.SlsgfpSi
Verbluffend resultaat
w
MlVJIIICICll
Chevrolet Spark
wordt elektrisch
inquête
Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid
onda
omt met
licrocar
s’. nv’SH’0®’
Toyota klaar met nieuwe RAV4
Lm/
EN
Het bouwen van een hybride is een
kostbare zaak. Naast de bestaande
aandrijflijn met benzine- of diesel
motor moet immers nog een tweede,
elektrische aandrijving worden toege
voegd. Mercedes profiteert met de E-
klasse hybride van de financiële voor
delen die dit in Nederland oplevert.
Jaargang 23 nr 46» Donderdag 29 november 2012 Oplage 112.200
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
:n Op
tot
ne op
klas
procent hun voertuig op de
weg stalt. Toch nog veel...
Tony Vos
i stapje ver-
Imotor kun
lijke werken,
energie te-
""geslagen.
korte
iELDROP, HEERLE'
WAALWIJK, WYCHE'
14:50 E)
er en is dan in 20 minuten weer
procent vol. Het volledig laden
lithium-ion accu's aan het nor-
stopcontact duurt zeven uur. Voor
merikaanse markt wordt gesproken
-onder de 25.000 dollar in-
-.--...n garantie
“ii een nieuwe concept van Honda,
Commuter. Het autootje staat op
platform, is 2,50 meter lang en
">eter breed en wordt uiteraard elek-
Jaangedreven. De Honda biedt plaats
pee volwassenen en één kind. Er kan
R worden behaald en de actieradius
w kilometer bedragen. Binnen drie
wde accu's weer vol. Honda bekijkt
P mogelijkheden van zonnepanelen
pdak en de invloed daarvan op de
als bijvoorbeeld op de snelweg het gas zijn. Alles is zakelijk van uitstraling, de auto
wordt los gelaten. Het zogenaamde zeilen. biedt veel binnenruimte en is duidelijk afge-
Natuurlijk heeft de auto een start/stop sy- stemd op comfort. De rust in het interieur is
steem en speciale'software die het gehele spreekwoordelijk en ook als het gaspedaal
proces in goede banen leidt. Dat resulteert flink wordt ingetrapt, blijft deze behouden.
12 DE TILBURG
acceleratie naar 100
?n. Bovendien is het
deze versie vol-
een CO2-
it levert de
In navolging van de Volt komt er eind snellader
volgend jaar een elektrische variant van voor 80
de Chevrolet Spark. Die wordt dan voor- van de li
zien van een 130 pk leverende elektro- male sf™
motor en daarmee spript het kleintje in de Ame..3.
slechts acht seconden naar de 100 km/u. over een prijs onder de 25.000 c
Over de actieradius wordt nog niet ge- dusief acht jaar of 160.000 km
sproken. Wel kan de Spark EV aan de op de accu's.
korte tijd haalde de KNAC na de
Èsentatie van het regeerakkoord
Br liefst 55.000 digitale handteke
nen op om een vuist te kunnen ma-
Itegen de algehele invoering van
■nbelasting voor klassieke auto's.
Bddels is het gevaar in zoverre ge
en dat staatssecretaris Weekers
toegezegd een regeling uit te
[ken zodat de echte klassiekereige-
pr wordt ontzien, maar dat iemand
fan klassieke auto vrijwel dagelijks
luikt gewoon wegenbelasting gaat
■en. Iedereen blij? In principe de
pen waarvoor de vrijstelling ooit
Ibedoeld wel.
ar het lijkt alsof de KNAC nu de
aak te pakken heeft. Ik zie zo-
st via facebook een korte enquête
erin de deelnemer wordt gevraagd
nte geven hoe de klassieker wordt
pet. Denk aan vragen als 'hoeveel
jen per jaar gebruikt u uw klassie-
poeveel klassiekers hebt u in uw
ut', 'waar stalt u uw klassieker' en
ar welke voorkeur qua vrijstelling
luw belangstelling uit'. Direct na
uilen van de antwoorden op
iac.nl worden de uitslagen tot
weergegeven. Het valt me op
aantal mensen dat de klas-
eer dan 30 dagen per jaar ge-
163 procent ligt, maar dat 79
wn oude auto puur als hobby
or autoclubs is er ook werk
vinkel, want dertig procent is
geen lid. Van de alternatieven
huidige vrijstelling scoort be
stelling van 30 jaar voor
en 35 jaar voor diesels
best. Dat had ik van te
nen bedenken. Dat we
te auto voertui-
let gegeven dat
i voertuig op de
t dat de elektromotor met een
jen van 27 pk tussen de dieselmo-
de 7G-Tronic automaat is opge-
lomen en geheel door het elektronisch
>n wordt aangestuurd. De aandrijving van 242 km/u en een a“
chiedt daarom volledig op ie achter- km/u in 7,5 seconden. t
nét zoals bij de meeste andere va- belangrijk te weten dat
i deze auto. Overigens kan de klant gens de officiële meetmethode e
‘00 BlueTEC Hybrid kiezen voor de uitstoot heeft van 129 g/km. Dat
sedan of de vijfdeurs Estate. E 250 CDI al een A-label op.
naam E300 doet wellicht een 3 liter
cilinder vermoeden, maar de basis van Zuinigheidsconcept
■rcedes' eerste diesel hybride vormt de Maar de hybride gaat nog een
-Ux!-^- versie van de 2,1 liter vierci- der. De elektromotor en dieselr
nen zowel samen als afzonderlijke
Bij gqs los en remmen wordt ene
ruggewonnen en in de accu opgeslagen.
Dat kan bij elektrisch rijden over een korte
afstand weer worden gebruikt. Bovendien
t de motor ook bij hoge snelheden af
Irijving van 2‘
achter- km/u
are va- belan'
a klant
De Toyota RAV4 is al lange tijd onder ons.
Niet vreemd dat er nu een opvolger aan zit
te komen van deze compacte SUV. De auto
debuteert op de LA Autoshow en wordt
een geduchte concurrent voor de Mazda
CX-5 en Kia Sportage. Heel veel meer is
er op dit moment not) niet bekend, maar
de officiële foto's doen al volop hun ronde
over het internet.
in een praktijkverbruik dat ongeveer 1 op De au
20 bedraagt en dat is voor een auto van laten i
dit formaat natuurlijk meer dan uitste- hulp v
kend. Mercedes geeft zelf een gemiddelde kolorr
op van 1 op 23, maar dat wordt geheel
volgens verwachting niet gehaald. Toch
•ligt de praktijk dichter bij de theorie dan
bij menig ander zuinigheidsconcept het
geval is. Bovendien komt de auto uit op
een C02-uitstoot van 109 g/km. En dat
betekent dat de E Hybrid sedan bij aan
schaf tot en met 2015 in aanmerking blijft
komen voor 20 procent bijtelling! Op de
prestatiecijfers heeft de toevoeging van de
elektromotor geen invloed.
20% bijtelling
De E 300 BlueTEC Hybrid rijdt zoals V“
van een Mercedes uit de E-klasse gewer
automaat schakelt bijna zonder het te
i merken en de bediening gaat met be-
r> van een kleine selecteur aan de stuur-
r.olom. De werking van het hybride systeem
is duidelijk te zien op de grote display
bovenaan de middenconsole. Daar kun
nen niet alleen de energiestromen worden
bekeken, maar ook het brandstofverbruik
van het meest recente traject worden uit
gelezen. Een goed hulp om de bestuurder
te stimuleren zuinig te rijden.
Mercedes prijst de hybride voor 57.276
euro en dat is iets minder dan de 58.740
euro die voor de E 250 CDI met 7G-Tronic
in rekening wordt gebracht. De Hybrid is
er ook als Estate vanaf 61.515 euro, maar
die auto valt met zijn nog steeds gunstige
we C02-uitstoot van 116 g/km net buiten de
end 20 procent bijtelling.
Het scheelde niet veel of Mercedes had
in de wereld de primeur gekregen van
de diesel hybride, maar Peugeot was de
Duitse fabrikant net voor. Waar in Frankrijk
is gekozen voor een gescheiden diesel en
elektrische aandrijving, zijn ze bij Merce
des geïntegreerd.
Automaat
Dat betekent i
vermogen
tor en J
nomen
brein
geschiedt daaror
wielen nét zoals
rianten uctc
bij de E 3001
vierdeurs
De n”m
zescilmuci
Mercedes'
krachtigste versie van de 2,1 liter vierci-
linder diesel bekend uit de E 250 CDI.
Deze levert een prima vermogen van 204
pk en komt aan een fors koppel van 500
Nm al vanaf 1.600 tr/min. Gekoppeld aan
de genoemde automaat met zeven trap- afstar
pen levert dat normaal een topsnelheid op slaat
rde
eweg he
k al kui