Autotest H I J NOORDHOEK w Pittig karakter DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 FEBRUARI 2013 PAGINA 3 Technische gegevens Merk en type: Seat Leon FR1.4TSI Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.395 cc 103 kW/140 pk bij Vermogen: 4.500-6.000 tr/min Koppel: 250 Nm bij 1.500-3.500 tr/min Afmetingen: lengte 4,263 mtr, breedte 1,784 mtr 1.131 kg Gewicht: Aanhanggewicht:1.500 kg (geremd) topsnelheid Prestaties: LUTO.NL 211 km/u acceleratie 0-100 in 8,2 sec. Verbruik: gecombineerd 5,2 liter/100 km 119 g/km (A-label) CO2-uitstoot: Prijs: 25.650 euro SEAT www.noordhoekautogroep.nl te i keuze K81 -77== AUTOGROEP - Tilburg - Waalwijk - Den Bosch - 2013 •PAGINaI de tilburgse koerier - Seat Leon FR 1.4 TSI en ook oe opoergmogelijkheden zijn in voldoende mate aanwezig. van nieuwe modellen op basis van een recent gelanceerde bodemgroep. Deze MQB groep is zeer flexibel en brengt ook meteen een forse gewichtsreductie met zich mee, zo belangrijk in de strijd om het brandstofverbruik. Donker getint I De nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf kregen de primeurvan dit onderstel en de Seat Leon sluit nu binnen die gelederen aan. De 4,26 meter lange vijfdeurs heeft een langgerekt profiel. Dat is voor de verdienste van de vormgevers, want de hoogte van 1,46 meter is heel normaal. In de vlakverdeling zijn duidelijk verwij- zingen te vinden naar de vorige generatie van het model. Het front is overduidelijk familie van de Ibiza, het profiel volgt de door de hele autoindustrie doorgevoerde opgaande ruitlijn, terwijl de achterkant in dit geval het meest origineel is. De verlich ting is strak gesneden en bij de sportieve FR-uitvoering voorzien van led techniek. De bumper is relatief hoog-doorgetrokken, vandaar dat de Leon een stevige tildrem- pel heeft naar de bagageruimte. Het volu- bron beslist niet. Bovendien weten we dat de huidige TSI-motoren normaal gespro ken behoorlijk zuinig met de brandstof omspringen. De Leon FR maakt daar geen uitzondering op en komt op één ura het kostbare vocht 14,2 kilometer ver. Bij de FR-uitvoering hoort een straf fere afstemming van het onderstel. Maar gelukkig is Seat daarin niet doorgescho ten. De auto blijft uitermate geschikt als gezinswagen, omdat het geheel niet onvergeeflijk stug is. Tegelijk stuurt de auto wel lekker scherp door snel geno men bochten. Feitelijk is de Leon FR afge stemd op een brede range aan rijstijlen. Seat start de Leon bij 18.250 euro voor daar geen de 1.2 TSI Entry. Interessanter is de in liter van Reference met airco vanaf 19.950 euro. De FR met benzinemotor start als 1.4 TSI van 122 pk voor 24.950 euro-en wie liever de 140 pk wil is slechts 700 euro extra kwijt. Alle 1.2 en 1.4 benzine motoren voldoen aan de norm voor 20 procent bijtelling. De video van de test van deze auto staat op www.youtube. nl/automediaNL. neerklappen van de achterbank plaatst de Leon midden in z'n segment. Specifieke uiterlijke elementen van de FR zijn de 17 inch wielen, afwijkende bumpers, dubbele uitlaatpijp en de donker getinte ruiten vanaf de B-stijl. Vleugels Motorisch loopt de Seat Leon aardig-in de pas met de nieuwe Volkswagen Golf. De reeks start met de 1.2 TSI naar keuze met 85 of 105 pk gevolgd door de 1.4 TSI die met 122 en 140 pk op het programma staat. De laatste wordt op dit moment uit sluitend geleverd in de FR-uitmonstering. Naast het flinke vermogen levert de tur bomotor ook een uitermate prettig koppel van 250 Nm dat over een breed bereik van 1.500 tot 3.500 tr/min beschikbaar is. Dat geeft de Leon FR als het ware vleugels. De auto accelereert uitermate vlot in 8,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 211 km/u. Rumoerig is de kracht- Intuïtief Wie door de langgerekte vorm een bescheiden hoogte in het interieur ver wacht, die komt binnenin tot de verras sende conclusie dat de Leon een prima leefruimte biedt. Zowel voor als achterin kunnen volwassenen goed zitten en heb ben een overeenkomstige plek voor hoofd en benen. Het dashboard oogt zeer breed en dat komt door de vlakverdeling die is gekozen. Het geheel ziet er zakelijk en zeker niet speels uit. Dominant is het cluster in het midden met het navigatiescherm geflan- I keerd door twee ventilatieroosters. De FR heeft een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel en beschikt over tal van rode stiksels, zowel op het stuur, bij de pook, handrem als op hét meubilair. De stoelen bieden meer ondersteuning dan in de 04-ZPP-3 jp hele euro's.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13