utotest
H
liet te herkennen
VEMBER 2012 PAG
JRGSE KOERIER
Technische
gegevens:
Merk en type:
Merce desA180
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.595 cc
Vermogen:
90kW/122 pk
bij 5.000 tr/min
Koppel:
200 Nm bij
1.250 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,292 mtr,
breedte 1,780 mtr
Gewicht:
1.270 kg
Aanhanggewicht 1.200 kg
(geremd)
uitstoot: 113
topsnelheid
Prestaties:
202 km/u
acceleratie 0-100
in 9,2 seconden
Verbruik:
stadscyclus
7,5 liter/100 km
buitenwegcydus
4,3 liter/100 km
gecombineerd
5,5 liter/100 km
C02-uitstoot:
128 g/km
(A-label)
Prijs:
28.995 euro
terren NCAP veiligh>
«etdwenen en Mercedes concurreert nu rechtstreeks met een hele serie
«iwe hatchbacks van diverse 'premiummerken.
DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 NOVEMBER 2012 PAGINA 3
ga 1
casion I
ntrum
I Wes. De auto past prima in de groei-
i j "familie van meer compacte modellen
voorwielaandrijving. Er komen nog
I ™e modellen, waaronder een com-
I 1 sedan, maar over een driedeurs-
®e wordt niet gesproken. Een van de
«merken van de auto is de vleugelvorm
J flanken. Een geknikte lijn loopt naar
1 w n h°og °P> terwÜl een tweede
■?luist vanaf de voorspatborden naar
licht afloopt. Zeker als deze A180
ruimte ■“l.nvan achteren wordt bekeken, helpt
beste keuzeJMmi de herkenning, omdat los van het
---p de auto recht van achteren nauwe-
geweest en dan moet worden gedacht
aan rode stiksels en bijvoorbeeld alumi
nium pedalen.
Overigens biedt ook het interieur direct
een sportieve uitstraling en dat kom fei
telijk vooral door de stoelen waarvan de
hoofdsteunen vast met de rugleuning ver
bonden zijn. Het geboden comfort en de
ondersteuning zijn van grote klasse, waar
door de A meteen goed aanvoelt en als je
favoriete spijkerbroek lekker aansluit. Het
van de modelserie bezig. De minst ver
mogende motor zit in deze A180. Het is
de eerder in de B-klasse gelanceerde 1,6
liter turbo die een vermogen levert van
122 pk en tot een koppel komt van 200
Nm bij 1.250 tr/min. Vooral deze waarde
geeft al het nodige van de souplesse van
de krachtbron prijs. Heerlijk pakt de auto
ai direct bij wegrijden op en houdt de
pit er goed in, zonder dat er overdadig
veel geschakeld hoeft te worden. Een
Hoofdsteunen
Wie in een Mercedes stapt, heeft bepaalde
verwachtingen voor wat betreft de mate
rialen, vormgeving en afwerking van het
interieur. Op dat vlak stelt de nieuwe
A-klasse beslist niet teleur. De materialen
zijn van hoog niveau en er is goed op de
detaillering gelet. In ons exemplaar voeren
zwart en grijs de boventoon, maar geluk
kig zijn er metaalkleurige accenten zoals
de ronde ventilatieroosters. Uiteraard kan
de koper van een nieuwe A-klasse ook uit
andere materialen, kleuren en accenten
De afstemming van het onderstel is
redelijk comfortabel, maar omdat de
nieuwe A aanzienlijk lager is dan z'n
voorganger, is er behoorlijk aan dyna
miek gewonnen. Het is een lekkere
stuurauto die beslist niet de achter-
wielaandrijving van een enkele concur
rent mist.
Omdat het programma naar onderen
nog wordt uitgebreid start Mercedes
dé A180 relatief hoog met 28.995
euro. Maar daarvoor krijgt de klant
wel meteen een vijfdeurs. De A200
heeft dezelfde motor, maar dan met
156 pk en 250 Nm vanaf 32.175 euro.
De 20 procent bijtelling geldt nog bij
aanschaf dit jaar. De video van deze
Mercedes A180 staat op www.youtube.
nl/automedianl.
M-rrj-sJR
Afstemming
Mercedes in
Wercedes A180
I W 3,60 meter lang en opmerkelijk
I B busje, zoals de eerste A-klasse dat
maar een met 4,29 meter behoorlijk
I «gerekte vijfdeurs op dezelfde basis als
I huidige B-klasse. De grote grille met
I zoa's fa'J meerdere modellen
1 «lef laag boven het wegdek en dat
1 Beteert sportiviteit.
«Beren