■3 I - I ICICI <1 BMW breidt uit met 3-serie GT Meer C02 If RS i 0,69 0,79 1,19 Volkswagen Up als Cross extra stoer Voor de hele wereld* gemaakt <4 1 F - irdan voor Tony Vos :en: e-mail in- WEEK: 1,99 Ford Kuga Dat kleine auto's niet alleen basis- vervoer bieden, maar ook echt leuk kunnen zijn, dat laat Volkswagen zien met de nieuwe Cross Up, een ex tra stoere uitvoering van de populaire stadsauto. Met de 75 pk motor in het vooronder staat het model wat hoger op de wielen en heeft extra elemen ten in zwart kunststof. Daarbij horen bovendien 16 inch lichtmetalen wie len en zilverkleurige dakrails. In het interieur wordt dit karakter verder kracht bij gezet met andere bekle ding en een dashboard in rood, zwart of zilver. De Volkswagen Cross Up verschijnt komende zomer voor een nog nader te bepalen prijs. i Golf en Villa aan de Gilzer- ik, Reeshofen TEIT JRGSE KOERIER) Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24 nr 7 Donderdag 14 februari 2013 Oplage 112.200 auto en aanwe- flink te compacte i Edge die Ford zet in dit drukke segment een model neer met een eigen gezicht. De Ford Kuga was in zijn eerste ver schijningsvorm een puur Europese aangelegenheid. Vreemd voor een Amerikaans concern dat haar SUV's vooral in eigen land levert. Heel verstandig dat de nieuwe Kuga in de pas loopt met de Escape, de gelijkvormige Amerikaanse versie. Dat betekent dat Ford er weer een wereldauto van heeft gemaakt. een uniekelo- ngeving heer- ijk kinderdag de opvang. De k van zonsop- ft veel ouders ondernemen, el makkelijker liseert kinder- Ie locatie Prise en alle andere om een kijkje in 11.00-14.00 Voorwielaandrijver Dat geldt ook zo voor het dieselaanbod. Ook daar slechts één cilinderinhoud: 2 li ter en de keuze uit 140 of 163 pk. Natuur lijk levert Ford de nieuwe Kuga met voor- en vierwielaandrijving, waarbij de laatste optie is voorbehouden aan de krachtigste moet bij hogere snelheden de wegligging verbeteren. BMW belooft een brede mo torenrange met vermogens van 143 tot 306 pk. Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe 3-serie GT geen productieversie is van de voorwielaangedreven Concept Active Tourer die afgelopen jaar in Parijs werd gepresenteerd. De 3-serie GT staat op de vertrouwde, achterwielaangedre- ven bas Krachtige machine Na het openen van een van de portieren ademt het interieur een typische Ford- sfeer uit. Het dashboard komt in grote lij nen overeen met de C-MAX en herbergt alle bekende elementen van instrumenta rium tot navigatiescherm en radiobedie- ning. Op het gebied van elektronica volgt de Kuga dezelfde weg als de nieuwe Fo cus en de B-MAX. Dat betekent dat onder meer het SYNC systeem wordt geleverd dat spraakgestuurd een verbinding legt met onder meer externe geluidsbronnen. Ook het bellen van een telefoonnummer gaat simpelweg door de naam van de ge wenste persoon te noemen. Motorisch is Ford met de Kuga een an dere weg in geslagen. Het vorige model kwam immers aanvankelijk alleen op de markt met een machtige, maar dorstige vijfcilinder benzinemotor. Nu biedt de Europese versie slechts keuze uit de 1,6 liter viercilinder Ecoboost die kan worden gekozen met 150 of 182 pk. Compacte, maar tegelijk behoorlijk krachtige machi nes die qua prestaties beslist geen gaten laten vallen. Wat direct opvalt als we oog in oog met de nieuwe Kuga staan, is dat de auto zichtbaar langer is geworden. Dat effect wordt nog eens versterkt doordat de car rosserie lager is uit gekomen. Een trend die we door het volledige SUV-segment zien. nals van Prise pas, genieten aar natuurlijk >rs niet kiezen )gier van Villa /oor alle landen waar het vertegenwoordigd is, waardoor de keuze voor de bodemgroep voor de Kuga logisch verklaard wordt. Tegelijk hebben de ont werpers er een auto van gemaakt die beslist her kenbaar is. We zien zowel (diverse basisvormen van de bestaande Kuga als designkenmerken die van [de Ford Focus zijn over- I genomen. Door verschil- t lende welvingen worden I bewust accenten gelegd, I onder meer ter hoogte I van de portiergrepen I en onderaan de deuren. motorvananten. Geen probleem, omdat de Nederlandse koper toch vooral voor de voorwielaandrijver zal gaan. Waar de Ford Kuga al uitblonk door zijn rijdynamiek doet de nieuwe oplage daar nog een schepje bovenop. Wel heeft Ford het geheel wat stugger afgestemd, zeker als voor grote wielen met lage banden wordt geopteerd. De Kuga is een fijne stuurauto die behoorlijk snel een bocht in kan worden 'gegooid'. Om het niet uit de hand te laten lopen heeft Ford speci aal daarvoor een elektronische voorzie ning ontwikkeld die bij een te enthousi aste bochtenbenadering de auto via de remmen tempert. Tot slot is de Kuga natuurlijk 'een uiterst functionele auto en daarom heeft Ford onder meer gezorgd voor meer binnen ruimte voor passagiers en bagage. Mi nimaal is er 456 liter beschikbaar. Een aardige optie vormt de elektrische ach terklep die kan worden geopend door even met een voet onder de bumper door te bewegen. Ford gaat de nieuwe Kuga vanaf maart leveren voor een vanafprijs van 32.465 euro. Die geldt voor de benzineversie met voorwielaandrijving. Vierwielaan drijving is er alleen met dé 182 pk ben zinemotor gekoppeld aan een automaat voor 43.745 euro. Bij de diesel zien we hetzelfde verloop, de 140 pk 2.0 TDCi start vanaf 38.500 euro, terwijl de 163 pk met handbak en 4WD op 46.780 euro uitkomt. Een automaat is daarbij een op tie en doet de prijs toenemen tot 50.405 euro. Dit is dan eindelijk de productieversie van de BMW 3-serie GT die onder de 5-serie GT in het programma komt. De aflopende daklijn toont sportief en zorgt samen met de forse interne hoogte voor meer binnenruimte dan de 3-serie Touring. De GT is bovendien langer en staat op een bodemgroep met grotere wielbasis. Dat levert minimaal een bagagevolume op van 520 liter. Een actieve achterspoiler Eigen gezicht Ford gelooft sterk in dit type heeft vergaande plannen haar zigheid op de Europese markt vergroten. Dat gebeurt met de cc EcoSport en met de grote Ford Edge die de komende tijd aan het programma zul len worden toegevoegd. Maar nu terug naar de Kuga die net als voorheen is gebaseerd op het onderstel van de Focus. Ook dat model bouwt Ford Er is werkelijk maar een reden waarom we ons massaal storten op energiezuinige auto's. We kijken al leen maar naar onze portemonnee. Vrijstellingen bij belastingen zijn de drijfveer, waardoor bijna niemand nog de auto koopt die men het liefst zou willen hebben. Niet vreemd, omdat een auto voor velen slechts een vervoermiddel is om droog en met voldoende comfort van A naar B te geraken. Autofabrikanten wor den in Europees verband, maar ook door hun Nederlandse importeurs vaak gestimuleerd nog eens ex tra naar de C02-uitstoot te kijken. In sommige gevallen is het eraf snpepen van een enkel grammetje al voldoende om extra voordeel te verkrijgen. Een paar jaar geleden was de Nederlandse markt qua aantallen onbelangrijk voor fabri kanten, maar in deze tijden kan een kleine verandering zomaar 10.000 tot 15.000 auto's schelen. We zien dus allerhande kunstgrepen om de steeds strenger wordende normen bij te blijven. Maar, zonder dat we daar op worden gewezen, zijn er ook auto's die juist weer meer CO2 gaan uitstoten. Er zijn sommige kleine modellen die tot afgelopen 1 januari keurig aan de norm voor BPM-vrijstelling konden voldoen, maar sinds die datum zijn 'afge vallen'. Omdat de meest zuinige versies vaak alleen voor Nederland werden gemaakt, wordt er door de fabrikant weer eenheid in de pro ductie geschapen en stijgen deze modellen sinds het aanscherpen van de grenzen weer in uitstoot. Zo was het niet bedoeld, maar zo is wel de praktijk...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 9