■Lai lüw impressie Neemt met drie genoegen kraaiven Superzuinige Volkswagen XL1 •jlJpH25Ö2Ï T ll Jl DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 FEBRUARI 2013 PAGINA 7 Ford Fiesta ardig ver- I it met de I 1 A AY oXl: toyotafs.nl. kerals is er al elkom. Drie of vijf Het is alleen de vraag waarom Ford twee vermogensvarianten aanbiedt, ook de 65 en 80 pk versie hak - van 105 Nm. De 65 r’ sprint drietiende seconde trager, hebben de turboloze motoren gunstige invloed op de prijs invloed van een gunstige C02-1 99 g/km voor alle driecilinden valt het vernieuwde model alleen in 20 procent bijtelling, terwij. diesel met 87 g/km in aanmerking komt voor 14% en vrijstelling van BPM. Ford start de Fiesta als 1.0 65 pk Ambiente bij I 2013 PAGINA DE TILBURGSE KOERIER A een paar jaar is een automodel -‘«/vl volgens 9oeci gebruik toe aan een «üÉ’acelift. Zo ook de huidige Ford Fiesta, die door het merk niet alleen optisch maar ook in technische zin 1 behoorlijk is aangepakt. Heel stoer roept Volkswagen dat de XL1 het relatief lage gewicht en de gunstige de zuinigste productieauto ooit is. Daar stroomlijn haalt de XL1 een top van 160 hebben ze met een gemiddeld verbruik km/u en sprint in 12,7 seconden naar de van 1 op 111 wellicht gelijk in, maar 100 km/u. De berekening van de C02- voorlopig zullen er niet meer dan vijftig uitstoot komt uit op 21 g/km volgens de stuks worden gemaakt. De auto is een officiële cyclus. De XL1 biedt plaats aan plug- in hybride met een 27 pk elektra- twee personen in een 3,88 meter lange motor en 48 pk tweecilinder TDI. Door en 1,15 meter lage carrosserie. Zonder turbo Motorisch is er het nodige I gewijzigd De aan op de drie- ci|inder mot° ren I Ue 10,1 en 125 pk versies van de 1,0 liter die al bekend zijn uit de Focus en B-MAX. Die Zui gen uiteraard voor vlotte p-1 vanwege het ruime koppel levert in een redelijk compacte auto. De krachtigste versie wordt gecombineerd met de Sport uitvoering als driedeurs en Titanium als vijfdeurs, die een topsnelheid worden gegeven. Voorts lanceert Ford op de Fiesta als optie Active City Stop, waarmee aanrijdingen tot een snelheid ran 15 km/u kunnen worden voorkomen en de gevolgen van een botsing bij hogere snelheden worden beperkt. neerzet van 196 km/u en in 9,4 seconden naar de 100 km/u accelereert. De presta ties sluiten prima aan bij het uitstekende onderstel van de Fiesta, waarmee het model zich qua rijplezier boven menig concurrent verheft. De 100 pk versie is wat meer ingetogen met een top van 180 km/u en acceleratie naar 100 in 11,2 seconden, maar ook daarmee weet de vernieuwde Fiesta te overtuigen. Helemaal nieuw is de 1 liter driepitter zonder turbo die in deze auto debuteert zijn met 65 of 80 pk. Jammer dat deze nog zor- niet ter beschikking stond bij onze ken- i prestaties, vooral nismaking. We kunnen qua prestaties dus el dat het tweetal alleen op de opgegeven cijfers af gaan. De minst krachtige komt niet verder dan een top 155 km/u en vraagt maar liefst 16,5 seconden geduld voordat de snelheids- naald de 100 km/u passeert. Ford is al tientallen jaren volwaar1'- tegenwoordigd in het B-segment mei uc Fiesta. Het huidige model is met de trends meegegaan en is verkrijgbaar als relatief sportief gelijnde drie- en vijfdeurs hatch back. Infotainment De uiterlijke veranderingen spelen zich vooral aan de voorkant af. Daar is het front behoorlijk herzien. De Fiesta sluit daarmee keurig aan bij nieuwere modellen als de B-MAX en de later te verwachten nieuwe Mondeo. Door de vorm van de grille heeft de auto zelfs lichte trekjes van een Aston Martin. Maar ook de koplampen, de volle dige bumper en het nodige plaatwerk zijn h*?*! niet aan de wijzingen ontsnapt. Het is niet x zozeer dat de Fiesta er nu beter uit ziet, de auto is alleen weer helemaal bij de tijd. Verder voegt Ford aan het vernieuwde model alle recent gelanceerde elektroni- I sche systemen toe. Een aardige noviteit is MyKey. De sleutel kan door de eigenaar worden ingesteld en vervolgens kunnen de kinderen de auto meenemen, zonder dat ze te hard zullen rijden of de radio de luid aanzetten. Sync is een nuttiger systeem dat een koppeling maakt tussen externe bronnen (telefoon, USB) en het infotain- ment systeem van de auto. Stem gestuurd kunnen allerhande commando's - 13.895 euro. De 80 pk Titanium vergt al een investering van 16.850 euro, terwijl de 100 pk Ecoboost alleen als Titanium wordt versie halen hetzelfde koppel aangeboden vanaf 17.100 euro. Voor het m. De 65 pk is alleen in de 100- prijsverschil van 350 euro verdient de Uiteraard turboversie beslist de voorkeur. Tot slot iCn wel een kost de 125 pk Sport 19.700 euro en we mede onder hebben het dan in alle gevallen over de !-uitstootvan driedeurs carrosserie. Alhoewel de uitrus- cilinders. Daarmee tingsvarianten van de drie- en vijfdeurs >del zakelijk gezien niet gelijk lopen, valt de meerprijs voor ijtelling, terwijl de de vijfdeurs te herleiden tot 350 euro. Tot -i.slot, jg vijfdeurs js a|s enjge verkrijgbaar met de 1,6 liter viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een automaat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17