■B
Autotest
n
,F,
les
Tussen de schuifdeuren
HiEiEW
Donkers Autobanden Service
CI'To'tf B-MAX
TYl Hét adres
P I voor uw ■J?*. |^rororw«sXxx>H*MA
iwinterbanden! XTk
DE AUTOMAAT* DONDERDAG 10 JANUARI 2013 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
SEAT
SERVICE
SEAT
SERVICE
gjflxnflËflE
ïoede ideeën uit autoland worden naar meer en meer verschillende modellen doorgeschoven.
Consumenten gaan voor veel ruimte binnen bescheiden afmetingen en Ford sluit bij dat principe
teurig aan met de nieuwe B-MAX. Een compacte ruimtewagen met verrassende eigenschappen.
999 cc
74 kW/100 pk bij
6.000 tr/min
170 Nm bij
1.400 tr/min
lengte 4,077 mtr,
breedte 1,751 mtr
1.179 kg
topsnelheid
177 km/u
acceleratie
0-100 in 13,2 sec.
stadscyclus
6,0 liter/100 km
buitenwegcydus
4,2 liter/100 km
gecombineerd
4,9 liter/100 km
114g/km
(A-label)
21.495 euro
Kleber vtaxsremsD
re™
DUNLOF Tir«»r»n«
door de bank neer te klappen tot maximaal 1.386 liter.
Daarmee is de Ford niet de grootste in het segment,
maar wel den
De nieuwe B-f
tech
Ecol
Ford B-MAX 1.20
Ecoboost Titanium
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 750 kg (geremd)
Prestaties:
De juiste band voor de beste prijs, wij adviseren u graag!
srwielen behou
ont aanzienlijk
i de weg volget
en. Het progre
2 liter viercili
,«0 pk 1.0 motor lopen uiteen van
r de Ambiente tot 21.495 euro voor
ium. De meerprijs in dat laatste geval
pk met 200 Nm aan koppel bedraagt
i. C02-uitstoot en bijtellingspercentage
De video van deze auto is te vinden op www.youtube.
nl/automedianl.
Geleiderails
Nu is Ford niet de bedenker van dit type auto, dus
I zul je als nieuwkomer het nodige in huis moeten
hebben om de aandacht van de kritische consument
te krijgen. Ford doet dat op verschillende manieren.
Allereerst met de uitstraling van de lekker compacte
auto, die veel groter oogt dan dat de afmetingen in
de folder doen geloven. Het front past helemaal in de
nieuwe Ford-look met een bijna Aston Martin-achtige
grille. Schuin van achteren zijn er grote gelijkenissen
met de verlengde versie van de C-MAX en deels
omdat Ford deze B-MAX uitrust met schuifdeuren
achter. Dat maakt dit model uniek. De geleiderails ter
hoogte van de achterlichten zijn fraai in het ontwerp
opgenomen en storen niet. Uiteraard rollen de schuif-
deuren vooral in de dorpel en de dakrand.
Worden alle portieren geopend, dan valt pas op dat
maar is precies; de B-MAX geen middenstijl heeft. Daardoor wordt
TSI motoren met een uitzonderlijke toegankelijkheid verkregen, maar
;ens weer tot ra mist de carrosserie wel een belangrijke peiler van
z'n stijfheid.
Schoolstraat 60 Moergestel
Snelweg A58 afrit 9, na 50 m links
Telefoon: 013-5131110 info@autodonkers.nl
ARI 2013 PAGJ^ t|lburgse KOER|Er -
deluxuei
jitrustingsvariant voor de r
n de variant die duizend euro,
i fors koppel van blijven gelijk,
grondslag aan de De video van d
:ord weet neer te r
verwacht. Als geen ander weet dit merk uitstekende
de Ford niet de grootste in het segment, onderstellen te maken en de conversie van Fiesta naar
meest doordachte. B-MAX is prima gelukt.
L/e nieuwe B-MAX profiteert van de laatste stand der De prijzen van de 100 p
techniek. Vandaar dat de nieuwe driecilinder 1 liter 18.895 euro voor
Ecoboost turbomotor een belangrijke rol speelt. Naast de luxueuze Titanic
de 120 pk versie die in slechts één uitrustingsvariant voor de 120
wordt geleverd, gaat het vooral om J‘ J:
100 pk voortbrengt en bovendien een f
170 Nm tentoonspreidt. Dat ligt ten g"
keurige prestaties die de nieuwe For^
zetten. In 13,2 seconden sprint de auto
naar de 100 km/u en haalt een top jr
van 175 km/u. Niet uitzonderlijk, maar
meer dan voldoende. Uiteraard rust
Ford de B-MAX uit met alle gangbare
technieken die tegenwoordig worden
ingezet om brandstof te sparen. De
auto heeft volgens de officiële cijfers
een verbruik van net boven de 1 op
20 en daarbij hoort een C02-uitstoot
van 114 g/km, goed voor 20 procent
bijtelling. Jammer dat de auto dit in
de praktijk niet waarmaakt en blijft
steken bij ongeveer 1 op 14. Wel
een groot compliment voor het lage
geluidsniveau dat de motor maakt.
Verder heeft de B-MAX een uiterst
volwassen rijgedrag, maar dat had
den we van Ford ook niet anders
Waar de grote S-MAX bij Ford dezelfde bodemgroep
heeft als de Mondeo en de middenklasse C-MAX is
afgeleid van de Focus, leunt de nieuwe B-MAX op de
vertrouwde basis van de compacte Fiesta.
Conversie
Ondanks zijn bescheiden lengte van 4,08 meter biedt
de B-MAX een interieurruimte die past bij een mid
denklasser. Naast vier volwassenen past er in de auto
ook 318 liter aan bagage. Dat kan worden uitgebreid
Knoppen
Uiteraard is daar door Ford goed over nagedacht.
Die B-stijl is er wel, maar is geïntegreerd in de ach
terdeuren. Door deze ter hoogte van deze stijl extra
goed te vergrendelen kan het model aan de hoogste
veiligheidseisen voldoen. Daarvan getuigt óok de
maximale score van vijf sterren bij de EuroNCAP bots-
proeven. Ook tijdens het rijden is er niets te voelen of
horen als gevolg van deze speciale constructie.
De interieurinrichting is typisch Ford met een dash
board dat aansluiting vindt bij de Fiesta. Daarvan
herkennen we ook de erg drukke middenconsole
met veel knoppen en een relatief bescheiden digitaal
scherm, waardoor de afleesbaarheid van niet alle
functies even optimaal is. Bij de materiaalkeuze en
de afwerking heeft Ford ernaar gestreefd de B-MAX
een bijna premium aankleding te geven. Dat sluit dan
weer goed aan bij de gemiddeld wat hogere prijs die
Ford voor dit model moet vragen in verband met de
deurconstructie.
Wij leveren alle merken, typen li~
■f banden/ winterhanden, met of zonder V
HF velgen tegen scherpe prijzen.