viivi iaat.
1
Met bulderend geweld
Oo
IJzel
9
Audi RS Q3: compact en dik tegelijk
12 April staat hij in onze showroom,
klaar voor een proefrit.
SP
Frisse wind bij Volvo
IRGSE KOE
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24» nr 8» Donderdag 21 februari 2013 Oplage 112.200
M.
Tony Vos
N LOONT
Mercedes-Benz
Ie website
e worden
op maat
j B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg,
00. Ruttchen.nl, customersupport0ruttchen.nl
teid sinds
■rgoeden. I
>er willen
oorbeeld
F, investe-
door de
eleurstel-
dan ook
Rüttchen
Autowereld
1 Bij een facelift wordt veelal alleen het
I front van een auto aangepakt. Dat heeft
iden. Een
een eigen
i met ini-
ilijft. Voor
de selec-
sist geen
Rüttchen Tilburg I
tel. 013 - 595 91
In één keer facelift Volvo een groot
deel van haar programma. Het gaat
meteen om de S60, V60, XC60, V70,
I XC70 en de S80. Vooral het front van
al deze auto’s is aangepast en meer
I in lijn met de V40. De grille is wat
anders gevormd, de voorbumper is
nieuw en ook de koplampen kijken
I frisser de wereld in. In het interieur
<AR!
i I met de C-klaSSt en uaaimuc vvim uc au LM
aan dynamiek.
Retrokenmerk
Zo zijn de vier losse, hoekige koplampen
vervangen door twee grote units waarin
met behulp van led-lijnen de hoekige
vormen nog wel terugkomen. Verder is de
grille iets meer aanwezig en wordt deze
bij sommige varianten voorzien van een
fors Mercedes logo. Andere types hebben
een kleiner logo op de vertrouwde plaats.
De grootste verandering aan het profiel
zien we bij de achterspatborden. Daar had
de E-klasse tot nu toe een zeer aanwe-
zige en beeldbepalende knik die nog uit
Idejaren vijftig stamt en als retrokenmerk
was gelanceerd. Gelukkig is dit detail weer
[verdwenen en dat geeft de auto een veel
Daar springt de gewijzigde indeling van de
achterlichten het meest in het oog.
De wijzigingen aan de binnenkant beper
ken zich tot details. Wel meldt Mercedes
dat alle opties voortaan te combineren
zijn met alle bestaande uitvoeringen. Bo
vendien zijn er weer een aantal elektroni
sche voorzieningen bij gekomen die zowel
comfort als veiligheid dienen.
graag bij l
eld bij de |i
aktljk font van een aut0 aangepakt. Dat heeft
Mercedes bij de E-klasse rigoureus ge-
I* daan. De sedan en Estate zijn meer in lijn'
CII met de C-klasse en daarmee wint de auto
Denken we aan de E-klasse van IVlGrCGdGS E-kl3SSG
Mercedes dan zien we een zakelijk
correcte, maar niet erg dynamisch
logende sedan en daarvan afgeleide
Estate. Ondanks een behoorlijk
succes zag ook Mercedes zelf de
tekortkomingen en ging zo intensief
met het model aan de slag dat de
wijzigingen verder gaan dan een
facelift.
Prooi
Nee, dan starten
we in de par
keergarage op de
tweede testdag de
V8 in het vooron
der van de E 63
AMG. Even den
ken we dat er een
loopje met ons -
wordt genomen.
Indrukwekkend
brullend als
een leeuw die
z'n prooi verdedigt
wordt de 5,5 liter gewekt. Maar zodra we
de automaat in de D-stand zetten gaat
het toerental omlaag en wordt het ge
luid tot acceptabel niveau teruggebracht.
Maar liefst 557 pk levert deze krachtcen
trale en nieuw is de S-versie die de 585
pk haalt en een koppel van 800 Nm. Deze"
topversie heeft voortaan standaard 4Ma-
tic vierwielaandrijving en dat scheelt een
slok op 'n borrel voor wat betreft grip en
prestaties. Maar weinig auto's kunnen
de E 63 AMG S bijhouden als deze in 3,6
seconden naar de 100 km/u accelereert.
De aandrijving naar de voorwielen weegt
70 kg extra, maar dat wordt ruimschoots
goedgemaakt door de voordelen onder
extreme omstandigheden.
Het uiterlijk maakt gewag van alle het in-
Viercilinder
Öp een circuit worden we door een test
rijder meegenomen. Hij rijdt met forse
snelheid op een opblaasbare voetganger
af. Op het moment dat de auto dit 'ob
stakel' detecteert met camera's, radar en
sensoren, wordt automatisch met volle
kracht geremd totdat het voertuig keurig
op tijd tot stilstand komt. Het systeem
kijkt aan alle kanten royaal om de auto
heen en gebruikt deze gegevens voor di
verse systemen. Zo herkennen de came
ra's bijvoorbeeld de verkeersborden. Het
systeem betreft wel een optie.
Motorisch heeft Mercedes ook weer
stappen gezet en in dit geval vooral bij
de benzinemotoren. De vernieuwde E
250 heeft een aangepaste versie van de
bekende viercilinder turbo. Deze levert
211 pk en 350 Nm aan koppel en voldoet
al aan de Euro6 emissienorm van 2015.
Bovendien komt de auto zeer gunstig uit
de verbruikscydus met een C02-uitstoot
van slechts 135 g/km. De vierpitter is
uitzonderlijk stil en opmerkelijk krach
tig, zodat je ook in dit segment beslist
geen zescilinder meer nodig hebt. En wie
normaal uitkeek naar een V8 is voortaan
prima bedient met de E 400. Die heeft
een 3 liter V6 biturbo goed voor 333 pk
en 480 Nm aan koppel. En het geluid?
Zoevend stil.
gaat het vooral om andere materia
len en accenten. Bij de S60 en V60
komen de D2 dieselvarianten in aan
merking voor 20 procent bijtelling.
Ook de D2-versies van de V70 en 580
voldoen hieraan. De hele reeks de
buteert binnenkort op de salon van
Genève en wordt kort daarna bij de
dealer verwacht.
ner-
lijk geweld door middel van di
verse details. Wie wel de prestaties zoekt,
maar dit niet al te veel wil benadrukken
die kan een speciaal AMG Business Pac
kage kopen waardoor de uitstraling tot
beschaafde proporties wordt terugge-
bracht. Met pijn in het hart leveren we
auto en sleutels na een paar overtuigend
1 rondjes sturen weer in.
1 De vernieuwde E is beschikbaar vanaf
begin maart en start bij 45.900 euro
als E 200. De nieuwe E 250 kost mini-
maal 51.200 euro. De E 63 AMG is vanaf
J 127.800 euro andere koek en wie gaat
voor de S-versie met 4Matic die laat
149.100 euro bij de dealer achter, drie
keer zoveel als de 'instapper'.
Inmiddels is het me overduidelijk
geworden dat je je als automobilist
niet op alle omstandigheden kunt
voorbereiden. De afgelopen weken
hebben mensen die op winterhan
den rijden goed gemerkt wat de
voordelen van dit speciale rubber
zijn. Veel meer grip op sneeuw en
vooral bij remmen een kortere af
stand. Afgelopen weekend moest
ik weer eens de Ardennen over. In
deze periode kijk ik dan al vanaf
twee weken van te voren wat de
weergoden voorspellen. Het zag er
redelijk uit, wel wat sneeuw, maar
geen grote hoeveelheden. Ik hoef
de dus met winterhanden nergens
bang voor te zijn. Dat klopte ook.
Ik zag al aan de vrachtwagens uit
de andere richting dat die sneeuw
vrij waren, dus dan kunnen er wel
wat vlokken vallen, maar blijft het
daar verder bij. Bovendien was
er goed gestrooid. Luxemburg en
Noord-Frankrijk waren van het
zelfde laken een pak. Gaandeweg
en naarmate het donkerder werd,
maakte de lichte sneeuwval plaats
voor lichte regen en dan moet je
op een bevroren ondergrond erg.
gaan oppassen.
Nadat ik het kaartje bij de tol
weg had getrokken accelereer ik
gesterkt door mijn winterhanden
naar de gestelde 130 km/u. Korte
tijd later reed ik op de linker baan
en bemerkte plotseling dat de auto
heel lichtjes aan het glijden was.
Ik schrok me rot. Het enige wat je
dan kunt doen is gas los en uit
rollen en natuurlijk terug naar de
rechter baan. Zeer verraderlijk. Dat
bleek ook al snel toen op de route
diverse auto's in de berm terecht
waren gekomen en in de andere
richting een zwaar ongeval was
gebeurd met meerdere vrachtwa
gens. Ook winterhanden hebben
wel degelijk hun beperkingen...
De meest compacte SUV van Audi, de Q3,
verschijnt in een uitermate snelle versie waar
van tot nu toe alleen een conceptmodel werd
getoond. Maar de RS Q3 is nu werkelijkheid.
Onder de korte neus huist de 2,5 liter vijfcilin-
der met turbo en directe inspuiting die goed
is voor een indrukwekkende 310 pk waarmee
de auto voorzien van de zeventraps S-Tronic
bak in 5,5 seconden naar de 100 km/u snelt.
Het stuggere onderstel brengt de koets 25
mm lager op het wegdek. Liefhebbers kunnen
ESC volledig uitschakelen-, De auto is direct te
herkennen aan de 19 inch wielen, specifieke
bumpers, honingraatgrille, ovale uitlaatpijp
en diverse aluminium elementen. De auto de
buteert begin maar in Genève, maar staat pas
in de herfst bij de dealer.