flutotest
Gewoonste zaak van de wereld
NIEUWE TOYOTA?
Q vandorst.nl
/gSi man;
T2013«PAC
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 MAART 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Toyota Auris Hybrid
Merk en type:
Cilinderinhoud:
1.798 cc
73 kW/99 pk
Vermogen:
.Afmetingen:
Gewicht:
rol
eigen
Prestaties:
acceleratie 0-100
in 10,9 seconden
Verbruik:
stadscyclus
3,9 liter/100 km
91 g/km (A-label)
CO2-uitstoot:
Prijs:
26.840 euro
^jaarM
delen voor
stel en het
buitenwegcydus
3,9 liter/100 km
gecombineerd
3,9 liter/100 km
bij 5.200 tr/min
Vermogen elektro:60 kW/81 pk
lengte 4,275 mtr,
breedte 1,760 mtr
AGMaJ i v.
DE TILBURGSE KOERIER -
VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 53510 35
dat heeft weer voelbare voorde
de afstemming van het onderst!
weggedrag.
Toyota Auris 1.8
Hybrid Executive
Aantal cilinders: 4 in lijn
het milieu en de eigenportemonnee? Dat
hopen we althans, al is de praktijk op de
snelweg vaak anders.
1.285 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
topsnelheid
180 km/u
De opmars van de hybride auto's bij Toyota is niet te stuiten. Het programma
groeit En bestaande modellen inmiddels binnen de normale cyclus worden
tpgevolgd. De nieuwe Auris presenteert ach bovendien ais een puur Europees
nodel dat veel aantretteffiker oogt dan voorheen.
FunctionaKteit
De Auris heeft volgens de officiële cijfers
een verbruik van 1 op 25,6 bij een versie
met 17 inch wielen. Maar het zal nie
mand verwonderen dat dit in de praktijk
echt niet wordt gehaald. De praktijk ligt
vrijwel op hetzelfde niveau als bij de
overige hybrides van Toyota met deze
aandrijflijn, zeg maar ongeveer 1 op 17
tot 1 op 18, maar net zo gemakkelijk
l ongunstiger naarmate de bestuurder de
rechter voet minder kan beheersen.
j Prettig is dat de aandrijflijn de auto erg
I stil maakt, maar ook als de benzinemotor
I draait is de Auris alles behalve rumoerig.
I Nieuw is dat het accupakket niet onder
de vloer van de bagageruimte zit, maar
tanen. De nieuwe Auris is door zijn
strakke lijnen een Europees model van
fee tijd die het zonder enkele moeite
fan opnemen tegen andere voertuigen in
Ie middenklasse.
Elektromotor
Omdat een lagere carrosserie minder helt
in bochten, kan de vering soepeler worden
afgestemd. De auto heeft daarmee een
modern, maar zeker niet slap rijgedrag. De
elektrisch bekrachtigde besturing werkl
naar behoren, maar is beslist communica
tiever dan voorheen.
Is alles wat zichtbaar is aan de Auris
nieuw, de aandrijflijn is vooral vertrouwd.
Natuurlijk is er op detailniveau het een
en ander gewijzigd. Maar de basis blijft
identiek met de 1,8 liter benzinemotor
goed voor 99 pk aangevuld met een
elektromotor van 81 pk die samen een
opgeteld vermogen leveren van 136 pk.
Een prima aandrijflijn die nog goed mee
kan. De Auris sprint er voldoende vlot in
10,9 seconden *mee naar de 100 km/u
en haalt een top van 180 km/u. Cijfers
die voor de gebruiker feitelijk weinig uit
zouden moeten maken. Want wie een
Auris Hybrid koopt denkt toch ook aan
den aangevuld met een leasepakket. De
vanafprijs bedraagt 23.750 euro en de
Executive komt op 26.840 euro. Zoals
gezegd is er ook een Auris met gewoon
een benzinemotor (1.3) vanaf 18.650
euro en daarmee sluit de middenklasse
ybrid Toyota ook keurig bij de concurrentie
igsvarianten, Aspiration, aan.
Executive waarbij de goed- De video van deze test staat op www.
duurste weer kunnen wor- youtube.nl/automedianl.
lager
Het programma is aan verandering onder
hevig. Zo is de driedeurs komen te ver-
rallen, maar verschijnt er half dit jaar
een wagon. De vijfdeurs is verkrijgbaar
met diverse benzine- en dieselmotoren en
natuurlijk als hybride die in ons land zo'n
K procent van de verkopen voor zich zal
opeisen. Dat is niet vreemd als we weten
Hat de zuinigste versie een C02-uitstoot
heeft van 87 g/km. Daarmee voldoet de
auto aan de eisen voor vrijstelling van
wegenbelasting en BPM en bovendien vijf
jaar lang een bijtelling bij zakelijk gebruik
Mn 14 procent. Daarmee kun je ook in
deze moeilijke automarkt enorm scoren.
Waar voorheen de Auris Hybrid vooral
die redenen werd gekozen, biedt het
nieuwe model een veel beter totaalpak
ket. Duidelijk is aan de buitenkant te zien
dat de auto langer en lager is geworden.
onder de achterbank en dat betekent dat
de functionaliteit van het interieur vrijwel
gelijk is aan de varianten op benzine
diesel. De bagageruimte heeft minima
een inhoud van 360 liter en dat is in de
middenklasse meer dan keurig.
Toyota levert de nieuwe Auris Hybrid
in drie uitrustingsvarianten, Aspiratie-
Dynamic en
koopste en
de ge
inen wor-
1