■MISSI I ICICI I
*1
rüB
Audi Q5
Uitbreiding bij
Gestaffeld
d
Alcoholslot
steeds meer
ingebouwd
1
ers
Verheft autorijden tot recreëren
II
1
TILBURGSE KC
yocht-
s CM Care
anghuis in
'hout
Tony Vos
;ast
LKE MAA1
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 24 nr 2 Donderdag 10 januari 2013 Oplage 112.200
Bentley Continental GT V8
Filburc
istr. 41
ed en
logelijk.
cm
Sommige merknamen worden haast
eerbiedig uitgesproken, Het typisch
Britse Bentley hoort daar ook bij.
Een dik jaar geleden zag de nieuwe
Continental GT het levenslicht
voorzien van een weinig bescheiden
W12 motor. Daar komt nu een 'ver
antwoorde' 4 liter V8 bij die beslist
geen afbreuk doet aan de superieure
eigenschappen.
stoelen met aangebouwde hoofdsteunen
die volledig elektrisch te verstellen zijn.
Het is goed gedaan van Bentley dat er vol
op expressie in het interieur zit, want daar
kijkt de eigenaar toch het meeste naar.
Er schuilt één gevaar in het rijden met een
Bentley. En dat is erachter komen dat ook
zo'n exclusief product 'gewoon' een auto
is. Daardoor kan een droom worden door
geprikt en dat zou erg jammer zijn.
uctreft prestaties laat de auto geen stek
-Hen. Op de achtergrond bulderend ao
.ereert de Continental GT in 4,8 secor
naar de 100 en haalt een top v<
u. Niet vreemd als we weten r'-
507 pk Ie
tentoonspreii
ie- uitstoot lijkt i
en vig, maar
tl extreem c
iCn bedr.
afgewisseld met moderne voor- euro
als een groot digitaal scherm CO2-
JJ-isole en een moderne -
display er tussenin. De
-rpen om de richting van
de ventilatieroosters te veranderen lijken
een té ouderwets kleinood, terwijl-
voor de erg grote schakelflippec
het stuur fraaiere alternatieven be-
De GT is een echte coupé met een I
den ruimte op de achterbank, rr
veel comfort op de voorstoek
Donkerblauw
De Continental GT bestaat al langere tijd
en de huidige oplage lijkt als twee drup
pels water op z'n voorganger. Toch is het
model helemaal nieuw en herbergt de
laatste designkenmerken en voorzienin
gen. Het front is eigenzinnig en krachtig
met de zwarte grille met bescheiden
chromen omlijsting en de opstelling van
de koplampen. Bijzonder dat de grootste
units dicht tegen de grille staan en worden
geflankeerd door kleinere exemplaren.
Verder is er aan het front weinig poes
pas te zien, waardoor het gehêel ook een
middels verkrijgbaar vanaf 79.900 euro.
Daarnaast is het programma aan de
onderkant aangevuld met een 2.0 TFSI
-J r 180 pk. Daarbij kan de koper
t een zesbak of S-tronic auto
maat. Die zesbak is met directe ingang
ook te bestellen op de minst krachtige
diesel.
Leergeur
Het is vooral het interieur waar de ma"
male feestelijkheid uitbreekt. Natuurlijk
kan de Bentley koper allerhande keuzes
maken in kleuren en materialen. Deze
auto biedt een fraaie combinatie van bei
ge met blauw leer afgewisseld met wor-
telnotenhout en veel metaalkleurige de
tails. De afwerking is van hoog niveau en
ook de lichte leergeur sluit bij het geheel
aan. Diverse klassieke elementen worden
naadloos afgewisseld met modern--
zieningen als een groc
op de middenconsole
klokkenwinkel met d!“
chromen’ trekknopper.
r1“ '"'"tilatieroosters *-
ouderwets k'
de krachtige
uitstootvan
ij een auto
van deze allure pijn in de portemonnee. De
nieuwe 4 liter V8 is afkomstig van Audi en
is een uitermate moderne krachtbron met
automatische cilinderuitschakeling. Bij
constante snelheden worden vier van de
acht cilinders uitgeschakeld en dat scheelt
aanzienlijk in het brandstofverbruik. Wat
betreft prestaties laat de auto geen steken
maxi- vallen. Op de achtergrond bulderend acce-
jurlijk lereert de Continental GT in 4,8 seconden
L—.. top van 303 km/
ncêïïid als we weten dat de motor
levert en een koppel van 660 Nm
spreidt al bij 1.700 tr/min. De CO2-
met 246 g/km nog steeds ste-
ar is natuurlijk aanzienlijk minder
i dan van de W12. Het prijsverschil
iraagt daardoor zo'n honderdduizend
o vooral veroorzaakt door een lagere
..2-tax. De Bentley Continental GT is er
vanaf 197.000 euro. Dat bedrag staat ove
rigens niet op een prijslijst, want die geeft
het merk volgens goed gebruik niet uit.
Het rijgedrag is vooral op comfort afge-
d, terwijl er ook stemd als leent het onderstel zich bij uit-
elflippers achter stele voor sportief robbertje sturen. Nu is
:u bestaan. dat op de Nederlandse weg nauwelijks
eenbeschéi- mogelijk en op een of andere manier
maar vooral dwingt zo'n auto respect af waardoorlek-
oelen. Grote ker scheuren' niet direct in je opkomt.
Het leveringsprogramma van de recent
gefacelifte Audi Q5 is per direct uitge
breid met de snelle SQ5 met een krach-
tige 3 liter V6 TDI motor. In Detroit op de goed voor
autoshow debuteert een tweede variant kiezen uit
voorzien van een 354 pk sterke 3 liter maat. Die
TFSI motor die zorgt een sprintje naar
100ün 5,3 seconden. De TDI-versie is in-
Afgelopen jaar hebben maar liefst
1.400 Nederlanders verplicht een
alcoholslot in hun auto moeten
laten installeren. Het Centraal Bu
reau Rijvaardigheidsbewijzen heeft
dat recent bekend gemaakt. Voor
vertrek moet in het alcoholslot
worden geblazen voordat de boor-
delektronica varf de auto het mo
gelijk maakt de motor te starten.
Ook tijdens het rijden moet er met
enige regelmaat worden geblazen.
Heeft de bestuurder een te hoog al
coholpercentage, dan start de auto
niet. Rechters legden vorig jaar aan
4.200 mensen de verplichting op
het slot aan te schaffen. Een aantal
daarvan moet het slot nog geleverd
krijgen, anderen weigeren. Dat
laatste komt hen duur te staan. Het
levert namelijk vijf jaar ontzegging
van de rijbevoegdheid op.
1 Een eerlijkere bijtelling voor zakelijke
4 rijders die hun auto van de zaak in
3 bescheiden mate privé gebruiken,
maar meer rijden per jaar dan de
gestelde 500 kilometer, de huidige
grens voor vrijstelling. Dat is een
nieuw voorstel uit Den Haag. Het
klinkt natuurlijk fantastisch. Jin-
delijk gerechtigheid zullen diverse
M mensen die binnen deze regeling
vallen gaan roepen. Maar ik heb er
mijn twijfels over of het wel zoveel
gaat opleveren in individuele geval
len. Reken maar niet dat er een plan
uit komt waardoor ze in Den Haag
minder geld binnen krijgen. Als aan
de onderkant sommigen minder bij
telling krijgen, dan zal dat aan de
bovenkant betaald moeten worden.
Dus niet te vroeg juichen. Bovendien
maakt het de administratie nog veel
ingewikkelder. Meer mensen dan nu
het geval is moeten een kilometer-
registratie gaan bijhouden, anders
kom je er niet voor in aanmerking.
Daarnaast hebben we in ons land al
verschillende bijtellingspercentages
van 0 tot 25 procent en daar komen
dan nog weer een aantal staffels bij?
f Nodeloos ingewikkeld! Net zoals de
berekening van de verkoopprijzen
van nieuwe auto's sinds 1 januari
jl. De vroegere BPM is helemaal af
gebouwd en heeft plaats gemaakt
voor een extra belasting op basis van
de C02-uitstoot. Hierdoor zijn alle
verhoudingen op prijsniveau zoek.
Natuurlijk is het prima dat het rijden
van energiezuinige auto's wordt ge
stimuleerd, maar in de extremen zijn
we weer eens te ver doorgeschoten.
En dat moeten we met verdere wijzi
gingen in de bijtelling niet willen...
beetje mysterieus overkomt.
Het profiel toont het Bentley-gezicht in
alle hevigheid. Vooral daaraan is te zien
dat de vertrouwde uitstraling is vastge
houden. Dit donkerblauwe exemplaar
kan de 20 inch lichtmetalen wielen goed
hebben, ze komen niet overdreven groot Acht cilinders
over en sluiten goed in de wielkasten aan. Tot nu toe leverde Bentley de l
Bij een typisch Brits product verwacht je, W12 met een gigantische CO2-uit<
ondanks de verbintenis met Volkswagen, bijna 400 g/km. Dat doet zelfs bij
veel chroom. Maar dat edele materiaal van deze allure pijn in de portemo
lijkt aan de buitenkant redelijk uit te ster
ven. Wie zien een brede strip aan de on
derkant van de carrosserie, terwijl het zich
aan de achterkant beperkt tot het logo en
de uitlaten.
s afkor
loderm
1 33-ZDD-9^a.^glhM.