utotest I ekker instappertje 'EMBER 2012 I DE AUTOMAAT DONDERDAG 15 NOVEMBER 2012 PAGINA 3 I I gegevens: 114i Merk en type: BMW114i Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: acceleratie 0-100 Verbruik: at Boxer C02-uitstoot: NKOPEN.Nl Prijs: jgewaardeer iterwielé ing www.renova.nl aemprijs beurt!" ga zasion itrum 75 kW/102 pk bij 4.000 tr/min. feit dat we het met minder moeten gaan doen, wil niet zeggen dat we in bekomst zullen afzien. Dat geldt beslist niet voor de nieuwe basisversie in widige BMW 1-serie. Tegelijk met de driedeurscarrosserie lanceert BMW I14i die ondanks zijn bescheiden motor uitstekend presteert. in 11,2 sec. stadscyclus 7,1 liter/100 km buitenwegcydus 4,6 liter/100 km gecombineerd 5,3 liter/100 km 124g/km (A-label) 24.990 euro OOR SLECHTS 588,- [OETILBURGSE KOERIER is. Bovendien is de meerprijs van duizend euro voor de vijfdeurs niet zodanig dat de aankoop daardoor zou afketsen. ruimte beste keuze bij een BMW e' geen uitzonderii Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat9 5(0416^3^443 Renova Group Renova Breda 1 Huifekkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 180 Nm bij I. 100 tr/min. lengte 4,324 mtr, breedte 1,765 mtr J. 360 kg Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) topsnelheid 195 km/u en ook de 114i maakt daar ering op. Niet rumoerig De motor zorgt voor keurig nette pres taties zoals een top van 195 km/u en acceleratie naar 100 in 11,2 seconden. De 114i valt binnen de normen voor 20 procent bijtelling en behoudt die positie ook geheel 2013. In de praktijk neemt de auto genoegen met een 1 liter benzine op 14,3 kilometer en dat is beslist netjes. Overigens blijven ook de 116i, 114d en 116d volgend jaar aan de normen voor lagere bijtelling voldoen, zodat BMW de 1 -serie goed kan v™ delen in de zakelijke markt. Bover mag niet onvermeld blijven dat de 1,6 liter lekker klinkt, zoals we dat van een BMW gewend zijn. Rumoerig is de motor beslist niet. inrichting is typisch BMW door vorm- ving en materialen. De auto is ruim 1 ip de achterbank, al is de i logische keuze als deze jelmaat wordt gebruikt. Technische vergren- Het bagagevolume varieert netjes van ovendien 360 tot 1.200 liter, dus daarmee kun je J* r thuiskomen. De instap en zitpositie zijn wat laag, maar dat past wel bij het totale karakter van dit model. De verstelmogelijkheden van de stoelen zijn uitstekend, de onder steuning laat ook weinig te wensen over. Wat opvalt is dat het dashboard relatief eenvoudig van opbouw is. Goed te over zien zonder een overvloed aan knoppen. f huidige 1-serie trad vorig jaar aan als Ifeurs hatchback. De auto heeft z’n ver- behouden, maar biedt Het is een kwestie van gaan zitten, gordel aan en wegrijden. BMW start de aanvalsprijs van de 114i keurig met 24.990 euro en dat is een bedrag inclusief airconditioning. De auto is ook te leveren in een Business en Business+ uitgave met zaken als navi gatie, mistlampen voor, middenarmsteun voor en een sportstuurwiel bij de +-versie nog aangevuld met parkeerhulp achter en xenon. De ii gevin^ bemeten, ook Of driedeurs geen I met grote rege tawde uitstraling behouden, maar a J We dankzij de grotere afmetingen menruimte. Uiteraard heeft BMV Bog gewaardeerde achterwielaandri i>;* kbestaa t5 reek Bpéenc -si ïis van 1 Po M heeft bereikt. B8 Profiel van de driedeurs wijkt niet »i de vijfdeurs af, al leen is de vlakverde- 3-deurs Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.598 cc Rijdersauto Een belangrijke uitbreiding van het pro gramma vormt de 114i die uiteraard in beide carrosserievarianten wordt aange boden. In tegenstelling tot wat de type naam doet vermoeden ligt er in het voor onder een 1,6 liter benzinemotor die met turbo een vermogen bereikt van 102 pk. Dat is niet enorm indrukwekkend, maar dat geldt wel voor het koppel van 180 Nm al bij 1.100 tr/min. Dat verklaart ook met een de heerlijke souplesse die de motor tentoonspreidt. Een echte BMW die lekker van onderuit trekt en niet zo nodig hoog in toeren moet worden doorgetrokken om vlot te kunnen presteren. De achterwielen krijgen de aandrijfkrachten via een hand- geschakelde zesbak toebedeeld, een bak die direct vanaf de eerste keer schakelen een typisch BMW gevoel geeft. Lekker korte slagen en een behoorlijke directheid. Dat maakt de 114i meteen tot een echte rijdersauto, een exemplaar dat uitnodigt om vlak voor thuiskomst na een dag werken nog even een lekker ommetje te maken puur om te genieten. Zo hoort dat i bestaat de 1-serie al langer uit een 18/eeks van carrosserievarianten. De Npé en de cabriolet blijven nog even op van het vorige model in productie, '*1 tweede hatchbackvariant zorgt itoor dat BMW in dit sterk groeiende nj igment haar volledige concurrentie- po. *ht heeft bereikt. 8 profiel van de driedeurs wijkt niet ®de vijfdeurs af, alleen is de vlakverde- I "9 van de zijkanten anders geworden, wwrlijk is het enige overgebleven por- een stuk langer en is de vorm van achterste zijruit daarop aangepast. spatbordranden worden achter extra gedrukt en er loopt nadrukkelijk een ■Wnde lijn boven de dorpels die naar ■fleren omhoog getrokken wordt. Dat de driedeurs een ietwat sportievere terwijl de vijfdeurs met de extra Wang tot de achterbank praktischer 184A-R Q3-XZD-6

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 31