Rij impressie Compact en zuinig OK 1Ê JÉ. -JaBi J :a rts 1 Hydraulische hybride voor Peugeot en Citroën DE AUTOMAAT- DONDERDAG 31 JANUARI 2013 PAGINA 7 Honda Civic 1.6 i-DTEC 77-TTV-6 Fiat Punto behoudt 14 procent Heel lang liet Honda de dieselmotor buiten de deur, maar kocht deze voor de Europese markt bij collega's in. Het merk kon uiteindelijk niet anders dan overstag gaan en levert al weer jaren de uitstekende 2,2 liter in diverse modellen. Maar de ontwikkeling staat niet stil en Honda zet nu haar tweede stap met een compacte 1,6 liter diesel die debu teert in de Civic. gaat in de rol binnen '02 3.450- '02 1.950,- '02 1.750,- '01 2.250, .......'01 1.750,- ....'01 2.650,- 01 1.950,- '00 1.650,. '99' 1.550,- '99 950,- 'W 1.250,- '99 950,- '99 850, '98 750,- De Hybrid begirt euro en kan od worden gekozen specifieke lease Wat uitrusting! Hiring Sports 0 een. I 2013 PAGINJf DE TILBURGSE KOERIER - Een volgend hoofdstuk lijkt te worden geopend met betrekking tot hybri- des. Bosch ontwikkelt samen met PSA Peugeot Citroen een zogenaamde hydraulische hybride. In plaats van een elektromotor komt er een hydrau lisch systeem met drukvaten. Tijdens remmen en gas los wordt energie in de vorm van druk in deze vaten opgeslagen. Kinetische energie wordt Honda is een wereldconcern en een echte motorenspecialist. Dat betekent dat het merk alleen een nieuwe motor ontwikkeld als het daarin ook gelooft. Dieselmotoren I zijn vooral een Europees feestje, dus is de afzet relatief gezien beperkt, maar tege lijk voor de verkoop in sommige landen l onontbeerlijk. I Hoge eisen Alle motorische ontwikkelingen van de ■■■I laatste tijd zijn gericht op het vinden van de juiste balans tussen efficiency en pres taties. Honda heeft voor de toegepaste J techniek een label bedacht, Earth Dreams Technology. Een van de beginselen daar- I I van is een zo laag mogelijk gewicht. Het nieuwe blok van Honda is de lichtste in het segment door het niet alleen volledig uit aluminium te maken, maar ook nog eens de dikte van de cilinderwanden terug I te brengen ten opzichtige van de bestaan de 2,2 liter. Door ook nog eens minder gewichtige drijfstangen en zuigers toe te I passen weegt de nieuweling 47 kg minder dan de genoemde 2,2 liter, die overigens r^ram™? WOr< niet door deze krachtbron wordt vervan- draagt de naan De jnSpUjtjng en luchtwegen van de ’zien worden 4 motor zyn geoptimaliseerd en dat levert «ld de Chew* ujteindelijk een krachtbron op die volg - )t 2008 en Nissa Honda helemaal aan de hoge eisen t met alleen i het mer^ j,an voldoen. Isolatie j De eerste variant ligt zoals gezegd in de I Civic en levert daarin een vermogen van tl 120 pk en een uitstekend koppel van 300 Nm bij 2.000 tr/min. Alle randvoorwaarden voor vlotte prestaties zijn hiermee aan i zig en dat worden ook door de cij._._ bewezen: een top van 203 km/u en acce- leratie naar 100 in 10,5 seconden. Met de 'W'l isolatie is weinig mis, de motor is slechts op de achtergrond hc dempt Honda de motor u I ziening in te bouwen die e- M™ J&H tegengeluid produceert. Hc I Bij Fiat is er gesleuteld I aan de dieselmotor in de I Punto. Door het terugbren- I gen van de C02-uitstoot I van 90 naar 88 g/km komt I dit model nog dit gehele I jaar in aanmerking voor 14 I procent bijtelling en vrij- I stelling van BPM. De Punto 1.3 MultiJet met 85 pk kost I 15.995 euro. Daarnaast I is er een extra complete Edition Cool voor 17.295 I euro. Die auto heeft onder I meer airconditioning, 15 Ier, zijskirts en een audio-installatie met bediening vanaf inch lichtmetaal, dakspoi- het met leer beklede stuur. t prima aan bij het kondigd dat de krachtbron ook een de Civic. Tegelijk plaats gaat krijgen in de nieuwe CR-V alversie de zakelijke rijders onder de bestaande 2.2 i-DTEC. Dat zal binden. De auto verbruikt beslist een gunstig gevolg hebben op de vanafprijs voor de dieselversie. 30 km en dat komt overeen met een En Honda blikt nog even verder in de litstoot van 94 g/km. Dat is gunstig, toekomst. Er wordt gewerkt aan een maar te veel om in ons land dit jaar nog driecilinder diesel met 1,2 liter inhoud, in aanmerking te komen voor 14 procent De vraag is alleen wat de toekomst bijtelling. Voor de Civic wordt 20 procent voor de dieselmotor ook in Europa is op berekend, al genieten berijders dit jaar de middellange termijn. Zelfs typische nog wel van vrijstelling van de wegenbe- diesellanden verhogen belastingen die lasting. Het ziet er voorlopig ook niet naar met dieselauto's en dieselbrandstof te f maken hebben en dan kon de weeg- terugdringen dat die lage bijtelling wel schaal wel weer eens naar de benzi- wordt gehaald. nemotoren doorslaan. Geen probleem voor Honda, want in die techniek is het CR-V merk nog veel meer thuis. De nieuwe De nieuwe 1.6 i-DTEC motor gaat in de Civic 1.6 i-DTEC staat vanaf maart nabije toekomst een grotere rol binnen bij de dealer. De prijzen zijn nog niet het merk spelen. Zo is nu al aange- bekend. daarmee omgezet in hydraulische. Bij accelereren wordt deze opgeslagen energie weer gebruikt en dat zou gemiddeld een verlaging van de CO2- uitstoot van 30 procent opleveren, in stedelijk gebied zelfs van 45 procent. Deze techniek kan in auto's van alle formaten worden toegepast, maar zal debuteren in de meer compacte modellen. van de dieselmotor sluit sportieve karakter van i moet deze dieselversie d lie volgens aan het merk binden, v-- eisen van volgens de offi'ciële meetmethode 3,5 liter/100 km en dat komt overeen met een C02-uitstoot van 94 g/km. Dat is gunstig, is land dit jaar nog '°n voor 14 procent wordt 20 procent j, al genieten berijders dit jaar ,„3 van vrijstelling van de wegenbe- jnwe- lasting. Het ziet er voorlopig ook niet naar cijfers uit dat Honda het verbruik zodanig kan of acce- wil terugdringen dat die lage bijtelling wel loorbaar. Bovendien ~‘or door een voor- uie een zogenaamd art. Het hele gedrag

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17