3D!
7
IVI I ICICI I
L5
Vierde in veertig jaar
i
os? Laat uw I1
Df koop een I
■■■I
pernieuwde Ford Fiesta kent prijs
l£3E0
•test
LILT
TSnei fcs<Ue.h..„
- - J
w oude films >s
gle-8, PAL en
10%
- -
NOVEMBER 2012*1
toekomst!
t
euwe Jetta hybride
ris en fruitige Adam
iPhone)
jnde Juke
ilkswagen
toe/
I enz
ssaj»
SEN
•dag:
t scannen in
nmateriaal.
s dag!
stand in I
do te krijgen.
)er
EN
MW114i
JPER KORTING
15%
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
j/J Jaargang 23 nr 44» Donderdag 15 november 2012 Oplage 112.000
gen? Deze
•arde schijf.
I ’“'"«Programma conc
.\hter dr'ecilinder di<
turbo1
Een merk heeft een sterke positie als
het symbool staat voor een segment.
I Bij de Range Rover is dat al sinds
I 1970 het geval. Na ruim veertig jaar
zijn we pas aan de vierde generatie
I van deze topklasse SUV toe. Tijd
I om eens lekker in het zand te gaan
I spelen.
Range Rover
dan
kMM
- -■
duurt nog een paar maanden, maar
s "verschijnt de gefacelifte Ford Fiesta in
™wroom. Inmiddels heeft Ford Neder-
Mal wel de prijzen van het vernieuwde
!*l bekend gemaakt. Het belang van de
pingen dient niet alleen de uitstraling,
“technisch is er het nodige nieuws. Het
Pteprogramma concentreert zich rond
Jhterdriecilinder die in de Fiesta ook
*wrturbo debuteert. De klant kan daar-
SUPER KORTING
Console
Tijdens de presentatie vergaapten we ons
aan een opengewerkt model waarin veel
voorzieningen van de auto direct zichtbaar
zijn. Indrukwekkend is ook de bekabeling,
kleurrijke, dikke bussels die van overal naar
nergens lopen. Nog een aardigheidje is het
gangenstelsel dat in de motorkap naar de
voorspatbord loopt waardoor grote hoe
veelheden water worden afgevoerd en zo
min mogelijk in de motorruimte terecht
komen. Op het gebied van materialen, af
werking en voorzieningen staat de nieuwe
Range Rover op een eenzaam niveau, dat
is het merk ook aan zijn trouwe klanten
groep verplicht. Mooi zacht leer, hoogpolig
tapijten fraai hout bepalen de ambiance,
of we" nu met de topsnelheid van 250
u over de snelweg racen en ons ook
bij kiezen uit 65 of 80 pk, terwijl de turbo-
versie met 100 en 125 pk op de prijslijst
staat. Daarnaast is er nog een 1,6 liter met
automaat en een 1,4 liter met af-fabriek
LPG. Tot sjot natuurlijk ook een diesel, de
bekende 1,6 liter die 95 pk voortbrengt. extra
De diesel plus alle driecilinders komen in audior.
aanmerking voor 14 procent bijtelling. De ST voorzien
instapper bij de nieuwe Fiesta gaat 13.595 die voor 19V
euro kosten, een 65 pk versie voorzien van selt.
Introducties van nieuwe producten van
Land Rover vormen altijd een spektakel.
De auto's worden nooit gespaard, waar
door een meer dan uitstekend beeld wordt
gegeven van wat er allemaal mogelijk is.
De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat bij
iedere 'proef' een instructeur van te voren
uitlegt wat we moeten doen. En dat man
netje krijgt de koper er natuurlijk niet bij.
Merkbaar
Je kunt bij Range Rover spreken van een
ijzersterk imago, zeker als klanten duide-
I lijk aangeven dat er niets veranderd hoeft
I te worden, maar dat de auto wel verbeterd
mag worden. De grote verschillen met het
bestaande model moeten dan ook vooral
I onderhuids worden gezocht. De Range Ro-
I ver is en blijft een forse jongen, alhoewel
I zijn voetafdruk bescheidener is dan van
nog uiterst veilig voelen of dat we door 90
cm diep water waden. Voorin is er volop
ruimte, maar dat geldt ook voor de ach
terbank. Ondanks dat de auto nauwelijks
is gegroeid, wordt achterin meer ruimte
geboden. Wie zichzelf of zijn medepas
sagiers extra wil verwennen kiest voor de
afzonderlijke zetels achterin met er tussen
een uitgebreide, houten console met be
dieningsknoppen.
Autobiography
Het onderstel is een meesterstuk. Uiter
aard monteert Range Rover rondom
luchtvering die geheel naar believen kan
worden afgestemd. Het wordt gekoppeld
aan het Terrain Respons. Met behulp van
een draaiknop wordt het type ondergrond
gekozen (bijvoorbeeld rotsen, sneeuw,
zand etc) en vervolgens kiest de auto alle
bijbehorende instellingen voor wat betreft
wagenhoogte en de schakelmomenten
van de automaat. Natuurlijk is er een hoge
gearing en handige zaken als Hill Descent
Control dat bij afdalingen de snelheid be
perkt zonder dat de bestuurder hoeft bij
te remmen. Het blijft vreemd om flink de
diepte in te duiken en alleen maar te hoe
ven sturen.
Leuk natuurlijk wat zo'n auto allemaal
kan, maar in de meeste gevallen zullen er
lange snelwegritten mee worden afgelegd
en dat doet de Range Rover uiterst stabiel
en comfortabel. Natuurlijk blijft het maxi
male aanhanggewicht op 3.500 kg. Een
kleine toevoeging aan de bagageruimte
is dat het onderste deel van de achterklep
ook elektrisch kan worden geopend en
gesloten.
De prijslijst van de nieuwe Range Rover
meldt een vanafbedrag van 114.400 euro en
dat is zo'n 23.000 euro minder dan het vo
rige model met dank aan de lagere CO2-uit-
stoot en dadraan gekoppelde belasting. De
optimale versie is de V8 Supercharged in Au
tobiography uitvoering voor 203.600 euro.
I positie, letterlijk en figuurlijk. Uiterlijk is de
I nieuweling wel te herkennen aan de vorm
I van de lichtunits die net als bij de Evoque
in een vleugelvorm over de flanken wor-
den voortgezet. De hele carrosserie en ook
het onderstel is gemaakt van aluminium
en daarmee zorgt de nieuweling voor een
enorme verlaging van het totale gewicht.
I Maar liefst 420 kg is het model afgeslankt
en als we dan weten dat iedere 100 kg
minder het brandstofverbruik verlaagd
met 2 procent, dan zijn de gevolgen goed
I merkbaar.
I Het lagere gewicht maakt het mogelijk de
I prestaties van het vorige model met V8
I diesel te evenaren met de lichtere V6 die-
I sel en ook daarin zit winst qua verbruik.
I Uiteraard is ook de V8 diesel weer van de
I partij met een inhoud van 4,4 liter en ver-
I mogen van 339 pk. Maar de 3 liter V6 is
I met 258 pk beslist al indrukwekkend. De
r topper is de V8 Supercharged, een 510 pk
leverende benzinegestookte bruut. Alle
motoren drijven de vier wielen aan via een
8-traps ZF automaat met een geweldig
schakelkarakter. -
zeven airbags, Hill Start Assist, elektrisch
verstelbare/verwarmbare spiegels, elek
trische voorportierramen en centrale ver
grendeling. Voor 600 euro extra wordt de
vijfdeurs voorgereden. Voor duizend euro
a is de Fiesta compleet met airco en
lio. De sportieve topper wordt de Fiesta
rT voorzien van de 125 pk sterke driepitter
uic .oor 19.400 euro van eigenaar verwis-
FIESTA