettig sturen met
de Cascada. Tijdens onze testrit, deels over
het parcours van de rally van Monte Carlo,
---relde het gewicht hem wel enigszins
rarten. De remmen hebben het hier zwaar
- -arduren. Maar goed, de Cascada is dan
jrtwagen.
zorgen dat de
oogt zoals de
t jaar met een compleet nieuwe genera- hem bedoeld hebben, start het leverings-
motoren. De Cascada heeft de primeur programma van de cabriolet in de Cos-
n de nieuwe 1,6 liter SIDI-turbobenzine- mo-uitvoering. Dat betekent onder meer
in eerste instantie 170 pk. Ten standaard 18-inch lichtmetaal, LED-dag-
an de 'oude' 1.6 is de nieuwe rijverlichting en getinte ramen. De prijzen
uerd een verademing. Hij heeft beginnen bij 34.395 euro voor de 140 pk
een mooi lineaire vermogensafgifte en is sterke 1.4 benzinemotor. De gereden 1.6
daardoor veel eerder bij de les. Het koppel SIDI begint bij 37.295 euro. Dieselen kan
van 260 Nm staat al vanaf 1.650 tr/min vooralsnog in de 2.0 CDTI (165 pk; 350
paraat (met overboost: 280 Nm). Boven- Nm) vanaf 40.695 euro. De biturbo 2.0
dien produceert de motor zowaar ook nog CDTI diesel (195 pk; 400 Nm) komt later
I Kinderen leren als het goed is van
hun ouders netjes op te passen, al
i twijfel ik veelvuldig of 'de jeugd
van tegenwoordig' deze boodschap
nog wel meekrijgt. Maar goed, we
moeten ook netjes oppassen in het
verkeer, althans dat wordt van ons
verondersteld. Doen we dan niet dan
maken we kans te worden gesnapt
en dat levert dan minimaal een be
keuring op. Zo gaat het al lange tijd
en natuurlijk zien overheden brood in
het uitdelen van bekeuringen. Niet in
de eerste plaats in verband met het
verhogen van de verkeersveiligheid,
maar de te incasseren boetes zijn de
belangrijkste drijfveer.
Tot nu toe konden we in een aantal
buitenlanden 'lekker' tekeer gaan en
■van de ene naar de andere flitspaal
rijden zonder daarvoor ooit een re
kening gepresenteerd te krijgen. Het
I enige wat van belang was en nog
steeds is om niet tot staan te worden
gebracht, want in dat geval mag je
meteen af rekenen.
Per 1 november gaat dat verande
ren, want dan worden er in Europees
verband meer bestanden aan elkaar
gekoppeld en komen verkeersover
tredingen gemaakt in bijvoorbeeld
I Frankrijk, Spanje en Italië gewoon op
de eigen deurmat. In Duitsland, Zwit
serland en België is dat overigens al
het geval. Het werkt overigens beide
kanten op, want ook de hard rijdende
I buitenlander krijgt dan zijn Neder-
I landse bekeuring binnen. Het zou om
tien procent van alle overtredingen
gaan. Ik ben benieuwd, want sceptici
denken dat het niet zo'n vaart gaat
lopen, alleen omdat het al zes jaar
tijd heeft gekost om tot overeen-
stemming te komen. Bovendien zou
den kleine overtredingen meer geld
kosten om te innen dan het te innen
bedrag zelf. Wordt vervolgd, lijkt me
zo
zware botten
Volgens zijn makers is de kapconstructie
55% lichter dan die van zijn 'voorganger'.
Duur gebruik te maken var -
magnesium in de construe...
geheel slechts 50 kilogram. Anderzijds is
'e carrosserie uiteraard op een groot aan-
□I punten verstevigd met versterkt staal.
Door die stevige 'botten' is de Cascada deC»
behoorlijk zwaar met.een leeggewicht van het p-
1.633 kilogram voor de versie met nieuwe speeli
zestienhonderd turbobenzinemotor. Ook de parte
instapper (voor ons land een 140 pk sterke te verduren. Ma<
1.4) weegt nog altijd ruim 1.600 kilogram. ook geen sportw
Het motorenprogramma van Opel is enigs- Om ervoor te zorgen dat de Cascada in
zins verouderd. Gelukkig komt de fabrikant de praktijk ook oogt zoals de ontwerpers
dit jaar met een compleet nieuwe genera- hem bedoeld hebben, start het leverings-
tie motoren. De Cascada heeft de primeur programma van de cabriolet in de
van de nieuwe 1,6 liter SIDI-turbobenzine- mo-uitvoering. Dat betekent onder
motor met in eerste instantie 170 pk. Ten standae
opzichte van de 'oude' 1.6 is de nieuwe rijverlid
zestienhonderd:;- ir.' u—
mooi lineaire vermogensaL,....
-*veel eerder bij de Ir u-* L
_._.ke 1.4 benzin
SIDI begint bij 3/
al vanaf 1.650 tr/min vooralsnog in de
cost: 280 Nm). Boven- Nm) vanaf ‘nrr
motor zowaar ook nog CDTI diesel (195 pk;
dit jaar beschikbaar.
?.0Ci
van