Autotest
H I
J
NOORDHOEK
w Pittig karakter
DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 FEBRUARI 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens
Merk en type:
Seat Leon
FR1.4TSI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.395 cc
103 kW/140 pk bij
Vermogen:
4.500-6.000 tr/min
Koppel:
250 Nm bij
1.500-3.500 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,263 mtr,
breedte 1,784 mtr
1.131 kg
Gewicht:
Aanhanggewicht:1.500 kg (geremd)
topsnelheid
Prestaties:
LUTO.NL
211 km/u
acceleratie
0-100 in 8,2 sec.
Verbruik:
gecombineerd
5,2 liter/100 km
119 g/km (A-label)
CO2-uitstoot:
Prijs:
25.650 euro
SEAT
www.noordhoekautogroep.nl
te
i keuze
K81 -77== AUTOGROEP
- Tilburg - Waalwijk - Den Bosch -
2013 •PAGINaI
de tilburgse koerier -
Seat Leon FR 1.4 TSI
en ook oe opoergmogelijkheden zijn in
voldoende mate aanwezig.
van nieuwe modellen op basis van een
recent gelanceerde bodemgroep. Deze
MQB groep is zeer flexibel en brengt ook
meteen een forse gewichtsreductie met
zich mee, zo belangrijk in de strijd om het
brandstofverbruik.
Donker getint
I De nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf
kregen de primeurvan dit onderstel en de
Seat Leon sluit nu binnen die gelederen
aan. De 4,26 meter lange vijfdeurs heeft
een langgerekt profiel. Dat is voor de
verdienste van de vormgevers, want de
hoogte van 1,46 meter is heel normaal.
In de vlakverdeling zijn duidelijk verwij-
zingen te vinden naar de vorige generatie
van het model. Het front is overduidelijk
familie van de Ibiza, het profiel volgt de
door de hele autoindustrie doorgevoerde
opgaande ruitlijn, terwijl de achterkant in
dit geval het meest origineel is. De verlich
ting is strak gesneden en bij de sportieve
FR-uitvoering voorzien van led techniek.
De bumper is relatief hoog-doorgetrokken,
vandaar dat de Leon een stevige tildrem-
pel heeft naar de bagageruimte. Het volu-
bron beslist niet. Bovendien weten we dat
de huidige TSI-motoren normaal gespro
ken behoorlijk zuinig met de brandstof
omspringen. De Leon FR maakt daar geen
uitzondering op en komt op één ura
het kostbare vocht 14,2 kilometer ver.
Bij de FR-uitvoering hoort een straf
fere afstemming van het onderstel. Maar
gelukkig is Seat daarin niet doorgescho
ten. De auto blijft uitermate geschikt
als gezinswagen, omdat het geheel niet
onvergeeflijk stug is. Tegelijk stuurt de
auto wel lekker scherp door snel geno
men bochten. Feitelijk is de Leon FR afge
stemd op een brede range aan rijstijlen.
Seat start de Leon bij 18.250 euro voor
daar geen de 1.2 TSI Entry. Interessanter is de
in liter van Reference met airco vanaf 19.950 euro.
De FR met benzinemotor start als 1.4
TSI van 122 pk voor 24.950 euro-en wie
liever de 140 pk wil is slechts 700 euro
extra kwijt. Alle 1.2 en 1.4 benzine
motoren voldoen aan de norm voor 20
procent bijtelling. De video van de test
van deze auto staat op www.youtube.
nl/automediaNL.
neerklappen van de achterbank plaatst de
Leon midden in z'n segment. Specifieke
uiterlijke elementen van de FR zijn de 17
inch wielen, afwijkende bumpers, dubbele
uitlaatpijp en de donker getinte ruiten
vanaf de B-stijl.
Vleugels
Motorisch loopt de Seat Leon aardig-in
de pas met de nieuwe Volkswagen Golf.
De reeks start met de 1.2 TSI naar keuze
met 85 of 105 pk gevolgd door de 1.4 TSI
die met 122 en 140 pk op het programma
staat. De laatste wordt op dit moment uit
sluitend geleverd in de FR-uitmonstering.
Naast het flinke vermogen levert de tur
bomotor ook een uitermate prettig koppel
van 250 Nm dat over een breed bereik van
1.500 tot 3.500 tr/min beschikbaar is. Dat
geeft de Leon FR als het ware vleugels.
De auto accelereert uitermate vlot in 8,2
seconden naar de 100 km/u en heeft een
top van 211 km/u. Rumoerig is de kracht-
Intuïtief
Wie door de langgerekte vorm een
bescheiden hoogte in het interieur ver
wacht, die komt binnenin tot de verras
sende conclusie dat de Leon een prima
leefruimte biedt. Zowel voor als achterin
kunnen volwassenen goed zitten en heb
ben een overeenkomstige plek voor hoofd
en benen.
Het dashboard oogt zeer breed en dat
komt door de vlakverdeling die is gekozen.
Het geheel ziet er zakelijk en zeker niet
speels uit. Dominant is het cluster in het
midden met het navigatiescherm geflan- I
keerd door twee ventilatieroosters. De
FR heeft een aan de onderzijde afgeplat
stuurwiel en beschikt over tal van rode
stiksels, zowel op het stuur, bij de pook,
handrem als op hét meubilair. De stoelen
bieden meer ondersteuning dan in de
04-ZPP-3
jp hele euro's.