utotest NG** lercedes CLS Shooting Brake 250 CDI DE AUTOMAAT» DONDERDAG 13 DECEMBER 2012 PAGINA 3 Technische gegevens; lekende schoonheid Merk en type: Mercedes CIS Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht Prestaties: acceleratie Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Shooting Brake 250 CDI lofabrikanten zijn enorm gebonden aan regeltjes die de vormgeving van voertuigen mede bepalen. Alle voorschriften op gebied van veiligheid zijn ten goed voorbeeld van. Toch komt het af en toe voor dat er een auto op markt komt die alles en iedereen verbaast met zijn schoonheid, in dit geval Mercedes CIS Shooting Brake. 150kW/204 pk bij 4.200 tr/min 500 Nm bij 1.600 tr/min 0-100 in 7,8 sec. stadscyclus 6.3 liter/100 km buitenwegcydus 4,7 liter/100 km gecombineerd 5.3 liter/100 km 139 g/km (A-label) 71.500 euro MITSUBISHI MOTORS Drive earth Glijrails Handig is dat de twee delen van de rugleu- aan de achterkant van deze t harmonieus bij elkaar komen lijkheid de vierdeurs ver weten en. Door de bescheiden hoogte angte oogt de Shooting Brake Iles in balans lijkt. lengte 4,956 mtr, breedte 1,881 mb 1.765 kg Aanhanggewicht: 2.100 kg (geremd) topsnelheid 235 km/u EMBER 2012 PAQINH KOERIER digheid uitstraalt. is de meest betaalbare 71.500 euro. De meest e benzineversie is meteen een 79.250 euro. Kijk voor de i deze auto op www.youtube. adianl. ning op afstand neerklapbaar zijn. Op de schakelende zeventraps automaat haalt vloerbedekking van de laadruimte zitten de auto een top van 235 km/u en sprint glijrails, zodat bagagestukken makkelijk in 7,8 seconden naar de 100 km/u. Niets op hun plaats kunnen worden geschoven. mis mee. Maar het meest verwonderd zijn we door het gemiddelde praktijkverbruik dat zonder enige inspanning tussen de 1 op 16 en 1 op 17 ligt. Daarmee geeft Mercedes aan dat exclusief rijden tegelijk ook verantwoord kan zijn. Uiteraard vol doet de Shooting Brake ook op het gebied Van comfort en dynamiek aan de hoogste eisen, zodat dit model aan alle kanten begerenswaardigheid uitstraalt. De 250 CDI versie voor betaalbare u~ V6 voor 7 video van i nl/automec vloerbedekking van de laadruimte zitten glijrails, zodat bagagestukken makkelijk op hun plaats kunnen worden geschoven. Wie voor het ultieme gaat, streept 'in de accessoirelijst de prachtig houten baga- gevloer aan. Overigens is aan de hoogte en breedte van de opening wel te merken dat de prioriteiten bij dit model niet op een maximaal volume liggen. Maar dat is een consequentie die kopers graag voor lief zullen nemen. Motorisch start de Shooting Brake als 250 CDI voorzien van de 204 pk sterke 2,1 liter viercilinder dieselmotor. Dat klinkt bescheiden, maar dat is beslist niet zo, zeker niet als we het maximale koppel van 50Ö Nm bij 1.600 tr/min in ogen schouw nemen. Gekoppeld aan de soepel Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2.143 cc goed ondersteunende meubilair bekleed met deels geperforeerd leer, gekoppeld aan de stoelventilatie. Het dashboard is rijk aan detail in verschillende accenten, waardoor 'saai' en 'voorspelbaar' zeker niet voorkomen in het woordenboek van de CLS. Verfijning spreekt uit de kleinste details, terwijl alle bedieningselementen net als bij veel andere modellen van het merk zo logisch zijn geplaatst, dat ze ook i direct te vinden zijn. i De achterbank biedt genoeg ruimte en we I zijn zelfs verbaasd over het bagagevolume I dat varieert van 590 tot 1.550 liter. Dat is behoorlijk fors voor een auto waar de I vorm duidelijk voor de functie gaat. wmd. Niet voor de hand liggend en •om een echt nicheproduct. zien we duidelijk dat de zijruiten sterk aflo- pen, maar de daklijn hoog wordt doorge- trokken. Daaraan is al af te leiden dat het g™ met de hoofd- en bagageruimte wel goed zit. Bij het openen van de portieren valt meteen op dat de ruiten geen omlijsting hebben, een typisch coupédetail. Het inte rieur straalt luxe en distinctie uit. Ook hier hebben de ontwerpers een extra tandje opgeschakeld. Zo is het ruim bemeten en auto uiterst harmonieus bij ell en qua sierlijkheid de vierdeur tabns te overtreffer.7/ tweede generatie CLS die al weer zo'n en grote lengte oogt i jaar op de markt is, legt meer dan langgerekt, waarbij alk teerste model een link naar de E-klasse I de geknikte lijn in het plaatwerk Accenten I dom de achterwielen. Duidelijk een Kijken we goed naar de achtersteven dan t fent uit dat historie dat ook beter zien we duidelijk dat de zijruiten sterk aflo- k 1 had kunnen blijven. Niet vreemd Ide binnenkort te lanceren facelift van E-klasse dit kenmerk niet meer heeft. uth 0r dan is er ineens de Shooting Brake. 1 klassieke Britse naam voor een jacht- JBO, de luxueuze voorloper van de sta- ^^■wagon waarmee de rijken der aarde MBdit gingen. Die naam klinkt chic, ^^j^past niet helemaal bij de uitermate OO >uze de vertrouwde lanceerde i fraai gelij echter wel d de auto binnen he

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 43