I
MLSZI ICICI I
Vrolijk verlengstuk
:chte oldtimers behouden
lelastingvrijstelling
ft
DE TILBURGSE
aarc
I is miljonair
Transit Custom
geur?
)e 208
ir kun stélijk,
jbilair maar I
;n, f<
jurd1
impressie
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 45 Donderdag 22 november 2012 Oplage 112.200
netje
iden
tter
ervice
811089
Zaterdag
)t 21.00
mix.nl
‘raar
jfotest
Opel Adam
r—
r*e reacties op het regeerakkoord
liefhebbers van klassieke auto's
FSeleid tot diverse acties. Daaruit is
Rais duidelijk naar voren gekomen
P ware liefhebber die weinig met
Fhaar klassieke auto rijdt onevenre-
wordt als er de volledige we-
asting moet worden afgerekend.
En dat terwijl het voorstel juist het onei-
genlijk gebruik van zogenaamde youngti-
mers wil tegen gaan. Afgelopen dinsdag
kreeg een mptie van
de SP volop bijval in de Tweede Kamer,
zodat het kabinet met een goed uitge
werkt plan moet komen om dé dagelijkse
gebruikers van een oude auto gewoon
wegenbelasting te laten betalen, maar de I
verzamelaar en liefhebber moet ontzien.
De PW diende ter ondersteuning nog een
motie in om te voorkomen dat rijdend
cultureel erfgoed gedwongen door de
huidige eigenaren wordt verkocht. Ook
die motie werd met een ruime meerder
heid aangenomen.
IntelliLink
g van het interieur -
n op. Met het meub.™..
erin is de ruimte echter
ue bagageruimte met
*3pe kant en kunnen
Plastic clips op de spaken van de
wielen, een dakhemel met led's,
uitwisselbare panelen voor het
interieur, hippe stickersets en felle
exterieurkleuren, volgens Opel fun
geert de Adam als verlengstuk van
de eigenaar. De compacte stadsauto
is verregaand te personaliseren.
Leuk al die details, maar hoe rijdt de
Adam eigenlijk?
Autofabrikanten nemen de term persona
liseren steeds vaker in de mond om aan te
geven dat een model volledig aangepast
kan worden aan de smaak van de berijder.
Concurrenten als Citroen, Mini en vooral
Fiat zijn daar heer en meester in. Opel
volgt nu met de Adam. Een beetje laat?
Welnee, volgens Opel zet de groei van het
segment van deze 'premium' stadsauto's
gestaag door. De fabrikant is overigens ge
start met een ware vernieuwingsslag. De
komende jaren mogen we liefst 23 nieuwe
modellen/uitvoeringen verwelkomen.
James Blond
De Adam is qua afmetingen een echte
stadsauto. Hij is 3,70 meter lang, 1,72 me
ter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis
meet 2,3*1 meter. Met kleuren als James
Blond (kanariegeel), Papa don't Peach
(oranje) en Red 'n Roll (rood) wil Opel H
het hippe karakter benadrukken. In to- 1
taal zijn er twaalf exterieurkleuren te I
bestellen, waaronder ook 'veilig' zwart I
en grijs. Daarnaast is het mogelijk om I
de Adam in een twotone exterieurkleur I
uit te voeren, wqprbij voor het dak en I
de stijlen een afwijkende kleur kan I
worden gekozen. De lijst met wielen I
telt 31 verschillende dessins in forma- I
ten variërend van 15 tot 18 inch en met I
allerhande stickersets zijn de mogelijk- I
heden vrijwel eindeloos.
Ook’het interieur is verregaand naar de
eigen smaak in te richten. De panelen
op het dashboard, op de portieren en
de middentunnel zijn allemaal uitwis-
selbaar. Dus mocht je op een gegeven
moment zijn uitgekeken op de roze pa
nelen met groene stippen, dan bestel je ten een compleet nieuwe outfit aanmeten. Met de aankleding
gewoon een ander'setje'bij de dealer. Vol- Toppunt vormt de dakhemel, die optioneel je dus alle kanten cr
gëns Opel kun je het interieur in 30 minu- is te bestellen als sterrenhemel bestaande voorin ook. Achterin
beperkter. Zo is de
170 liter aan de krappe kant en kunnen
volwassen nauwelijks zitten op de ach
terbank. Zowel de hoofd- als beenruimte
schieten te kort. Kinderen daarentegen Zui
je niet snel horen klagen. Laat ze 'sterren'
tellen en je hebt er geen 'kinqj' aan. 1
Aangezien zo'n beetje de hele wereld met deld goed, stuurt messcherp,
een smartphone rondloopt, heeft Opel 18-inch wielen onder ons ti
het info-en entertainmentsysteem van de -
Adam hierop ingericht. Zowel Apple als
Android toestellen kunnen met de auto
worden verbonden via IntelliLink. Meer- r.
prijs: 395 euro. Navigeren, telefoneren, euro’
naar je favoriete muziek luisteren, foto’s wisse
kijken, het kan allemaal aangestuurd wor
den via het 7-inch touchscreen in de mid
denconsole.
uit 64 led's tegen Start-Zstopsysteem
een meerprijs van De Adam komt bij zijn introductie met
275 euro. Opel keuze uit een drietal motorvarianten, een
heeft de prijs van 1,2 met 70 pk, een 1,4 met 87 pk en een
de accessoires be- 100 pk sterke daarvan. Inderdaad, alle-
wust laag gehou- maal benzinemotoren. Diesels ziet Opel
den om de berijder niet zitten in de Adam. De motoren gaan
I te stimuleren ze in de basis al jaren mee, maar zijn wel -
l daadwerkelijk aan voor zover mogelijk- naar de laatste stand
te schaffen. Wie der techniek gebracht, inclusief een start-
nu al een Adam Zstopsysteem. Het ontbreekt deze motoren
I bestelt, krijgt van echter aan directe inspuiting of een turbo.
Ne dealer 500 De Adam mist dus dat 'opvliegende' karak-
euro 'shopping ter, kenmerkend voor kleine turbomotoren.
I money' cadeau, Gelukkig staat volgend jaar een nieuwe
I te besteden aan generatie motoren te wachten, maar die
J accessoires. vinden pas eind 2013 hun weg naar de
Adam. En juist daar snakt de Adam naar.
De stadsauto stuurt namelijk zeer verdien-
-*?fijk, hij nadert wat dat betreft de Mini,
maar komt vermogen te kort. Op snelweg-
tempo weet de handgeschakelde vijfbak
bovendien het toerental niet genoeg te
drukken, waardoor de motor onnodig veel
toeren maakt. Obk daar heeft Opel wat op
jimte gevonden, een zesbak, maar ook die volgt
m zul later.
Opel heeft een voortreffelijk onderstel ge
bouwd, de Adam rijdt echt bovengemid-
J-IJ - J -L magr js Op Jg
18-inch wielen onder ons testexemplaar
wel erg stug., De kleinere wielen met ban
den met dikkere wangen geven de Adam
meer comfort.
De prijslijst van de Adam start bij 12.495
*"73 voor de 1.2. De 87 pk sterke 1.4 ver
wisselt voor 15.695 euro en de sterkste
1.4 is er vanaf 16.095 euro. Vanaf maart
volgend jaar staat de Adam bij de dealer.
De orderboeken zijn inmiddels geopend.
|rg.>Q1£1