utotest
I
ekker instappertje
'EMBER 2012 I
DE AUTOMAAT DONDERDAG 15 NOVEMBER 2012 PAGINA 3
I
I
gegevens:
114i
Merk en type:
BMW114i
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie 0-100
Verbruik:
at Boxer
C02-uitstoot:
NKOPEN.Nl
Prijs:
jgewaardeer
iterwielé
ing
www.renova.nl
aemprijs
beurt!"
ga
zasion
itrum
75 kW/102 pk bij
4.000 tr/min.
feit dat we het met minder moeten gaan doen, wil niet zeggen dat we in
bekomst zullen afzien. Dat geldt beslist niet voor de nieuwe basisversie in
widige BMW 1-serie. Tegelijk met de driedeurscarrosserie lanceert BMW
I14i die ondanks zijn bescheiden motor uitstekend presteert.
in 11,2 sec.
stadscyclus
7,1 liter/100 km
buitenwegcydus
4,6 liter/100 km
gecombineerd
5,3 liter/100 km
124g/km
(A-label)
24.990 euro
OOR SLECHTS
588,-
[OETILBURGSE KOERIER
is. Bovendien is de meerprijs van duizend
euro voor de vijfdeurs niet zodanig dat de
aankoop daardoor zou afketsen.
ruimte
beste keuze
bij een BMW e'
geen uitzonderii
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
Renova Waalwijk
Van Andelstraat9
5(0416^3^443 Renova Group
Renova Breda
1 Huifekkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
180 Nm bij
I. 100 tr/min.
lengte 4,324 mtr,
breedte 1,765 mtr
J. 360 kg
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
195 km/u
en ook de 114i maakt daar
ering op.
Niet rumoerig
De motor zorgt voor keurig nette pres
taties zoals een top van 195 km/u en
acceleratie naar 100 in 11,2 seconden.
De 114i valt binnen de normen voor
20 procent bijtelling en behoudt die
positie ook geheel 2013. In de praktijk
neemt de auto genoegen met een 1
liter benzine op 14,3 kilometer en dat is
beslist netjes. Overigens blijven ook de
116i, 114d en 116d volgend jaar aan de
normen voor lagere bijtelling voldoen,
zodat BMW de 1 -serie goed kan v™
delen in de zakelijke markt. Bover
mag niet onvermeld blijven dat de 1,6
liter lekker klinkt, zoals we dat van een
BMW gewend zijn. Rumoerig is de motor
beslist niet.
inrichting is typisch BMW door vorm-
ving en materialen. De auto is ruim
1 ip de achterbank, al is de
i logische keuze als deze
jelmaat wordt gebruikt.
Technische
vergren- Het bagagevolume varieert netjes van
ovendien 360 tot 1.200 liter, dus daarmee kun je
J* r thuiskomen.
De instap en zitpositie zijn wat laag,
maar dat past wel bij het totale karakter
van dit model. De verstelmogelijkheden
van de stoelen zijn uitstekend, de onder
steuning laat ook weinig te wensen over.
Wat opvalt is dat het dashboard relatief
eenvoudig van opbouw is. Goed te over
zien zonder een overvloed aan knoppen.
f huidige 1-serie trad vorig jaar aan als
Ifeurs hatchback. De auto heeft z’n ver-
behouden, maar biedt
Het is een kwestie van gaan zitten, gordel
aan en wegrijden.
BMW start de aanvalsprijs van de 114i
keurig met 24.990 euro en dat is een
bedrag inclusief airconditioning. De auto
is ook te leveren in een Business en
Business+ uitgave met zaken als navi
gatie, mistlampen voor, middenarmsteun
voor en een sportstuurwiel bij de +-versie
nog aangevuld met parkeerhulp achter
en xenon.
De ii
gevin^
bemeten, ook Of
driedeurs geen I
met grote rege
tawde uitstraling behouden, maar
a J We dankzij de grotere afmetingen
menruimte. Uiteraard heeft BMV
Bog gewaardeerde achterwielaandri
i>;*
kbestaa
t5 reek
Bpéenc
-si ïis van
1 Po M heeft bereikt.
B8 Profiel van de driedeurs wijkt niet
»i de vijfdeurs af, al leen is de vlakverde-
3-deurs
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Rijdersauto
Een belangrijke uitbreiding van het pro
gramma vormt de 114i die uiteraard in
beide carrosserievarianten wordt aange
boden. In tegenstelling tot wat de type
naam doet vermoeden ligt er in het voor
onder een 1,6 liter benzinemotor die met
turbo een vermogen bereikt van 102 pk.
Dat is niet enorm indrukwekkend, maar
dat geldt wel voor het koppel van 180 Nm
al bij 1.100 tr/min. Dat verklaart ook met
een de heerlijke souplesse die de motor
tentoonspreidt. Een echte BMW die lekker
van onderuit trekt en niet zo nodig hoog
in toeren moet worden doorgetrokken om
vlot te kunnen presteren. De achterwielen
krijgen de aandrijfkrachten via een hand-
geschakelde zesbak toebedeeld, een bak
die direct vanaf de eerste keer schakelen
een typisch BMW gevoel geeft. Lekker
korte slagen en een behoorlijke directheid.
Dat maakt de 114i meteen tot een echte
rijdersauto, een exemplaar dat uitnodigt
om vlak voor thuiskomst na een dag
werken nog even een lekker ommetje te
maken puur om te genieten. Zo hoort dat
i bestaat de 1-serie al langer uit een
18/eeks van carrosserievarianten. De
Npé en de cabriolet blijven nog even op
van het vorige model in productie,
'*1 tweede hatchbackvariant zorgt
itoor dat BMW in dit sterk groeiende
nj igment haar volledige concurrentie-
po. *ht heeft bereikt.
8 profiel van de driedeurs wijkt niet
®de vijfdeurs af, alleen is de vlakverde-
I "9 van de zijkanten anders geworden,
wwrlijk is het enige overgebleven por-
een stuk langer en is de vorm van
achterste zijruit daarop aangepast.
spatbordranden worden achter extra
gedrukt en er loopt nadrukkelijk een
■Wnde lijn boven de dorpels die naar
■fleren omhoog getrokken wordt. Dat
de driedeurs een ietwat sportievere
terwijl de vijfdeurs met de extra
Wang tot de achterbank praktischer
184A-R
Q3-XZD-6