■Lai
lüw
impressie
Neemt met drie genoegen
kraaiven
Superzuinige
Volkswagen XL1
•jlJpH25Ö2Ï
T
ll
Jl
DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 FEBRUARI 2013 PAGINA 7
Ford Fiesta
ardig ver- I
it met de I
1
A
AY
oXl:
toyotafs.nl.
kerals
is er al
elkom.
Drie of vijf
Het is alleen de vraag waarom Ford twee
vermogensvarianten aanbiedt, ook de 65
en 80 pk versie hak -
van 105 Nm. De 65 r’
sprint drietiende seconde trager,
hebben de turboloze motoren
gunstige invloed op de prijs
invloed van een gunstige C02-1
99 g/km voor alle driecilinden
valt het vernieuwde model
alleen in 20 procent bijtelling, terwij.
diesel met 87 g/km in aanmerking komt
voor 14% en vrijstelling van BPM. Ford
start de Fiesta als 1.0 65 pk Ambiente bij
I 2013 PAGINA DE TILBURGSE KOERIER
A
een paar jaar is een automodel
-‘«/vl volgens 9oeci gebruik toe aan een
«üÉ’acelift. Zo ook de huidige Ford
Fiesta, die door het merk niet alleen
optisch maar ook in technische zin
1 behoorlijk is aangepakt.
Heel stoer roept Volkswagen dat de XL1 het relatief lage gewicht en de gunstige
de zuinigste productieauto ooit is. Daar stroomlijn haalt de XL1 een top van 160
hebben ze met een gemiddeld verbruik km/u en sprint in 12,7 seconden naar de
van 1 op 111 wellicht gelijk in, maar 100 km/u. De berekening van de C02-
voorlopig zullen er niet meer dan vijftig uitstoot komt uit op 21 g/km volgens de
stuks worden gemaakt. De auto is een officiële cyclus. De XL1 biedt plaats aan
plug- in hybride met een 27 pk elektra- twee personen in een 3,88 meter lange
motor en 48 pk tweecilinder TDI. Door en 1,15 meter lage carrosserie.
Zonder turbo
Motorisch is
er het nodige
I gewijzigd De
aan op de drie-
ci|inder mot°
ren
I Ue 10,1 en 125
pk versies van
de 1,0 liter die
al bekend zijn
uit de Focus en B-MAX. Die Zui
gen uiteraard voor vlotte p-1
vanwege het ruime koppel
levert in een redelijk compacte auto. De
krachtigste versie wordt gecombineerd
met de Sport uitvoering als driedeurs en
Titanium als vijfdeurs, die een topsnelheid
worden gegeven. Voorts lanceert Ford
op de Fiesta als optie Active City Stop,
waarmee aanrijdingen tot een snelheid
ran 15 km/u kunnen worden voorkomen
en de gevolgen van een botsing bij hogere
snelheden worden beperkt.
neerzet van 196 km/u en in 9,4 seconden
naar de 100 km/u accelereert. De presta
ties sluiten prima aan bij het uitstekende
onderstel van de Fiesta, waarmee het
model zich qua rijplezier boven menig
concurrent verheft. De 100 pk versie is wat
meer ingetogen met een top van 180 km/u
en acceleratie naar 100 in 11,2 seconden,
maar ook daarmee weet de vernieuwde
Fiesta te overtuigen.
Helemaal nieuw is de 1 liter driepitter
zonder turbo die in deze auto debuteert
zijn met 65 of 80 pk. Jammer dat deze nog
zor- niet ter beschikking stond bij onze ken-
i prestaties, vooral nismaking. We kunnen qua prestaties dus
el dat het tweetal alleen op de opgegeven cijfers af gaan. De
minst krachtige komt niet verder dan een
top 155 km/u en vraagt maar liefst 16,5
seconden geduld voordat de snelheids-
naald de 100 km/u passeert.
Ford is al tientallen jaren volwaar1'-
tegenwoordigd in het B-segment mei uc
Fiesta. Het huidige model is met de trends
meegegaan en is verkrijgbaar als relatief
sportief gelijnde drie- en vijfdeurs hatch
back.
Infotainment
De uiterlijke veranderingen spelen zich
vooral aan de voorkant af. Daar is het front
behoorlijk herzien. De Fiesta sluit daarmee
keurig aan bij nieuwere modellen als de
B-MAX en de later te verwachten nieuwe
Mondeo. Door de vorm van de grille heeft
de auto zelfs lichte trekjes van een Aston
Martin. Maar ook de koplampen, de volle
dige bumper en het nodige plaatwerk zijn h*?*!
niet aan de wijzingen ontsnapt. Het is niet x
zozeer dat de Fiesta er nu beter uit ziet, de
auto is alleen weer helemaal bij de tijd.
Verder voegt Ford aan het vernieuwde
model alle recent gelanceerde elektroni- I
sche systemen toe. Een aardige noviteit
is MyKey. De sleutel kan door de eigenaar
worden ingesteld en vervolgens kunnen de
kinderen de auto meenemen, zonder dat
ze te hard zullen rijden of de radio de luid
aanzetten. Sync is een nuttiger systeem
dat een koppeling maakt tussen externe
bronnen (telefoon, USB) en het infotain-
ment systeem van de auto. Stem gestuurd
kunnen allerhande commando's -
13.895 euro. De 80 pk Titanium vergt al
een investering van 16.850 euro, terwijl de
100 pk Ecoboost alleen als Titanium wordt
versie halen hetzelfde koppel aangeboden vanaf 17.100 euro. Voor het
m. De 65 pk is alleen in de 100- prijsverschil van 350 euro verdient de
Uiteraard turboversie beslist de voorkeur. Tot slot
iCn wel een kost de 125 pk Sport 19.700 euro en we
mede onder hebben het dan in alle gevallen over de
!-uitstootvan driedeurs carrosserie. Alhoewel de uitrus-
cilinders. Daarmee tingsvarianten van de drie- en vijfdeurs
>del zakelijk gezien niet gelijk lopen, valt de meerprijs voor
ijtelling, terwijl de de vijfdeurs te herleiden tot 350 euro. Tot
-i.slot, jg vijfdeurs js a|s enjge verkrijgbaar
met de 1,6 liter viercilinder benzinemotor
gekoppeld aan een automaat.