3 UN Met stierenbloed in de aderen ernieuwde E-klasse u officieel ■0% ^NOORDHOEK DE TILBURGSE Seat Leon ite wijzigingen Z4 I afgestapti I ste portier hting, De nr igingen i10 I www.noordhoekautogroep.nl vernieuwde 'test 1 Van huis uit heeft Seat een sportieve klank, maar dat wordt lang niet altijd door de nieuwste producten bevestigd. Veel modellen lopen sterk in de pas met hun evenknieën van Volkswagen, maar de derde ver schijningsvorm is wel eigen aan het Spaanse merk. ELDROP, HEERLE /AALWIJK, WYCHE AUTOGROEP - Tilburg Waalwiik Den Bosch Jaargang 23 nr 49» Donderdag 20 december 2012 Oplage 112.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato zda6 SportBreak e der dan de bestaande versie en het directe io- gevolg van het nieuwe platform. Achter en een relatief hoge tildrempel biedt de Leon is een keurig bagagevolume dat varieert van 380 tot 1.210 liter. Net als de buitenkant is ook het interieur behoorlijk strak van inrichting, misschien cen beetje clean. De materialen, >k knoppen en schakelaars komen «e Volkswagen stal, zo Uiteraard leunt ook deze Leon weer ste vig op Volkswagen technieken. Het is de eerste Seat die gebaseerd is op het MQB platform dat we al heel even kennen van de nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf. Platform Dat nieuwe platform heeft voor de Leon tot gevolg dat de carrosserie van de vijf- deurs lichtjes is gekrompen, maar daarvan valt uiteraard in het interieur weinig te merken, vooral omdat binnen de kortere koets een langere wielbasis is opgeno men. De vormgeving is bijzonder strak en daardoor sportief. Wel valt op dat Seat is “*-;t van het opnemen van de achter ste portiergrepen in de ruitomlijsting. Het profiel lijkt sterk op dat van de vijfdeurs behoorlijk Ibizia, maar dan in langgerekte vorm. De zelfs een auto meet 4,263 meter in lengte en weegt maar ook knoppen e 1.088 kg. Dat laatste is dus een stuk min- rechtstreeks uit de neversie niet in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Dat geldt weer wel voor alle dieselvarianten. Er wordt een keuze Leon geboden uit de 1.6 en 2.0 TDI variërend roken in vermogen van 105 tot 184 pk. De minst vermogende heeft het zogenaamde E- Ecomotive label en stoot op dit moment 99 g/km aan C02-uit, helaas niet meer voldoende voor de gunstige 14 pro- Dat betekent dat iet de uitstekende cent bijtelling. r-art, maar vooral weet Het totale rijgt -x _nn van 1 go Nm. ui,/ nuAi en acceleratie naar 1 seconden zijn klinkende cijfers, is de 1.2 TSI ook met 105 pk verkrijgbaar, een versie die op higer voor de dag komt, he- de zeventraps DSG wordt herkennen we de complete bedieningsunit voor het klimaat uit de nieuwe Golf. Daar is dus niets mis mee. Qua wielophanging biedt Seat in de L twee mogelijkheden. Normaal gesproken zien we achter een torsieas die prima vol doet en voor genoeg comfort zorgt. Daar naast is er in combinatie met diverse moto ren een zogenaamd FR pakket waarmee niet alleen het uiterlijk ver- j der wordt verscherpt. I Daarbij hoort name- I lijk ook een verlaagd I onderstel met een I multilink ophanging I achter. Overigens I hebben we hier nog I niet met de sportieve I top van de nieuwe B rrrodelserie te ma- ken, die volgt later. H Seat maakt in deze B auto gebruik van de Bi nieuwste TSI en TDI motoren uit het concern. I de reeks van start gaat me 1.2 TSI die 85 pk levert, maar vooral weet Het totale rijgevoel van de nieuwe Leon te overtuigen met zijn koppel van 160 Nm. is sportief door een eigen afstemming van Een top van 177 km/u en acceleratie naar het onderstel, maar gelukkig weer niet te 100 in 11,9 seconden zijn klinkende cijfers, stug waardoor het comfort te ver naar de Daarnaast is de 1.2 TSI ook met 105 pk achtergrond gaat. Overigens is het ver en 175 Nm verkrijgbaar, een versie die op schil tussen de normale varianten en de papier zelfs zuiniger voor de dag komt, he- FR goed voelbaar. lemaal als voor de zeventraps DSG wordt Met de nieuwe Leon laat Seat zien nog gekozen. steeds in staat te zijn naar geheel eigen inzicht auto's te ontwikkelen. Prijstech- E-Ecomotive nisch wordt het model gunstig neergezet Vervolgens twee varianten van de 1.4 vanaf 18.750 euro voor de 1.2-TSI Entry. TSI, de bekende versie met 122 pk en een De 105 pk variant start vanaf 20.850 euro 140 pk variant met cilinderuitschakeling. en de 122 pk 1.4 kost minimaal 23.350 Die laatste staat voorlopig alleen als FR euro. Dieselen kan vanaf begin volgend op de lijst. De voorlopige topper is de 180 jaar in de nieuwe Seat Leon voor minimaal pk leverende 1.8 TSI, die als eniae benzi- 23.050 euro. 1210 NLE YI.NL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 41