utotest
NG**
lercedes CLS Shooting Brake 250 CDI
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 13 DECEMBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens;
lekende schoonheid
Merk en type:
Mercedes CIS
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht
Prestaties:
acceleratie
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Shooting Brake
250 CDI
lofabrikanten zijn enorm gebonden aan regeltjes die de vormgeving van
voertuigen mede bepalen. Alle voorschriften op gebied van veiligheid zijn
ten goed voorbeeld van. Toch komt het af en toe voor dat er een auto op
markt komt die alles en iedereen verbaast met zijn schoonheid, in dit geval
Mercedes CIS Shooting Brake.
150kW/204 pk
bij 4.200 tr/min
500 Nm bij
1.600 tr/min
0-100 in 7,8 sec.
stadscyclus
6.3 liter/100 km
buitenwegcydus
4,7 liter/100 km
gecombineerd
5.3 liter/100 km
139 g/km
(A-label)
71.500 euro
MITSUBISHI
MOTORS
Drive earth
Glijrails
Handig is dat de twee delen van de rugleu-
aan de achterkant van deze
t harmonieus bij elkaar komen
lijkheid de vierdeurs ver weten
en. Door de bescheiden hoogte
angte oogt de Shooting Brake
Iles in balans lijkt.
lengte 4,956 mtr,
breedte 1,881 mb
1.765 kg
Aanhanggewicht: 2.100 kg
(geremd)
topsnelheid
235 km/u
EMBER 2012 PAQINH
KOERIER
digheid uitstraalt.
is de meest betaalbare
71.500 euro. De meest
e benzineversie is meteen een
79.250 euro. Kijk voor de
i deze auto op www.youtube.
adianl.
ning op afstand neerklapbaar zijn. Op de schakelende zeventraps automaat haalt
vloerbedekking van de laadruimte zitten de auto een top van 235 km/u en sprint
glijrails, zodat bagagestukken makkelijk in 7,8 seconden naar de 100 km/u. Niets
op hun plaats kunnen worden geschoven. mis mee. Maar het meest verwonderd zijn
we door het gemiddelde praktijkverbruik
dat zonder enige inspanning tussen de
1 op 16 en 1 op 17 ligt. Daarmee geeft
Mercedes aan dat exclusief rijden tegelijk
ook verantwoord kan zijn. Uiteraard vol
doet de Shooting Brake ook op het gebied
Van comfort en dynamiek aan de hoogste
eisen, zodat dit model aan alle kanten
begerenswaardigheid uitstraalt.
De 250 CDI
versie voor
betaalbare u~
V6 voor 7
video van i
nl/automec
vloerbedekking van de laadruimte zitten
glijrails, zodat bagagestukken makkelijk
op hun plaats kunnen worden geschoven.
Wie voor het ultieme gaat, streept 'in de
accessoirelijst de prachtig houten baga-
gevloer aan. Overigens is aan de hoogte
en breedte van de opening wel te merken
dat de prioriteiten bij dit model niet op
een maximaal volume liggen. Maar dat is
een consequentie die kopers graag voor
lief zullen nemen.
Motorisch start de Shooting Brake als 250
CDI voorzien van de 204 pk sterke 2,1
liter viercilinder dieselmotor. Dat klinkt
bescheiden, maar dat is beslist niet zo,
zeker niet als we het maximale koppel
van 50Ö Nm bij 1.600 tr/min in ogen
schouw nemen. Gekoppeld aan de soepel
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2.143 cc
goed ondersteunende meubilair bekleed
met deels geperforeerd leer, gekoppeld
aan de stoelventilatie. Het dashboard is
rijk aan detail in verschillende accenten,
waardoor 'saai' en 'voorspelbaar' zeker
niet voorkomen in het woordenboek van
de CLS. Verfijning spreekt uit de kleinste
details, terwijl alle bedieningselementen
net als bij veel andere modellen van het
merk zo logisch zijn geplaatst, dat ze ook
i direct te vinden zijn.
i De achterbank biedt genoeg ruimte en we
I zijn zelfs verbaasd over het bagagevolume
I dat varieert van 590 tot 1.550 liter. Dat
is behoorlijk fors voor een auto waar de
I vorm duidelijk voor de functie gaat.
wmd. Niet voor de hand liggend en
•om een echt nicheproduct.
zien we duidelijk dat de zijruiten sterk aflo-
pen, maar de daklijn hoog wordt doorge-
trokken. Daaraan is al af te leiden dat het g™
met de hoofd- en bagageruimte wel goed
zit. Bij het openen van de portieren valt
meteen op dat de ruiten geen omlijsting
hebben, een typisch coupédetail. Het inte
rieur straalt luxe en distinctie uit. Ook hier
hebben de ontwerpers een extra tandje
opgeschakeld. Zo is het ruim bemeten en
auto uiterst harmonieus bij ell
en qua sierlijkheid de vierdeur
tabns te overtreffer.7/
tweede generatie CLS die al weer zo'n en grote lengte oogt i
jaar op de markt is, legt meer dan langgerekt, waarbij alk
teerste model een link naar de E-klasse
I de geknikte lijn in het plaatwerk Accenten
I dom de achterwielen. Duidelijk een Kijken we goed naar de achtersteven dan t
fent uit dat historie dat ook beter zien we duidelijk dat de zijruiten sterk aflo-
k 1 had kunnen blijven. Niet vreemd
Ide binnenkort te lanceren facelift van
E-klasse dit kenmerk niet meer heeft.
uth 0r dan is er ineens de Shooting Brake.
1 klassieke Britse naam voor een jacht-
JBO, de luxueuze voorloper van de sta-
^^■wagon waarmee de rijken der aarde
MBdit gingen. Die naam klinkt chic,
^^j^past niet helemaal bij de uitermate
OO
>uze
de vertrouwde
lanceerde
i fraai gelij
echter wel d
de auto binnen he