1
LWII IC1C1 l
Regelrechte verrassing
/EBSITE Anders
oros, Chinese nieuwkomer
voor 2013
UGE
<TIS!
Prijzen Ford Kuga bekend
TILBURGSE
EESTDAGEN!
ERIJ
ANU ARI
Skoda Rapid
Wie als automerk op dit moment
succesvol wil verkopen zal op de
proppen moeten komen met verant
woordde, zuinige modellen zonder
al te veel poespas. De nieuwe Skoda
Rapid past helemaal in dat plaatje
en blijkt ook nog eens verrassend
betaalbaar. We reden de basismoto-
risering.
- pk)
‘e 1.4
Skoda
iter-
tisch
„ard
m wie
bank neer te klappen
sien tot 1.490 liter en
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 24» nr 1 Donderdag 3 januari 2013 Oplage 112.200
n veelbelover
alleen, o
twee conc
dus nog het no
Het is bij Skoda de normaalste zaak van de
wereld: auto's die duidelijk de uitstraling
hebben van een vierdeurs sedan, maar
toch over een grote achterklep beschikken.
Naast de Superb en Octavia is dat nu ook
bij de nieuwe Rapid het geval. Overigens
komt ook deze naam uit de rijke historie
van het merk, al heeft de nieuweling niets
meer te maken met de vroegere coupé
met motor achterin.
Prijs
Alle bekende items om brandstof te sparen
in de nieuwe Skoda aanwezig. Denk
i een start/stop systeem en schakelindi-
cator. Gemiddeld moet dat volgens Skoda
een verbruik opleveren van net boven de
1 op 20, maar in de praktijk moet eerder
aan 1 op 14 of net daar boven worden ge
dacht. Dat is beslist keurig. Voor het rijge-
J-an de Rapid geldt hetzelfde. De auto
uitzonderlijk, maar dat mag ook
Kort nadat de productie in Spanje van
start is gegaan, komt Ford ook met na
dere informatie over de nieuwe Kuga,
waaronder de prijzen van de tweede
generatie SUV. Die starten namelijk vanaf
32.465 euro. Voor dat bedrag rijdt de
dealer een 150 pk sterke 1.6 Ecoboost
voor met een C02-uitstoot van een rela
tief bescheiden 154 g/km. Uiteraard gaat
het dan om een voorwielaandrijver, met
vierwiel aandrijving gaan het verbruik en
de uitstoot omhoog (179 g/km). De 2 liter
ementen en op de middencon- niet worden verwacht. De Rapid voldoet
;n groot scherm met daarin de echter wel aan alle behoeften die een ge-
De achterbank biedt qua hoofd- middelde automobilist heeft, zowel voor
genoeg plaats voor twee zakelijk ritten als voor het gezin. Mocht
en derde persoon dat gaat iemand kritiek hebben, dan verstomt die
.eiden breedte niet. acuut als we de prijs van de auto weten,
de 86 pk sterke 1,2 liter Skoda verkoopt de Rapid met de 1.2 TSI
motor namelijk vanaf 14.190 euro! Dat
is een regelrechte verrassing. Wie ruig te
keer gaat en de meest optimale uitrusting
koopt, is voor deze Elegance Businessline
nog steeds maar 19.540 euro kwijt. Skoda
levert de nieuwe Rapid ook met de 105 pk
versie van de 1.2 TSI, als T.4 TSI (122 pk)
en met de 1.6 TDI dieselmotor. Op de 1.4
TSI na komen alle varianten van de Skoda
Rapid dit jaar en ook volgend jaar in aan
merking voor 20 procent bijtelling. De vi
deo van deze auto staat op www.youtube.
nl/automedianl.
Volkswagen Jet
het interieur zijl
overigens niet
namelijk ook tv
gaan we duc nf
•merken verdwenen, zoals MG Rover en waarvoor een compleet Europees design
er ook Saab. Of MG en Saab nog op team is aangetrokken. De eerste auto die
uropese markt terug komen, dat is nog zijn opwachting zal maken op de komende
ongewis. Wel staat er voor dit jaar een autosalon van Genève is de GQ3, een niets-
ilrechte nieuwkomer te popelen: Qoros. zeggende naam voor een beslist geslaagd
de eerste beelden van
slovend. De GQ3 blijft
op de stand komen
ncepts te staan. Daar
nodige van horen.
Directe inspuiting
Wat voor het uiterlijk geldt, zien we ook
in het interieur. Gepaste soberheid, maar
beslist keurig van vormgeving. Natuur
lijk zien we hier veel harde kunststoffen, zijn
maar door de oppervlaktebehandeling is aan
de uitstraling dik in orde. In deze Elegance
uitvoering voegt Skoda daar nog wat chro
men elementen aan toe en eveneens een
met leer bekleed stuur. De stoelen zijn met
twee soorten stof overtrokken en bieden
een goede zit, al is het meubilair niet over- drag van d
bemeten. Het instrumentarium heeft alle is niet uit
diesel krijgt eveneens een plaats in het
model en kost dan minimaal 38.500 euro.
Alleen de voorwielaandrijvers van de
minst krachtige benzine- en dieselmotor
zijn er in de Trend uitvoering. Alle andere
varianten zijn automatisch de luxueuze
Titanium. De 1.6 Ecoboost kan ook met
180 pk worden geleverd, terwijl er van de
dieselmotor een variant komt met 163 pk.
Tot slot de 2.ÖTDG van 140 pk kan in de
lijst worden aangestreept met PowerShift
automaat voor 50.405 euro.
Toefje chroom
De basis van de 4,48 meter lange hatch
back is de Fabia en dat verklaart meteen
waarom de nieuweling een bescheiden
breedte heeft. Achter het strak gelijnde
front met nieuw merklogo volgt een zeer
correct, maar weinig opwindend vormge-
geven auto die beslist tijdloos overkomt.
Ondanks zijn brave uiterlijk heeft de Skoda
Rapid wel een duidelijke aanwezigheid op j
de weg en komt met zijn stoere bumper en
hier en daar een toefje chroom voornaam nodige eler
over. De Elegance Business is de meest sole zit een 3---
complete uitvoering onder meer met mee- navigatie. De achterbank biedt qua hoofd
gespoten buitenspiegels en portiergrepen en beenruimte genoeg plaats voor twee
en lichtmetalen wielen. De auto heeft met volwassenen, een derde persoon dat gaat
zijn behoorlijke wielbasis van 2,60 meter gezien de bescheiden breedte niet.
een keurige vlakverdeling, maar de achter- De basismotor is de 86 pk sterke 1,2 liter
steven verraadt al voorzichtig de aanwe- TSI. Deze krachtbron met turbo en directe
zige ruimte. Na het openen van de achter- inspuiting ligt bijvoorbeeld ook in de nieu-
klep kijken we namelijk in een gigantisch we Volkswagen Golf. Het grote voordeel
gat. Maar liefst 550 liter kan er standaard van deze bescheiden bemeten viercilin-
in de Skoda worden meegenomen en wie der is het prima koppel van 160 Nm al bij
de moeite neemt de bank neer te klappen 1.500 tr/min. Gekoppeld aan een handge-
ziet dit volume groeien tot 1.490 liter en schakelde vijfbak sprint de Rapid 1.2 TSI
dat is gigantisch I in 11,8 seconden naar de 100 en topt op
183 km/u. Prestaties waar helemaal niets
mis mee is.
/ERING
5ONEN
e wereld is niet vergaan, dus lijkt in
licht het nieuwe jaar ook slechts
n formaliteit. De afgelopen twee
eken lijken relatief rustig verlopen.
>en grote ellende in het verkeer door
echte weersomstandigheden en ook
•n rustig verlopen jaarwisseling,
Barbij de term 'relatief' moet worden
>noemd als je hoort dat er in Den
lag weer meer dan twintig auto's
vlammen op zijn gegaan. En zojuist
e ik via internet een filmpje van een
•lledig metalen voetbaldoel op een
leelveldje hier vlak in de buurt, dat
tterlijk in de lucht is gevlogen door
iurwerk. Niet per ongeluk, maar als
Bintje' op klaarlichte dag.
>net zie ik op hetzelfde 'web' dat de
itoverkopen vorige week nog een
lurt hebben genomen en het totale
fcntal nieuw verkochte exemplaren
[geheel 2012 keurig boven een half
iljoen is uitgekomen. Daarbij wordt
el aangetekend dat de dealers het
etste halve jaar niets meer verdiend
[bben, maar het is al veel langer een
It dat je geen autodealer moet zijn
p rijk te worden. Op dit moment is
[erigens de vraag wat je dan wel
pet doen. O ja, het juiste staatslot
[pen en 30 miljoen bijgestort krijgen,
oor alle andere stervelingen wordt
|13 een jaar van zo hard mogelijk
[erken. Ik ben er echter van overtuigd
^^■t hoe de omstandigheden ook zijn,
^^Kt er altijd weer mogelijkheden zijn
je te ontplooien. Misschien tijd te
Bbben voor andere dingen. Wie an-
ers durft te zijn en vooral anders durft
doen en denken, maakt nog steeds
^^^jns daarin succesvol te worden. Dus
^^^kpoi de harde schijf zo aan het begin
^Bn het jaar even leeg en begin on-
|^Kvangen en onbevooroordeeld aan
nieuwe 12 maanden die voor ons
I^Hgen. Een goed en gezond 2013..
Tony Vos
ijnde vierdeurs sedan van het formaat
inees automerk
aantal Het gaat om een nie