Houdt koers
3
Autotest
IK
1
J
BR0EKAUT0
SF
'aT6 00l,ur
www.broekauto.nl
>013 PAGINA!
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 FEBRUARI 2013 PAGINA 3
Technische gegevens:
Subaru Forester 2.0 Lineartronic
Merk en type:
Subaru Forester
2.0 Executive Lineartronic CVT
4 boxer
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
1.995 cc
110 kW/150 pk
Vermogen:
bij 6.200 tr/min
Koppel:
198 Nm bij
4.200 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,595 m
breedte 1,79.m
1.477 kg
Gewicht:
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
topsnelheid
Prestaties:
192 km/u
acceleratie 0-100
in 11,8 sec.
stadscyclus 8,1
Verbruik:
liter/100 km
buitenwegcydus
5,5 liter/100 km
gecombineerd 6,5
liter/100 km
CO2-uitstoot:
150 g/km (B-label)
Prijs:
43.995 euro
aar-
SUBARU
Grotestraat 90 tel 0416-332054 5141 HB Waalwijk
Direct r
binnenr
plaats
volwass
Waalwijk
IDE TILBURGSE KOERIER -
02 3.450,-
02 1.750,-
01 2.250,-
01 1.750,-
01 2.650,-
01 1.950,-
00 1.650,-
99 1.550,-
99 950,
99 1.250,-
99 950,-
99 850^
Lineartronic CVT geen meerprijs heeft.
De meest complete Forester, de Sport
Executive tipt aan de 43.995 euro. Voor
55.995 euro wordt de absolute topper met
turbomotor voorgereden en dieselen kan
vanaf 41.995 euro.
Kleurenscherm
Direct na het instap;:* ~!t
binnenruimte op. Het interieur biCl.
*s aan benen en hoofden
jlwassen inzittenden. Die kunnen
dien een behoorlijke hoeveelheid
meenemen.
rolhoes
Het neer
woordig elektronica een belangrijk rol
speelt. Subaru weet optimale tractie te
combineren met een lager brandstofver
bruik. Dit effect is goed af te lezen aan
de C02-uitstoot. Het verschil blijkt het
grootste bij de versies met continu varia
bele transmissie. Het gaat in dit geval om
de zogenaamde Lineartronic die gebruik
maakt van kettingen voor de overbren
ging in plaats van schakel/duwband van
Van Doorne. Bij intrappen van het gas
pedaal loopt het motortoerental versneld
op. Pas als de gewenste snelheid op de
teller staat en het gaspedaal omhoog
gaat, keert de motor op een aanzienlijk
lager toerental terug.
lingsbak blijkt de positieve invloed op het
brandstofverbruik. Dat verklaart waarom
juist bij de automaat de winst qua ver
bruik en C02-uitstoot het grootste effect
resulteert. De CO2-uitstoot daalt namelijk
van 174 naar 150 Nm. Tevens is deze uit
stoot lager dan bij de Forester met hand-
gèschakelde zesbak. Omdat iedere gram
CO2 de BPM verhoogd, is het prijsverschil
met de optionele automaat zo gering
dat Subaru deze voorziening juist zonder
meerprijs aanbiedt. Jammer dat het prak-
tijkverbruik met 1 op 11 niet helemaal kan
overtuigen.
De 2 liter boxer behoort tot de nieuw
ste generatie van deze krachtbron, die
vanwege zijn bouwwijze uitermate plat
is en daarmee bijdraagt aan een gunstig
laag zwaartepunt. De technici van Subaru
maakten de viercilinder fluisterstil, zelfs
het van een boxer bekende roffeltje ver
dwijnt helemaal naar de achtergrond.
Dit lage geluidsniveau draagt bij aan
het geboden comfort. Het onderstel blijkt
soepel van afstemming en weet oneffen
heden uitstekend te verwerken.
Vierwielaandrijving
De nieuweling borduurt zo sterk op het
bestaande model voort dat zelfs qua
vormgeving beide varianten ook in een
andere volgorde gelanceerd hadden kun
nen worden. De nieuwe Forester is fracti
oneel langer, breder en hoger en beschikt
bovendien over een langere wielbasis
voor meer comfort en binnenruimte. Die
vormgeving laat parallellen zien met het
vorige model, bijvoorbeeld bij de knik
in de achterste zijruit. Ook de algehele
proporties van beide modellen komen
overeen. Subaru plaatst de Forester in een
behoorlijk vernieuwd segment met recent
gelanceerde auto's als de nieuwe oplages
van de Honda CR-V, Hyundai Santa Fe
g scoorde Subaru direct
Forester, een soort van wat
de wielen geplaatste station-
e tweede variant hield aan dit
~t, maar daarna luisterde het
■neer naar de roep uit de markt
nceerde een volwaardige SUV.
appen valt de enorme
et interieur biedt volop
benen en hoofden van vijf
-.ziftenden. Die kunnen boven-
ïhoorlijke hoeveelheid bagage
Achter de bank en onder de
staat 505 liter ter beschikking.
arklappen van de bank vergroot dit
naar een forse 1.592 liter en daarmee kan
de Subaru concurreren met middenklasse
stationwagons.
In het interieur regeert de algehele
zakelijkheid. Dashboard, portierpanelen
en meubilair zijn gemaakt van gedegen
materialen die prettig en zacht aanvoelen.
Diverse metaalkleurige accenten zorgen
voor voldoende contrast. De duurste uit
voering bedeelt Subaru met standaard
leer, een navigatiesysteem op de mid
denconsole en tal van bedieningsknoppen
op het stuurwiel. Helemaal bovenaan de
console biedt de Forester nog een tweede
kleurenscherm. Daarop vertonen diver
se functies hun bevindingen. Origineel
gevonden is de verbruiksmeter die als
een soort van kompas werkt en laat zien
of er zuiniger of juist minder zuinig wordt
11 Inmiddels staat de vierde generatie van de Subaru Forester bij de dealer. Deze
nieuweling volgt de lijn die het merk met de derde generatie was ingeslagen.
De auto is een onvervalste SUV uiteraard standaard uitgerust met permanente
Hpierwielaandrijving.
Eindjaren negentig
met de eerste Forest
H i hoger op d° "'ioio,
j J wagon. De
Econcept vast,
I merk toch me<
i en lanceerde e
I
Kuga. Allemaal modellen met een sterke
persoonlijkheid en daar steekt de Subaru
een beetje onopvallend bij af.
Uiteraard voorziet Subaru alle uitvoerin
gen standaard van vierwielaandrijving,
het zogenaamde symmetrical AWD, war
bij tegen-
Fluisterstil
Een van de voordelen van deze versnel-
gereden ten opzichte van het al geconsta
teerde gemiddelde verbruik.
Subaru levert de nieuwe Forester vanaf
34.995 euro. Dat komt neer op een meer
prijs van 500 euro ten opzichte van het
vorige model. Goed nieuws is dat de
32-ZST7