3
UN
Met stierenbloed
in de aderen
ernieuwde E-klasse
u officieel
■0%
^NOORDHOEK
DE TILBURGSE
Seat Leon
ite wijzigingen Z4
I afgestapti
I ste portier
hting,
De nr
igingen i10
I
www.noordhoekautogroep.nl
vernieuwde
'test
1
Van huis uit heeft Seat een sportieve
klank, maar dat wordt lang niet
altijd door de nieuwste producten
bevestigd. Veel modellen lopen sterk
in de pas met hun evenknieën van
Volkswagen, maar de derde ver
schijningsvorm is wel eigen aan het
Spaanse merk.
ELDROP, HEERLE
/AALWIJK, WYCHE
AUTOGROEP
- Tilburg Waalwiik Den Bosch
Jaargang 23 nr 49» Donderdag 20 december 2012 Oplage 112.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
zda6 SportBreak
e der dan de bestaande versie en het directe
io- gevolg van het nieuwe platform. Achter
en een relatief hoge tildrempel biedt de Leon
is een keurig bagagevolume dat varieert van
380 tot 1.210 liter.
Net als de buitenkant is ook het interieur
behoorlijk strak van inrichting, misschien
cen beetje clean. De materialen,
>k knoppen en schakelaars komen
«e Volkswagen stal, zo
Uiteraard leunt ook deze Leon weer ste
vig op Volkswagen technieken. Het is de
eerste Seat die gebaseerd is op het MQB
platform dat we al heel even kennen van
de nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf.
Platform
Dat nieuwe platform heeft voor de Leon
tot gevolg dat de carrosserie van de vijf-
deurs lichtjes is gekrompen, maar daarvan
valt uiteraard in het interieur weinig te
merken, vooral omdat binnen de kortere
koets een langere wielbasis is opgeno
men. De vormgeving is bijzonder strak en
daardoor sportief. Wel valt op dat Seat is
“*-;t van het opnemen van de achter
ste portiergrepen in de ruitomlijsting. Het
profiel lijkt sterk op dat van de vijfdeurs behoorlijk
Ibizia, maar dan in langgerekte vorm. De zelfs een
auto meet 4,263 meter in lengte en weegt maar ook knoppen e
1.088 kg. Dat laatste is dus een stuk min- rechtstreeks uit de
neversie niet in aanmerking komt voor 20
procent bijtelling. Dat geldt weer wel voor
alle dieselvarianten. Er wordt een keuze
Leon geboden uit de 1.6 en 2.0 TDI variërend
roken in vermogen van 105 tot 184 pk. De minst
vermogende heeft het zogenaamde E-
Ecomotive label en stoot op dit moment
99 g/km aan C02-uit, helaas niet meer
voldoende voor de gunstige 14 pro-
Dat betekent dat
iet de uitstekende cent bijtelling.
r-art, maar vooral weet Het totale rijgt
-x _nn van 1 go Nm.
ui,/ nuAi en acceleratie naar
1 seconden zijn klinkende cijfers,
is de 1.2 TSI ook met 105 pk
verkrijgbaar, een versie die op
higer voor de dag komt, he-
de zeventraps DSG wordt
herkennen we de complete bedieningsunit
voor het klimaat uit de nieuwe Golf. Daar is
dus niets mis mee.
Qua wielophanging biedt Seat in de L
twee mogelijkheden. Normaal gesproken
zien we achter een torsieas die prima vol
doet en voor genoeg comfort zorgt. Daar
naast is er in combinatie met diverse moto
ren een zogenaamd FR
pakket waarmee niet
alleen het uiterlijk ver- j
der wordt verscherpt. I
Daarbij hoort name- I
lijk ook een verlaagd I
onderstel met een I
multilink ophanging I
achter. Overigens I
hebben we hier nog I
niet met de sportieve I
top van de nieuwe B
rrrodelserie te ma-
ken, die volgt later. H
Seat maakt in deze B
auto gebruik van de Bi
nieuwste TSI en TDI
motoren uit het concern. I
de reeks van start gaat me
1.2 TSI die 85 pk levert, maar vooral weet Het totale rijgevoel van de nieuwe Leon
te overtuigen met zijn koppel van 160 Nm. is sportief door een eigen afstemming van
Een top van 177 km/u en acceleratie naar het onderstel, maar gelukkig weer niet te
100 in 11,9 seconden zijn klinkende cijfers, stug waardoor het comfort te ver naar de
Daarnaast is de 1.2 TSI ook met 105 pk achtergrond gaat. Overigens is het ver
en 175 Nm verkrijgbaar, een versie die op schil tussen de normale varianten en de
papier zelfs zuiniger voor de dag komt, he- FR goed voelbaar.
lemaal als voor de zeventraps DSG wordt Met de nieuwe Leon laat Seat zien nog
gekozen. steeds in staat te zijn naar geheel eigen
inzicht auto's te ontwikkelen. Prijstech-
E-Ecomotive nisch wordt het model gunstig neergezet
Vervolgens twee varianten van de 1.4 vanaf 18.750 euro voor de 1.2-TSI Entry.
TSI, de bekende versie met 122 pk en een De 105 pk variant start vanaf 20.850 euro
140 pk variant met cilinderuitschakeling. en de 122 pk 1.4 kost minimaal 23.350
Die laatste staat voorlopig alleen als FR euro. Dieselen kan vanaf begin volgend
op de lijst. De voorlopige topper is de 180 jaar in de nieuwe Seat Leon voor minimaal
pk leverende 1.8 TSI, die als eniae benzi- 23.050 euro.
1210 NLE
YI.NL