Autotest el Hyundai Ï30 Wagon 1.6 GDI HYUNDAI i30 0IVEN ^31 RECT ►EN! - ,-EE- IS, >LO HYUnDRI Ablto r- DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 JANUARI 2013 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot Prijs: Geheel synchroon aan de eerste generatie heeft Hyundai nu ook een Wagon versie van de nieuwe 130 in de showroom. Was de Wagon voorheen al de best verkopende variant, er is geen enkele reden waarom dit nu anders zou zijn. We reden deze auto met benzinemotor. 1.591 cc 99kW/135pk bij 6.300 tr/min 164 Nm bij 4.850 tr/min lengte 4,485 mtr, breedte 1,780 mtr 1.198 kg in 10,2 sec. stadscyclus 7,3 liter/100 km buitenwegcydus 4,9 liter/100 km gecombineerd 5,8 liter/100 km 130g/km (A-label) 24.495 euro ter /acht Gewicht Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) topsnelheid 192km/u acceleratie 0-100 Hyundai i30 Wagon 1.6 GDi i-Vision Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: blijft lijk binnen de perken, in de praktijk 1 op 13,5. Naast deze benzinever- Je Hyundai i30 Wagon er eveneens .6 diesel (128 pk), die verkrijgbaar is srianten met 20 procent bijtelljng. Wagon ook meer hoofdruimte voor de achterpassagiers, terwijl zij over been- ruimte ook al niet te klagen hebben. De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 I Alles wat over de nieuwe i30 kan worden gezegd, geldt uiteraard voor de Wagon idem dito. Dat betekent dat de auto een slagje groter is dan het voorgaande model en dat vertaalt zich vooral in meer bin nenruimte. Diep Het dashboard oogt uiterst verzorgd, heeft mooie, ver doorgetrokken lijnen en biedt contrast door verschillende elementen in een metaalkleur. Het navigatiescherm is keurig in de middenconsole opgenomen en uiteraard kan muziek via externe geluidsdragers worden afgeluisterd. De' stoelen, met twee soorten stof, zijn in alle bekende richtingen instelbaar, waardoor vrijwel iedereen een goede zitpositie kan creëren. Verder valt op dat de stoel ook behoorlijk diep kan wor den gezet, fijn voor langere personen. De gebruikte materialen en de afwer king zijn volledig op niveau, zodat de Hyundai i30 Wagon geen enkele reden tot klagen geeft. De enige benzinemotor die Hyundai levert is een 1,6 liter met directe inspui ting. Deze is goed voor 135 pk en een prima koppel van 164 Nm. De prestaties, zoals een top van 192 km/u en accele ratie naar 100 in 10,2 seconden, sluiten volledig bij de verwachtingen aan. Ook De benzineversie is verkrijgbaar vanaf het gemiddelde brandstofverbruik blijft 19.995 euro en voor airco geldt een meer- behoorlijk binnen de perken, in de praktijk prijs van 1.000 euro. De meest complete rond de 1 op 13,5. Naast deze benzinever- i-Catcher komt op 27.995 euro. Voor de sie is de Hyundai i30 Wagon er eveneens diesel moet minimaal 22.495 euro worden als 1.6 diesel (128 pk), die verkrijgbaar is afgerekend. De video van deze auto staat in varianten met 20 procent bijtelljng. op www.youtube.nl/automedianl. 2013 PAGINA, DE TILBURGSE KOERIER -- Wakke vloer Be middenklasse, waar de nieuwe i30 toe behoort, wordt in Nederland vooral gekocht als stationwagon. Afhankelijk ran merk en type loopt het aandeel tot boven de zeventig procent op. Het is ook niet onverklaarbaar. Immers, tegen een bescheiden meerprijs biedt een wagon 11 aanzienlijk meer functionaliteit. Kijk eens j naar deze nieuwe Hyundai i30. Minimaal I heeft deze achter de achterbank en onder de rolhoes een volume van 528 liter. Wie i de bank gaat neerklappen komt vervol- W gens op maximaal 1.642 liter uit en daar- .’I mee zit de auto aan de bovenkant van het segment zonder qua lengte de grootste i I te zijn. Alleen jammer dat het voorover 1 klappen van de zitting zo onhandig gaat. l| Tijdens dat proces krijg je meerdere malen de angst dat er iets gaan afbreken of ver buigen. Maar alleen dan wordt een vlakke laadvloer verkregen. Door de verder naar achteren doorgetrokken daklijn biedt de Dagrijverlichting Wat ontwerp betreft volgt de i30 dezelfde richting als de grotere i40. Dat betekent een kenmerkend front met een brede balk in de carrosseriekteur waarop de kentekenplaat is bevestigd. De lijnvoering aan de voorkant is aan de drukke kant, terwijl juist zij- en achterkant beter har moniëren. De achterlichten zijn ver in de flanken doorgetrokken en volgen keurig de lijnen in het plaatwerk. Zeker in deze complete uitvoering met lichtmetalen wie len, meegespoten portiergrepen en dito buitenspiegels met geïntegreerde richting aanwijzers komt de i30 Wagon geslaagd over. Dagrijverlichting in de voorbumper, korte dakantenne en een nette dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht, over alle details is goed nagedacht. Dat geldt voor de buitenkant, maar ook I zeker voor het interieur. Uiteraard is de Wagon voor wat betreft dashboard en meubilair gelijk aan de hatchback. Dus geldt ook voor deze auto dat Hyundai de vroegere afstand tot de Europese merken ruimschoots heeft ingelopen. jaar!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 13