3 7 7 p’c -Tivi lui iaat Dacia Sandero .s= aguar F-type stevig geprijsd 1 >1S -bikes.nl E I Het lijkt alsof de Dacia Sandero nog l'EGANTE TRISCHI cheid van C6 nieuwe modelreeks. {BRIEKSGARANTt^ SERVICEBEURT. eze charmes wil geni op afstar itSUi sla Motors 1EACCU: 9 AMPEREX36V0Ü efafmontagL, /ENDE PROEFRIT UILGARANTIE tsverzekeriM. tot AAN afgeli )e S-uitvoering Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 48 Donderdag 13 december 2012 Oplage 112.200 PMERKSACHS X 36 VOLT lander zonder ailing >pees Distributie trum in Tilburg maar kort op de markt is en dus snel wordt opgevolgd. Echter de Logan stamt al uit 2004 en vormt met de vijfdeurs Sandero één familie. Dacia heeft het vertrouwde B-platform weer als basis genómen voor de nieuwe oplage. HDVIES EUZE 1.199,- ‘des CLS Shooting 250 CDI I4V0LT '99,- MftCCU 1.299,- Beter, niet duurder F WERKPLAATS raties Aan die basis is i met name aa tuur aan de trekking N0BELSTRAAT5B TEL. SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER WWW.ARENDAUTO.NL TERMEZ EMEMMJ DPMOPE 2012 WINTER INi Specifiek Dacia levert ook een kwaliteitsslag door goed te kijken naar de materiaalkeuze en afwerking, zon der dat dit grote gevolgen heeft voor de kostprijs en uiteindelijk dus het bedrag dat op de prijslijst komt. Er zijn twee geïn tegreerde audio- systemen. Beiden zijn voorzien van i Bluetooth voor I audiostreaming. Cruise control I hoort inmiddels ook tot de moge- Door I lijkheden evenals deroi bediening van het |B& GOIRLE HfflS OISTERWIJK baar is. De motor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfbak. Deze driepitter vervangt de oude 1,6 li ter 8-klepper die ook 90 pk voortbracht, maar het verschil in brandstofverbruik is aanzienlijk: 1,5 liter/100 km. Bovendien voegt Dacia een Ecomodus toe. Daarmee wordt het koppel onder verbruiksongun- stige omstandigheden afgetopt en draait bijvoorbeeld ook de eventueel aanwezige airco een tandje lager. De winst zou 10 procent moeten zijn. Al bij al is de nieuwe reeks over de volle breedte verbeterd zo wel op technisch vlak als qua ontwerp en voorzieningen. Toch is het Dacia gelukt de Sandero en Stepway tegen ongeveer de zelfde prijzen of juist nog iets scherper dan voorheen neer te zetten. Wat gebleven is, is het uitstekende comfort waardoor de auto nog meer dan voorheen een alleskunner is. Even uitwijken door de berm levert geen keiharde klappen van de wielophanging op. De koets helt licht in bochten, maar zeker niet in hinderlijke mate. Dacia heeft een bescheidèn optielijst waarmee aan de belangrijkste wensen van de klant kan worden voldaan, maar tege lijk wordt voorkomen dat een compleet ingerichte versie qua prijs de pan uitrijst. De prijslijst begint met 10.990 euro voor de Sandero Ambiance en 13.990 euro voor de Stepway. De meerprijs voor de Laureate bedraagt in beide gevallen duizend euro. is wel het nodige veranderd, aan wielophanging en de struc- i ue voorzijde, dit vooral met be- tot nieuwe eisen op het gebied I van voetgangerveiligheid. Sporen I Met de nieuwe Sandero is 2,4 miljoen test- I kilometers afgelegd waaronder 1 miljoen I onder extreme omstandigheden. Want I Dacia is nog steeds een merk dat feite- I lijk is afgestemd op zich ontwikkelende I markten. Het merk gaat voor maximale I betrouwbaarheid onder meer door tech- I nieken en onderdelen toe te passen die I hun sporen al hebben verdiend. Daardoor scoort Dacia hoog in de diverse statistie ken. De standaard 3 jaar of 100.000 km fabrieksgarantie doet de rest. Een deel van de wijzigingen aan de nieuwe I Sandero is ingegeven door veranderende eisen van overheden en klanten. ESP is in- middels verplicht, terwijl steeds meer ge- I bruikers een ingebouwd navigatiesysteem op prijs stellen. De hogere, stoere neus herbergt een aantal veranderingen om I beter te scoren op voetgangerveiligheid, tegelijk bepaalt dit sterk het beeld van de audiosysteem aan de stuurkolom. Functionaliteit is een groot goed bij Dacia. Prettig om te weten dat het bagagevo- lume van de Sandero is gegroeid. Deze meet nu 320 tot maximaal 1.200 liter. Ook zijn de opbergmogelijkheden in het interi eur verder uitgebreid en spreekt men van 16,7 liter voor flessen, bekers en andere kleinere spullen. r'~')r de nieuwe vormgeving ziet de San- uciO er een stuk stoerder en meer volwas sen uit. De Stepway, in Nederland de best verkopende uitvoering, behoudt z'n speci fieke eigenschappen. De auto staat 4 cen timeter hoger op de wielen en heeft stoere dakrails die er qua hoogte nog 6 centime ter bovenop doen. Daarbij de deels zwarte bumpers en de dito verbredingsranden en niet te vergeten de aluminium accenten aan de onderkant van beide bumpers. Om aan de vraag naar extra uitrustingsdetails te kunnen voldoende is de nieuwe Step way direct verkrijgbaar in de uitrustings- varianten Ambiance en Lauréate. Die zien we ook bij de normale Sandero. Driecilinder De enige motor is de TCe 90, de nieuwe driecilinder turbo met in de Sandero een gunstige CO2-uitstoot van 116 g/km (20% bijtelling). De driecilinder functioneert lek ker stil en is voldoende pittig. Dat komt vooral door het behoorlijke koppel van 135 Nm dat vanaf 2.500 tr/min beschik- I1NNEI vanaf m p staat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 41