.SlsgfpSi Verbluffend resultaat w MlVJIIICICll Chevrolet Spark wordt elektrisch inquête Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid onda omt met licrocar s’. nv’SH’0®’ Toyota klaar met nieuwe RAV4 Lm/ EN Het bouwen van een hybride is een kostbare zaak. Naast de bestaande aandrijflijn met benzine- of diesel motor moet immers nog een tweede, elektrische aandrijving worden toege voegd. Mercedes profiteert met de E- klasse hybride van de financiële voor delen die dit in Nederland oplevert. Jaargang 23 nr 46» Donderdag 29 november 2012 Oplage 112.200 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato :n Op tot ne op klas procent hun voertuig op de weg stalt. Toch nog veel... Tony Vos i stapje ver- Imotor kun lijke werken, energie te- ""geslagen. korte iELDROP, HEERLE' WAALWIJK, WYCHE' 14:50 E) er en is dan in 20 minuten weer procent vol. Het volledig laden lithium-ion accu's aan het nor- stopcontact duurt zeven uur. Voor merikaanse markt wordt gesproken -onder de 25.000 dollar in- -.--...n garantie “ii een nieuwe concept van Honda, Commuter. Het autootje staat op platform, is 2,50 meter lang en ">eter breed en wordt uiteraard elek- Jaangedreven. De Honda biedt plaats pee volwassenen en één kind. Er kan R worden behaald en de actieradius w kilometer bedragen. Binnen drie wde accu's weer vol. Honda bekijkt P mogelijkheden van zonnepanelen pdak en de invloed daarvan op de als bijvoorbeeld op de snelweg het gas zijn. Alles is zakelijk van uitstraling, de auto wordt los gelaten. Het zogenaamde zeilen. biedt veel binnenruimte en is duidelijk afge- Natuurlijk heeft de auto een start/stop sy- stemd op comfort. De rust in het interieur is steem en speciale'software die het gehele spreekwoordelijk en ook als het gaspedaal proces in goede banen leidt. Dat resulteert flink wordt ingetrapt, blijft deze behouden. 12 DE TILBURG acceleratie naar 100 ?n. Bovendien is het deze versie vol- een CO2- it levert de In navolging van de Volt komt er eind snellader volgend jaar een elektrische variant van voor 80 de Chevrolet Spark. Die wordt dan voor- van de li zien van een 130 pk leverende elektro- male sf™ motor en daarmee spript het kleintje in de Ame..3. slechts acht seconden naar de 100 km/u. over een prijs onder de 25.000 c Over de actieradius wordt nog niet ge- dusief acht jaar of 160.000 km sproken. Wel kan de Spark EV aan de op de accu's. korte tijd haalde de KNAC na de Èsentatie van het regeerakkoord Br liefst 55.000 digitale handteke nen op om een vuist te kunnen ma- Itegen de algehele invoering van ■nbelasting voor klassieke auto's. Bddels is het gevaar in zoverre ge en dat staatssecretaris Weekers toegezegd een regeling uit te [ken zodat de echte klassiekereige- pr wordt ontzien, maar dat iemand fan klassieke auto vrijwel dagelijks luikt gewoon wegenbelasting gaat ■en. Iedereen blij? In principe de pen waarvoor de vrijstelling ooit Ibedoeld wel. ar het lijkt alsof de KNAC nu de aak te pakken heeft. Ik zie zo- st via facebook een korte enquête erin de deelnemer wordt gevraagd nte geven hoe de klassieker wordt pet. Denk aan vragen als 'hoeveel jen per jaar gebruikt u uw klassie- poeveel klassiekers hebt u in uw ut', 'waar stalt u uw klassieker' en ar welke voorkeur qua vrijstelling luw belangstelling uit'. Direct na uilen van de antwoorden op iac.nl worden de uitslagen tot weergegeven. Het valt me op aantal mensen dat de klas- eer dan 30 dagen per jaar ge- 163 procent ligt, maar dat 79 wn oude auto puur als hobby or autoclubs is er ook werk vinkel, want dertig procent is geen lid. Van de alternatieven huidige vrijstelling scoort be stelling van 30 jaar voor en 35 jaar voor diesels best. Dat had ik van te nen bedenken. Dat we te auto voertui- let gegeven dat i voertuig op de t dat de elektromotor met een jen van 27 pk tussen de dieselmo- de 7G-Tronic automaat is opge- lomen en geheel door het elektronisch >n wordt aangestuurd. De aandrijving van 242 km/u en een a“ chiedt daarom volledig op ie achter- km/u in 7,5 seconden. t nét zoals bij de meeste andere va- belangrijk te weten dat i deze auto. Overigens kan de klant gens de officiële meetmethode e ‘00 BlueTEC Hybrid kiezen voor de uitstoot heeft van 129 g/km. Dat sedan of de vijfdeurs Estate. E 250 CDI al een A-label op. naam E300 doet wellicht een 3 liter cilinder vermoeden, maar de basis van Zuinigheidsconcept ■rcedes' eerste diesel hybride vormt de Maar de hybride gaat nog een -Ux!-^- versie van de 2,1 liter vierci- der. De elektromotor en dieselr nen zowel samen als afzonderlijke Bij gqs los en remmen wordt ene ruggewonnen en in de accu opgeslagen. Dat kan bij elektrisch rijden over een korte afstand weer worden gebruikt. Bovendien t de motor ook bij hoge snelheden af Irijving van 2‘ achter- km/u are va- belan' a klant De Toyota RAV4 is al lange tijd onder ons. Niet vreemd dat er nu een opvolger aan zit te komen van deze compacte SUV. De auto debuteert op de LA Autoshow en wordt een geduchte concurrent voor de Mazda CX-5 en Kia Sportage. Heel veel meer is er op dit moment not) niet bekend, maar de officiële foto's doen al volop hun ronde over het internet. in een praktijkverbruik dat ongeveer 1 op De au 20 bedraagt en dat is voor een auto van laten i dit formaat natuurlijk meer dan uitste- hulp v kend. Mercedes geeft zelf een gemiddelde kolorr op van 1 op 23, maar dat wordt geheel volgens verwachting niet gehaald. Toch •ligt de praktijk dichter bij de theorie dan bij menig ander zuinigheidsconcept het geval is. Bovendien komt de auto uit op een C02-uitstoot van 109 g/km. En dat betekent dat de E Hybrid sedan bij aan schaf tot en met 2015 in aanmerking blijft komen voor 20 procent bijtelling! Op de prestatiecijfers heeft de toevoeging van de elektromotor geen invloed. 20% bijtelling De E 300 BlueTEC Hybrid rijdt zoals V“ van een Mercedes uit de E-klasse gewer automaat schakelt bijna zonder het te i merken en de bediening gaat met be- r> van een kleine selecteur aan de stuur- r.olom. De werking van het hybride systeem is duidelijk te zien op de grote display bovenaan de middenconsole. Daar kun nen niet alleen de energiestromen worden bekeken, maar ook het brandstofverbruik van het meest recente traject worden uit gelezen. Een goed hulp om de bestuurder te stimuleren zuinig te rijden. Mercedes prijst de hybride voor 57.276 euro en dat is iets minder dan de 58.740 euro die voor de E 250 CDI met 7G-Tronic in rekening wordt gebracht. De Hybrid is er ook als Estate vanaf 61.515 euro, maar die auto valt met zijn nog steeds gunstige we C02-uitstoot van 116 g/km net buiten de end 20 procent bijtelling. Het scheelde niet veel of Mercedes had in de wereld de primeur gekregen van de diesel hybride, maar Peugeot was de Duitse fabrikant net voor. Waar in Frankrijk is gekozen voor een gescheiden diesel en elektrische aandrijving, zijn ze bij Merce des geïntegreerd. Automaat Dat betekent i vermogen tor en J nomen brein geschiedt daaror wielen nét zoals rianten uctc bij de E 3001 vierdeurs De n”m zescilmuci Mercedes' krachtigste versie van de 2,1 liter vierci- linder diesel bekend uit de E 250 CDI. Deze levert een prima vermogen van 204 pk en komt aan een fors koppel van 500 Nm al vanaf 1.600 tr/min. Gekoppeld aan de genoemde automaat met zeven trap- afstar pen levert dat normaal een topsnelheid op slaat rde eweg he k al kui

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 29