^Autonieuws
Audi bewondert de A1
I
Let op! Geld lenen kost geld
J
Citroen toont nieuwe
C4 Picasso
K
I
I
DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 FEBRUARI 2013 PAGINA 3
TOYOTA
?uro
ZIJNDE
gereld INRUIL WEKEN
DAUTO.NL
E-
d
ALWAYS A
BETTER WAY
que
at
VD LL/olfs Verkerk
Oisterwijk, Nijverheidsweg 30,
013-5286116, www.wolfsenverkerk.nl
Van Dorst
Tilburg, Kraaivenstraat 10,
013-5351035, www.vandorst.nl
/n\
O
af
Lfervo/g pagina 2
Renault Espace 2.0
dCi Dynamique
ieid
fa
itie
112,4 sec.
:lus
,100 km
egcydus
'100 km
ineerd
'100 km
m
vanaf 41.990 euro met ben-
diesel. De meerprijs voor de
/150 pk
0 tr/min
i bij
/min
1,856 mtr,
1,801 mtr
minimaal
helft van
stoelen te moeten slepen, maar tegelijk zorgt deze con
structie wel voor maximale flexibiliteit. De Espace heeft een
bagagevolume dat varieert van 456 tot 3.050 liter en dat
wordt door niemand geëvenaard.
Het grote dashboard blijft nog immer bijzonder qua indeling.
De bediening van verwarming en ventilatie zit aan beide
kanten op de portierpanelen. Het instrumentarium is in het
1 midden tegen de voorruit te vinden en waar je normaal
een middenconsole verwacht heeft de Renault twee grote
opbergvakken waarin de audioinstallatie en de aansluitmo
gelijkheden voor externe muziekbronnen zijn ondergebracht.
De bediening van het TomTom navigatiesysteem gebeurt met
een joystick met bijbehorende knoppen tussen de stoelen in.
Het is alleen jammer dat Renault de materialen waarvan het
dashboard is gemaakt niet met de tijd heeft laten evolueren.
Het blijkt een nogal grote hoeveelheid hard plastic.
013 PAGINA! rETILBURGSE KOERIER
ijdelijk levert Audi haar ben- u.. gJBT*
lie Admired uitvoering die te
ambineren is met de drie- en
ijfdeurs carrosserie. Als basis
Kent de Attraction die voor een
neerprijs van duizend euro extra
vordt aangekleed. Zo komt de
rijs op 19.990 euro met 500
uro meerprijs voor de vijfdeurs
portback. De extra uitrusting
imvat een S-Line interieur, 17
nch lichtmetaal, airconditioning,
sportstuur en connectivity pak-
IeL Motorisch biedt Audi in deze
uivoering de 1.2 TFSI van 86 pk
mde 90 pk 1.6 TDI, die beiden
i aanmerking komen voor 20
recent bijtelling.
Nu l.OOO,- extra inruilwaarde en 3 jaar 0% financiering!
Het zijn weer Wereld Inruil Weken bij Toyota. Bij inruil van bijvoorbeeld uw Duitse, Franse, Italiaanseof Koreaanse auto ontvangt
u nu 1.000,- extra inruilwaarde! Zo heef t u ai een Toyota Aygo vanaf 7.490,- of een Toyota Yaris vanaf 11.430,-Ook geldig
op de Verso-S, iQ en Urban Cruiser. Tijdens de Wereld Inruil Weken kunt u ook nog profiteren van een financiering van 0% voor
3 jaar! Vraag online uw persoonlijke offerte aan en ontvang binnen 1 werkdag een scherp aanbod van de Toyota dealer.
Ga snel naar toyota.nl/wereldlnruilweken.
Op de komende Geneefse
autosalon toont Citroen een
concept die nauwelijks nog
afwijkt van de volgende
generatie C4 Picasso. De 4,43
meter lange vijfzitter heeft
met name een bijzonder vorm
gegeven front. Technospace
heet het model nu nog en
staat op een compleet nieuw
platform dat breed binnen
PSA zal worden ingezet. Het
merk belooft een gunstige
C02-uitstoot van 98 g/km en
veel praktische gebruiksmogelijkheden, mede dankzij een bagagevolume van i
537 liter. De van de Technospace afgeleide productieversie komt in de tweede
dit jaar beschikbaar.
Spaarzaam
De zescilinders zijn al enige tijd uit het leveringsprogramma
van de Espace verdwenen. Daarom is er nu slechts keuze
uit de 2 liter benzine turbo en de 2.0 dCi, de bekende diesel
beschikbaar met 150 en 175 pk. Wij rijden de minst krach
tige versie gekoppeld aan een zestraps automaat. Een fijne
combinatie zo blijkt, die goed aansluit bij het haast ouder
wetse comfort dat de Espace nog steeds biedt. Ondanks een
gewicht van 1.930 kg heeft de 2 liter geen enkele moeite de
kolos op gang te
brengen. In 12,4
seconden wordt
de 100 km/u f
bereikt en de
auto topt op >8^.
De
bak schakelt
de trappen dui-
delijk te laten voelen. Ook het geluidsniveau wordt door
een goede isolatie keurig binnen de perken gehouden. Door
een aantal kleinere ingrepen is de 2.0 dCi weer zuiniger
dan voorheen. Dat leidt bij de handgeschakelde versie tot
een C02-uitstoot van 150 g/km en bij de automaat tot 169
g/km. Dat is belangrijk omdat in ons land de BPM sinds 1
januari volledig door deze uitstoot wordt bepaald. In de
praktijk blijkt de automaatversie behoorlijk spaarzaam met
een gemiddelde van 1 op 14,6.
Een van de grote verdiensten van de Espace is het hoog
staande comfort. De auto heeft een ruim bemeten onderstel
met lange wielbasis. Daarbij een zitpositie die goed is
afgestemd. Op beide punten betekende deze Espace bij
lancering een enorm stap voorwaarts, waar de later volgende
concurrentie alleen maar op kon aansluiten. Daardoor kan
de Espace ook na een langere periode de concurrentie nog
prima aan.
Renault zou de Espace rond 2009/2010 opvolgen, maar de
crisis gooide roet in het eten. Het project werd afgeblazen.
Inmiddels wordt er weer aan opvolging gewerkt op een
volledig nieuwe basis, maar die auto ziet pas in 2015/2016
het levenslicht.
De huidige Espace is leverbaar v:
zinemotor en 45.990 euro als dii
automaat bedraagt 3.000 euro.
De video van deze auto staat op www.youtube.nl/autome-
Brandstofverbruik (556/2011F/EC) varieert van 4,31/100 km (23,3 km/1) t/m 4,5 km/lOOJtm (22,2 km/1), C0; 99-104 gr/km.
j ConUntpriJs j AanbeUIIng Totaal kradiatbadrag Jaarlijks kostenparcentaga Dabetrentavoat I Looptijd In maandan Tarmljnbadrag I Totaal ta batalan badrag
€8.490,- €2 990,- €5500,- 0.0% 0,0% 36 €152.77 €5.500,-
Financial Services staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) Wijzigingen en drukfouten voorbehouden info@toyotafs.nl