I MLSZI ICICI I Vrolijk verlengstuk :chte oldtimers behouden lelastingvrijstelling ft DE TILBURGSE aarc I is miljonair Transit Custom geur? )e 208 ir kun stélijk, jbilair maar I ;n, f< jurd1 impressie Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 45 Donderdag 22 november 2012 Oplage 112.200 netje iden tter ervice 811089 Zaterdag )t 21.00 mix.nl ‘raar jfotest Opel Adam r— r*e reacties op het regeerakkoord liefhebbers van klassieke auto's FSeleid tot diverse acties. Daaruit is Rais duidelijk naar voren gekomen P ware liefhebber die weinig met Fhaar klassieke auto rijdt onevenre- wordt als er de volledige we- asting moet worden afgerekend. En dat terwijl het voorstel juist het onei- genlijk gebruik van zogenaamde youngti- mers wil tegen gaan. Afgelopen dinsdag kreeg een mptie van de SP volop bijval in de Tweede Kamer, zodat het kabinet met een goed uitge werkt plan moet komen om dé dagelijkse gebruikers van een oude auto gewoon wegenbelasting te laten betalen, maar de I verzamelaar en liefhebber moet ontzien. De PW diende ter ondersteuning nog een motie in om te voorkomen dat rijdend cultureel erfgoed gedwongen door de huidige eigenaren wordt verkocht. Ook die motie werd met een ruime meerder heid aangenomen. IntelliLink g van het interieur - n op. Met het meub.™.. erin is de ruimte echter ue bagageruimte met *3pe kant en kunnen Plastic clips op de spaken van de wielen, een dakhemel met led's, uitwisselbare panelen voor het interieur, hippe stickersets en felle exterieurkleuren, volgens Opel fun geert de Adam als verlengstuk van de eigenaar. De compacte stadsauto is verregaand te personaliseren. Leuk al die details, maar hoe rijdt de Adam eigenlijk? Autofabrikanten nemen de term persona liseren steeds vaker in de mond om aan te geven dat een model volledig aangepast kan worden aan de smaak van de berijder. Concurrenten als Citroen, Mini en vooral Fiat zijn daar heer en meester in. Opel volgt nu met de Adam. Een beetje laat? Welnee, volgens Opel zet de groei van het segment van deze 'premium' stadsauto's gestaag door. De fabrikant is overigens ge start met een ware vernieuwingsslag. De komende jaren mogen we liefst 23 nieuwe modellen/uitvoeringen verwelkomen. James Blond De Adam is qua afmetingen een echte stadsauto. Hij is 3,70 meter lang, 1,72 me ter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis meet 2,3*1 meter. Met kleuren als James Blond (kanariegeel), Papa don't Peach (oranje) en Red 'n Roll (rood) wil Opel H het hippe karakter benadrukken. In to- 1 taal zijn er twaalf exterieurkleuren te I bestellen, waaronder ook 'veilig' zwart I en grijs. Daarnaast is het mogelijk om I de Adam in een twotone exterieurkleur I uit te voeren, wqprbij voor het dak en I de stijlen een afwijkende kleur kan I worden gekozen. De lijst met wielen I telt 31 verschillende dessins in forma- I ten variërend van 15 tot 18 inch en met I allerhande stickersets zijn de mogelijk- I heden vrijwel eindeloos. Ook’het interieur is verregaand naar de eigen smaak in te richten. De panelen op het dashboard, op de portieren en de middentunnel zijn allemaal uitwis- selbaar. Dus mocht je op een gegeven moment zijn uitgekeken op de roze pa nelen met groene stippen, dan bestel je ten een compleet nieuwe outfit aanmeten. Met de aankleding gewoon een ander'setje'bij de dealer. Vol- Toppunt vormt de dakhemel, die optioneel je dus alle kanten cr gëns Opel kun je het interieur in 30 minu- is te bestellen als sterrenhemel bestaande voorin ook. Achterin beperkter. Zo is de 170 liter aan de krappe kant en kunnen volwassen nauwelijks zitten op de ach terbank. Zowel de hoofd- als beenruimte schieten te kort. Kinderen daarentegen Zui je niet snel horen klagen. Laat ze 'sterren' tellen en je hebt er geen 'kinqj' aan. 1 Aangezien zo'n beetje de hele wereld met deld goed, stuurt messcherp, een smartphone rondloopt, heeft Opel 18-inch wielen onder ons ti het info-en entertainmentsysteem van de - Adam hierop ingericht. Zowel Apple als Android toestellen kunnen met de auto worden verbonden via IntelliLink. Meer- r. prijs: 395 euro. Navigeren, telefoneren, euro’ naar je favoriete muziek luisteren, foto’s wisse kijken, het kan allemaal aangestuurd wor den via het 7-inch touchscreen in de mid denconsole. uit 64 led's tegen Start-Zstopsysteem een meerprijs van De Adam komt bij zijn introductie met 275 euro. Opel keuze uit een drietal motorvarianten, een heeft de prijs van 1,2 met 70 pk, een 1,4 met 87 pk en een de accessoires be- 100 pk sterke daarvan. Inderdaad, alle- wust laag gehou- maal benzinemotoren. Diesels ziet Opel den om de berijder niet zitten in de Adam. De motoren gaan I te stimuleren ze in de basis al jaren mee, maar zijn wel - l daadwerkelijk aan voor zover mogelijk- naar de laatste stand te schaffen. Wie der techniek gebracht, inclusief een start- nu al een Adam Zstopsysteem. Het ontbreekt deze motoren I bestelt, krijgt van echter aan directe inspuiting of een turbo. Ne dealer 500 De Adam mist dus dat 'opvliegende' karak- euro 'shopping ter, kenmerkend voor kleine turbomotoren. I money' cadeau, Gelukkig staat volgend jaar een nieuwe I te besteden aan generatie motoren te wachten, maar die J accessoires. vinden pas eind 2013 hun weg naar de Adam. En juist daar snakt de Adam naar. De stadsauto stuurt namelijk zeer verdien- -*?fijk, hij nadert wat dat betreft de Mini, maar komt vermogen te kort. Op snelweg- tempo weet de handgeschakelde vijfbak bovendien het toerental niet genoeg te drukken, waardoor de motor onnodig veel toeren maakt. Obk daar heeft Opel wat op jimte gevonden, een zesbak, maar ook die volgt m zul later. Opel heeft een voortreffelijk onderstel ge bouwd, de Adam rijdt echt bovengemid- J-IJ - J -L magr js Op Jg 18-inch wielen onder ons testexemplaar wel erg stug., De kleinere wielen met ban den met dikkere wangen geven de Adam meer comfort. De prijslijst van de Adam start bij 12.495 *"73 voor de 1.2. De 87 pk sterke 1.4 ver wisselt voor 15.695 euro en de sterkste 1.4 is er vanaf 16.095 euro. Vanaf maart volgend jaar staat de Adam bij de dealer. De orderboeken zijn inmiddels geopend. |rg.>Q1£1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25