■3
I -
I ICICI <1
BMW breidt uit
met 3-serie GT
Meer C02
If
RS
i
0,69
0,79
1,19
Volkswagen
Up als Cross
extra stoer
Voor de hele wereld* gemaakt
<4
1
F -
irdan
voor
Tony Vos
:en: e-mail in-
WEEK:
1,99
Ford Kuga
Dat kleine auto's niet alleen basis-
vervoer bieden, maar ook echt leuk
kunnen zijn, dat laat Volkswagen
zien met de nieuwe Cross Up, een ex
tra stoere uitvoering van de populaire
stadsauto. Met de 75 pk motor in het
vooronder staat het model wat hoger
op de wielen en heeft extra elemen
ten in zwart kunststof. Daarbij horen
bovendien 16 inch lichtmetalen wie
len en zilverkleurige dakrails. In het
interieur wordt dit karakter verder
kracht bij gezet met andere bekle
ding en een dashboard in rood, zwart
of zilver. De Volkswagen Cross Up
verschijnt komende zomer voor een
nog nader te bepalen prijs.
i Golf en Villa
aan de Gilzer-
ik, Reeshofen
TEIT
JRGSE KOERIER)
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24 nr 7 Donderdag 14 februari 2013 Oplage 112.200
auto en
aanwe-
flink te
compacte
i Edge die
Ford zet in dit drukke segment een model
neer met een eigen gezicht.
De Ford Kuga was in zijn eerste ver
schijningsvorm een puur Europese
aangelegenheid. Vreemd voor een
Amerikaans concern dat haar SUV's
vooral in eigen land levert. Heel
verstandig dat de nieuwe Kuga in
de pas loopt met de Escape, de
gelijkvormige Amerikaanse versie.
Dat betekent dat Ford er weer een
wereldauto van heeft gemaakt.
een uniekelo-
ngeving heer-
ijk kinderdag
de opvang. De
k van zonsop-
ft veel ouders
ondernemen,
el makkelijker
liseert kinder-
Ie locatie Prise
en alle andere
om een kijkje
in 11.00-14.00
Voorwielaandrijver
Dat geldt ook zo voor het dieselaanbod.
Ook daar slechts één cilinderinhoud: 2 li
ter en de keuze uit 140 of 163 pk. Natuur
lijk levert Ford de nieuwe Kuga met voor-
en vierwielaandrijving, waarbij de laatste
optie is voorbehouden aan de krachtigste
moet bij hogere snelheden de wegligging
verbeteren. BMW belooft een brede mo
torenrange met vermogens van 143 tot
306 pk. Het moge duidelijk zijn dat de
nieuwe 3-serie GT geen productieversie
is van de voorwielaangedreven Concept
Active Tourer die afgelopen jaar in Parijs
werd gepresenteerd. De 3-serie GT staat
op de vertrouwde, achterwielaangedre-
ven bas
Krachtige machine
Na het openen van een van de portieren
ademt het interieur een typische Ford-
sfeer uit. Het dashboard komt in grote lij
nen overeen met de C-MAX en herbergt
alle bekende elementen van instrumenta
rium tot navigatiescherm en radiobedie-
ning. Op het gebied van elektronica volgt
de Kuga dezelfde weg als de nieuwe Fo
cus en de B-MAX. Dat betekent dat onder
meer het SYNC systeem wordt geleverd
dat spraakgestuurd een verbinding legt
met onder meer externe geluidsbronnen.
Ook het bellen van een telefoonnummer
gaat simpelweg door de naam van de ge
wenste persoon te noemen.
Motorisch is Ford met de Kuga een an
dere weg in geslagen. Het vorige model
kwam immers aanvankelijk alleen op de
markt met een machtige, maar dorstige
vijfcilinder benzinemotor. Nu biedt de
Europese versie slechts keuze uit de 1,6
liter viercilinder Ecoboost die kan worden
gekozen met 150 of 182 pk. Compacte,
maar tegelijk behoorlijk krachtige machi
nes die qua prestaties beslist geen gaten
laten vallen.
Wat direct opvalt als we oog in oog met
de nieuwe Kuga staan, is dat de auto
zichtbaar langer is geworden. Dat effect
wordt nog eens versterkt doordat de car
rosserie lager is uit gekomen. Een trend
die we door het volledige SUV-segment
zien.
nals van Prise
pas, genieten
aar natuurlijk
>rs niet kiezen
)gier van Villa
/oor alle landen waar
het vertegenwoordigd is,
waardoor de keuze voor de
bodemgroep voor de Kuga
logisch verklaard wordt.
Tegelijk hebben de ont
werpers er een auto van
gemaakt die beslist her
kenbaar is. We zien zowel
(diverse basisvormen van
de bestaande Kuga als
designkenmerken die van
[de Ford Focus zijn over-
I genomen. Door verschil-
t lende welvingen worden
I bewust accenten gelegd,
I onder meer ter hoogte
I van de portiergrepen
I en onderaan de deuren.
motorvananten. Geen probleem, omdat
de Nederlandse koper toch vooral voor
de voorwielaandrijver zal gaan.
Waar de Ford Kuga al uitblonk door zijn
rijdynamiek doet de nieuwe oplage daar
nog een schepje bovenop. Wel heeft Ford
het geheel wat stugger afgestemd, zeker
als voor grote wielen met lage banden
wordt geopteerd. De Kuga is een fijne
stuurauto die behoorlijk snel een bocht
in kan worden 'gegooid'. Om het niet uit
de hand te laten lopen heeft Ford speci
aal daarvoor een elektronische voorzie
ning ontwikkeld die bij een te enthousi
aste bochtenbenadering de auto via de
remmen tempert.
Tot slot is de Kuga natuurlijk 'een uiterst
functionele auto en daarom heeft Ford
onder meer gezorgd voor meer binnen
ruimte voor passagiers en bagage. Mi
nimaal is er 456 liter beschikbaar. Een
aardige optie vormt de elektrische ach
terklep die kan worden geopend door
even met een voet onder de bumper
door te bewegen.
Ford gaat de nieuwe Kuga vanaf maart
leveren voor een vanafprijs van 32.465
euro. Die geldt voor de benzineversie
met voorwielaandrijving. Vierwielaan
drijving is er alleen met dé 182 pk ben
zinemotor gekoppeld aan een automaat
voor 43.745 euro. Bij de diesel zien we
hetzelfde verloop, de 140 pk 2.0 TDCi
start vanaf 38.500 euro, terwijl de 163
pk met handbak en 4WD op 46.780 euro
uitkomt. Een automaat is daarbij een op
tie en doet de prijs toenemen tot 50.405
euro.
Dit is dan eindelijk de productieversie van
de BMW 3-serie GT die onder de 5-serie
GT in het programma komt. De aflopende
daklijn toont sportief en zorgt samen
met de forse interne hoogte voor meer
binnenruimte dan de 3-serie Touring. De
GT is bovendien langer en staat op een
bodemgroep met grotere wielbasis. Dat
levert minimaal een bagagevolume op
van 520 liter. Een actieve achterspoiler
Eigen gezicht
Ford gelooft sterk in dit type
heeft vergaande plannen haar
zigheid op de Europese markt
vergroten. Dat gebeurt met de cc
EcoSport en met de grote Ford Edge die
de komende tijd aan het programma zul
len worden toegevoegd.
Maar nu terug naar de Kuga die net als
voorheen is gebaseerd op het onderstel
van de Focus. Ook dat model bouwt Ford
Er is werkelijk maar een reden
waarom we ons massaal storten op
energiezuinige auto's. We kijken al
leen maar naar onze portemonnee.
Vrijstellingen bij belastingen zijn de
drijfveer, waardoor bijna niemand
nog de auto koopt die men het liefst
zou willen hebben. Niet vreemd,
omdat een auto voor velen slechts
een vervoermiddel is om droog en
met voldoende comfort van A naar
B te geraken. Autofabrikanten wor
den in Europees verband, maar ook
door hun Nederlandse importeurs
vaak gestimuleerd nog eens ex
tra naar de C02-uitstoot te kijken.
In sommige gevallen is het eraf
snpepen van een enkel grammetje
al voldoende om extra voordeel te
verkrijgen. Een paar jaar geleden
was de Nederlandse markt qua
aantallen onbelangrijk voor fabri
kanten, maar in deze tijden kan een
kleine verandering zomaar 10.000
tot 15.000 auto's schelen. We zien
dus allerhande kunstgrepen om de
steeds strenger wordende normen
bij te blijven. Maar, zonder dat we
daar op worden gewezen, zijn er
ook auto's die juist weer meer CO2
gaan uitstoten. Er zijn sommige
kleine modellen die tot afgelopen
1 januari keurig aan de norm voor
BPM-vrijstelling konden voldoen,
maar sinds die datum zijn 'afge
vallen'. Omdat de meest zuinige
versies vaak alleen voor Nederland
werden gemaakt, wordt er door de
fabrikant weer eenheid in de pro
ductie geschapen en stijgen deze
modellen sinds het aanscherpen
van de grenzen weer in uitstoot.
Zo was het niet bedoeld, maar zo is
wel de praktijk...