^VILVI I lam Beheerst glijden SB Noord hoek Tilburg lanceert Skoda Rapid Anoniem Volkswagen denkt groot met CrossBlue ssen is Dant Tony Vos ‘f* De actuele weersomstandigheden vragen het nodige van het verkeer. Oplettendheid is er één van, maar ook de techniek kan ons een handje helpen. Winterhanden zijn onder deze omstandigheden onontbeer lijk, maar vierwielaandrijving is een aardige optie om zelfs de snelste auto goed op de weg te houden. De Alpen in met de nieuwe Porsche 911 Carrera 4. j.nl J041 Porsche 911 Carrera 4 Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 24* nr 3 Donderdag 17 januari 2013 Oplage 112.200 >nd iander ari organiseert euwstraat 189 1 Aanvang om Uitbreken Met vierwielaandrijving wordt dit effect sterk verminderd. Natuurlijk kan de auto gaan driften, maar het verdelen van de aandrijfkrachten op alle wielen samen met elektronische waakhonden als ESP en traction control zorgen ervoor dat de auto pas veel later en minder extreem uit breekt. Daarmee wordt al snel het voor deel van de Carrera 4 duidelijk, niet alleen onder extreme sneeuwomstandigheden, maar ook bijvoorbeeld bij forse regenval op de snelweg. Als klapper op de vuurpeil had Porsche een driftcircuit uitgezet. Een aardige oefening in voertuigbeheersing, maar tegelijk ook een tegenstrijdigheid met de aandrijflijn. Wil je namelijk een 4x4 laten driften, dan gelden andere principes. Allereerst moet alle wakende elektronica worden uit gezet. Licht insturen, gas erop en proberen het zijdelings glijden van de auto op deze manier in stand te houden. Het duurt even voordat we de juist ver houdingen te pakken hebben en het illu streert nogmaals de veiligheidverhogende invloed van vierwielaandrijving. Afsluitend hebben we moeten conclude ren dat ondanks grote belangstelling voor de PDK-bak de handgeschakelde zeven- bak de meest lol geeft. Je krijgt als be stuurder daarmee veel meer de indruk de auto daadwerkelijk zelf in de hand te heb ben. De Porsche 911 Carrera 4 is er vanaf 118.800 euro (Carrera 4S 136.500 euro). De video van ons Zwitserse avontuur staat op www.youtube.nl/automedianl. Greentech-technologie zoals een start/sto- psysteem en een regeneratief remsysteem. Hierdoor vallen zowel de 1.2 TSI als de 1.6 TDI in de 20% bijstellingscategorie. De genoemde vanafprijs geldt voor de Rapid 1.2 TSI Greentech (86 pk) Active GO!, een introductieaanbieding met beperkte be schikbaarheid. Elke bezoeker van de show bij Noordhoek Tilburg krijgt een gratis VT Wonen magazi- MBMH ne met artikelen voor het hele gezin en dat sluit weer prima aan bij de doelgroep van de auto. De introductieshow loopt tot en met zaterdag 19 januari in de showroom van Noordhoek Tilburg. reden verschillende proeven op afgesloten wegen en konden op dezelfde trajecten beide varianten proberen. Neem nu een slalom waar de achterwielaandrijver heel snel een vaste verbinding met de onder grond verliest en z'n achterwerk fors op zij gooit. Vierwielaandrijving is al enige tijd aardig ingeburgerd bij Porsche. Niet alleen bij de Cayenne SUV, maar juist ook als vast on derdeel van het leveringsprogramma van de 911De nieuwste oplage van deze pure topsporter is inmiddels verkrijgbaar als Carrera 4 en Carrera 4 S. kunnen forse snelheden worden bere maar in bochten blijft het altijd oppassen. Toch is het een feit dat de vierwielaan- drijver veel minder bruusk reageert. We Tot nu toe paste Volkswagen het nieuwe MQB platform louter toe op haar midden- naar met de presentatie van de Concept in Detroit wordt aan lat de moderne, lichtgewicht ba- Breder Wie gaat voor vierwielaandrijving in de Porsche 911 die heeft nog de nodige keu zes te maken. Allereerst natuurlijk de twee motoren. De Carrera 4 heeft een 3,4 liter zescilinder boxer met een vermogen van 350 pk. Wie dat nog niet genoeg vindt wijkt uit naar de 4S met een cilinderin houd van 3,8 liter en maar liefst 400 pk. Beide motoren kunnen worden gekoppeld Slalom Maar het gaat bij deze varianten natuurlijk vooral om de techniek. Belangrijk is dat de vierwielaandrijving op elektronische weg vliegensvlug inspeelt op veranderende omstandigheden. Zodra er ergens verlies van grip wordt geconstateerd, worden de aandrijfkrachten anders over de voor- en achterwielen verdeeld. Dat is mooi te zien op een display op het instrumentarium. Zeker onder de gladde omstandigheden waaronder we de auto reden, wordt er constant bijgeregeld. Daar merk je als be stuurder niet zo veel van, maar het feit is dat de 911 door het constant inspelen op ,„QB platform louter toe op haar midden- wijzigingen van het wegoppervlak maxi- klassers, maar met de presentatie van de maal bestuurbaar en beheersbaar blijft, CrossBlue Concept in Detroit wordt aan- zelfs als er wat harder wordt gereden, getoond dat de moderne, lichtgewicht ba- De grenzen van deze auto liggen dus op sis ook voor volledig andere modellen kan een erg hoog niveau. Op rechte stukken worden ingezet. De crossover meet 4,99 kunnen forse snelheden worden bereikt, meter in lengte en is ruim 2 meter breed, niet bepaald een model voor Europa dus. De toevoeging Blue in de naam staat voor een 190 pk sterke TDI dieselmotor gekop peld aan twee elektromotoren. Die leveren samen een vermogen van 306 pk, waar mee de kolos in 7,5 seconden naar de 100 km/u accelereert. Het gemiddelde verbruik ligt volgens het merk op 2,1 liter/100 km. De auto kan van een zes- naar een ze- venzitter worden verbouwd en heeft een bagagevolume dat varieert van 335 tot maximaal 2.000 liter. Of, hoe en wan neer de CrossBlue tot een productiemodel wordt uitgewerkt, dat laat Volkswagen nog niet los. itroposofie en puber. Peuter- id. De kleuters imgeving naai en de wereld 5 (groep 3 t/m kaal. Voor kin- r beperking isl klas voor zeer 4L) met e t vindt zich aan een handgeschakelde zevenversnel- lingsbak of de automatisch functione rende PDK-bak. Die laatste is in ons land prijstechnisch interessant vanwege de lagere BPM veroorzaakt door een gunsti- ger brandstofverbruik. Tot slot dan nog de keuze uit de coupé of cabriolet. Het uiterlijk van de Carrera 4 is uiteraard niet te kiezen. De carrosserie is ten op zichte van de bestaande achterwielaan drijver 4,4 cm breder. Dat komt omdat de spoorbreedte is toegenomen en Porsche bredere banden monteert. Wie het verschil in breedte niet direct opmerkt, ziet wel twee andere details die specifiek zijn voor de vierwielaandrijver. De auto heeft een andere voorbumper met een afwijkende indeling en draagt tussen de achterlichten een smalle verlichte balk. 3r zeer ^et directe ingang staat de nieuwe Sko- eigenj da Rapid jn de showroom bij Noordhoek :h ook Tilburg. Het nieuwe model is een abso lute prijsknaller waarmee de zakelijke ?nt Basisschool, markt wordt bestookt (bijtelling vanaf en. Ouders die] 99 euro per maand), terwijl ook de par- terspeelkamer| ticuliere koper blij wordt van de tijdelijk rwijs op Tilian-, on9ekend scherpe vanafprijs van 14.190 tur samen met’ur°- :e welkom. Uw 7Den RaPld v°rmt dek n'e“we be"ch™* I z n segment wat betreft ruimte. De 4,48 p e meter lange vijfdeurs heeft zeer moderne i J mo,oren en biedt Plaats aan viïf inzitten- 1963 of www. (jen en mjnimaa| 5501jter aan bagage. Alle TSI- en TDI-motoren zijn uitgerust met Tientallen jaren waren ontwerpers slechts achter de schermen van au tomerken actief. De scheppers van de fraaiste modellen bleven veelal anoniem, blijkbaar had de automobi list geen behoefte om te weten wie zijn fraaie, nieuwe auto had bedacht. Ook zagen fabrikanten er geen brood in om hun fantasievolle zielen pu blicitair in te zetten. Hoe anders is dat in deze tijd. Natuurlijk hebben designers een gezicht, maar dat za gen we nooit. Zeker nu een aantal Nederlandse ontwerpers topposities in de autowereld innemen, lijken we ineens meer in dit vakgebied geïnte resseerd te zijn. Hyundai maakt deze week bekend de Duitser Peter Schrey er tot het hoofd van de afdeling de sign van de Hyundai Group gemaakt te hebben. Peter heeft zijn kennis na een gedegen opleiding opgedaan bij Volkswagen en Audi en kreeg een paar jaar geleden de hoogste positie op de designafdeling van Kia. Alle moderne Kia modellen zijn onder zijn bezielende leiding uitgebracht. Een Europese ontwerper bij een Koreaans merk, dat levert uitstekende verkoop resultaten op. Dat maakt ook dat Kia met z'n modellen veel meer op de Europese smaak inspeelt dan Hyun dai en dat, zo kan ik me voorstellen, is Hyundai een doorn in het oog. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat Kia door Hyundai werd overgeno men. Het is uiteraard verstandig dat beide merken elkaar aanvullen en zo min mogelijk in de weg zitten. Maar toch mag Peter Schreyer nu ook zijn licht op Hyundai laten schijnen. Ook dat zal niet onopgemerkt blijven... /eelzijdige cut- >p eenvoudig! eheren met de een methodj i foto's op ere» tie. Het kan al nl voor meet gap

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 17