I PA§ FOTO'S? (5 17 FEBRUARI Gemeente wil stad samen met anderen promoten I Winkelen op zondag past bij moderne tijd Dorpsraad Berkel-Enschot AS Lelijk IRGSE KOERIEJde T|LBURGSE KOERIER DONDERDAG 14 FEBRUARI 2013 ALGEMEEN 3 e plek Zlichés moe- ver IURG Aldert van der Burg De T blijft als beeldmerk bestaan. citym j met n! n.nl loerier.nl Bomenrondleiding Besterd eir me b©? momt ten ze START 19:00 UUR ESHJ i de jaar ‘Hing 4* Korvelseweg 255, Diessenseweg 7, Hilv WWW.' »n bij de ge- maar dat de hele jdragen. werkt D66 al sinds 1985 liming van Een meer en Eerste sraad Berkel-Enscf l en e-mail: inf ‘nschot.nl. Rob van Steen Florent Claassen (Cl; 'i de Konir lidpoint Br (Jaar 01 De toe organisatie ‘ntelij*- Tilburg nseweg 7, Hilvarenbeek /.fransvanaarle.nl Het College van Beroep MBB ivoor het bedrijfsleven (heeft begin deze maand Ibepaald dat 52 koop- izondagen voor Tilburg ite veel is. Deze uitspraak toont aan dat de huidige Jfi ^wetgeving echt zijn tijd MjT JMÉheeft gehad, vindt het I ^Snilburgse D66-gemeente- Liraadslid Bram Keijsers. 10.00 tot deelne- zondere, oude 5 het weinig "plein. Start- nplein. Tilburg - Op zondag 17 febru ari geeft de stichting stadsbomen een rondleiding door de Besterd. De wandeling duurt van 1 ongeveer 11.30 uur. De mers lopen langs bijzc bomenpleinen zoals bekende Molenbochtpl plaats is het Rosmolenpl En tot de nieuwe wet er is, blijft D66 zich in Tilburg inzetten voor een zo ruim mogelijke regeling binnen de huidige wet! I Tilburg - Promotie van de stad I moet gebeuren door gemeente I én partijen in de stad, dat is de I kern van de nieuwe citymarketing die burgemeester en wethouders voorstellen. De T blijft als beeld- I merk bestaan. zo - re‘ 1 zoekje sm je- in gods- stad zich zo vreselijk lelijk heeft taken', hoont Glockner, LcifeenTilburger, inzijn Niet de Tilburgse ondernemer of Uncijment, maar de wet bepaalt f een winkel in Tilburg op zon- ■aat of niet. Dat vindt D66 ..teer passen bij dè mo- In 2011 dienden wij om een initiatiefvoorstel in 1 gemeentelijke regels te wij- zodat supermarkten iedere open kor uitgc (Theaters Tilburg), (Claassen Distribu tie), Wilma de Koning (Fontys), Jan Bikker (Midpoint Brabant), Frank van Pamelen (Jaar 013) en de gemeente Tilburg. De toekomstige citymar- ketingorganisatie wordt buiten de gemeentelijke organisatie geplaatst. Dit jaar al moeten de eerste resul taten van de citymarketing 'nieuwe stijl'zichtbaar zijn. De T blijft bestaan, maar waar het beeldmerk precies voor staat, moet duidelijker naar voren worden ge bracht. Zo komt er pok meer lijn in de profilering van de stad. Deze op dracht wordt de komende maanden verder uitgewerkt, onder regie van de voorhoedegroep. De mooiste van Tilburg! ...en nog voordelig ook! Geschikt voor alle officiële documenten Kwaliteitsgarantie Kijk op www.fransvanaarle.nl FRANS VAN AARLE Thema's Door het college zijn drie overkoepe lende thema's benoemd waarvoor ci tymarketing kan worden ingezet: on derscheidende binnenstad van de21e eeuw (inclusief Spoorzone, cultuur en leisure), aantrekkelijke vestigingsstad voor logistiek en (maak)industrie, en kennisstad/social innovation. Het is aan de samenwerkende partners om een definitieve (meerjarige) focus aan te brengen en dit jaar de eerste resul taten te boeken. Dit collegebesluit wordt voorgelegd aan de raadscommissie Themacom- missie Vestigingsklimaat op maan dag 18 februari. Onderscheidend Voor D66 Tilburg toont deze uit spraak aan dat de huidige wetge ving echt zijn tijd heeft gehad. Wat moet een gemeente nog in huis hebben om als zesde gemeente van Nederland en als centrumstad in de Leisureboulevard Midden- Brabant toeristisch te sea als De Pont, hetTex toonaangevend P en een ruime bi voor recreanten 2 scheidend gene Burgemeester i I i wnsun ^^üMdusofi J^KM>dag open gaat ^^^^Hlilburg niet me Iderne tijd. 1 wlH die reden om de zigen, zodat supermarkten iedere zondag open konden zijn. Dit heb- ben we uitgebreid naar een alge- J mene zondagopenstelling op basis van de zogenaamde toerismebepa- P j| ling. Vanaf 1 januari 2012 konden HHïilburgse winkels voortaan ook op [zondag hun deuren open. IVeel ondernemers grepen de kans om ook op zondag hun klanten te bedienen. Supermarkten gingen massaal open en ook in diverse win- J kelcentra was er vanaf dag 1 ruim - animo. Dat de tijd er rijp voor was, bleek ook uit het toenemend aantal I consumenten dat op zondag win- I kelten hun boodschappen doet. Niet alle ondernemers bleken en- thousiast. Samen met de Stichting Te gen Verruiming Zondagopenstelling diende een groep-van zo n 150 win- I keliers bezwaar en beroep in tegen I de door de gemeenteraad vastge- I stelde Winkeltijdenverordening. Op 1 I februari jongstleden, ruim een jaar na I de start, zette het College van Beroep I voor het bedrijfsleven een streep I door de gemeentelijke regeling. I De gemeente heeft de afgelopen maanden overlegd met vele partijen (onderwijs, ondernemers, woning- S corporaties, culturele instellingen, bewoners, studenten enzovoorts) in 1| Tilburg. Een veel gemaakte opmer- I king van de gesprekspartners was dat I citymarketing niet alleer 'meente thuishoort, stad hieraan kan bijc Samenwerking Dit signaal heeft geleid tot de nieu- •‘"Iwe strategie voor citymarketing waarin samenwerking met partners in de stad centraal staat. Die wor den medeverantwoordelijk voor de opzet en uitvoering. Bij akkoord van i de gemeenteraad komt voor de uit- I voering van de nieuwe aanpak city- Hmarketing dit jaar 400.000 euro be schikbaar. "Deze benadering hoort ■bij Tilburg", zegt CDA-wethouder f Erik de Ridder. "Tilburgers zoeken el- •jkaar op. We zijn de stad van de vele (formele en informele netwerken. Je piet dat bijvoorbeeld terug bij de vele initiatieven in het kader van 'Het ■jaar 0137 Met deze nieuwe richting berkel-enschot De openbare ver gadering van de dorpsraad Berkel- Enschot op dinsdag 19 februari is geheel gewijd aan de mogelijkhe den om Berkel-Enschot aan te slui ten op het glasvezelnet. In Cultureel Centrum de Schalm zal Kees Rovers die avond om 20.00 uur een presen tatie geven over de ervaringen met het realiseren van de aanleg van het netwerk voor 15.000 woningen, scholen en verzorgingshuizen, ver enigingen en bedrijven in Nuenen en Eindhoven. Meer informatie: Patricia Wouters secretaris dorpsraad Berkel-Enschot, tel. 06-54717518 en e-mail: info@ dorpsraadberkeler 'Tilburg is een lelijke stad. Dat is althans het rare vooroordeel dat je soms hoort', zo schreef ik begin 2011 in deze column. Ik moest daaraan denken toen ik de negatieve ingezonden brief van Jurgen Glockner in de Volkskrant van afgelopen vrijdag las. Aanlei- ding hiervoor was de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB), waardoor de gemeente niet langer 52 koop- zondagen per jaar zou mogen toestaan. Tilburg is daar namelijk onvoldoende toeristisch voor, oordeelde het CBB. 'De enige den om een toeristisch beze aan Tilburg te brengen, is or zelf te verbazen hoe het naam mogelijk is dat een aldiejarenz- ■-■ weten te make nota bene zelf brief. Daar moeten we het dan maar weer mee doen. De Volkskrant vond het nodig om deze opinie van Herr Glockner te bombarderen tot'Brief van de dag' en gaf deze een prominente plek (met foto!) op de pagina. Clichés zijn er immers om ze in stand te houden, nietwaar? Herr Aldi wordt er onderhand een beetje moe van. Ten onrechte wordt deze stad vaak als 'lelijk' afgeschilderd. Dat is absoluut onterecht, Tilburg heeft genoeg mooie panden en plekken in petto voor wie bereid is om deze op te zoeken. Ja, het is waar dat veel his- tprische gebouwen zijn afgebro- ken. Maar is er dan werkelijk niks moois behouden gebleven? En is de moderne architectuur in an- dere Nederlandse steden dan al- tijd zo prachtig? Ik dacht het niet. De meeste mensen van buiten de stad die roepen dat Tilburg lelijk is, praten alleen maar elkaar na, denk ik wel eens. Verder heb ik moeite met de rede- nering van Glockner dat een lelijke stad kennelijk nooit toeristisch kan zijn. Gelukkig is er ook nog Bram Keijsers. Dit D66-raadslid schrijft in een opinieartikel elders op deze pagina: 'Wat moet een gemeente nog in huis hebben om als zesde gemeente van Nederland toe- ristisch te zijn? Topmusea als De Pont, het Textielmuseum, toon- aangevend Popcentrum 013 en een ruime binnenstadshaven voor recreanten zijn niet onderschei- dend genoeg?'Touché! Maar' nogmaals, Tilburg is geen lelijke stad, hooguit een stad met een aantal lelijke plekken, zoals je die in heel veel andere Nederland- se steden aantreft. Daarom wil ik indigen met de woorden waar- nee ik ook die column uit 2011 afsloot: we mogen best wat trotser zijn op onze stad. zijn? Topmu- ïxtielmuseum, Popcentrum 013 binnenstadshaven zijn niet onder weg? en wethouders zul len op 18 maart een voorstel in de gemeenteraad brengen om het winkelen op zondag toch mogelijk te blijven maken. Wat D66 Tilburg betreft, wordt - binnen de kaders van de nu nog geldende Winkel tijdenwet - een zo ruim mogelijke regeling ingevoerd. Landelijk werkt D66 al sir.d aan stapsgewijze verruimir de zondagopenstelling. derheid in de Tweede Kamer ziet inmiddels dat de hui dige wetgeving niet meer bij moderne tijd past en zal dit j; het verbod op zondagopeiMtell. uit de wet halen. Vanaf dat lent zijn gemeen- jgg zelf aan zet: zij kun nen - rekening houdend met de lokale situatie - zelf beslissen op welke wijze zij invulling geven aan het winkelen op zondag. Gemeenten kunnen dan zelf kie zen voor nul koop zondagen of juist ie dere week. Wat D66 Tilburg betreft, zou een gemeenteraad in goede afstemming met ondernemers en consumenten ten bepalen wat past bij het karakter van een stad: D66 pleit voor EUimte voor maatwerk. Bram Keijsers, D66-raadslid Tilburg ligt de opdracht voor de promotie van de stad niet langer alleen bij de gemeente, maar bij meerdere partijen in Tilburg. De Ridder: "Door gezamenlijk op te treden, laten we de aantrekkelijkheid van onze stad zien. Bedrijven, woningzoekenden, studenten of bezoekers kiezen dan sneller voor Tilburg." Een nog aan te stellen kwartierma ker werkt de komende periode de nieuwe opzet van de citymarketing uit. Deze persoon wordt aange stuurd door leden van een voorhoe degroep. Hierin zitten zeven 'stads partners' die een relatie hebben met Tilburg: Rene Scherpenisse (Tiwos), Ontspanning Dat maatwerk betekent niet dat uitsluitend grote winkelketens ge bruik kunnen of zullen maken van zondagopenstelling. Wij zien over de hele stad veel kleine onderne mers die met een zondagopenstel ling meer omzet kunnen realiseren en ook nog extra banen creëren. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om op zondag open te zijn en maandag of dinsdag niet of zetten dan juist personeel in. Een volledige zondag sluiting past niet meer in deze tijd waar we 24 uur per dag en 7 dagen per week via internet kunnen win kelen, waar winkelen ook een vorm van ontspanning is en waar winke liers naar nieuwe concepten zoeken om in te spelen op de alsmaar veéf- eisendere consument. Als winkels het gehele weekend zijn geopend, geeft dat mensen meer vrijheid om hun huishouding te organiseren: sporten en tijd voor het gezin op zaterdag, de boodschappen op zon dag, waarom niet? Hebben we dan geen oog voor de kleine middenstander die op zondag moet werken? Zeker wel! Maar leef- en werkpatronen zijn de afgelopen decennia gewijzigd en er is zeker personeel dat graag op zondag werkt. Het is aan de onder nemer om te kiezen om op andere - minder rendabele - dagen zijn win kel te sluiten. D66 laat de winkeliers die keuze. Al met al is D66 Tilburg van mening dat de tijd rijp is om de Winkeltijdenwet aan te passen aan de moderne tijd. Laat ge meenten zelf, in goede afstemming met hun inwoners en onder nemers, bepalen hoe ze invulling geven aan winkelen op zondag. Wij hebben het volste vertrouwen dat gemeente- aden capabel genoeg zijn om met maatwerk in te spelen op het lokale vraag en aanbod. ZONDAG

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 3