^VILVI I lam
Beheerst glijden
SB Noord hoek Tilburg
lanceert Skoda Rapid
Anoniem
Volkswagen
denkt groot
met CrossBlue
ssen
is
Dant
Tony Vos
‘f*
De actuele weersomstandigheden
vragen het nodige van het verkeer.
Oplettendheid is er één van, maar
ook de techniek kan ons een handje
helpen. Winterhanden zijn onder
deze omstandigheden onontbeer
lijk, maar vierwielaandrijving is een
aardige optie om zelfs de snelste
auto goed op de weg te houden. De
Alpen in met de nieuwe Porsche 911
Carrera 4.
j.nl
J041
Porsche 911 Carrera 4
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 24* nr 3 Donderdag 17 januari 2013 Oplage 112.200
>nd
iander
ari organiseert
euwstraat 189
1 Aanvang om
Uitbreken
Met vierwielaandrijving wordt dit effect
sterk verminderd. Natuurlijk kan de auto
gaan driften, maar het verdelen van de
aandrijfkrachten op alle wielen samen
met elektronische waakhonden als ESP
en traction control zorgen ervoor dat de
auto pas veel later en minder extreem uit
breekt. Daarmee wordt al snel het voor
deel van de Carrera 4 duidelijk, niet alleen
onder extreme sneeuwomstandigheden,
maar ook bijvoorbeeld bij forse regenval
op de snelweg. Als klapper op de vuurpeil
had Porsche een driftcircuit uitgezet. Een
aardige oefening in voertuigbeheersing,
maar tegelijk ook een tegenstrijdigheid
met de aandrijflijn. Wil je namelijk een 4x4
laten driften, dan gelden andere principes.
Allereerst moet alle wakende elektronica
worden uit gezet. Licht insturen, gas erop
en proberen het zijdelings glijden van de
auto op deze manier in stand te houden.
Het duurt even voordat we de juist ver
houdingen te pakken hebben en het illu
streert nogmaals de veiligheidverhogende
invloed van vierwielaandrijving.
Afsluitend hebben we moeten conclude
ren dat ondanks grote belangstelling voor
de PDK-bak de handgeschakelde zeven-
bak de meest lol geeft. Je krijgt als be
stuurder daarmee veel meer de indruk de
auto daadwerkelijk zelf in de hand te heb
ben. De Porsche 911 Carrera 4 is er vanaf
118.800 euro (Carrera 4S 136.500 euro).
De video van ons Zwitserse avontuur staat
op www.youtube.nl/automedianl.
Greentech-technologie zoals een start/sto-
psysteem en een regeneratief remsysteem.
Hierdoor vallen zowel de 1.2 TSI als de 1.6
TDI in de 20% bijstellingscategorie. De
genoemde vanafprijs geldt voor de Rapid
1.2 TSI Greentech (86 pk) Active GO!, een
introductieaanbieding met beperkte be
schikbaarheid.
Elke bezoeker van de show bij Noordhoek
Tilburg krijgt een gratis VT Wonen magazi- MBMH
ne met artikelen voor het hele gezin en dat
sluit weer prima aan bij de doelgroep van
de auto. De introductieshow loopt tot en
met zaterdag 19 januari in de showroom
van Noordhoek Tilburg.
reden verschillende proeven op afgesloten
wegen en konden op dezelfde trajecten
beide varianten proberen. Neem nu een
slalom waar de achterwielaandrijver heel
snel een vaste verbinding met de onder
grond verliest en z'n achterwerk fors op
zij gooit.
Vierwielaandrijving is al enige tijd aardig
ingeburgerd bij Porsche. Niet alleen bij de
Cayenne SUV, maar juist ook als vast on
derdeel van het leveringsprogramma van
de 911De nieuwste oplage van deze pure
topsporter is inmiddels verkrijgbaar als
Carrera 4 en Carrera 4 S.
kunnen forse snelheden worden bere
maar in bochten blijft het altijd oppassen.
Toch is het een feit dat de vierwielaan-
drijver veel minder bruusk reageert. We
Tot nu toe paste Volkswagen het nieuwe
MQB platform louter toe op haar midden-
naar met de presentatie van de
Concept in Detroit wordt aan
lat de moderne, lichtgewicht ba-
Breder
Wie gaat voor vierwielaandrijving in de
Porsche 911 die heeft nog de nodige keu
zes te maken. Allereerst natuurlijk de twee
motoren. De Carrera 4 heeft een 3,4 liter
zescilinder boxer met een vermogen van
350 pk. Wie dat nog niet genoeg vindt
wijkt uit naar de 4S met een cilinderin
houd van 3,8 liter en maar liefst 400 pk.
Beide motoren kunnen worden gekoppeld
Slalom
Maar het gaat bij deze varianten natuurlijk
vooral om de techniek. Belangrijk is dat de
vierwielaandrijving op elektronische weg
vliegensvlug inspeelt op veranderende
omstandigheden. Zodra er ergens verlies
van grip wordt geconstateerd, worden de
aandrijfkrachten anders over de voor- en
achterwielen verdeeld. Dat is mooi te zien
op een display op het instrumentarium.
Zeker onder de gladde omstandigheden
waaronder we de auto reden, wordt er
constant bijgeregeld. Daar merk je als be
stuurder niet zo veel van, maar het feit is
dat de 911 door het constant inspelen op
,„QB platform louter toe op haar midden- wijzigingen van het wegoppervlak maxi-
klassers, maar met de presentatie van de maal bestuurbaar en beheersbaar blijft,
CrossBlue Concept in Detroit wordt aan- zelfs als er wat harder wordt gereden,
getoond dat de moderne, lichtgewicht ba- De grenzen van deze auto liggen dus op
sis ook voor volledig andere modellen kan een erg hoog niveau. Op rechte stukken
worden ingezet. De crossover meet 4,99 kunnen forse snelheden worden bereikt,
meter in lengte en is ruim 2 meter breed,
niet bepaald een model voor Europa dus.
De toevoeging Blue in de naam staat voor
een 190 pk sterke TDI dieselmotor gekop
peld aan twee elektromotoren. Die leveren
samen een vermogen van 306 pk, waar
mee de kolos in 7,5 seconden naar de 100
km/u accelereert. Het gemiddelde verbruik
ligt volgens het merk op 2,1 liter/100 km.
De auto kan van een zes- naar een ze-
venzitter worden verbouwd en heeft een
bagagevolume dat varieert van 335 tot
maximaal 2.000 liter. Of, hoe en wan
neer de CrossBlue tot een productiemodel
wordt uitgewerkt, dat laat Volkswagen
nog niet los.
itroposofie en
puber. Peuter-
id. De kleuters
imgeving naai
en de wereld
5 (groep 3 t/m
kaal. Voor kin-
r beperking isl
klas voor zeer
4L) met e
t vindt zich
aan een handgeschakelde zevenversnel-
lingsbak of de automatisch functione
rende PDK-bak. Die laatste is in ons land
prijstechnisch interessant vanwege de
lagere BPM veroorzaakt door een gunsti-
ger brandstofverbruik. Tot slot dan nog de
keuze uit de coupé of cabriolet.
Het uiterlijk van de Carrera 4 is uiteraard
niet te kiezen. De carrosserie is ten op
zichte van de bestaande achterwielaan
drijver 4,4 cm breder. Dat komt omdat de
spoorbreedte is toegenomen en Porsche
bredere banden monteert. Wie het verschil
in breedte niet direct opmerkt, ziet wel
twee andere details die specifiek zijn voor
de vierwielaandrijver. De auto heeft een
andere voorbumper met een afwijkende
indeling en draagt tussen de achterlichten
een smalle verlichte balk.
3r zeer ^et directe ingang staat de nieuwe Sko-
eigenj da Rapid jn de showroom bij Noordhoek
:h ook Tilburg. Het nieuwe model is een abso
lute prijsknaller waarmee de zakelijke
?nt Basisschool, markt wordt bestookt (bijtelling vanaf
en. Ouders die] 99 euro per maand), terwijl ook de par-
terspeelkamer| ticuliere koper blij wordt van de tijdelijk
rwijs op Tilian-, on9ekend scherpe vanafprijs van 14.190
tur samen met’ur°-
:e welkom. Uw 7Den RaPld v°rmt dek n'e“we be"ch™* I
z n segment wat betreft ruimte. De 4,48
p e meter lange vijfdeurs heeft zeer moderne
i J mo,oren en biedt Plaats aan viïf inzitten-
1963 of www. (jen en mjnimaa| 5501jter aan bagage.
Alle TSI- en TDI-motoren zijn uitgerust met
Tientallen jaren waren ontwerpers
slechts achter de schermen van au
tomerken actief. De scheppers van
de fraaiste modellen bleven veelal
anoniem, blijkbaar had de automobi
list geen behoefte om te weten wie
zijn fraaie, nieuwe auto had bedacht.
Ook zagen fabrikanten er geen brood
in om hun fantasievolle zielen pu
blicitair in te zetten. Hoe anders is
dat in deze tijd. Natuurlijk hebben
designers een gezicht, maar dat za
gen we nooit. Zeker nu een aantal
Nederlandse ontwerpers topposities
in de autowereld innemen, lijken we
ineens meer in dit vakgebied geïnte
resseerd te zijn. Hyundai maakt deze
week bekend de Duitser Peter Schrey
er tot het hoofd van de afdeling de
sign van de Hyundai Group gemaakt
te hebben. Peter heeft zijn kennis na
een gedegen opleiding opgedaan bij
Volkswagen en Audi en kreeg een
paar jaar geleden de hoogste positie
op de designafdeling van Kia. Alle
moderne Kia modellen zijn onder zijn
bezielende leiding uitgebracht. Een
Europese ontwerper bij een Koreaans
merk, dat levert uitstekende verkoop
resultaten op. Dat maakt ook dat Kia
met z'n modellen veel meer op de
Europese smaak inspeelt dan Hyun
dai en dat, zo kan ik me voorstellen,
is Hyundai een doorn in het oog. Het
is al een behoorlijke tijd geleden dat
Kia door Hyundai werd overgeno
men. Het is uiteraard verstandig dat
beide merken elkaar aanvullen en zo
min mogelijk in de weg zitten. Maar
toch mag Peter Schreyer nu ook zijn
licht op Hyundai laten schijnen. Ook
dat zal niet onopgemerkt blijven...
/eelzijdige cut-
>p eenvoudig!
eheren met de
een methodj
i foto's op ere»
tie. Het kan al
nl voor meet gap