IM IVIIIClCll
Minder vermogende
Audi RS6
4
Vielwissel
Heeft het huishoudboekje op orde
u u - i.T» ^rt^***-
u Ütfiï iïü
DE TILBURGSE
I en
NHOUT
glühwein.
n, gezondheids
pt-store I
iT-STORE
Toyota Auris
tmarkt Forum
ktadspleinforum r
kplein, tussen
Itraat en Station
Tegenwoordig worden auto's veelal
met het verstand en veel minder met
het gevoel gekocht. Lage belastin
gen en overeenkomstige exploita
tiekosten vormen de belangrijkste
drijfveren. Toyota spint daar garen
bij met haar uitgebreide aanbod
hybrides. De nieuwe Auris staat klaar
voor introductie.
en ontwikkeling van
I der Weegen Bouwgroe
>.30- 18.00 u
).00 - 18.00 u
).00- 18.00 i
).00- 21.00 u
).00- 21.00 u
).00- 17.00 u
traat 7 Goirle
534 21 28
90 Udenhout
509 37 26
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr47 Donderdag 6 december 2012 Oplage 112.200
er jaar weer een
kkig de banden
garage leggen,
tegelijk wel dat
ij neerkomt.
|rg Makelaars
allig kerstmarkt
en staan op het
stman zorgt
iverse optredens
s, er zijn leuke
n de kraampjes
hebbedingen. B>
1 de vuurkorven
eur. Toyota heeft de brug met daarop de
pook aan de wilgen gehangen. Het geheel
toont behoorlijk zakelijk. Bij de duurdere
varianten wordt het rechter.deel met leer
bekleed. De Auris beschikt over prettige
stoelen die goed aansluiten en door de
hoge hoofdsteunen het hoofd prima op
vangen als dat nodig is. Achterin biedt de
auto de ruimte die je mag verwachten van
een middenklasser.
n 650 naar 700 Nm. Dat betekent dat
prestaties zijn verbeterd, mede dankzij
een gewicht dat ongeveer 100 kg is afge.-
nomen. De Avant vliegt in 3,9 seconden
naar de 100 km/u. De topsnelheid wordt
begrensd op 250 km/u, maar er zijn twee
optiemogelijkheden om deze te verho-
■mt weer met een potente RS6 op van
Iran de A6 Avant. Voorin ligt niet de p
F meer de V10 biturbo, maar die een
■Phats gemaakt voor een 4 liter V8
ps met twee blaasapparaten. Het
F9W valt daarmee terug van 580
pk, maar het koppel neemt toe
gen naar 280 of 305 km/u. Die laatste is
de werkelijke topsnelheid. De V8 is stuk
ken zuiniger omdat er gebruik wordt ge
maakt van cilinderuitschakeling. Dat
een gemiddelde op van 9,8 liter/1 C
(voorheen 14 liter/100 km). In het vo
komt de Audi RS6 op de markt.
Stationwagon
De aandrijflijn van de hybride is bekend.
Voorin ligt de 1,8 liter die samen met
de elektromotor 136 pk levert. Daarmee
haalt de auto een top van 180 km/u en
sprint in 10,9 seconden naar de 100 km/u.
Daar is niet mis mee. Maar het belangrijk
ste is dat de Auris een C02-uitstoot heeft
van slechts 87 g/km en daarmee komt de
auto de komende jaren in aanmerking
voor 14 procent bijtelling en natuurlijk de
vrijstelling van BPM. De wegenbelasting
hoeft in 2013 niet betaald te worden,
vanaf 1 januari 2014 gaat immers ieder
een hier weer aan bijdragen.
Al bij al is de nieuwe Auris een prettig,
voldoende comfortabel en stil rijdende
auto met een toegenomen functiona
liteit. De Hybrid wordt in alle gevallen
uitgerust met climate control, 15 inch
lichtmetalen wielen, led dagrijverlichting
en de Toyota Touch boordcomputer vanaf
23.750 euro. De Auris met de 1,3 liter
benzinemotor start vanaf 18.650 euro en
dieselen begint bij 21.890 euro (1.4 D4-
D). Er kan ook nog worden gekozen voor
een 1,6 liter benzine en 2 liter diesel. Half
volgend jaa’r komt van de Auris een sta
tionwagon die als hybride ook vol in de
voordelen valt.
Jdag gaan i
■maal schoon te
■ntdoen van de
■poeder. Ten eerst
■komende maand
■ten op het lie
■ede kunnen ze erin dele
B)rt weer meteen onder.
Bgere temperatur- -
Hst... ik krijg i
■Dlgende wiel'
■yVos
Het is een drukte van belang in de Toyota
showroom waar binnen een jaar tijd de
Yaris Hybrid, Prius Wagon, Prius Plug-in en
nu ook de nieuwe Auris zijn binnen gere
den. Met uitzondering van de Prius Plug-in
komen al deze auto's in aanmerking voor
vrijstelling van BPM en wegenbelasting en
bij zakelijk gebruik een bijtelling van 14
procent.
de blauwe gloed bij de Toyota-logo's. Qua
vormgeving gooit Toyota de Auris over een
compleet andere boeg. De vijfdeurs is wat
langer geworden, maar vooral flink lager
en daardoor toont de auto langgerekt. De
belijning is veef strakker dan voorheen en
het nieuwe front scoort aanzienlijk beter
bij de voetgangerveiligheid. Toyota heeft
waar mogelijk het zwaartepunt verlaagd,
niet alleen met de hoogte van de carros
serie, maar ook door toepassing van ex
tra sterk, maar tegelijk lichtgewicht staal.
Door dit lagere zwaartepunt beweegt de
carrosserie minder in zijdelingse richting
en daarmee wordt het mogelijk zachtere
veren te monteren. Toch komt de nieuwe
Auris bij de eerste kilometers redelijk stug
over.
Een optimale aërodynamica is tevens be
langrijk om het brandstofverbruik te tem
peren. Zo heeft de carrosserie op zichzelf
al een lagere luchtweerstand, maar dat
wordt nog versterkt door een vlakke bo-
dembeplating toe te passen, afgekeken
van de sportieve GT 86.
Zwaartepunt
De Auris omvat een compleet leverings
programma met louter op benzine of die
sel gestookte varianten, maar tevens een
hybride. De vormgeving is in alle gevallen
identiek, alleen is die voor Nederland zo
belangrijke hybride direct herkenbaar aan
Zakelijk
Natuurlijk doet Toyota mee aan de trend
om auto's lichter te construeren. Immers
hoe lichter, hoe minder brandstof er nodig
is. In totaal heeft de hybride 70 kg verloren
en dat zit zowel in de carrosserie, als het
onderstel en het interieur.
Waar de bestaande Auris nog wat beper
kingen kende bij het bagagevolume, is nu
de batterij onder de achterbank geplaatst,
waardoor de bagagemogelijkheden iden
tiek zijn aan de niet-hybride varianten. Dat
betekent minimaal 360 liter beschikbaar.
Zien we aan de buitenkant een strakke
vormgeving, dat geldt ook voor het interi-
>r het eerst sinds jaren was ik
i keer op tijd. Ik heb het dan
r het wisselen van de zomer-
irwinterhanden. Ik heb dat ex-
stapeltje rubber nu een jaar of
pier en alle afgelopen winters
I ik ze er hals over kop onder
nroefd op het moment dat de
ite sneeuwlaag al op straat lag.
|d weliswaar, maar wel op het
pértje. Inmiddels hebben we
de eerste sneeuw al ge1
i als we de verwachtingen
i geloven komt er nog het
aan. Maar ook tijdens de
se buien van afgelopen dinsdag
ren auto's met winterhanden in
[voordeel.
tl vind ik het ieder j
toe. Ik kan gelukki
rvoon thuis in de g-
ar dat betekent tegeli
[wisselen ook op mij
smet de krik naar buiten en ver
lens zoals ik ooit geleerd heb
Wielen erop en eraf. Dus eerst
bouten een slag losdraaien
Mdat de auto wordt opgekrikt.
II helemaal los draaien, zomer-
9 eraf, winterwiel erop. Netjes
'bouten handvast aandraaien,
krik laten zakken en daarna
ld vast draaien. Wieldop erop
klaar is, Tony, in dit geval. En dat
netjes vier keer. Ik heb me aan-
eerd voordat de zomerwielen in
deze eerst nog even
te maken, ze dus
e laatste aanslag
ste kan dit dan
tden niet meer
lichtmetaal en ten
:e er in de loop van
een onder. Maart!
duren, voorjaar op
I nu ai weer zin in
elwissel...
0 km
>rjaar