1 LWII IC1C1 l Regelrechte verrassing /EBSITE Anders oros, Chinese nieuwkomer voor 2013 UGE <TIS! Prijzen Ford Kuga bekend TILBURGSE EESTDAGEN! ERIJ ANU ARI Skoda Rapid Wie als automerk op dit moment succesvol wil verkopen zal op de proppen moeten komen met verant woordde, zuinige modellen zonder al te veel poespas. De nieuwe Skoda Rapid past helemaal in dat plaatje en blijkt ook nog eens verrassend betaalbaar. We reden de basismoto- risering. - pk) ‘e 1.4 Skoda iter- tisch „ard m wie bank neer te klappen sien tot 1.490 liter en Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 24» nr 1 Donderdag 3 januari 2013 Oplage 112.200 n veelbelover alleen, o twee conc dus nog het no Het is bij Skoda de normaalste zaak van de wereld: auto's die duidelijk de uitstraling hebben van een vierdeurs sedan, maar toch over een grote achterklep beschikken. Naast de Superb en Octavia is dat nu ook bij de nieuwe Rapid het geval. Overigens komt ook deze naam uit de rijke historie van het merk, al heeft de nieuweling niets meer te maken met de vroegere coupé met motor achterin. Prijs Alle bekende items om brandstof te sparen in de nieuwe Skoda aanwezig. Denk i een start/stop systeem en schakelindi- cator. Gemiddeld moet dat volgens Skoda een verbruik opleveren van net boven de 1 op 20, maar in de praktijk moet eerder aan 1 op 14 of net daar boven worden ge dacht. Dat is beslist keurig. Voor het rijge- J-an de Rapid geldt hetzelfde. De auto uitzonderlijk, maar dat mag ook Kort nadat de productie in Spanje van start is gegaan, komt Ford ook met na dere informatie over de nieuwe Kuga, waaronder de prijzen van de tweede generatie SUV. Die starten namelijk vanaf 32.465 euro. Voor dat bedrag rijdt de dealer een 150 pk sterke 1.6 Ecoboost voor met een C02-uitstoot van een rela tief bescheiden 154 g/km. Uiteraard gaat het dan om een voorwielaandrijver, met vierwiel aandrijving gaan het verbruik en de uitstoot omhoog (179 g/km). De 2 liter ementen en op de middencon- niet worden verwacht. De Rapid voldoet ;n groot scherm met daarin de echter wel aan alle behoeften die een ge- De achterbank biedt qua hoofd- middelde automobilist heeft, zowel voor genoeg plaats voor twee zakelijk ritten als voor het gezin. Mocht en derde persoon dat gaat iemand kritiek hebben, dan verstomt die .eiden breedte niet. acuut als we de prijs van de auto weten, de 86 pk sterke 1,2 liter Skoda verkoopt de Rapid met de 1.2 TSI motor namelijk vanaf 14.190 euro! Dat is een regelrechte verrassing. Wie ruig te keer gaat en de meest optimale uitrusting koopt, is voor deze Elegance Businessline nog steeds maar 19.540 euro kwijt. Skoda levert de nieuwe Rapid ook met de 105 pk versie van de 1.2 TSI, als T.4 TSI (122 pk) en met de 1.6 TDI dieselmotor. Op de 1.4 TSI na komen alle varianten van de Skoda Rapid dit jaar en ook volgend jaar in aan merking voor 20 procent bijtelling. De vi deo van deze auto staat op www.youtube. nl/automedianl. Volkswagen Jet het interieur zijl overigens niet namelijk ook tv gaan we duc nf •merken verdwenen, zoals MG Rover en waarvoor een compleet Europees design er ook Saab. Of MG en Saab nog op team is aangetrokken. De eerste auto die uropese markt terug komen, dat is nog zijn opwachting zal maken op de komende ongewis. Wel staat er voor dit jaar een autosalon van Genève is de GQ3, een niets- ilrechte nieuwkomer te popelen: Qoros. zeggende naam voor een beslist geslaagd de eerste beelden van slovend. De GQ3 blijft op de stand komen ncepts te staan. Daar nodige van horen. Directe inspuiting Wat voor het uiterlijk geldt, zien we ook in het interieur. Gepaste soberheid, maar beslist keurig van vormgeving. Natuur lijk zien we hier veel harde kunststoffen, zijn maar door de oppervlaktebehandeling is aan de uitstraling dik in orde. In deze Elegance uitvoering voegt Skoda daar nog wat chro men elementen aan toe en eveneens een met leer bekleed stuur. De stoelen zijn met twee soorten stof overtrokken en bieden een goede zit, al is het meubilair niet over- drag van d bemeten. Het instrumentarium heeft alle is niet uit diesel krijgt eveneens een plaats in het model en kost dan minimaal 38.500 euro. Alleen de voorwielaandrijvers van de minst krachtige benzine- en dieselmotor zijn er in de Trend uitvoering. Alle andere varianten zijn automatisch de luxueuze Titanium. De 1.6 Ecoboost kan ook met 180 pk worden geleverd, terwijl er van de dieselmotor een variant komt met 163 pk. Tot slot de 2.ÖTDG van 140 pk kan in de lijst worden aangestreept met PowerShift automaat voor 50.405 euro. Toefje chroom De basis van de 4,48 meter lange hatch back is de Fabia en dat verklaart meteen waarom de nieuweling een bescheiden breedte heeft. Achter het strak gelijnde front met nieuw merklogo volgt een zeer correct, maar weinig opwindend vormge- geven auto die beslist tijdloos overkomt. Ondanks zijn brave uiterlijk heeft de Skoda Rapid wel een duidelijke aanwezigheid op j de weg en komt met zijn stoere bumper en hier en daar een toefje chroom voornaam nodige eler over. De Elegance Business is de meest sole zit een 3--- complete uitvoering onder meer met mee- navigatie. De achterbank biedt qua hoofd gespoten buitenspiegels en portiergrepen en beenruimte genoeg plaats voor twee en lichtmetalen wielen. De auto heeft met volwassenen, een derde persoon dat gaat zijn behoorlijke wielbasis van 2,60 meter gezien de bescheiden breedte niet. een keurige vlakverdeling, maar de achter- De basismotor is de 86 pk sterke 1,2 liter steven verraadt al voorzichtig de aanwe- TSI. Deze krachtbron met turbo en directe zige ruimte. Na het openen van de achter- inspuiting ligt bijvoorbeeld ook in de nieu- klep kijken we namelijk in een gigantisch we Volkswagen Golf. Het grote voordeel gat. Maar liefst 550 liter kan er standaard van deze bescheiden bemeten viercilin- in de Skoda worden meegenomen en wie der is het prima koppel van 160 Nm al bij de moeite neemt de bank neer te klappen 1.500 tr/min. Gekoppeld aan een handge- ziet dit volume groeien tot 1.490 liter en schakelde vijfbak sprint de Rapid 1.2 TSI dat is gigantisch I in 11,8 seconden naar de 100 en topt op 183 km/u. Prestaties waar helemaal niets mis mee is. /ERING 5ONEN e wereld is niet vergaan, dus lijkt in licht het nieuwe jaar ook slechts n formaliteit. De afgelopen twee eken lijken relatief rustig verlopen. >en grote ellende in het verkeer door echte weersomstandigheden en ook •n rustig verlopen jaarwisseling, Barbij de term 'relatief' moet worden >noemd als je hoort dat er in Den lag weer meer dan twintig auto's vlammen op zijn gegaan. En zojuist e ik via internet een filmpje van een •lledig metalen voetbaldoel op een leelveldje hier vlak in de buurt, dat tterlijk in de lucht is gevlogen door iurwerk. Niet per ongeluk, maar als Bintje' op klaarlichte dag. >net zie ik op hetzelfde 'web' dat de itoverkopen vorige week nog een lurt hebben genomen en het totale fcntal nieuw verkochte exemplaren [geheel 2012 keurig boven een half iljoen is uitgekomen. Daarbij wordt el aangetekend dat de dealers het etste halve jaar niets meer verdiend [bben, maar het is al veel langer een It dat je geen autodealer moet zijn p rijk te worden. Op dit moment is [erigens de vraag wat je dan wel pet doen. O ja, het juiste staatslot [pen en 30 miljoen bijgestort krijgen, oor alle andere stervelingen wordt |13 een jaar van zo hard mogelijk [erken. Ik ben er echter van overtuigd ^^■t hoe de omstandigheden ook zijn, ^^Kt er altijd weer mogelijkheden zijn je te ontplooien. Misschien tijd te Bbben voor andere dingen. Wie an- ers durft te zijn en vooral anders durft doen en denken, maakt nog steeds ^^^jns daarin succesvol te worden. Dus ^^^kpoi de harde schijf zo aan het begin ^Bn het jaar even leeg en begin on- |^Kvangen en onbevooroordeeld aan nieuwe 12 maanden die voor ons I^Hgen. Een goed en gezond 2013.. Tony Vos ijnde vierdeurs sedan van het formaat inees automerk aantal Het gaat om een nie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2013 | | pagina 11