flutotest Gewoonste zaak van de wereld NIEUWE TOYOTA? Q vandorst.nl /gSi man; T2013«PAC DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 MAART 2013 PAGINA 3 Technische gegevens: Toyota Auris Hybrid Merk en type: Cilinderinhoud: 1.798 cc 73 kW/99 pk Vermogen: .Afmetingen: Gewicht: rol eigen Prestaties: acceleratie 0-100 in 10,9 seconden Verbruik: stadscyclus 3,9 liter/100 km 91 g/km (A-label) CO2-uitstoot: Prijs: 26.840 euro ^jaarM delen voor stel en het buitenwegcydus 3,9 liter/100 km gecombineerd 3,9 liter/100 km bij 5.200 tr/min Vermogen elektro:60 kW/81 pk lengte 4,275 mtr, breedte 1,760 mtr AGMaJ i v. DE TILBURGSE KOERIER - VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 53510 35 dat heeft weer voelbare voorde de afstemming van het onderst! weggedrag. Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive Aantal cilinders: 4 in lijn het milieu en de eigenportemonnee? Dat hopen we althans, al is de praktijk op de snelweg vaak anders. 1.285 kg Aanhanggewicht: n.v.t. topsnelheid 180 km/u De opmars van de hybride auto's bij Toyota is niet te stuiten. Het programma groeit En bestaande modellen inmiddels binnen de normale cyclus worden tpgevolgd. De nieuwe Auris presenteert ach bovendien ais een puur Europees nodel dat veel aantretteffiker oogt dan voorheen. FunctionaKteit De Auris heeft volgens de officiële cijfers een verbruik van 1 op 25,6 bij een versie met 17 inch wielen. Maar het zal nie mand verwonderen dat dit in de praktijk echt niet wordt gehaald. De praktijk ligt vrijwel op hetzelfde niveau als bij de overige hybrides van Toyota met deze aandrijflijn, zeg maar ongeveer 1 op 17 tot 1 op 18, maar net zo gemakkelijk l ongunstiger naarmate de bestuurder de rechter voet minder kan beheersen. j Prettig is dat de aandrijflijn de auto erg I stil maakt, maar ook als de benzinemotor I draait is de Auris alles behalve rumoerig. I Nieuw is dat het accupakket niet onder de vloer van de bagageruimte zit, maar tanen. De nieuwe Auris is door zijn strakke lijnen een Europees model van fee tijd die het zonder enkele moeite fan opnemen tegen andere voertuigen in Ie middenklasse. Elektromotor Omdat een lagere carrosserie minder helt in bochten, kan de vering soepeler worden afgestemd. De auto heeft daarmee een modern, maar zeker niet slap rijgedrag. De elektrisch bekrachtigde besturing werkl naar behoren, maar is beslist communica tiever dan voorheen. Is alles wat zichtbaar is aan de Auris nieuw, de aandrijflijn is vooral vertrouwd. Natuurlijk is er op detailniveau het een en ander gewijzigd. Maar de basis blijft identiek met de 1,8 liter benzinemotor goed voor 99 pk aangevuld met een elektromotor van 81 pk die samen een opgeteld vermogen leveren van 136 pk. Een prima aandrijflijn die nog goed mee kan. De Auris sprint er voldoende vlot in 10,9 seconden *mee naar de 100 km/u en haalt een top van 180 km/u. Cijfers die voor de gebruiker feitelijk weinig uit zouden moeten maken. Want wie een Auris Hybrid koopt denkt toch ook aan den aangevuld met een leasepakket. De vanafprijs bedraagt 23.750 euro en de Executive komt op 26.840 euro. Zoals gezegd is er ook een Auris met gewoon een benzinemotor (1.3) vanaf 18.650 euro en daarmee sluit de middenklasse ybrid Toyota ook keurig bij de concurrentie igsvarianten, Aspiration, aan. Executive waarbij de goed- De video van deze test staat op www. duurste weer kunnen wor- youtube.nl/automedianl. lager Het programma is aan verandering onder hevig. Zo is de driedeurs komen te ver- rallen, maar verschijnt er half dit jaar een wagon. De vijfdeurs is verkrijgbaar met diverse benzine- en dieselmotoren en natuurlijk als hybride die in ons land zo'n K procent van de verkopen voor zich zal opeisen. Dat is niet vreemd als we weten Hat de zuinigste versie een C02-uitstoot heeft van 87 g/km. Daarmee voldoet de auto aan de eisen voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM en bovendien vijf jaar lang een bijtelling bij zakelijk gebruik Mn 14 procent. Daarmee kun je ook in deze moeilijke automarkt enorm scoren. Waar voorheen de Auris Hybrid vooral die redenen werd gekozen, biedt het nieuwe model een veel beter totaalpak ket. Duidelijk is aan de buitenkant te zien dat de auto langer en lager is geworden. onder de achterbank en dat betekent dat de functionaliteit van het interieur vrijwel gelijk is aan de varianten op benzine diesel. De bagageruimte heeft minima een inhoud van 360 liter en dat is in de middenklasse meer dan keurig. Toyota levert de nieuwe Auris Hybrid in drie uitrustingsvarianten, Aspiratie- Dynamic en koopste en de ge inen wor- 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 21