utotest
^Moderne techniek als bonus
OW
mi
DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 FEBRUARI 2013 PAGINA 3
Technische
\Dacia Sandero TCe 90 Laureate
gegevens:
Dada Sandero
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
GOIRLE
OISTERWIJK
1213 22 50 1
1528 39 05
66 kW/90 pk bij
5.250 tr/min
135 Nmbij
2.500 tr/min
acceleratie 0-100
in 11,1 sec.
stadscyclus
6,7 liter/100 km
buitenwegcydus
4,3 liter/100 km
gecombineerd
5,2 liter/100'km
120 g/km
(B-label)
11.990 euro
NOBELSTRAAT5B TEL. (013)1
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013)1
lengte 4,058 mtr,
breedte 1,733 mtr
937 kg
Aanhanggewicht: 1.100 kg
(geremd)
topsnelheid
175 km/u
een no-nonsense
lathieke uitstraling,
van uiterst
leidt onder
Hing
jrd. De krachtbron levert zon
en 90 pk en daarnaast een
;k koppel van 135 Nm al bij
’rental.
oogt stoer. Daarbij hoor
hoge stand op de wielen, een eigenschap
die eveneens niet het brandstofverbruik
in positieve zin dient. Toch sluit de com
binatie van motor met vijfbak en het
gerealiseerde verbruik beslist aan bij de
wensen van de gemiddelde koper. Het
maakt de Dacia Sandero tot een aanzien
lijk moderner product dan het uitlopende
model.
_r Jmaal terugdringen van het voertu
gewicht en het toepassen van (dure) l<
rolweerstand banden.
De nieuwe carrosserie van de Sandero
2013 pagina^ t|lburgse K0ER(ER
Al bij al levert Dacia met de nieuwe
Sandero wederom
auto met een sympe
maar deze keer voorzien
moderne technieken. Dat
meer tot 20 procent bijtelling en een
prijs die ondanks de verbeteringen op
het oude niveau blijft. Dacia start de
Sandero bij 10.990 euro, terwijl de
Lauréate op 11.990 euro uitkomt. De
video van deze auto staat op www.
youtube.nl/automedianl.
Budgetmerk Dacia biedt met de nieuwe
Sandero een aanzienlijk moder
i nar houdt het budget van de k
rel degelijk scherp in de gaten.
irtomotor
./-«-x-O >e nieuwe Dacia Sandero staat op een
tatform dat verwant is aan de Clio
loederbedrijf Renault. De auto r
«ter in lengte. De compacte afmetingen
veren voordelen als in druk verkeer een
arkeerplek wordt gezocht. Tegelijk houdt
t et formaat de Dacia niet tegen om volop
i uimte in het interieur te bieden. Sterker
k og, met een bagagevolume dat varieert
1 320 tot 1.200 liter verslaat de Sandero
«nig concurrent. Bovendien blijkt het
H '^^^□nodel een behoorlijke alleenganger topsr
H er nauwelijks concurrenten zijn. scoor
beschikte tot nu toe over ver
^ontwikkelde techniek v
een prijskaartje met e
^^Vrief hangt. Dat laatste t..,.,
^Mtaar de nieuwe Sandero mag
concern meteen beschikken over e
^Blinternieuwe motor. Het gaat om de
^■ttnt in de nieuwe Clio gelanceerde drie-
^■inder benzine. Deze heeft een beschei-
inhoud van 0,9 liter, maar wordt door
Riddel van een turbo tot goede prestaties
TCe 90 Lauréate
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 898 cc
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER WWW.ARENDAUTO.NL
Veercomfort
Dacia luistert erg goed naar haar klanten.
Klanten die opmerkingen maken over de
afwerking en materialen en eveneens
wensen laten horen met betrekking tot
de beschikbare opties. Na het openen van
de portieren valt het oog op een keurig
ingericht interieur waarvan alles netjes
is bekleed. Verder zorgt Dacia ervoor dat
schroeven niet meer in het zicht liggen.
Ook de oppervlaktebehandeling tilt de
materialen naar een hoger niveau, zonder
ongunstige invloed op de verkoopprijs.
opgewaardeerc
»rnere auto, der mankeren
1 kopers nóg verdienstelijk k
een laag toerer
prijs
ppelijk te houden blijven een aantal
technieken thuis. Denk bijvoorbeeld aan
een start/stop systeem, maar ook het
optimaal terugdringen van het voertuig- i
L-|age grassn»
Leerling
Ie Clio van Souplesse alom en dat blijkt ook direct na
i meet 4,06 het .wegrijden. Het kenmerkende geluid
afmetingen van een driecilinder speelt slechts op de
achtergrond parten en klinkt zeker niet
onsympathiek. Direct na het intrappen
van het gaspedaal ontpopt de motor zich
als een brave leerling die goed luistert en
bij de les blijft. In 11,1 seconden accele
reert de Sandero probleemloos naar de
100 km/u en zet een meer dan bruikbare
‘“snelheid neer van 175 km/u. Verder
.coort de motor met een gemiddelde
dorst van 1 liter op 14,1 kilometer. In
techniek waar- vergelijking met dezelfde krachtbron in de I
een schappelijk nieuwe Renault Clio consumeert de Dacia
blijft het geval, meer. Dat blijkt snel verklaard. Om de prijs ra
binnen schappelijk te houden blijven een aantal
een u -
i de
Riet komt over alsof Dada haar populaire vijfdeurs wel erg snel vervangt. Toch
mag niet worden vergeten dat deze auto in het leveringsprpgramma gelijk
loopt met de Logan, de vierdeurs sedan. Met dit model begon alles in 2004 en
F verklaart de opvolging.
In Nederland bestaat het leveringspro
gramma uit de Ambiance en Lauréate, wat
betekent dat de kale basisversie hier niet
op de prijslijst staat. De auto biedt pro
bleemloos plaats aan vier volwassenen.
Jammer alleen dat de voorstoelen over
een vrij korte zitting beschikken en met
name de zijdelingse ondersteuning van de
bovenbenen ontbreekt. Wat betreft veer-
comfort verslaat de Dacia al zijn tegen
strevers, zonder in bochten hinderlijk over
te hellen.