Houdt koers 3 Autotest IK 1 J BR0EKAUT0 SF 'aT6 00l,ur www.broekauto.nl >013 PAGINA! DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 FEBRUARI 2013 PAGINA 3 Technische gegevens: Subaru Forester 2.0 Lineartronic Merk en type: Subaru Forester 2.0 Executive Lineartronic CVT 4 boxer Aantal cilinders: Cilinderinhoud: 1.995 cc 110 kW/150 pk Vermogen: bij 6.200 tr/min Koppel: 198 Nm bij 4.200 tr/min Afmetingen: lengte 4,595 m breedte 1,79.m 1.477 kg Gewicht: Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) topsnelheid Prestaties: 192 km/u acceleratie 0-100 in 11,8 sec. stadscyclus 8,1 Verbruik: liter/100 km buitenwegcydus 5,5 liter/100 km gecombineerd 6,5 liter/100 km CO2-uitstoot: 150 g/km (B-label) Prijs: 43.995 euro aar- SUBARU Grotestraat 90 tel 0416-332054 5141 HB Waalwijk Direct r binnenr plaats volwass Waalwijk IDE TILBURGSE KOERIER - 02 3.450,- 02 1.750,- 01 2.250,- 01 1.750,- 01 2.650,- 01 1.950,- 00 1.650,- 99 1.550,- 99 950, 99 1.250,- 99 950,- 99 850^ Lineartronic CVT geen meerprijs heeft. De meest complete Forester, de Sport Executive tipt aan de 43.995 euro. Voor 55.995 euro wordt de absolute topper met turbomotor voorgereden en dieselen kan vanaf 41.995 euro. Kleurenscherm Direct na het instap;:* ~!t binnenruimte op. Het interieur biCl. *s aan benen en hoofden jlwassen inzittenden. Die kunnen dien een behoorlijke hoeveelheid meenemen. rolhoes Het neer woordig elektronica een belangrijk rol speelt. Subaru weet optimale tractie te combineren met een lager brandstofver bruik. Dit effect is goed af te lezen aan de C02-uitstoot. Het verschil blijkt het grootste bij de versies met continu varia bele transmissie. Het gaat in dit geval om de zogenaamde Lineartronic die gebruik maakt van kettingen voor de overbren ging in plaats van schakel/duwband van Van Doorne. Bij intrappen van het gas pedaal loopt het motortoerental versneld op. Pas als de gewenste snelheid op de teller staat en het gaspedaal omhoog gaat, keert de motor op een aanzienlijk lager toerental terug. lingsbak blijkt de positieve invloed op het brandstofverbruik. Dat verklaart waarom juist bij de automaat de winst qua ver bruik en C02-uitstoot het grootste effect resulteert. De CO2-uitstoot daalt namelijk van 174 naar 150 Nm. Tevens is deze uit stoot lager dan bij de Forester met hand- gèschakelde zesbak. Omdat iedere gram CO2 de BPM verhoogd, is het prijsverschil met de optionele automaat zo gering dat Subaru deze voorziening juist zonder meerprijs aanbiedt. Jammer dat het prak- tijkverbruik met 1 op 11 niet helemaal kan overtuigen. De 2 liter boxer behoort tot de nieuw ste generatie van deze krachtbron, die vanwege zijn bouwwijze uitermate plat is en daarmee bijdraagt aan een gunstig laag zwaartepunt. De technici van Subaru maakten de viercilinder fluisterstil, zelfs het van een boxer bekende roffeltje ver dwijnt helemaal naar de achtergrond. Dit lage geluidsniveau draagt bij aan het geboden comfort. Het onderstel blijkt soepel van afstemming en weet oneffen heden uitstekend te verwerken. Vierwielaandrijving De nieuweling borduurt zo sterk op het bestaande model voort dat zelfs qua vormgeving beide varianten ook in een andere volgorde gelanceerd hadden kun nen worden. De nieuwe Forester is fracti oneel langer, breder en hoger en beschikt bovendien over een langere wielbasis voor meer comfort en binnenruimte. Die vormgeving laat parallellen zien met het vorige model, bijvoorbeeld bij de knik in de achterste zijruit. Ook de algehele proporties van beide modellen komen overeen. Subaru plaatst de Forester in een behoorlijk vernieuwd segment met recent gelanceerde auto's als de nieuwe oplages van de Honda CR-V, Hyundai Santa Fe g scoorde Subaru direct Forester, een soort van wat de wielen geplaatste station- e tweede variant hield aan dit ~t, maar daarna luisterde het ■neer naar de roep uit de markt nceerde een volwaardige SUV. appen valt de enorme et interieur biedt volop benen en hoofden van vijf -.ziftenden. Die kunnen boven- ïhoorlijke hoeveelheid bagage Achter de bank en onder de staat 505 liter ter beschikking. arklappen van de bank vergroot dit naar een forse 1.592 liter en daarmee kan de Subaru concurreren met middenklasse stationwagons. In het interieur regeert de algehele zakelijkheid. Dashboard, portierpanelen en meubilair zijn gemaakt van gedegen materialen die prettig en zacht aanvoelen. Diverse metaalkleurige accenten zorgen voor voldoende contrast. De duurste uit voering bedeelt Subaru met standaard leer, een navigatiesysteem op de mid denconsole en tal van bedieningsknoppen op het stuurwiel. Helemaal bovenaan de console biedt de Forester nog een tweede kleurenscherm. Daarop vertonen diver se functies hun bevindingen. Origineel gevonden is de verbruiksmeter die als een soort van kompas werkt en laat zien of er zuiniger of juist minder zuinig wordt 11 Inmiddels staat de vierde generatie van de Subaru Forester bij de dealer. Deze nieuweling volgt de lijn die het merk met de derde generatie was ingeslagen. De auto is een onvervalste SUV uiteraard standaard uitgerust met permanente Hpierwielaandrijving. Eindjaren negentig met de eerste Forest H i hoger op d° "'ioio, j J wagon. De Econcept vast, I merk toch me< i en lanceerde e I Kuga. Allemaal modellen met een sterke persoonlijkheid en daar steekt de Subaru een beetje onopvallend bij af. Uiteraard voorziet Subaru alle uitvoerin gen standaard van vierwielaandrijving, het zogenaamde symmetrical AWD, war bij tegen- Fluisterstil Een van de voordelen van deze versnel- gereden ten opzichte van het al geconsta teerde gemiddelde verbruik. Subaru levert de nieuwe Forester vanaf 34.995 euro. Dat komt neer op een meer prijs van 500 euro ten opzichte van het vorige model. Goed nieuws is dat de 32-ZST7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13