Autotest
el Hyundai Ï30 Wagon 1.6 GDI
HYUNDAI i30
0IVEN
^31
RECT
►EN!
- ,-EE-
IS,
>LO
HYUnDRI Ablto
r-
DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 JANUARI 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot
Prijs:
Geheel synchroon aan de eerste generatie heeft Hyundai nu ook een Wagon
versie van de nieuwe 130 in de showroom. Was de Wagon voorheen al de best
verkopende variant, er is geen enkele reden waarom dit nu anders zou zijn.
We reden deze auto met benzinemotor.
1.591 cc
99kW/135pk
bij 6.300 tr/min
164 Nm bij
4.850 tr/min
lengte 4,485 mtr,
breedte 1,780 mtr
1.198 kg
in 10,2 sec.
stadscyclus
7,3 liter/100 km
buitenwegcydus
4,9 liter/100 km
gecombineerd
5,8 liter/100 km
130g/km
(A-label)
24.495 euro
ter
/acht
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
192km/u
acceleratie 0-100
Hyundai i30
Wagon 1.6 GDi
i-Vision
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
blijft
lijk binnen de perken, in de praktijk
1 op 13,5. Naast deze benzinever-
Je Hyundai i30 Wagon er eveneens
.6 diesel (128 pk), die verkrijgbaar is
srianten met 20 procent bijtelljng.
Wagon ook meer hoofdruimte voor de
achterpassagiers, terwijl zij over been-
ruimte ook al niet te klagen hebben.
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
I
Alles wat over de nieuwe i30 kan worden
gezegd, geldt uiteraard voor de Wagon
idem dito. Dat betekent dat de auto een
slagje groter is dan het voorgaande model
en dat vertaalt zich vooral in meer bin
nenruimte.
Diep
Het dashboard oogt uiterst verzorgd, heeft
mooie, ver doorgetrokken lijnen en biedt
contrast door verschillende elementen in
een metaalkleur. Het navigatiescherm is
keurig in de middenconsole opgenomen
en uiteraard kan muziek via externe
geluidsdragers worden afgeluisterd. De'
stoelen, met twee soorten stof, zijn
in alle bekende richtingen instelbaar,
waardoor vrijwel iedereen een goede
zitpositie kan creëren. Verder valt op dat
de stoel ook behoorlijk diep kan wor
den gezet, fijn voor langere personen.
De gebruikte materialen en de afwer
king zijn volledig op niveau, zodat de
Hyundai i30 Wagon geen enkele reden
tot klagen geeft.
De enige benzinemotor die Hyundai
levert is een 1,6 liter met directe inspui
ting. Deze is goed voor 135 pk en een
prima koppel van 164 Nm. De prestaties,
zoals een top van 192 km/u en accele
ratie naar 100 in 10,2 seconden, sluiten
volledig bij de verwachtingen aan. Ook De benzineversie is verkrijgbaar vanaf
het gemiddelde brandstofverbruik blijft 19.995 euro en voor airco geldt een meer-
behoorlijk binnen de perken, in de praktijk prijs van 1.000 euro. De meest complete
rond de 1 op 13,5. Naast deze benzinever- i-Catcher komt op 27.995 euro. Voor de
sie is de Hyundai i30 Wagon er eveneens diesel moet minimaal 22.495 euro worden
als 1.6 diesel (128 pk), die verkrijgbaar is afgerekend. De video van deze auto staat
in varianten met 20 procent bijtelljng. op www.youtube.nl/automedianl.
2013 PAGINA, DE TILBURGSE KOERIER --
Wakke vloer
Be middenklasse, waar de nieuwe i30
toe behoort, wordt in Nederland vooral
gekocht als stationwagon. Afhankelijk
ran merk en type loopt het aandeel tot
boven de zeventig procent op. Het is ook
niet onverklaarbaar. Immers, tegen een
bescheiden meerprijs biedt een wagon
11 aanzienlijk meer functionaliteit. Kijk eens
j naar deze nieuwe Hyundai i30. Minimaal
I heeft deze achter de achterbank en onder
de rolhoes een volume van 528 liter. Wie
i de bank gaat neerklappen komt vervol-
W gens op maximaal 1.642 liter uit en daar-
.’I mee zit de auto aan de bovenkant van het
segment zonder qua lengte de grootste
i I te zijn. Alleen jammer dat het voorover
1 klappen van de zitting zo onhandig gaat.
l| Tijdens dat proces krijg je meerdere malen
de angst dat er iets gaan afbreken of ver
buigen. Maar alleen dan wordt een vlakke
laadvloer verkregen. Door de verder naar
achteren doorgetrokken daklijn biedt de
Dagrijverlichting
Wat ontwerp betreft volgt de i30 dezelfde
richting als de grotere i40. Dat betekent
een kenmerkend front met een brede
balk in de carrosseriekteur waarop de
kentekenplaat is bevestigd. De lijnvoering
aan de voorkant is aan de drukke kant,
terwijl juist zij- en achterkant beter har
moniëren. De achterlichten zijn ver in de
flanken doorgetrokken en volgen keurig
de lijnen in het plaatwerk. Zeker in deze
complete uitvoering met lichtmetalen wie
len, meegespoten portiergrepen en dito
buitenspiegels met geïntegreerde richting
aanwijzers komt de i30 Wagon geslaagd
over. Dagrijverlichting in de voorbumper,
korte dakantenne en een nette dakspoiler
met geïntegreerd derde remlicht, over alle
details is goed nagedacht.
Dat geldt voor de buitenkant, maar ook I
zeker voor het interieur. Uiteraard is de
Wagon voor wat betreft dashboard en
meubilair gelijk aan de hatchback. Dus
geldt ook voor deze auto dat Hyundai de
vroegere afstand tot de Europese merken
ruimschoots heeft ingelopen.
jaar!