utotest ^Moderne techniek als bonus OW mi DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 FEBRUARI 2013 PAGINA 3 Technische \Dacia Sandero TCe 90 Laureate gegevens: Dada Sandero Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: GOIRLE OISTERWIJK 1213 22 50 1 1528 39 05 66 kW/90 pk bij 5.250 tr/min 135 Nmbij 2.500 tr/min acceleratie 0-100 in 11,1 sec. stadscyclus 6,7 liter/100 km buitenwegcydus 4,3 liter/100 km gecombineerd 5,2 liter/100'km 120 g/km (B-label) 11.990 euro NOBELSTRAAT5B TEL. (013)1 SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013)1 lengte 4,058 mtr, breedte 1,733 mtr 937 kg Aanhanggewicht: 1.100 kg (geremd) topsnelheid 175 km/u een no-nonsense lathieke uitstraling, van uiterst leidt onder Hing jrd. De krachtbron levert zon en 90 pk en daarnaast een ;k koppel van 135 Nm al bij ’rental. oogt stoer. Daarbij hoor hoge stand op de wielen, een eigenschap die eveneens niet het brandstofverbruik in positieve zin dient. Toch sluit de com binatie van motor met vijfbak en het gerealiseerde verbruik beslist aan bij de wensen van de gemiddelde koper. Het maakt de Dacia Sandero tot een aanzien lijk moderner product dan het uitlopende model. _r Jmaal terugdringen van het voertu gewicht en het toepassen van (dure) l< rolweerstand banden. De nieuwe carrosserie van de Sandero 2013 pagina^ t|lburgse K0ER(ER Al bij al levert Dacia met de nieuwe Sandero wederom auto met een sympe maar deze keer voorzien moderne technieken. Dat meer tot 20 procent bijtelling en een prijs die ondanks de verbeteringen op het oude niveau blijft. Dacia start de Sandero bij 10.990 euro, terwijl de Lauréate op 11.990 euro uitkomt. De video van deze auto staat op www. youtube.nl/automedianl. Budgetmerk Dacia biedt met de nieuwe Sandero een aanzienlijk moder i nar houdt het budget van de k rel degelijk scherp in de gaten. irtomotor ./-«-x-O >e nieuwe Dacia Sandero staat op een tatform dat verwant is aan de Clio loederbedrijf Renault. De auto r «ter in lengte. De compacte afmetingen veren voordelen als in druk verkeer een arkeerplek wordt gezocht. Tegelijk houdt t et formaat de Dacia niet tegen om volop i uimte in het interieur te bieden. Sterker k og, met een bagagevolume dat varieert 1 320 tot 1.200 liter verslaat de Sandero «nig concurrent. Bovendien blijkt het H '^^^□nodel een behoorlijke alleenganger topsr H er nauwelijks concurrenten zijn. scoor beschikte tot nu toe over ver ^ontwikkelde techniek v een prijskaartje met e ^^Vrief hangt. Dat laatste t..,., ^Mtaar de nieuwe Sandero mag concern meteen beschikken over e ^Blinternieuwe motor. Het gaat om de ^■ttnt in de nieuwe Clio gelanceerde drie- ^■inder benzine. Deze heeft een beschei- inhoud van 0,9 liter, maar wordt door Riddel van een turbo tot goede prestaties TCe 90 Lauréate Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 898 cc UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER WWW.ARENDAUTO.NL Veercomfort Dacia luistert erg goed naar haar klanten. Klanten die opmerkingen maken over de afwerking en materialen en eveneens wensen laten horen met betrekking tot de beschikbare opties. Na het openen van de portieren valt het oog op een keurig ingericht interieur waarvan alles netjes is bekleed. Verder zorgt Dacia ervoor dat schroeven niet meer in het zicht liggen. Ook de oppervlaktebehandeling tilt de materialen naar een hoger niveau, zonder ongunstige invloed op de verkoopprijs. opgewaardeerc »rnere auto, der mankeren 1 kopers nóg verdienstelijk k een laag toerer prijs ppelijk te houden blijven een aantal technieken thuis. Denk bijvoorbeeld aan een start/stop systeem, maar ook het optimaal terugdringen van het voertuig- i L-|age grassn» Leerling Ie Clio van Souplesse alom en dat blijkt ook direct na i meet 4,06 het .wegrijden. Het kenmerkende geluid afmetingen van een driecilinder speelt slechts op de achtergrond parten en klinkt zeker niet onsympathiek. Direct na het intrappen van het gaspedaal ontpopt de motor zich als een brave leerling die goed luistert en bij de les blijft. In 11,1 seconden accele reert de Sandero probleemloos naar de 100 km/u en zet een meer dan bruikbare ‘“snelheid neer van 175 km/u. Verder .coort de motor met een gemiddelde dorst van 1 liter op 14,1 kilometer. In techniek waar- vergelijking met dezelfde krachtbron in de I een schappelijk nieuwe Renault Clio consumeert de Dacia blijft het geval, meer. Dat blijkt snel verklaard. Om de prijs ra binnen schappelijk te houden blijven een aantal een u - i de Riet komt over alsof Dada haar populaire vijfdeurs wel erg snel vervangt. Toch mag niet worden vergeten dat deze auto in het leveringsprpgramma gelijk loopt met de Logan, de vierdeurs sedan. Met dit model begon alles in 2004 en F verklaart de opvolging. In Nederland bestaat het leveringspro gramma uit de Ambiance en Lauréate, wat betekent dat de kale basisversie hier niet op de prijslijst staat. De auto biedt pro bleemloos plaats aan vier volwassenen. Jammer alleen dat de voorstoelen over een vrij korte zitting beschikken en met name de zijdelingse ondersteuning van de bovenbenen ontbreekt. Wat betreft veer- comfort verslaat de Dacia al zijn tegen strevers, zonder in bochten hinderlijk over te hellen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13