wiuiiiciai
Nieuw, maar vertrouwd
Peugeot 208 gaat voor zuinig
L
I
D
JURGSE KOERffi
Seat Leon FR1.4 TSi
Klaar voor Europa
De koper kan. kiezen uit twaalf lakkleuren
en twee tinten voor het dak (zwart of bei- I
ge). Zoals gebruikelijk komt dat dak in een
Ford Fiesta
Autotest
Nissan
Rij impressie
R-ZWAAG
Volkswagen Beetle Cabrio
Jaargang 24 nr 92 Donderdag 28 februari 2013 Oplage 112.200
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 - 528 32 26
rid FE in zo
snellen. I
i. Dat wor
w
Zo'n anderhalf jaar geleden maakte
de wereld kennis met de derde ver
schijningsvorm van de Volkswagen
Kever, de Beetle. De gesloten versie
lijkt meer dan zijn voorganger op het
oorspronkelijke model, terwijl de auto
qua rijdynamiek enorm heeft gewon
nen. Dat vraagt natuurlijk om een
cabrioversie, die nu beschikbaar komt.
de achtersteven te liggen. Het
1 gebeurt uiteraard elektrisch en
vraagt slechts 9,5 seconden tijd en dat zelfs
len terug-
sktronisch
i een
Biedt meer
dan je verwacht
composietmateriaal voor earnisserie, rui
ten en interieur. Tot slot doen ook banden
en aërodynamica een duit in het zakje.
De Volkswagen Beetle van de 21ste eeuw
kan niet los worden gezien van de historie
van het in de wéreld meest geproduceerde
automodel. Niet vreemd dat specifiek voor
de cabriolet naast de bestaande uitrus-
tingsvarianten de speciale edities inspelend
op de jaren vijftig, zestig en zeventig zijn
samengesteld.
Beugels
leer is beige en de wielen zijn voorzien van
grote chromen doppen. Via Volkswagen_R
GmbH is de Beetle Cabriolet met tal van
sportieve extra's uit te kiezen, zodat de ko
per in grote mate zelf kan bepalen hoe zijn
of haar auto eruit ziet.
aaiven
driecilinder zou deze 208 Hybrii
acht seconden naar de 100
C02-uitstoot ligt op 49 g/km.
Tilburg
Ringbaan Noord 65
013 - 5321411
www.van-mossel.nl
ro'n wicht van diverse motoronderdele
De gebracht en past Peugeot een elek
ordt geregelde versnellingsbak toe. Een op
Denimblauw
Op allerhande plaatsen heeft Volkswagen
de carrosserie verstevigt en dat maakt de
cabriolet 114 kg zwaarder dan de gesloten
versie. Wat tijdens het rijden wel opvalt is
dat de koets mooi stijf overkomt en ook
hinderlijke trillingen in de stuurkolom tot
I een minimum worden beperkt.
De 50's Edition van de Beetle Cabriolet is
gespoten in zwart en heeft volop chromen
I details. Zo lijken de wielen op de vroegere
I stalen exemplaar met wieldoppen. Het leer
I in het interieur wordt duotone uitgevoerd
I en het stuurwiel heeft drie spaken. De editie
I die de jaren zestig als thema heeft is vooral Het gó
I sportief ingesteld. De carrosserie wordt in kap na
I denimblauw of wit gespoten en ook hier ir
I heeft het leer binnenin twee kleuren. Wie
liever de sfeer van de jaren zeventig op
snuift krijgt een auto in toffeebruin of pla-
tinumgrijs met een beige softtop. Ook het
Open kap
Het zal niemand verwonderen dat het mo
torenprogramma gelijk loopt aan de geslo
ten versie. Dat betekent dat de serie begint
met de 1.2 TSI die goed is voor 105 pk. Die
zorgt al voor een top van 178 km/u en acce
leratie naar 100 in 11,7 seconden. Prettig is
het relatief hoge koppel van 175 Nm dat al
vanaf 1.550 tr/min beschikbaar is. De motor
is te koppelen aan een zesbak of een DSG
zevenversnellingsbak met dubbele koppe
ling. En eigenlijk heb je daaraan meer dan
voldoende. Toch levert het merk de 1.4 TSI
goed voor 160 pk en de 2 liter die aan 200
pk komt. Uiteraard is er ook dieselaanbod,
de 1.6 en 2.0 TDI van 105 en 140 pk. Voor
het eerst dit jaar rijdend met open kap, is
meteen weer merkbaar dat de prestaties bij
een echte cabriolet er nauwelijks toe doen.
gaat vooral om het vrije gevoel als de
naar beneden is. De optionele windstop
is dan wel een bijzonder prettig accessoire
om de wind uit de nek te houden. Begint
de Beetle in gesloten versie bij 21.890 euro,
de cabriolet vergt minimaal een investering
van 26.150 euro.
slatuur-
kan voor gro-
e voorwerpen
hterbank
worden
I neergeklapt. neel beter kloppend geheel met historische
Ook de cabri- details zoals het in sommige varianten
i orijders profi- meegespoten dashboardkastje. Ook op de
I teren van het achterbank is er meer ruimte, zelfs bij ge-
grotere formaat sloten kap. Specifiek voor de cabrio is de
van de Beetle geïntegreerde achterspoiler die voor extra
ten opzichte van zijn voorganger, de New druk op de achterwielen zorgt. Bij een mo-
Beetle. De verdeling binnen de carrosserie gelijke koprol komen achter de achterbank
is geoptimaliseerd. Het-enorme dashboard vliegensvlug beugels te voorschijn die-in
heeft plaats gemaakt voor een proportio- voorkomende gevallen overlevingsruimte
bieden.
ook rijdend tot 50
km/u. De positie
de geopend
zorgt ervoor
het bagage-
ume ongeacht
stand altijd
i225 liter be-
I draagt. Né
I lijk kan vc
I tere voort
I de acht
I in delen worden
jeklaf
JC cabri-
s profi-
van het
jrotere formaat
de Beetle
ler, de New
carrosserie
dashboard
r>rrxrw-»|-^iQ_