viivi iaat. 1 Met bulderend geweld Oo IJzel 9 Audi RS Q3: compact en dik tegelijk 12 April staat hij in onze showroom, klaar voor een proefrit. SP Frisse wind bij Volvo IRGSE KOE Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24» nr 8» Donderdag 21 februari 2013 Oplage 112.200 M. Tony Vos N LOONT Mercedes-Benz Ie website e worden op maat j B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg, 00. Ruttchen.nl, customersupport0ruttchen.nl teid sinds ■rgoeden. I >er willen oorbeeld F, investe- door de eleurstel- dan ook Rüttchen Autowereld 1 Bij een facelift wordt veelal alleen het I front van een auto aangepakt. Dat heeft iden. Een een eigen i met ini- ilijft. Voor de selec- sist geen Rüttchen Tilburg I tel. 013 - 595 91 In één keer facelift Volvo een groot deel van haar programma. Het gaat meteen om de S60, V60, XC60, V70, I XC70 en de S80. Vooral het front van al deze auto’s is aangepast en meer I in lijn met de V40. De grille is wat anders gevormd, de voorbumper is nieuw en ook de koplampen kijken I frisser de wereld in. In het interieur <AR! i I met de C-klaSSt en uaaimuc vvim uc au LM aan dynamiek. Retrokenmerk Zo zijn de vier losse, hoekige koplampen vervangen door twee grote units waarin met behulp van led-lijnen de hoekige vormen nog wel terugkomen. Verder is de grille iets meer aanwezig en wordt deze bij sommige varianten voorzien van een fors Mercedes logo. Andere types hebben een kleiner logo op de vertrouwde plaats. De grootste verandering aan het profiel zien we bij de achterspatborden. Daar had de E-klasse tot nu toe een zeer aanwe- zige en beeldbepalende knik die nog uit Idejaren vijftig stamt en als retrokenmerk was gelanceerd. Gelukkig is dit detail weer [verdwenen en dat geeft de auto een veel Daar springt de gewijzigde indeling van de achterlichten het meest in het oog. De wijzigingen aan de binnenkant beper ken zich tot details. Wel meldt Mercedes dat alle opties voortaan te combineren zijn met alle bestaande uitvoeringen. Bo vendien zijn er weer een aantal elektroni sche voorzieningen bij gekomen die zowel comfort als veiligheid dienen. graag bij l eld bij de |i aktljk font van een aut0 aangepakt. Dat heeft Mercedes bij de E-klasse rigoureus ge- I* daan. De sedan en Estate zijn meer in lijn' CII met de C-klasse en daarmee wint de auto Denken we aan de E-klasse van IVlGrCGdGS E-kl3SSG Mercedes dan zien we een zakelijk correcte, maar niet erg dynamisch logende sedan en daarvan afgeleide Estate. Ondanks een behoorlijk succes zag ook Mercedes zelf de tekortkomingen en ging zo intensief met het model aan de slag dat de wijzigingen verder gaan dan een facelift. Prooi Nee, dan starten we in de par keergarage op de tweede testdag de V8 in het vooron der van de E 63 AMG. Even den ken we dat er een loopje met ons - wordt genomen. Indrukwekkend brullend als een leeuw die z'n prooi verdedigt wordt de 5,5 liter gewekt. Maar zodra we de automaat in de D-stand zetten gaat het toerental omlaag en wordt het ge luid tot acceptabel niveau teruggebracht. Maar liefst 557 pk levert deze krachtcen trale en nieuw is de S-versie die de 585 pk haalt en een koppel van 800 Nm. Deze" topversie heeft voortaan standaard 4Ma- tic vierwielaandrijving en dat scheelt een slok op 'n borrel voor wat betreft grip en prestaties. Maar weinig auto's kunnen de E 63 AMG S bijhouden als deze in 3,6 seconden naar de 100 km/u accelereert. De aandrijving naar de voorwielen weegt 70 kg extra, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de voordelen onder extreme omstandigheden. Het uiterlijk maakt gewag van alle het in- Viercilinder Öp een circuit worden we door een test rijder meegenomen. Hij rijdt met forse snelheid op een opblaasbare voetganger af. Op het moment dat de auto dit 'ob stakel' detecteert met camera's, radar en sensoren, wordt automatisch met volle kracht geremd totdat het voertuig keurig op tijd tot stilstand komt. Het systeem kijkt aan alle kanten royaal om de auto heen en gebruikt deze gegevens voor di verse systemen. Zo herkennen de came ra's bijvoorbeeld de verkeersborden. Het systeem betreft wel een optie. Motorisch heeft Mercedes ook weer stappen gezet en in dit geval vooral bij de benzinemotoren. De vernieuwde E 250 heeft een aangepaste versie van de bekende viercilinder turbo. Deze levert 211 pk en 350 Nm aan koppel en voldoet al aan de Euro6 emissienorm van 2015. Bovendien komt de auto zeer gunstig uit de verbruikscydus met een C02-uitstoot van slechts 135 g/km. De vierpitter is uitzonderlijk stil en opmerkelijk krach tig, zodat je ook in dit segment beslist geen zescilinder meer nodig hebt. En wie normaal uitkeek naar een V8 is voortaan prima bedient met de E 400. Die heeft een 3 liter V6 biturbo goed voor 333 pk en 480 Nm aan koppel. En het geluid? Zoevend stil. gaat het vooral om andere materia len en accenten. Bij de S60 en V60 komen de D2 dieselvarianten in aan merking voor 20 procent bijtelling. Ook de D2-versies van de V70 en 580 voldoen hieraan. De hele reeks de buteert binnenkort op de salon van Genève en wordt kort daarna bij de dealer verwacht. ner- lijk geweld door middel van di verse details. Wie wel de prestaties zoekt, maar dit niet al te veel wil benadrukken die kan een speciaal AMG Business Pac kage kopen waardoor de uitstraling tot beschaafde proporties wordt terugge- bracht. Met pijn in het hart leveren we auto en sleutels na een paar overtuigend 1 rondjes sturen weer in. 1 De vernieuwde E is beschikbaar vanaf begin maart en start bij 45.900 euro als E 200. De nieuwe E 250 kost mini- maal 51.200 euro. De E 63 AMG is vanaf J 127.800 euro andere koek en wie gaat voor de S-versie met 4Matic die laat 149.100 euro bij de dealer achter, drie keer zoveel als de 'instapper'. Inmiddels is het me overduidelijk geworden dat je je als automobilist niet op alle omstandigheden kunt voorbereiden. De afgelopen weken hebben mensen die op winterhan den rijden goed gemerkt wat de voordelen van dit speciale rubber zijn. Veel meer grip op sneeuw en vooral bij remmen een kortere af stand. Afgelopen weekend moest ik weer eens de Ardennen over. In deze periode kijk ik dan al vanaf twee weken van te voren wat de weergoden voorspellen. Het zag er redelijk uit, wel wat sneeuw, maar geen grote hoeveelheden. Ik hoef de dus met winterhanden nergens bang voor te zijn. Dat klopte ook. Ik zag al aan de vrachtwagens uit de andere richting dat die sneeuw vrij waren, dus dan kunnen er wel wat vlokken vallen, maar blijft het daar verder bij. Bovendien was er goed gestrooid. Luxemburg en Noord-Frankrijk waren van het zelfde laken een pak. Gaandeweg en naarmate het donkerder werd, maakte de lichte sneeuwval plaats voor lichte regen en dan moet je op een bevroren ondergrond erg. gaan oppassen. Nadat ik het kaartje bij de tol weg had getrokken accelereer ik gesterkt door mijn winterhanden naar de gestelde 130 km/u. Korte tijd later reed ik op de linker baan en bemerkte plotseling dat de auto heel lichtjes aan het glijden was. Ik schrok me rot. Het enige wat je dan kunt doen is gas los en uit rollen en natuurlijk terug naar de rechter baan. Zeer verraderlijk. Dat bleek ook al snel toen op de route diverse auto's in de berm terecht waren gekomen en in de andere richting een zwaar ongeval was gebeurd met meerdere vrachtwa gens. Ook winterhanden hebben wel degelijk hun beperkingen... De meest compacte SUV van Audi, de Q3, verschijnt in een uitermate snelle versie waar van tot nu toe alleen een conceptmodel werd getoond. Maar de RS Q3 is nu werkelijkheid. Onder de korte neus huist de 2,5 liter vijfcilin- der met turbo en directe inspuiting die goed is voor een indrukwekkende 310 pk waarmee de auto voorzien van de zeventraps S-Tronic bak in 5,5 seconden naar de 100 km/u snelt. Het stuggere onderstel brengt de koets 25 mm lager op het wegdek. Liefhebbers kunnen ESC volledig uitschakelen-, De auto is direct te herkennen aan de 19 inch wielen, specifieke bumpers, honingraatgrille, ovale uitlaatpijp en diverse aluminium elementen. De auto de buteert begin maar in Genève, maar staat pas in de herfst bij de dealer.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11