3
7
7
p’c -Tivi lui iaat
Dacia Sandero
.s=
aguar F-type stevig geprijsd
1 >1S
-bikes.nl E
I
Het lijkt alsof de Dacia Sandero nog
l'EGANTE
TRISCHI
cheid van C6
nieuwe modelreeks.
{BRIEKSGARANTt^
SERVICEBEURT.
eze charmes wil geni
op afstar
itSUi
sla Motors
1EACCU: 9 AMPEREX36V0Ü
efafmontagL,
/ENDE PROEFRIT
UILGARANTIE
tsverzekeriM.
tot AAN
afgeli
)e S-uitvoering
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 48 Donderdag 13 december 2012 Oplage 112.200
PMERKSACHS
X 36 VOLT
lander zonder
ailing
>pees Distributie
trum in Tilburg
maar kort op de markt is en dus snel
wordt opgevolgd. Echter de Logan
stamt al uit 2004 en vormt met de
vijfdeurs Sandero één familie. Dacia
heeft het vertrouwde B-platform
weer als basis genómen voor de
nieuwe oplage.
HDVIES
EUZE
1.199,-
‘des CLS Shooting
250 CDI
I4V0LT
'99,-
MftCCU
1.299,-
Beter, niet duurder
F WERKPLAATS
raties
Aan die basis is i
met name aa
tuur aan de
trekking
N0BELSTRAAT5B TEL.
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL.
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER WWW.ARENDAUTO.NL
TERMEZ
EMEMMJ
DPMOPE
2012 WINTER INi
Specifiek
Dacia levert ook een kwaliteitsslag door
goed te kijken naar de materiaalkeuze
en afwerking, zon
der dat dit grote
gevolgen heeft
voor de kostprijs
en uiteindelijk dus
het bedrag dat op
de prijslijst komt.
Er zijn twee geïn
tegreerde audio-
systemen. Beiden
zijn voorzien van
i Bluetooth voor
I audiostreaming.
Cruise control
I hoort inmiddels
ook tot de moge- Door
I lijkheden evenals deroi
bediening van het
|B& GOIRLE
HfflS OISTERWIJK
baar is. De motor drijft de voorwielen
aan via een handgeschakelde vijfbak.
Deze driepitter vervangt de oude 1,6 li
ter 8-klepper die ook 90 pk voortbracht,
maar het verschil in brandstofverbruik is
aanzienlijk: 1,5 liter/100 km. Bovendien
voegt Dacia een Ecomodus toe. Daarmee
wordt het koppel onder verbruiksongun-
stige omstandigheden afgetopt en draait
bijvoorbeeld ook de eventueel aanwezige
airco een tandje lager. De winst zou 10
procent moeten zijn. Al bij al is de nieuwe
reeks over de volle breedte verbeterd zo
wel op technisch vlak als qua ontwerp en
voorzieningen. Toch is het Dacia gelukt de
Sandero en Stepway tegen ongeveer de
zelfde prijzen of juist nog iets scherper dan
voorheen neer te zetten.
Wat gebleven is, is het uitstekende comfort
waardoor de auto nog meer dan voorheen
een alleskunner is. Even uitwijken door de
berm levert geen keiharde klappen van
de wielophanging op. De koets helt licht
in bochten, maar zeker niet in hinderlijke
mate.
Dacia heeft een bescheidèn optielijst
waarmee aan de belangrijkste wensen van
de klant kan worden voldaan, maar tege
lijk wordt voorkomen dat een compleet
ingerichte versie qua prijs de pan uitrijst.
De prijslijst begint met 10.990 euro voor
de Sandero Ambiance en 13.990 euro voor
de Stepway. De meerprijs voor de Laureate
bedraagt in beide gevallen duizend euro.
is wel het nodige veranderd,
aan wielophanging en de struc-
i ue voorzijde, dit vooral met be-
tot nieuwe eisen op het gebied
I van voetgangerveiligheid.
Sporen
I Met de nieuwe Sandero is 2,4 miljoen test-
I kilometers afgelegd waaronder 1 miljoen
I onder extreme omstandigheden. Want
I Dacia is nog steeds een merk dat feite-
I lijk is afgestemd op zich ontwikkelende
I markten. Het merk gaat voor maximale
I betrouwbaarheid onder meer door tech-
I nieken en onderdelen toe te passen die
I hun sporen al hebben verdiend. Daardoor
scoort Dacia hoog in de diverse statistie
ken. De standaard 3 jaar of 100.000 km
fabrieksgarantie doet de rest.
Een deel van de wijzigingen aan de nieuwe
I Sandero is ingegeven door veranderende
eisen van overheden en klanten. ESP is in-
middels verplicht, terwijl steeds meer ge-
I bruikers een ingebouwd navigatiesysteem
op prijs stellen. De hogere, stoere neus
herbergt een aantal veranderingen om
I beter te scoren op voetgangerveiligheid,
tegelijk bepaalt dit sterk het beeld van de
audiosysteem aan de stuurkolom.
Functionaliteit is een groot goed bij Dacia.
Prettig om te weten dat het bagagevo-
lume van de Sandero is gegroeid. Deze
meet nu 320 tot maximaal 1.200 liter. Ook
zijn de opbergmogelijkheden in het interi
eur verder uitgebreid en spreekt men van
16,7 liter voor flessen, bekers en andere
kleinere spullen.
r'~')r de nieuwe vormgeving ziet de San-
uciO er een stuk stoerder en meer volwas
sen uit. De Stepway, in Nederland de best
verkopende uitvoering, behoudt z'n speci
fieke eigenschappen. De auto staat 4 cen
timeter hoger op de wielen en heeft stoere
dakrails die er qua hoogte nog 6 centime
ter bovenop doen. Daarbij de deels zwarte
bumpers en de dito verbredingsranden en
niet te vergeten de aluminium accenten
aan de onderkant van beide bumpers. Om
aan de vraag naar extra uitrustingsdetails
te kunnen voldoende is de nieuwe Step
way direct verkrijgbaar in de uitrustings-
varianten Ambiance en Lauréate. Die zien
we ook bij de normale Sandero.
Driecilinder
De enige motor is de TCe 90, de nieuwe
driecilinder turbo met in de Sandero een
gunstige CO2-uitstoot van 116 g/km (20%
bijtelling). De driecilinder functioneert lek
ker stil en is voldoende pittig. Dat komt
vooral door het behoorlijke koppel van
135 Nm dat vanaf 2.500 tr/min beschik-
I1NNEI
vanaf m
p staat.