■MISSI I ICICI I *1 rüB Audi Q5 Uitbreiding bij Gestaffeld d Alcoholslot steeds meer ingebouwd 1 ers Verheft autorijden tot recreëren II 1 TILBURGSE KC yocht- s CM Care anghuis in 'hout Tony Vos ;ast LKE MAA1 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 24 nr 2 Donderdag 10 januari 2013 Oplage 112.200 Bentley Continental GT V8 Filburc istr. 41 ed en logelijk. cm Sommige merknamen worden haast eerbiedig uitgesproken, Het typisch Britse Bentley hoort daar ook bij. Een dik jaar geleden zag de nieuwe Continental GT het levenslicht voorzien van een weinig bescheiden W12 motor. Daar komt nu een 'ver antwoorde' 4 liter V8 bij die beslist geen afbreuk doet aan de superieure eigenschappen. stoelen met aangebouwde hoofdsteunen die volledig elektrisch te verstellen zijn. Het is goed gedaan van Bentley dat er vol op expressie in het interieur zit, want daar kijkt de eigenaar toch het meeste naar. Er schuilt één gevaar in het rijden met een Bentley. En dat is erachter komen dat ook zo'n exclusief product 'gewoon' een auto is. Daardoor kan een droom worden door geprikt en dat zou erg jammer zijn. uctreft prestaties laat de auto geen stek -Hen. Op de achtergrond bulderend ao .ereert de Continental GT in 4,8 secor naar de 100 en haalt een top v< u. Niet vreemd als we weten r'- 507 pk Ie tentoonspreii ie- uitstoot lijkt i en vig, maar tl extreem c iCn bedr. afgewisseld met moderne voor- euro als een groot digitaal scherm CO2- JJ-isole en een moderne - display er tussenin. De -rpen om de richting van de ventilatieroosters te veranderen lijken een té ouderwets kleinood, terwijl- voor de erg grote schakelflippec het stuur fraaiere alternatieven be- De GT is een echte coupé met een I den ruimte op de achterbank, rr veel comfort op de voorstoek Donkerblauw De Continental GT bestaat al langere tijd en de huidige oplage lijkt als twee drup pels water op z'n voorganger. Toch is het model helemaal nieuw en herbergt de laatste designkenmerken en voorzienin gen. Het front is eigenzinnig en krachtig met de zwarte grille met bescheiden chromen omlijsting en de opstelling van de koplampen. Bijzonder dat de grootste units dicht tegen de grille staan en worden geflankeerd door kleinere exemplaren. Verder is er aan het front weinig poes pas te zien, waardoor het gehêel ook een middels verkrijgbaar vanaf 79.900 euro. Daarnaast is het programma aan de onderkant aangevuld met een 2.0 TFSI -J r 180 pk. Daarbij kan de koper t een zesbak of S-tronic auto maat. Die zesbak is met directe ingang ook te bestellen op de minst krachtige diesel. Leergeur Het is vooral het interieur waar de ma" male feestelijkheid uitbreekt. Natuurlijk kan de Bentley koper allerhande keuzes maken in kleuren en materialen. Deze auto biedt een fraaie combinatie van bei ge met blauw leer afgewisseld met wor- telnotenhout en veel metaalkleurige de tails. De afwerking is van hoog niveau en ook de lichte leergeur sluit bij het geheel aan. Diverse klassieke elementen worden naadloos afgewisseld met modern-- zieningen als een groc op de middenconsole klokkenwinkel met d!“ chromen’ trekknopper. r1“ '"'"tilatieroosters *- ouderwets k' de krachtige uitstootvan ij een auto van deze allure pijn in de portemonnee. De nieuwe 4 liter V8 is afkomstig van Audi en is een uitermate moderne krachtbron met automatische cilinderuitschakeling. Bij constante snelheden worden vier van de acht cilinders uitgeschakeld en dat scheelt aanzienlijk in het brandstofverbruik. Wat betreft prestaties laat de auto geen steken maxi- vallen. Op de achtergrond bulderend acce- jurlijk lereert de Continental GT in 4,8 seconden L—.. top van 303 km/ ncêïïid als we weten dat de motor levert en een koppel van 660 Nm spreidt al bij 1.700 tr/min. De CO2- met 246 g/km nog steeds ste- ar is natuurlijk aanzienlijk minder i dan van de W12. Het prijsverschil iraagt daardoor zo'n honderdduizend o vooral veroorzaakt door een lagere ..2-tax. De Bentley Continental GT is er vanaf 197.000 euro. Dat bedrag staat ove rigens niet op een prijslijst, want die geeft het merk volgens goed gebruik niet uit. Het rijgedrag is vooral op comfort afge- d, terwijl er ook stemd als leent het onderstel zich bij uit- elflippers achter stele voor sportief robbertje sturen. Nu is :u bestaan. dat op de Nederlandse weg nauwelijks eenbeschéi- mogelijk en op een of andere manier maar vooral dwingt zo'n auto respect af waardoorlek- oelen. Grote ker scheuren' niet direct in je opkomt. Het leveringsprogramma van de recent gefacelifte Audi Q5 is per direct uitge breid met de snelle SQ5 met een krach- tige 3 liter V6 TDI motor. In Detroit op de goed voor autoshow debuteert een tweede variant kiezen uit voorzien van een 354 pk sterke 3 liter maat. Die TFSI motor die zorgt een sprintje naar 100ün 5,3 seconden. De TDI-versie is in- Afgelopen jaar hebben maar liefst 1.400 Nederlanders verplicht een alcoholslot in hun auto moeten laten installeren. Het Centraal Bu reau Rijvaardigheidsbewijzen heeft dat recent bekend gemaakt. Voor vertrek moet in het alcoholslot worden geblazen voordat de boor- delektronica varf de auto het mo gelijk maakt de motor te starten. Ook tijdens het rijden moet er met enige regelmaat worden geblazen. Heeft de bestuurder een te hoog al coholpercentage, dan start de auto niet. Rechters legden vorig jaar aan 4.200 mensen de verplichting op het slot aan te schaffen. Een aantal daarvan moet het slot nog geleverd krijgen, anderen weigeren. Dat laatste komt hen duur te staan. Het levert namelijk vijf jaar ontzegging van de rijbevoegdheid op. 1 Een eerlijkere bijtelling voor zakelijke 4 rijders die hun auto van de zaak in 3 bescheiden mate privé gebruiken, maar meer rijden per jaar dan de gestelde 500 kilometer, de huidige grens voor vrijstelling. Dat is een nieuw voorstel uit Den Haag. Het klinkt natuurlijk fantastisch. Jin- delijk gerechtigheid zullen diverse M mensen die binnen deze regeling vallen gaan roepen. Maar ik heb er mijn twijfels over of het wel zoveel gaat opleveren in individuele geval len. Reken maar niet dat er een plan uit komt waardoor ze in Den Haag minder geld binnen krijgen. Als aan de onderkant sommigen minder bij telling krijgen, dan zal dat aan de bovenkant betaald moeten worden. Dus niet te vroeg juichen. Bovendien maakt het de administratie nog veel ingewikkelder. Meer mensen dan nu het geval is moeten een kilometer- registratie gaan bijhouden, anders kom je er niet voor in aanmerking. Daarnaast hebben we in ons land al verschillende bijtellingspercentages van 0 tot 25 procent en daar komen dan nog weer een aantal staffels bij? f Nodeloos ingewikkeld! Net zoals de berekening van de verkoopprijzen van nieuwe auto's sinds 1 januari jl. De vroegere BPM is helemaal af gebouwd en heeft plaats gemaakt voor een extra belasting op basis van de C02-uitstoot. Hierdoor zijn alle verhoudingen op prijsniveau zoek. Natuurlijk is het prima dat het rijden van energiezuinige auto's wordt ge stimuleerd, maar in de extremen zijn we weer eens te ver doorgeschoten. En dat moeten we met verdere wijzi gingen in de bijtelling niet willen... beetje mysterieus overkomt. Het profiel toont het Bentley-gezicht in alle hevigheid. Vooral daaraan is te zien dat de vertrouwde uitstraling is vastge houden. Dit donkerblauwe exemplaar kan de 20 inch lichtmetalen wielen goed hebben, ze komen niet overdreven groot Acht cilinders over en sluiten goed in de wielkasten aan. Tot nu toe leverde Bentley de l Bij een typisch Brits product verwacht je, W12 met een gigantische CO2-uit< ondanks de verbintenis met Volkswagen, bijna 400 g/km. Dat doet zelfs bij veel chroom. Maar dat edele materiaal van deze allure pijn in de portemo lijkt aan de buitenkant redelijk uit te ster ven. Wie zien een brede strip aan de on derkant van de carrosserie, terwijl het zich aan de achterkant beperkt tot het logo en de uitlaten. s afkor loderm 1 33-ZDD-9^a.^glhM.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11