3D! 7 IVI I ICICI I L5 Vierde in veertig jaar i os? Laat uw I1 Df koop een I ■■■I pernieuwde Ford Fiesta kent prijs l£3E0 •test LILT TSnei fcs<Ue.h..„ - - J w oude films >s gle-8, PAL en 10% - - NOVEMBER 2012*1 toekomst! t euwe Jetta hybride ris en fruitige Adam iPhone) jnde Juke ilkswagen toe/ I enz ssaj» SEN •dag: t scannen in nmateriaal. s dag! stand in I do te krijgen. )er EN MW114i JPER KORTING 15% Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato j/J Jaargang 23 nr 44» Donderdag 15 november 2012 Oplage 112.000 gen? Deze •arde schijf. I ’“'"«Programma conc .\hter dr'ecilinder di< turbo1 Een merk heeft een sterke positie als het symbool staat voor een segment. I Bij de Range Rover is dat al sinds I 1970 het geval. Na ruim veertig jaar zijn we pas aan de vierde generatie I van deze topklasse SUV toe. Tijd I om eens lekker in het zand te gaan I spelen. Range Rover dan kMM - -■ duurt nog een paar maanden, maar s "verschijnt de gefacelifte Ford Fiesta in ™wroom. Inmiddels heeft Ford Neder- Mal wel de prijzen van het vernieuwde !*l bekend gemaakt. Het belang van de pingen dient niet alleen de uitstraling, “technisch is er het nodige nieuws. Het Pteprogramma concentreert zich rond Jhterdriecilinder die in de Fiesta ook *wrturbo debuteert. De klant kan daar- SUPER KORTING Console Tijdens de presentatie vergaapten we ons aan een opengewerkt model waarin veel voorzieningen van de auto direct zichtbaar zijn. Indrukwekkend is ook de bekabeling, kleurrijke, dikke bussels die van overal naar nergens lopen. Nog een aardigheidje is het gangenstelsel dat in de motorkap naar de voorspatbord loopt waardoor grote hoe veelheden water worden afgevoerd en zo min mogelijk in de motorruimte terecht komen. Op het gebied van materialen, af werking en voorzieningen staat de nieuwe Range Rover op een eenzaam niveau, dat is het merk ook aan zijn trouwe klanten groep verplicht. Mooi zacht leer, hoogpolig tapijten fraai hout bepalen de ambiance, of we" nu met de topsnelheid van 250 u over de snelweg racen en ons ook bij kiezen uit 65 of 80 pk, terwijl de turbo- versie met 100 en 125 pk op de prijslijst staat. Daarnaast is er nog een 1,6 liter met automaat en een 1,4 liter met af-fabriek LPG. Tot sjot natuurlijk ook een diesel, de bekende 1,6 liter die 95 pk voortbrengt. extra De diesel plus alle driecilinders komen in audior. aanmerking voor 14 procent bijtelling. De ST voorzien instapper bij de nieuwe Fiesta gaat 13.595 die voor 19V euro kosten, een 65 pk versie voorzien van selt. Introducties van nieuwe producten van Land Rover vormen altijd een spektakel. De auto's worden nooit gespaard, waar door een meer dan uitstekend beeld wordt gegeven van wat er allemaal mogelijk is. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat bij iedere 'proef' een instructeur van te voren uitlegt wat we moeten doen. En dat man netje krijgt de koper er natuurlijk niet bij. Merkbaar Je kunt bij Range Rover spreken van een ijzersterk imago, zeker als klanten duide- I lijk aangeven dat er niets veranderd hoeft I te worden, maar dat de auto wel verbeterd mag worden. De grote verschillen met het bestaande model moeten dan ook vooral I onderhuids worden gezocht. De Range Ro- I ver is en blijft een forse jongen, alhoewel I zijn voetafdruk bescheidener is dan van nog uiterst veilig voelen of dat we door 90 cm diep water waden. Voorin is er volop ruimte, maar dat geldt ook voor de ach terbank. Ondanks dat de auto nauwelijks is gegroeid, wordt achterin meer ruimte geboden. Wie zichzelf of zijn medepas sagiers extra wil verwennen kiest voor de afzonderlijke zetels achterin met er tussen een uitgebreide, houten console met be dieningsknoppen. Autobiography Het onderstel is een meesterstuk. Uiter aard monteert Range Rover rondom luchtvering die geheel naar believen kan worden afgestemd. Het wordt gekoppeld aan het Terrain Respons. Met behulp van een draaiknop wordt het type ondergrond gekozen (bijvoorbeeld rotsen, sneeuw, zand etc) en vervolgens kiest de auto alle bijbehorende instellingen voor wat betreft wagenhoogte en de schakelmomenten van de automaat. Natuurlijk is er een hoge gearing en handige zaken als Hill Descent Control dat bij afdalingen de snelheid be perkt zonder dat de bestuurder hoeft bij te remmen. Het blijft vreemd om flink de diepte in te duiken en alleen maar te hoe ven sturen. Leuk natuurlijk wat zo'n auto allemaal kan, maar in de meeste gevallen zullen er lange snelwegritten mee worden afgelegd en dat doet de Range Rover uiterst stabiel en comfortabel. Natuurlijk blijft het maxi male aanhanggewicht op 3.500 kg. Een kleine toevoeging aan de bagageruimte is dat het onderste deel van de achterklep ook elektrisch kan worden geopend en gesloten. De prijslijst van de nieuwe Range Rover meldt een vanafbedrag van 114.400 euro en dat is zo'n 23.000 euro minder dan het vo rige model met dank aan de lagere CO2-uit- stoot en dadraan gekoppelde belasting. De optimale versie is de V8 Supercharged in Au tobiography uitvoering voor 203.600 euro. I positie, letterlijk en figuurlijk. Uiterlijk is de I nieuweling wel te herkennen aan de vorm I van de lichtunits die net als bij de Evoque in een vleugelvorm over de flanken wor- den voortgezet. De hele carrosserie en ook het onderstel is gemaakt van aluminium en daarmee zorgt de nieuweling voor een enorme verlaging van het totale gewicht. I Maar liefst 420 kg is het model afgeslankt en als we dan weten dat iedere 100 kg minder het brandstofverbruik verlaagd met 2 procent, dan zijn de gevolgen goed I merkbaar. I Het lagere gewicht maakt het mogelijk de I prestaties van het vorige model met V8 I diesel te evenaren met de lichtere V6 die- I sel en ook daarin zit winst qua verbruik. I Uiteraard is ook de V8 diesel weer van de I partij met een inhoud van 4,4 liter en ver- I mogen van 339 pk. Maar de 3 liter V6 is I met 258 pk beslist al indrukwekkend. De r topper is de V8 Supercharged, een 510 pk leverende benzinegestookte bruut. Alle motoren drijven de vier wielen aan via een 8-traps ZF automaat met een geweldig schakelkarakter. - zeven airbags, Hill Start Assist, elektrisch verstelbare/verwarmbare spiegels, elek trische voorportierramen en centrale ver grendeling. Voor 600 euro extra wordt de vijfdeurs voorgereden. Voor duizend euro a is de Fiesta compleet met airco en lio. De sportieve topper wordt de Fiesta rT voorzien van de 125 pk sterke driepitter uic .oor 19.400 euro van eigenaar verwis- FIESTA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 29