Rij impressie
Compact en zuinig
OK
1Ê
JÉ.
-JaBi
J
:a
rts
1
Hydraulische hybride
voor Peugeot en Citroën
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 31 JANUARI 2013 PAGINA 7
Honda Civic 1.6 i-DTEC
77-TTV-6
Fiat Punto behoudt 14 procent
Heel lang liet Honda de dieselmotor
buiten de deur, maar kocht deze
voor de Europese markt bij collega's
in. Het merk kon uiteindelijk niet
anders dan overstag gaan en levert
al weer jaren de uitstekende 2,2
liter in diverse modellen. Maar de
ontwikkeling staat niet stil en Honda
zet nu haar tweede stap met een
compacte 1,6 liter diesel die debu
teert in de Civic.
gaat in de
rol binnen
'02 3.450-
'02 1.950,-
'02 1.750,-
'01 2.250,
.......'01 1.750,-
....'01 2.650,-
01 1.950,-
'00 1.650,.
'99' 1.550,-
'99 950,-
'W 1.250,-
'99 950,-
'99 850,
'98 750,-
De Hybrid begirt
euro en kan od
worden gekozen
specifieke lease
Wat uitrusting!
Hiring Sports 0
een.
I 2013 PAGINJf DE TILBURGSE KOERIER -
Een volgend hoofdstuk lijkt te worden
geopend met betrekking tot hybri-
des. Bosch ontwikkelt samen met PSA
Peugeot Citroen een zogenaamde
hydraulische hybride. In plaats van
een elektromotor komt er een hydrau
lisch systeem met drukvaten. Tijdens
remmen en gas los wordt energie
in de vorm van druk in deze vaten
opgeslagen. Kinetische energie wordt
Honda is een wereldconcern en een echte
motorenspecialist. Dat betekent dat het
merk alleen een nieuwe motor ontwikkeld
als het daarin ook gelooft. Dieselmotoren
I zijn vooral een Europees feestje, dus is de
afzet relatief gezien beperkt, maar tege
lijk voor de verkoop in sommige landen
l onontbeerlijk.
I Hoge eisen
Alle motorische ontwikkelingen van de
■■■I laatste tijd zijn gericht op het vinden van
de juiste balans tussen efficiency en pres
taties. Honda heeft voor de toegepaste
J techniek een label bedacht, Earth Dreams
Technology. Een van de beginselen daar-
I I van is een zo laag mogelijk gewicht. Het
nieuwe blok van Honda is de lichtste in
het segment door het niet alleen volledig
uit aluminium te maken, maar ook nog
eens de dikte van de cilinderwanden terug
I te brengen ten opzichtige van de bestaan
de 2,2 liter. Door ook nog eens minder
gewichtige drijfstangen en zuigers toe te
I passen weegt de nieuweling 47 kg minder
dan de genoemde 2,2 liter, die overigens
r^ram™? WOr< niet door deze krachtbron wordt vervan-
draagt de naan De jnSpUjtjng en luchtwegen van de
’zien worden 4 motor zyn geoptimaliseerd en dat levert
«ld de Chew* ujteindelijk een krachtbron op die volg -
)t 2008 en Nissa Honda helemaal aan de hoge eisen
t met alleen i het mer^ j,an voldoen.
Isolatie
j De eerste variant ligt zoals gezegd in de
I Civic en levert daarin een vermogen van
tl 120 pk en een uitstekend koppel van 300
Nm bij 2.000 tr/min. Alle randvoorwaarden
voor vlotte prestaties zijn hiermee aan
i zig en dat worden ook door de cij._._
bewezen: een top van 203 km/u en acce-
leratie naar 100 in 10,5 seconden. Met de
'W'l isolatie is weinig mis, de motor is slechts
op de achtergrond hc
dempt Honda de motor u
I ziening in te bouwen die e-
M™ J&H tegengeluid produceert. Hc
I Bij Fiat is er gesleuteld
I aan de dieselmotor in de
I Punto. Door het terugbren-
I gen van de C02-uitstoot
I van 90 naar 88 g/km komt
I dit model nog dit gehele
I jaar in aanmerking voor 14
I procent bijtelling en vrij-
I stelling van BPM. De Punto
1.3 MultiJet met 85 pk kost
I 15.995 euro. Daarnaast
I is er een extra complete
Edition Cool voor 17.295
I euro. Die auto heeft onder
I meer airconditioning, 15 Ier, zijskirts en een audio-installatie met bediening vanaf
inch lichtmetaal, dakspoi- het met leer beklede stuur.
t prima aan bij het kondigd dat de krachtbron ook een
de Civic. Tegelijk plaats gaat krijgen in de nieuwe CR-V
alversie de zakelijke rijders onder de bestaande 2.2 i-DTEC. Dat zal
binden. De auto verbruikt beslist een gunstig gevolg hebben op
de vanafprijs voor de dieselversie.
30 km en dat komt overeen met een En Honda blikt nog even verder in de
litstoot van 94 g/km. Dat is gunstig, toekomst. Er wordt gewerkt aan een
maar te veel om in ons land dit jaar nog driecilinder diesel met 1,2 liter inhoud,
in aanmerking te komen voor 14 procent De vraag is alleen wat de toekomst
bijtelling. Voor de Civic wordt 20 procent voor de dieselmotor ook in Europa is op
berekend, al genieten berijders dit jaar de middellange termijn. Zelfs typische
nog wel van vrijstelling van de wegenbe- diesellanden verhogen belastingen die
lasting. Het ziet er voorlopig ook niet naar met dieselauto's en dieselbrandstof te
f maken hebben en dan kon de weeg-
terugdringen dat die lage bijtelling wel schaal wel weer eens naar de benzi-
wordt gehaald. nemotoren doorslaan. Geen probleem
voor Honda, want in die techniek is het
CR-V merk nog veel meer thuis. De nieuwe
De nieuwe 1.6 i-DTEC motor gaat in de Civic 1.6 i-DTEC staat vanaf maart
nabije toekomst een grotere rol binnen bij de dealer. De prijzen zijn nog niet
het merk spelen. Zo is nu al aange- bekend.
daarmee omgezet in hydraulische. Bij
accelereren wordt deze opgeslagen
energie weer gebruikt en dat zou
gemiddeld een verlaging van de CO2-
uitstoot van 30 procent opleveren, in
stedelijk gebied zelfs van 45 procent.
Deze techniek kan in auto's van alle
formaten worden toegepast, maar
zal debuteren in de meer compacte
modellen.
van de dieselmotor sluit
sportieve karakter van i
moet deze dieselversie d
lie volgens aan het merk binden, v--
eisen van volgens de offi'ciële meetmethode 3,5
liter/100 km en dat komt overeen met een
C02-uitstoot van 94 g/km. Dat is gunstig,
is land dit jaar nog
'°n voor 14 procent
wordt 20 procent
j, al genieten berijders dit jaar
,„3 van vrijstelling van de wegenbe-
jnwe- lasting. Het ziet er voorlopig ook niet naar
cijfers uit dat Honda het verbruik zodanig kan of
acce- wil terugdringen dat die lage bijtelling wel
loorbaar. Bovendien
~‘or door een voor-
uie een zogenaamd
art. Het hele gedrag