mimi icicu
.1'.
Ruimte voor de familie
Van Mossels exclusieve
Pre-Sale 14%-modellen!
V
Ijl
nr
Realisten
1
H
I
JRGSE KOERIER
R ZWAAO
Voortvarend bouwt Renault aan
het leveringsprogramma van de
nieuwe, vierde generatie Clio. Na de
hatchback maakt binnenkort ook de
Estate z'n opwachting in de show
room. Een auto die een stuk forser is
dan z'n voorganger, ook wat betreft
z'n uitstraling.
Renault Clio Estate
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 11 Donderdag 14 maart 2013 Oplage 112.200
we dat ook bij de
_r achter in de ruit
een. De ruitlijn wordt
uitrusting door een systeem met een gigantische hoeveel!
de onderkant mogelijkheden. Natuurlijk zitten hr
ils doen feitelijk een Tor" -
t. De achterklep functies
gaat tot audio,!
n. Dat is muziekL
Lage bijtelling, geen wegenbelasting en
geen BPM. Autobedrijf Van Mossel gaat
vol in de aanval op deze (lease)markt.
Momenteel bieden zij maar liefst vijf
Volkswagens aan met slechts 14% bij
telling. Maar het belangrijkste is nog
wel dat zij een exclusieve PRESALE heb
ben. Als enige in Nederland kunt u daar
Aan de buitenkant zien
Estate de portiergreep i
omlijsting is opgenome"
afhankelijk van de Ui«
glanzend metalen lijst aan d
benadrukt. De fraaie dakrails i
hetzelfde aan de bovenkant.
is behoorlijk diep uitgesneden en g
het niveau van de laadvloer open, um
vooral prettig als zware spullen moeten
worden ingeladen.
Vrijstelling L.
Wat mogelijkheden betreft loopt de Estate een at
uiteraard gelijk aan de hatchback. Dat be- worde
tekent dat Renault dezelfde motoren aan- Clio V
biedt. Het gaat dan om te beginnen om de
nieuwe driecilinder turbo met een vermo
gen van 90 pk en een koppel van 135 Nm.
Vervolgens biedt Renault de 1.5 dCi aan,
in ons land de meest zuinige versie met
90 pk en een uitermate gunstige CO2-uit- ingetrapt
stoto van slechts 83 g/km. Daarmee blijkt gekozen
ook de Estate te voldoen aan de normen
voor belastingvrijstelling en verlaging van
de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik.
We reden de Estate met deze zuinige die
sel. Een al vaak geprezen motor die uiter
mate stil z'n werk doet en keurig presteert.
De voorwielen worden aangedreven via
een handgeschakelde vijfbak. Maar daar
gaat verandering in komen. Op korte ter
mijn lanceert Renault een EDC bak met
dubbele koppeling op deze motorvariant.
Daarnaast komt er een viercilinder 1,2
ter turbo goed voor 120 pk, een vorstelijk
koppel van 190 Nm in een sportief getinte
GT-uitrustingsvariant. Ook die is nieuw en
heeft standaard EDC.
De nieuwe Clio is al een stukje langer dan
het voorgaande model en de Estate doet
er nog eens 20,4 centimeter bij op. Die
extra ruimte komt volledig ten goede aan
het bagagevolume dat varieert van 443 tot
1.380 liter. Prettig is dat de rugleuning van
de passagiersstoel ook nog eens voorover
geklapt kan worden, waardoor voorwer
pen met een lengte tot 2,48 meter keurig
binnenin dé auto kunnen worden meege
nomen.
Portiergreep
De daklijn is zoals gebruikelijk bij een esta
te verder doorgetrokken en dat levert voor
de achterpassagiers meer hoofdruimte op.
Met een totale lengte van 4,27 meter is
deze Clio variant haast een middenklasser.
Nadrukkelijk heeft Renault veel aandacht
aan het ontwerp geschonken. De nieuwe
Estate wordt in fraaie Franse bewoordin
gen zelfs als een 'break de chasse' gezien
waarbij het interieurvolume niet als enige
vooraan heeft gestaan.
Volkswagen Jetta, Golf of Golf Vari
ant een iPad gratis! Zo profiteert u dus
naast de extra lage bijtelling en scherpe
prijsstelling ook nog eens van-een gratis
iPad.
Kom voor meer informatie, een offerte
op maat of een uitgebreide proefrit
langs bij Autobedrijf Van Mossel.
R-Sound
Voor het eerst konden we zelf kennis ma
ken met R-Link, het nieuwe multimedia-
-x hoeveelheid
......eden. Natuurlijk zitten hierin
zimTom Live navigatiesysteem, de
:ies van de boordcomputer, telefpon,
internet, het beheer van externe
muziekbronnen en een aantal apps die
zelf door de gebruiker via MyRenault
kunnen worden gedownload. Erg grappig
is het R-Sound effect. Als deze via de tou
chscreen wordt geïnitialiseerd, zien we
aantal Renaults waaruit gekozen kan
worden. Denk aan een Clio rallywagen,
Clio V6, Laguna Coupé V6, een vliegende
schotel en een machtige achtercilinder
uit 1932. Mocht er tot dat moment op
de achtergrond nog sprake zijn van een
dieselgeluid, dan verdwijnt dit geheel
met R-Sound. Als het gaspedaal wordt
ingetrapt klinkt het geluid van de het
- voertuig. Zeer overtuigend en
grappig. Renault laat daarmee zien hoe
ver de elektronische mogelijkheden van
R-Link gaan. R-Link kan ook e-mail voor
lezen en luisteren naar stemgestuurde
commando's.
Het rijden met de nieuwe Clio Estate is een
prettige, ontspannen bezigheid. De achter-
vering is 10 procent stijver in vergelijking
met de hatchback en voor wordt een stij
vere stabilisatorstang gemonteerd. Daar-
mee blijft het rijgedrag op het niveau van
1,2 li- de vijfdeurs. De Clio Estate is verkrijgbaar
stelijk vanaf 14.990 euro voor de benzineversie en
16.990 euro voor de diesel. De video van de
kennismaking met deze nieuwe auto staat
op www.youtube.nl/automediaNL.
naast de Volkswagen Up!, Polo en Jetta
Hybrid ook al de Golf en Golf Variant
met 14% bijtelling bestellen. De Golf is
ook nog eens uitgeroepen tot Auto van
het jaar 2013!
Om het nog aantrekkelijker te maken
krijgt u bij het afsluiten van een lease
contract via Van Mossel Leasing op de
Zoals inmiddels al weer even gebrui
kelijk werd aan de vooravond van de
persdag op de jaarlijkse autosalon van
Genève de uitslag bekend gemaakt
van de Europese Auto van het Jaar
verkiezing. Enige maanden geleden
was al duidelijk om welke finalisten
het zou gaan. In volstrekt willekeu
rige volgorde de Mercedes A-klasse,
Peugeot 208, Volkswagen Golf, Toy
ota GT86/Subaru BRZ, Renault Clio,
Volvo V40, Ford B-MAX en Hyundai
i30. Op het moment dat deze short
list bekend wordt gemaakt, probeer
ik altijd een voorspelling te doen.
En deze keer kwam ie uit, de Volks
wagen Golf in de zevende generatie
kreeg de hoogste eer. Dat lijkt, ook
in mijn ogen, een gemakkelijke, vei
lige keuze, maar ik werd er terecht
door de Nederlandse importeur op
gewezen dat de Golf pas één keer
een Auto van het Jaar titel heeft ge
kregen, namelijk de derde generatie
in 1992. Ook het totale aantal titels
voor Volkswagen blijft beperkt tot
drie. De Nederlandse jury overigens
was een andere mening toe gedaan,
het drietal gunde de meeste punten
aan de Toyota GT86 samen met de
gelijkvormige Subaru BRZ. Een auto
die ouderwets rijplezier weer terug
op de kaart zet.
Als je zo naar de Auto's van het Jaar
van de afgelopen tijd kijkt, dan is niet
echt een lijn te ontdekken waar de
jury op let. Innovatieve technieken
doen het vaak goed, getuige win
naars als de Nissan Leaf en de Opel
Ampera/Chevrolet Volt. In het geval
van de Golf gaat het niet zozeer om
de vormgeving, die uiterst voorspel
baar is. Volkswagen heeft vooral
punten gescoord met het modulaire
onderstel dat zeer breed binnen het
merk zal worden ingezet en waar
mee fors aan voertuiggewicht en dus
brandstofverbruik wordt gespaard.
Kortom, deze keer kregen de realis
ten de voorsprong...
Tony Vos
5CO-72O-BN J