mimi icicu .1'. Ruimte voor de familie Van Mossels exclusieve Pre-Sale 14%-modellen! V Ijl nr Realisten 1 H I JRGSE KOERIER R ZWAAO Voortvarend bouwt Renault aan het leveringsprogramma van de nieuwe, vierde generatie Clio. Na de hatchback maakt binnenkort ook de Estate z'n opwachting in de show room. Een auto die een stuk forser is dan z'n voorganger, ook wat betreft z'n uitstraling. Renault Clio Estate Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 11 Donderdag 14 maart 2013 Oplage 112.200 we dat ook bij de _r achter in de ruit een. De ruitlijn wordt uitrusting door een systeem met een gigantische hoeveel! de onderkant mogelijkheden. Natuurlijk zitten hr ils doen feitelijk een Tor" - t. De achterklep functies gaat tot audio,! n. Dat is muziekL Lage bijtelling, geen wegenbelasting en geen BPM. Autobedrijf Van Mossel gaat vol in de aanval op deze (lease)markt. Momenteel bieden zij maar liefst vijf Volkswagens aan met slechts 14% bij telling. Maar het belangrijkste is nog wel dat zij een exclusieve PRESALE heb ben. Als enige in Nederland kunt u daar Aan de buitenkant zien Estate de portiergreep i omlijsting is opgenome" afhankelijk van de Ui« glanzend metalen lijst aan d benadrukt. De fraaie dakrails i hetzelfde aan de bovenkant. is behoorlijk diep uitgesneden en g het niveau van de laadvloer open, um vooral prettig als zware spullen moeten worden ingeladen. Vrijstelling L. Wat mogelijkheden betreft loopt de Estate een at uiteraard gelijk aan de hatchback. Dat be- worde tekent dat Renault dezelfde motoren aan- Clio V biedt. Het gaat dan om te beginnen om de nieuwe driecilinder turbo met een vermo gen van 90 pk en een koppel van 135 Nm. Vervolgens biedt Renault de 1.5 dCi aan, in ons land de meest zuinige versie met 90 pk en een uitermate gunstige CO2-uit- ingetrapt stoto van slechts 83 g/km. Daarmee blijkt gekozen ook de Estate te voldoen aan de normen voor belastingvrijstelling en verlaging van de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. We reden de Estate met deze zuinige die sel. Een al vaak geprezen motor die uiter mate stil z'n werk doet en keurig presteert. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Maar daar gaat verandering in komen. Op korte ter mijn lanceert Renault een EDC bak met dubbele koppeling op deze motorvariant. Daarnaast komt er een viercilinder 1,2 ter turbo goed voor 120 pk, een vorstelijk koppel van 190 Nm in een sportief getinte GT-uitrustingsvariant. Ook die is nieuw en heeft standaard EDC. De nieuwe Clio is al een stukje langer dan het voorgaande model en de Estate doet er nog eens 20,4 centimeter bij op. Die extra ruimte komt volledig ten goede aan het bagagevolume dat varieert van 443 tot 1.380 liter. Prettig is dat de rugleuning van de passagiersstoel ook nog eens voorover geklapt kan worden, waardoor voorwer pen met een lengte tot 2,48 meter keurig binnenin dé auto kunnen worden meege nomen. Portiergreep De daklijn is zoals gebruikelijk bij een esta te verder doorgetrokken en dat levert voor de achterpassagiers meer hoofdruimte op. Met een totale lengte van 4,27 meter is deze Clio variant haast een middenklasser. Nadrukkelijk heeft Renault veel aandacht aan het ontwerp geschonken. De nieuwe Estate wordt in fraaie Franse bewoordin gen zelfs als een 'break de chasse' gezien waarbij het interieurvolume niet als enige vooraan heeft gestaan. Volkswagen Jetta, Golf of Golf Vari ant een iPad gratis! Zo profiteert u dus naast de extra lage bijtelling en scherpe prijsstelling ook nog eens van-een gratis iPad. Kom voor meer informatie, een offerte op maat of een uitgebreide proefrit langs bij Autobedrijf Van Mossel. R-Sound Voor het eerst konden we zelf kennis ma ken met R-Link, het nieuwe multimedia- -x hoeveelheid ......eden. Natuurlijk zitten hierin zimTom Live navigatiesysteem, de :ies van de boordcomputer, telefpon, internet, het beheer van externe muziekbronnen en een aantal apps die zelf door de gebruiker via MyRenault kunnen worden gedownload. Erg grappig is het R-Sound effect. Als deze via de tou chscreen wordt geïnitialiseerd, zien we aantal Renaults waaruit gekozen kan worden. Denk aan een Clio rallywagen, Clio V6, Laguna Coupé V6, een vliegende schotel en een machtige achtercilinder uit 1932. Mocht er tot dat moment op de achtergrond nog sprake zijn van een dieselgeluid, dan verdwijnt dit geheel met R-Sound. Als het gaspedaal wordt ingetrapt klinkt het geluid van de het - voertuig. Zeer overtuigend en grappig. Renault laat daarmee zien hoe ver de elektronische mogelijkheden van R-Link gaan. R-Link kan ook e-mail voor lezen en luisteren naar stemgestuurde commando's. Het rijden met de nieuwe Clio Estate is een prettige, ontspannen bezigheid. De achter- vering is 10 procent stijver in vergelijking met de hatchback en voor wordt een stij vere stabilisatorstang gemonteerd. Daar- mee blijft het rijgedrag op het niveau van 1,2 li- de vijfdeurs. De Clio Estate is verkrijgbaar stelijk vanaf 14.990 euro voor de benzineversie en 16.990 euro voor de diesel. De video van de kennismaking met deze nieuwe auto staat op www.youtube.nl/automediaNL. naast de Volkswagen Up!, Polo en Jetta Hybrid ook al de Golf en Golf Variant met 14% bijtelling bestellen. De Golf is ook nog eens uitgeroepen tot Auto van het jaar 2013! Om het nog aantrekkelijker te maken krijgt u bij het afsluiten van een lease contract via Van Mossel Leasing op de Zoals inmiddels al weer even gebrui kelijk werd aan de vooravond van de persdag op de jaarlijkse autosalon van Genève de uitslag bekend gemaakt van de Europese Auto van het Jaar verkiezing. Enige maanden geleden was al duidelijk om welke finalisten het zou gaan. In volstrekt willekeu rige volgorde de Mercedes A-klasse, Peugeot 208, Volkswagen Golf, Toy ota GT86/Subaru BRZ, Renault Clio, Volvo V40, Ford B-MAX en Hyundai i30. Op het moment dat deze short list bekend wordt gemaakt, probeer ik altijd een voorspelling te doen. En deze keer kwam ie uit, de Volks wagen Golf in de zevende generatie kreeg de hoogste eer. Dat lijkt, ook in mijn ogen, een gemakkelijke, vei lige keuze, maar ik werd er terecht door de Nederlandse importeur op gewezen dat de Golf pas één keer een Auto van het Jaar titel heeft ge kregen, namelijk de derde generatie in 1992. Ook het totale aantal titels voor Volkswagen blijft beperkt tot drie. De Nederlandse jury overigens was een andere mening toe gedaan, het drietal gunde de meeste punten aan de Toyota GT86 samen met de gelijkvormige Subaru BRZ. Een auto die ouderwets rijplezier weer terug op de kaart zet. Als je zo naar de Auto's van het Jaar van de afgelopen tijd kijkt, dan is niet echt een lijn te ontdekken waar de jury op let. Innovatieve technieken doen het vaak goed, getuige win naars als de Nissan Leaf en de Opel Ampera/Chevrolet Volt. In het geval van de Golf gaat het niet zozeer om de vormgeving, die uiterst voorspel baar is. Volkswagen heeft vooral punten gescoord met het modulaire onderstel dat zeer breed binnen het merk zal worden ingezet en waar mee fors aan voertuiggewicht en dus brandstofverbruik wordt gespaard. Kortom, deze keer kregen de realis ten de voorsprong... Tony Vos 5CO-72O-BN J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11