wiuiiiciai Nieuw, maar vertrouwd Peugeot 208 gaat voor zuinig L I D JURGSE KOERffi Seat Leon FR1.4 TSi Klaar voor Europa De koper kan. kiezen uit twaalf lakkleuren en twee tinten voor het dak (zwart of bei- I ge). Zoals gebruikelijk komt dat dak in een Ford Fiesta Autotest Nissan Rij impressie R-ZWAAG Volkswagen Beetle Cabrio Jaargang 24 nr 92 Donderdag 28 februari 2013 Oplage 112.200 Uitgave van De Tilburgse Koerier Oisterwijk Bedrijfsweg 17 013 - 528 32 26 rid FE in zo snellen. I i. Dat wor w Zo'n anderhalf jaar geleden maakte de wereld kennis met de derde ver schijningsvorm van de Volkswagen Kever, de Beetle. De gesloten versie lijkt meer dan zijn voorganger op het oorspronkelijke model, terwijl de auto qua rijdynamiek enorm heeft gewon nen. Dat vraagt natuurlijk om een cabrioversie, die nu beschikbaar komt. de achtersteven te liggen. Het 1 gebeurt uiteraard elektrisch en vraagt slechts 9,5 seconden tijd en dat zelfs len terug- sktronisch i een Biedt meer dan je verwacht composietmateriaal voor earnisserie, rui ten en interieur. Tot slot doen ook banden en aërodynamica een duit in het zakje. De Volkswagen Beetle van de 21ste eeuw kan niet los worden gezien van de historie van het in de wéreld meest geproduceerde automodel. Niet vreemd dat specifiek voor de cabriolet naast de bestaande uitrus- tingsvarianten de speciale edities inspelend op de jaren vijftig, zestig en zeventig zijn samengesteld. Beugels leer is beige en de wielen zijn voorzien van grote chromen doppen. Via Volkswagen_R GmbH is de Beetle Cabriolet met tal van sportieve extra's uit te kiezen, zodat de ko per in grote mate zelf kan bepalen hoe zijn of haar auto eruit ziet. aaiven driecilinder zou deze 208 Hybrii acht seconden naar de 100 C02-uitstoot ligt op 49 g/km. Tilburg Ringbaan Noord 65 013 - 5321411 www.van-mossel.nl ro'n wicht van diverse motoronderdele De gebracht en past Peugeot een elek ordt geregelde versnellingsbak toe. Een op Denimblauw Op allerhande plaatsen heeft Volkswagen de carrosserie verstevigt en dat maakt de cabriolet 114 kg zwaarder dan de gesloten versie. Wat tijdens het rijden wel opvalt is dat de koets mooi stijf overkomt en ook hinderlijke trillingen in de stuurkolom tot I een minimum worden beperkt. De 50's Edition van de Beetle Cabriolet is gespoten in zwart en heeft volop chromen I details. Zo lijken de wielen op de vroegere I stalen exemplaar met wieldoppen. Het leer I in het interieur wordt duotone uitgevoerd I en het stuurwiel heeft drie spaken. De editie I die de jaren zestig als thema heeft is vooral Het gó I sportief ingesteld. De carrosserie wordt in kap na I denimblauw of wit gespoten en ook hier ir I heeft het leer binnenin twee kleuren. Wie liever de sfeer van de jaren zeventig op snuift krijgt een auto in toffeebruin of pla- tinumgrijs met een beige softtop. Ook het Open kap Het zal niemand verwonderen dat het mo torenprogramma gelijk loopt aan de geslo ten versie. Dat betekent dat de serie begint met de 1.2 TSI die goed is voor 105 pk. Die zorgt al voor een top van 178 km/u en acce leratie naar 100 in 11,7 seconden. Prettig is het relatief hoge koppel van 175 Nm dat al vanaf 1.550 tr/min beschikbaar is. De motor is te koppelen aan een zesbak of een DSG zevenversnellingsbak met dubbele koppe ling. En eigenlijk heb je daaraan meer dan voldoende. Toch levert het merk de 1.4 TSI goed voor 160 pk en de 2 liter die aan 200 pk komt. Uiteraard is er ook dieselaanbod, de 1.6 en 2.0 TDI van 105 en 140 pk. Voor het eerst dit jaar rijdend met open kap, is meteen weer merkbaar dat de prestaties bij een echte cabriolet er nauwelijks toe doen. gaat vooral om het vrije gevoel als de naar beneden is. De optionele windstop is dan wel een bijzonder prettig accessoire om de wind uit de nek te houden. Begint de Beetle in gesloten versie bij 21.890 euro, de cabriolet vergt minimaal een investering van 26.150 euro. slatuur- kan voor gro- e voorwerpen hterbank worden I neergeklapt. neel beter kloppend geheel met historische Ook de cabri- details zoals het in sommige varianten i orijders profi- meegespoten dashboardkastje. Ook op de I teren van het achterbank is er meer ruimte, zelfs bij ge- grotere formaat sloten kap. Specifiek voor de cabrio is de van de Beetle geïntegreerde achterspoiler die voor extra ten opzichte van zijn voorganger, de New druk op de achterwielen zorgt. Bij een mo- Beetle. De verdeling binnen de carrosserie gelijke koprol komen achter de achterbank is geoptimaliseerd. Het-enorme dashboard vliegensvlug beugels te voorschijn die-in heeft plaats gemaakt voor een proportio- voorkomende gevallen overlevingsruimte bieden. ook rijdend tot 50 km/u. De positie de geopend zorgt ervoor het bagage- ume ongeacht stand altijd i225 liter be- I draagt. Né I lijk kan vc I tere voort I de acht I in delen worden jeklaf JC cabri- s profi- van het jrotere formaat de Beetle ler, de New carrosserie dashboard r>rrxrw-»|-^iQ_

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11