utotest
09
ertrouwd instappen
TRES
_cee'd
ers
SS
/EMBER 2012 PAGINA
TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 29 NOVEMBER 2012 PAGINA 3
Technische
ïlkswagen Golf 1.2 TSI Trendline
gegevens:
Merk en type:
flodus 1.2TCE
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
i Cabriolet 1.616V
acceleratie
Verbruik:
>te beurt. RDW
C02-uitstoot:
v.a. 1800,-
auto hoge verwach-
betreft vormgeving,
o Surprise
3-4554254
013-5321411
013 - 528 32 26
www.van-mossel.nl
fabrikanten en importeurs laten graag zien waartoe ze in staat zijn en
idan ook het liefst een vol gehangen topmodel mee. Maar in deze tijd
e vinger op de knip zijn we veel meer benieuwd naar de instapvarianten.
W bewust een test van de nieuwe Volkswagen Golf in de minst krachtige
(variant.
Biedt meer
dan je verwacht
113 g/km (A-label)
19.815 euro
ktr. dak-aircoJ
i Scenic 2.016V
d met.-trekhaakI
0-100 in 11,9 sec.
stadscyclus
5.9 liter/100 km
buitenwegcydus
4,2 liter/100 km
gecombineerd
4.9 liter/100 km
63 kW/86 pk bij
4.300-5300 tr/min
topsnelheid
179 km/u
Volkswagen Golf
1.2 TSI Trendline
ij ons terecht.
.013 5426341
st-automobielennl
Express 1.5 DCI
wit
16V Authexpr
c-5 deurs-airco
i Grand Scenic 2.016V
160 Nm bij
1.400-3.500 tr/min
lengte 4,349 mtr,
breedte 1,799 mtr
1.105 kg
Aanhanggewicht: 1.100 kg (geremd)
Prestaties:
j Renault]
LT-ONDERHOUD 1
keuze uit de drie- en vijfdeurs carrosserie,
waar veel concurrenten de driedeurs al
lang aan de wilgen hebben gehangen.
De basisversie is de Easyline die op de
voeten wordt gevolgd door de Trendline.
De laatste heeft als enig verschil meege
spoten spiegels en portiergrepen. Verder
is het aantal beschikbare opties voor
Trendline veel groter.
ook verkeersdrempels en grotere onef
fenheden goed op. De besturing laat geen
steken vallen en ook bij hogere snelheden
is de stabiliteit dik in orde. Zaken als zeven
airbags, ESP en een XDS variabel sperdif-
ferentieel alsmede het Multi collision bra
king system dienen de veiligheid.
Bovendien zijn de prijzen gunstig. De drie
deurs 1.2 Easyline begint bij 18.790 euro.
Wie gaat voor de vijfdeurs in Trendline
kornt met dezelfde motor nog steeds
gunstig uit op 19.815 euro. Kijk voor de
video van deze auto op www.youtube.
nl/automedianl.
SSSStSSS
-t lijkt Volkswagen prima
Van bumper tot bumper is de
generatie nieuw en staat zelfs
niet eerder gebruikte bodem-
f Maar in eerste aanblik, vooral
profiel, lijkt er helemaal niets
wd. De auto is langer geworden,
P« als we om het hoekje gaan en
en achterzijde in ogenschouw
J.dan is duidelijk te zien dat we hier
felnieuwste Golf te maken hebben,
„r- tont is strak vormgegeven en sluit
S volledig aan op de lijn die het
~'M’ al met haar andere modellen heeft
Echter door de lichte V-vorm
motorkap komt de auto net wat
ft zakelijk over, gelukkig! Door de
Juinde onderkant vormen ook de
wnten wat minder een solide blok,
ecnt vernieuwend kunnen we de
’ift noemen. Natuurlijk blijft er de
uiteraard haar zaakjes weer goed op orde,
maar tegelijk moet gezegd worden dat
de concurrentie in de tussentijd op het
gebied van interieurkwaliteit niet stil heeft
gezeten en een groot deel van de achter
stand is ingelopen.
De nieuwe Golf op het modulaire onder
stel is een tikkeltje groter geworden en
die extra ruimte wordt verdeeld over
achterpassagiers en bagage. Twee volwas
senen hebben genoeg ruimte achterin en
het bagagevolume varieert keurig van 380
tot maximaal 1.270 liter en dat is voor een
moderne middenklasser keurig. Een posi
tieve ontwikkeling is de gewichtsafname.
(5d)
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.197 cc
Een topsnelheid van 179 km/u is meer dan
bruikbaar en in 11,9 seconden sprint de
Veiligheid Golf naar de 100 km/u. Als we dan bij het
In het vooronder van ons testexemplaar tanken constateren dat het gemiddelde
ligt zoals gezegd de basismotor uit de verbruik keurig tussen de 1 op 15 en 1 op
nieuwe Golf-reeks. Het is de bekende 1,2 16 zit, dan weten we ook meteen dat een
liter met turbo en directe inspuiting (TSI) zesbak gemist kan worden. Overigens is
die een vermogen levert van 86 pk. Dat dit de enige benzinemotor die geen zes-
lijkt niet echt royaal, maar als we daarbij bak heeft in het nieuwe programma.
het koppel van 160 Nm al vanaf 1.400 Het onderstel heeft Volkswagen weer
tr/min in beschouwing nemen, dan heb- helemaal op orde. Er is wederom een
ben we weinig te klagen. Al vanaf lage goede mix gevonden tussen comfort en
toerentallen pakt de motor goed op, is dynamiek. De standaard 15 inch wielen
voldoende vlot en alles behalve rumoerig. met 65-serie banden vangen met name
deze trouwe klant dat de
I nieuw is, maar dat je het
Touchscreen
Een blik in het interieur leert dat
Volkswagen ook daar op de bekende
weg is voortgegaan. Natuurlijk is alles
opnieuw in een vorm gegoten en zijn
de laatste voorzieningen aanwezig. Zo
heeft iedere Golf voortaan standaard half
automatische airconditioning, een 12,7
cm touchscreen op de middenconsole,
een audiosysteem en zaken als centrale
vergrendeling met afstandsbediening en
elektrisch bediende voorportierruiten. De
kleurkeuze in grijstinten van ons exem
plaar sluit helemaal aan bij de wens
van de gemiddelde Nederlandse koper,
maar Volkswagen heeft natuurlijk meer
mogelijkheden in petto. Op het gebied van
materialen en afwerking heeft Volkswagen
Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
Tilburg
Ringbaan Noord 65
h£®SSl
20-ZDS-7L
hrzakel