IM IVIIIClCll Minder vermogende Audi RS6 4 Vielwissel Heeft het huishoudboekje op orde u u - i.T» ^rt^***- u Ütfiï iïü DE TILBURGSE I en NHOUT glühwein. n, gezondheids pt-store I iT-STORE Toyota Auris tmarkt Forum ktadspleinforum r kplein, tussen Itraat en Station Tegenwoordig worden auto's veelal met het verstand en veel minder met het gevoel gekocht. Lage belastin gen en overeenkomstige exploita tiekosten vormen de belangrijkste drijfveren. Toyota spint daar garen bij met haar uitgebreide aanbod hybrides. De nieuwe Auris staat klaar voor introductie. en ontwikkeling van I der Weegen Bouwgroe >.30- 18.00 u ).00 - 18.00 u ).00- 18.00 i ).00- 21.00 u ).00- 21.00 u ).00- 17.00 u traat 7 Goirle 534 21 28 90 Udenhout 509 37 26 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr47 Donderdag 6 december 2012 Oplage 112.200 er jaar weer een kkig de banden garage leggen, tegelijk wel dat ij neerkomt. |rg Makelaars allig kerstmarkt en staan op het stman zorgt iverse optredens s, er zijn leuke n de kraampjes hebbedingen. B> 1 de vuurkorven eur. Toyota heeft de brug met daarop de pook aan de wilgen gehangen. Het geheel toont behoorlijk zakelijk. Bij de duurdere varianten wordt het rechter.deel met leer bekleed. De Auris beschikt over prettige stoelen die goed aansluiten en door de hoge hoofdsteunen het hoofd prima op vangen als dat nodig is. Achterin biedt de auto de ruimte die je mag verwachten van een middenklasser. n 650 naar 700 Nm. Dat betekent dat prestaties zijn verbeterd, mede dankzij een gewicht dat ongeveer 100 kg is afge.- nomen. De Avant vliegt in 3,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u, maar er zijn twee optiemogelijkheden om deze te verho- ■mt weer met een potente RS6 op van Iran de A6 Avant. Voorin ligt niet de p F meer de V10 biturbo, maar die een ■Phats gemaakt voor een 4 liter V8 ps met twee blaasapparaten. Het F9W valt daarmee terug van 580 pk, maar het koppel neemt toe gen naar 280 of 305 km/u. Die laatste is de werkelijke topsnelheid. De V8 is stuk ken zuiniger omdat er gebruik wordt ge maakt van cilinderuitschakeling. Dat een gemiddelde op van 9,8 liter/1 C (voorheen 14 liter/100 km). In het vo komt de Audi RS6 op de markt. Stationwagon De aandrijflijn van de hybride is bekend. Voorin ligt de 1,8 liter die samen met de elektromotor 136 pk levert. Daarmee haalt de auto een top van 180 km/u en sprint in 10,9 seconden naar de 100 km/u. Daar is niet mis mee. Maar het belangrijk ste is dat de Auris een C02-uitstoot heeft van slechts 87 g/km en daarmee komt de auto de komende jaren in aanmerking voor 14 procent bijtelling en natuurlijk de vrijstelling van BPM. De wegenbelasting hoeft in 2013 niet betaald te worden, vanaf 1 januari 2014 gaat immers ieder een hier weer aan bijdragen. Al bij al is de nieuwe Auris een prettig, voldoende comfortabel en stil rijdende auto met een toegenomen functiona liteit. De Hybrid wordt in alle gevallen uitgerust met climate control, 15 inch lichtmetalen wielen, led dagrijverlichting en de Toyota Touch boordcomputer vanaf 23.750 euro. De Auris met de 1,3 liter benzinemotor start vanaf 18.650 euro en dieselen begint bij 21.890 euro (1.4 D4- D). Er kan ook nog worden gekozen voor een 1,6 liter benzine en 2 liter diesel. Half volgend jaa’r komt van de Auris een sta tionwagon die als hybride ook vol in de voordelen valt. Jdag gaan i ■maal schoon te ■ntdoen van de ■poeder. Ten eerst ■komende maand ■ten op het lie ■ede kunnen ze erin dele B)rt weer meteen onder. Bgere temperatur- - Hst... ik krijg i ■Dlgende wiel' ■yVos Het is een drukte van belang in de Toyota showroom waar binnen een jaar tijd de Yaris Hybrid, Prius Wagon, Prius Plug-in en nu ook de nieuwe Auris zijn binnen gere den. Met uitzondering van de Prius Plug-in komen al deze auto's in aanmerking voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting en bij zakelijk gebruik een bijtelling van 14 procent. de blauwe gloed bij de Toyota-logo's. Qua vormgeving gooit Toyota de Auris over een compleet andere boeg. De vijfdeurs is wat langer geworden, maar vooral flink lager en daardoor toont de auto langgerekt. De belijning is veef strakker dan voorheen en het nieuwe front scoort aanzienlijk beter bij de voetgangerveiligheid. Toyota heeft waar mogelijk het zwaartepunt verlaagd, niet alleen met de hoogte van de carros serie, maar ook door toepassing van ex tra sterk, maar tegelijk lichtgewicht staal. Door dit lagere zwaartepunt beweegt de carrosserie minder in zijdelingse richting en daarmee wordt het mogelijk zachtere veren te monteren. Toch komt de nieuwe Auris bij de eerste kilometers redelijk stug over. Een optimale aërodynamica is tevens be langrijk om het brandstofverbruik te tem peren. Zo heeft de carrosserie op zichzelf al een lagere luchtweerstand, maar dat wordt nog versterkt door een vlakke bo- dembeplating toe te passen, afgekeken van de sportieve GT 86. Zwaartepunt De Auris omvat een compleet leverings programma met louter op benzine of die sel gestookte varianten, maar tevens een hybride. De vormgeving is in alle gevallen identiek, alleen is die voor Nederland zo belangrijke hybride direct herkenbaar aan Zakelijk Natuurlijk doet Toyota mee aan de trend om auto's lichter te construeren. Immers hoe lichter, hoe minder brandstof er nodig is. In totaal heeft de hybride 70 kg verloren en dat zit zowel in de carrosserie, als het onderstel en het interieur. Waar de bestaande Auris nog wat beper kingen kende bij het bagagevolume, is nu de batterij onder de achterbank geplaatst, waardoor de bagagemogelijkheden iden tiek zijn aan de niet-hybride varianten. Dat betekent minimaal 360 liter beschikbaar. Zien we aan de buitenkant een strakke vormgeving, dat geldt ook voor het interi- >r het eerst sinds jaren was ik i keer op tijd. Ik heb het dan r het wisselen van de zomer- irwinterhanden. Ik heb dat ex- stapeltje rubber nu een jaar of pier en alle afgelopen winters I ik ze er hals over kop onder nroefd op het moment dat de ite sneeuwlaag al op straat lag. |d weliswaar, maar wel op het pértje. Inmiddels hebben we de eerste sneeuw al ge1 i als we de verwachtingen i geloven komt er nog het aan. Maar ook tijdens de se buien van afgelopen dinsdag ren auto's met winterhanden in [voordeel. tl vind ik het ieder j toe. Ik kan gelukki rvoon thuis in de g- ar dat betekent tegeli [wisselen ook op mij smet de krik naar buiten en ver lens zoals ik ooit geleerd heb Wielen erop en eraf. Dus eerst bouten een slag losdraaien Mdat de auto wordt opgekrikt. II helemaal los draaien, zomer- 9 eraf, winterwiel erop. Netjes 'bouten handvast aandraaien, krik laten zakken en daarna ld vast draaien. Wieldop erop klaar is, Tony, in dit geval. En dat netjes vier keer. Ik heb me aan- eerd voordat de zomerwielen in deze eerst nog even te maken, ze dus e laatste aanslag ste kan dit dan tden niet meer lichtmetaal en ten :e er in de loop van een onder. Maart! duren, voorjaar op I nu ai weer zin in elwissel... 0 km >rjaar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25