el
K-
>g Autotest
I
I
vier
;tiS«
Schakelen tussen twee en
I
«E,
i
F
.sa
I
h
i
ra
2013 PAGINA 2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 MAART 2013 PAGINA 3
Technische
.Volkswagen Polo BlueGT
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
i
Koppel:
TT.
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie 0-100
Verbruik:
C02-uitstoot
m
www.vanmosselbedrijfswagens.nl
Volkswagen
Polo BlueGT
GELDIG TOT 1 APRIL!
NU 2 1 JAAR
GARANTIE!
ELDERS GOEDKOPER?
WIJ BETALEN
HET VERSCHIL
in 7,9 sec.
stadscyclus
5.8 liter/100 km
buitenwegcydus
3.9 liter/100 km
gecombineerd
4,6 liter/100 km
107 g/km (A-label)
L-
1
de tilburgse koerier -
iSnSt„a,4
013 - 539 50 50
ling
van een uit
De Volks' -
Geperforeerd
De sportiviteit is de auto goed aan te zien. Zo heeft
deze Polo sportief ogende bumpers, glanzend zwarte
buitenspiegels, 17 inch lichtmetalen wielen en een
dubbele uitlaat. In het interieur bekend de auto kleur,
vooral door de specifieke bekleding met kleurrijke
accenten op de sportief gevormde stoelen. Het aan
de onderzijde afgeplatte stuur is met leer
deels zelfs geperforeerd. Op de onderst
KOOP EEN NIEUWE
VW BEDRIJFSWAGEN
EN KRIJG
EEN IPAD
1 JAAR EXTRA
GARANTIE GRATIS!’
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
De tijd is voorbij dat een zuinigheidsconcept ook alleen maar op een laag brandstofverbruik is afge- schakelir
stemd. Technieken om brandstof te besparen mogen niet meer ingrijpen op comfort en prestaties.
Volkswagen lanceert haar cilinderuitschakeling op een nieuwe, sportief getinte variant van de Polo,
de BlueGT.
1.395 cc
103kW/140pk
bij 5.600 tr/min
220 Nm bij
1.500-3.500 tr/min
lengte 3,970 mtr,
breedte 1,682 mtr
1112 kg
Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd)
topsnelheid
210 km/u
transportbe-1
crisis en del
ieds kleinere 1
len is hierop
r
g heel snel vergeet en gewoon lekker geniet bak bij 20.650 euro. DSG kost 2.000 euro extra en voor
uitermate scherp rijdende hatchback. 465 euro heeft de auto vijf deuren. De video van deze
ilkswagen Polo BlueGT start als driedeurs met zes- test staat op www.youtube.nl/automediaNL.
helaar.nl
Prestaties
Het doel is natuurlijk om hiermee brandstof te sparen. De
motor loopt extra zuinig als er rustig wordt gereden, maar
geeft direct thuis als er om prestaties wordt gevraagd.
Daar heeft de BlueGT helemaal geen moeite mee. In 7,9
seconden sprint de 3,97 meter lange hatchback naar de
Binnen de Volkswagen Groep zijn er al diverse modellen 100 km/u en zet een top van 210 km/u neer, geen cijfers
i aangekondigd om te worden geleverd met de 1.4 TSI die bij een willekeurige spaarversie horen. Maar wie altijd
I motor met cilinderuitschakeling. De Polo krijgt er echter optimaal van deze prestaties gebruik maakt, zal ook
Z de primeur van, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat weinig merken van een extra gunstig verbruik. Bij een
Audi dezelfde techniek ook al levert op haar nieuwe 4 normaal rijgedrag claimt Volkswagen een winst van 10
literV8. procent dat in stadsverkeer verder kan oplopen. Wij kwa-
men in de praktijk op 1 op 15 uit. Dat is netjes, maar niet
Elektromagnetisch uitzonderlijk. We reden de versie met handgeschakelde
- Het principe van cilinderuitschakeling is gemakkelijk uit zesbak, terwijl in deze auto ook de comfortverhogende
te leggen. Door onder bepaalde omstandigheden twee 7-traps DSG met dubbele koppeling te leveren is. Die heeft
dlindersniet mee te laten doen, kan brandstof worden geen invloed op de prestaties en verlaagt nog fractioneel
bespaard. De 1,4 liter krachtbron met turbo en directe het verbruik. Volkswagen komt afhankelijk van de versnel-
inspuiting wordt breed binnen het modellenpallet van lingsbak uit op een C02-uitstoot van 105 tot 107 g/km en
diverse Volkswagen merken ingezet. In dit geval gaat daarmee valt de auto binnen de normen voor 20 procent
het om een versie die een vermogen levert van 140 bijtelling.
pk en komt tot een koppel van 220 Nm tussen 1.500
en 3.500 tr/min. Daarmee plaatst Volkswagen de Polo
BlueGT onder de Polo GTI in het programma. Als er
constante snelheden worden gereden schakelt de motor
automatisch over op twee cilinders. In dat geval worden
de middelste twee niet meer van benzine voorzien en
worden de in- en uitlaatkleppen op elektromagnetisch r
weg tot stilstand gemaand. Ongeacht de versnelling kan accenten op de sportief gevormde stoelen. Het aan
de motor dit doen tussen de 1.400 en 4.000 tr/min. Het de onderzijde afgeplatte stuur is met leer bekleed,
is nauwelijks te merken als de krachtbron maar op twee deels zelfs geperforeerd. Op de onderste spaak staat
pitten loopt. Op de centrale display op het dashboard een GT vermelding, terwijl op de andere twee diverse
I wordt hier overigens wel melding van gemaakt. Pas als functies kunnen worden bediend. Bij de BlueGT hoort
gas wordt gegeven en de twee middelste cilinders hun ook een zwarte hemelbekleding. Dat wordt doorgaans
partijtje weer mee blazen, is heel in de verte een licht gezien als een sportief detail. Maar in deze auto zorgt
i schokje te voelen. het optisch voor een verlaging, waardoor mensen die
last hebben van claustrofobie zich in de BlueGT alles
behalve thuis zullen voelen.
Wat betreft het samenspel tussen gaspedaal, motor,
versnellingsbak, besturing en afstemming is de Polo
BlueGT een aanstekelijk rijdende auto die heel gemak
kelijk zijn kracht afgeeft. Zo gemakkelijk dat je de
achtergrond van de prachtige techniek van cilinderuit-
w
SS^SSS^^^
iöw]