viivi icicai. - Modieuze cabriolet Elektrische Chevrolet Spark rijdt fabriek uit Binnenkort oppassen! GEN BURGSE KOERIER! Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 14» Donderdag 4 april 2013 Oplage 112.500 Tony Vos ladebikes.m dag 5, ig 7 april 00 u 00 u gesloten j De Opel Astra Twin Top is niet meer. Opel komt met een gloednieuwe cabriolet. De Cascada is ruim twee decimeter groter dan zijn voorgan ger, beschikt over een stoffen kap en is ook nog eens uiterst fraai gelijnd. Een modieuze cabriolet die hinkt naar het premium segment. alzaak in <es. eur is verder heler komt overeen Opel Cascada lanKzij een anstructie, ten opzichte ,.i Top met hardschalen ka veel beter in balans. De A >eft immers nogal last van een Stof De elektrisch te bedienen kap opent in 17 seconden en sluit in 19 seconden. En dat kan rijdend tot een snelheid van 50 km/u of met de afstandsbediening. Het dak is opgebouwd uit meerdere lagen 'stof', dat zorgt voor een optimale (geluid)isolatie. Invloeden van buitenaf worden keurig ge absorbeerd. Het lijkt alsof je met een con ventionele, dichte auto op pad bent. Alleen het zicht door de glazen achterruit is zeer beperkt. De afwerking van het interi- nerKennen. uanK stoffen kapconst de Astra Twin Tc," de Cascada vx! Twin Top heeft ir stevige bilpartij. De dames en heren bij Opel steken het niet onder stoelen of banken: de Audi Cabriolet heeft’ model gestaan u~'r gloednieuwe Cascada. K':t minste cabriolet. Qua afmeth Cascada in ieder geval aardii Sterker noq, hii is zelfs ;maal top. Het dashboard kunnen dan mee. Met de kap dicht is de Tordi en met dat van de Insignia met hoofdruimte achterin beperkt, ondanks de De '2 diezelfde drukke midden- lage(re) positionering van het meubilair, console met talloze knopjes Ondergetekende met een lengte van 1,83 I en wieltjes. meter toucheert met zijn kruin de dakhe- I Opel's nieuwe cabriolet mei. Rijden met geopende kap maakt een is in ieder geval ruim ge- windvanger eigenlijk overbodig, de voor- noeg om vier inzittenden passagiers zitten keurig uit de wind. het hoofd te bieden plus nog eens 280 liter aan Zwar bagage met kap open en Volge 100 liter meer als de kap 65% is gesloten. Ook kan de Door achterbank worden neer- geklapt, waardoor de ca- gei paciteit groeit tot 750 li- de ter. Voorwerpen met een tal lengte tot 1,82 meter Door beho gestaan /oor de Niet bepaald de metingen komt de réi dig in de buu rderen 'zware botten' bezorgen de Cascada een zeer stijve carrosserie. Van torderen is eigenlijk nauwelijks sprake, althans het wordt niet als zodanig ervaren. Een drempel of oneffenheden in het wegdek zorgen niet voor rammeltjes of kraakjes in het interieur. Nee, de Cascada voelt uiterst solide aan. De auto profiteert van de wiel ophanging die initieel is ontwikkeld voor de OPC-modellen. Het gaat om de zoge- ,'oorganger'. heten HiPerStrut-voorwielophanging, ook an aluminium en toegepast op onder meer de Astra GTC. uctie weegt het De voorwielen ondervinden nauwelijks j. hinder van gebrek aan tractie en zeker in sport-modus geeft ook de besturing pas sende feedback. Het is prettig sturen met de Cascada. Tijdens onze testrit, deels over het parcours van de rally van Monte Carlo, ---relde het gewicht hem wel enigszins rarten. De remmen hebben het hier zwaar - -arduren. Maar goed, de Cascada is dan jrtwagen. zorgen dat de oogt zoals de t jaar met een compleet nieuwe genera- hem bedoeld hebben, start het leverings- motoren. De Cascada heeft de primeur programma van de cabriolet in de Cos- n de nieuwe 1,6 liter SIDI-turbobenzine- mo-uitvoering. Dat betekent onder meer in eerste instantie 170 pk. Ten standaard 18-inch lichtmetaal, LED-dag- an de 'oude' 1.6 is de nieuwe rijverlichting en getinte ramen. De prijzen uerd een verademing. Hij heeft beginnen bij 34.395 euro voor de 140 pk een mooi lineaire vermogensafgifte en is sterke 1.4 benzinemotor. De gereden 1.6 daardoor veel eerder bij de les. Het koppel SIDI begint bij 37.295 euro. Dieselen kan van 260 Nm staat al vanaf 1.650 tr/min vooralsnog in de 2.0 CDTI (165 pk; 350 paraat (met overboost: 280 Nm). Boven- Nm) vanaf 40.695 euro. De biturbo 2.0 dien produceert de motor zowaar ook nog CDTI diesel (195 pk; 400 Nm) komt later I Kinderen leren als het goed is van hun ouders netjes op te passen, al i twijfel ik veelvuldig of 'de jeugd van tegenwoordig' deze boodschap nog wel meekrijgt. Maar goed, we moeten ook netjes oppassen in het verkeer, althans dat wordt van ons verondersteld. Doen we dan niet dan maken we kans te worden gesnapt en dat levert dan minimaal een be keuring op. Zo gaat het al lange tijd en natuurlijk zien overheden brood in het uitdelen van bekeuringen. Niet in de eerste plaats in verband met het verhogen van de verkeersveiligheid, maar de te incasseren boetes zijn de belangrijkste drijfveer. Tot nu toe konden we in een aantal buitenlanden 'lekker' tekeer gaan en ■van de ene naar de andere flitspaal rijden zonder daarvoor ooit een re kening gepresenteerd te krijgen. Het I enige wat van belang was en nog steeds is om niet tot staan te worden gebracht, want in dat geval mag je meteen af rekenen. Per 1 november gaat dat verande ren, want dan worden er in Europees verband meer bestanden aan elkaar gekoppeld en komen verkeersover tredingen gemaakt in bijvoorbeeld I Frankrijk, Spanje en Italië gewoon op de eigen deurmat. In Duitsland, Zwit serland en België is dat overigens al het geval. Het werkt overigens beide kanten op, want ook de hard rijdende I buitenlander krijgt dan zijn Neder- I landse bekeuring binnen. Het zou om tien procent van alle overtredingen gaan. Ik ben benieuwd, want sceptici denken dat het niet zo'n vaart gaat lopen, alleen omdat het al zes jaar tijd heeft gekost om tot overeen- stemming te komen. Bovendien zou den kleine overtredingen meer geld kosten om te innen dan het te innen bedrag zelf. Wordt vervolgd, lijkt me zo zware botten Volgens zijn makers is de kapconstructie 55% lichter dan die van zijn 'voorganger'. Duur gebruik te maken var - magnesium in de construe... geheel slechts 50 kilogram. Anderzijds is 'e carrosserie uiteraard op een groot aan- □I punten verstevigd met versterkt staal. Door die stevige 'botten' is de Cascada deC» behoorlijk zwaar met.een leeggewicht van het p- 1.633 kilogram voor de versie met nieuwe speeli zestienhonderd turbobenzinemotor. Ook de parte instapper (voor ons land een 140 pk sterke te verduren. Ma< 1.4) weegt nog altijd ruim 1.600 kilogram. ook geen sportw Het motorenprogramma van Opel is enigs- Om ervoor te zorgen dat de Cascada in zins verouderd. Gelukkig komt de fabrikant de praktijk ook oogt zoals de ontwerpers dit jaar met een compleet nieuwe genera- hem bedoeld hebben, start het leverings- tie motoren. De Cascada heeft de primeur programma van de cabriolet in de van de nieuwe 1,6 liter SIDI-turbobenzine- mo-uitvoering. Dat betekent onder motor met in eerste instantie 170 pk. Ten standae opzichte van de 'oude' 1.6 is de nieuwe rijverlid zestienhonderd:;- ir.' u— mooi lineaire vermogensaL,.... -*veel eerder bij de Ir u-* L _._.ke 1.4 benzin SIDI begint bij 3/ al vanaf 1.650 tr/min vooralsnog in de cost: 280 Nm). Boven- Nm) vanaf ‘nrr motor zowaar ook nog CDTI diesel (195 pk; dit jaar beschikbaar. ?.0Ci van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11