jaar na )PE OFT behartigt al 40 jaar ondernemersbelangen keuke 'Al 40 jaar samenwerking' fiteer tin lovembf l volop rdeell Eendracht DE HlbüRGSE 9 4 Cndernemersfederatie Tilburg ;ner «JTAGE! TILBURG - De Ondernemersfederatie Til burg (OFT) bestaat 40 jaar. De geschie denis van deTilburgse winkelgebieden in vogelvlucht. T 2013 f i januari t ook na 1 den JKEND lAN lKORTD it alleen om voor een chting (ge ien van het winkelrapport van het ad- in 1973 had de OFT meteen de wind Het Koningsplein in 1972 FOTO: FRANS VAN AARLE licht, behar richtir greep. nemersv en de OFT tKOi T1LBURGSE KOERIER DONDERDAG 8 NOVEMBER 2012 JW de website 1 tijk van de 1 ook municatie, J Acties Met het verschijnt viesbureau CIMK i in de rug. Het rapport gaf per winkelconcentratiegebied n Mooiman 0,-: >men is kansen zien en kansen lakken en vraagt lef en doorzet- jen. Elke ondernemer weet jaren worden afgewisseld ■e jaren. De ondernemer in aarover meepraten. Door de -de opkomt van ;n de omzetten en Frans van Aarle, voorzitter Ondernemers Federatie Tilburg overheden, maar vooral samen te werken aan het er maken van het winkel- organiseren van trainin- ionele acties enzovoorts, thept nieuwe kansen die iuele ondernemer nooit :chap van j is geen westering om samen an, elkaar te stimu li aan een gezond meentelijke) ook om san aantrekkelijker centrum, het gen, promotie Solidariteit schep je als individu^ kunt ontwikkelen. Lidmaatschap een ondernemersvereniging kostenpost, maar juist een inv die de mogelijkheid biedt aan de slag te gaan leren en te werken winkelklimaat. De OFT heeft mede als taak deze activi teiten te bundelen, te faciliteren en als bruggenbouwer op te treden richting overheden. En 'bruggen slaan' is het motto dat ook in Den Haag weer hele maal'hot'is...! neemt de leegs Al die ontwik op- flexibiliteit e~ iden ondernemer Westermarkt Ook elders in de stad laten winkeliers zich niet onbe tuigd. Het uit 1973 daterende Wagnerplein in Tilburg- Noord bijvoorbeeld viert de heropening van het win kelcentrum dat door een nieuwe vleugel eens zo groot is geworden. In de wijk 't Zand wordt de Westermarkt Lees verder op de volgende pagina 10 aan welke acties noodzakelijk waren om maximaal in te kunnen spelen op de aanwezige en toekomstige moge lijkheden. Dat was wel nodig ook. De uitvoering van het city-plan uit de jaren zestig onder burgemeester Becht was gepaard gegaan met grote doorbraken, de sloop van een hele volksbuurt en vele oude gebouwen. In 1972 zag de i Mp. Het doel van de OFT was en is om de belangen te uciiartigen van het MKB en grootwinkelbedrijven. Dei 1 'ing van de ondernemersfederatie was een gou< p. Bijna alle winkeliers- en onder- sverenigingen zijn aangesloten OFT spreekt namens duizend Til- burgse ondernemers. We zijn nu veertig jaar verder. De wereld van de detailhandel is in die periode drastisch getransformeerd. Formules zijn verdwenen of juist ontstaan, het aanbod en de diversiteit zijn gigantisch toegeno men; de winkelstraat van 2012 is niet te vergelijken met dezelfde winkelstraat in 1972. Onderneme" durven pa^ci tingsvermogei dat de goede door magere 2012 kan daar economische crisis en online winkelen dalen Schouwburgring Om ongewenste vormen van detailhandel tegen te gaan, wordt door de gemeenteraad in 1975 het bestem mingsplan 'Verspreide terreinen Oude Stad'vastgesteld (het 120 vlekkenplan). In 1976 wordt in het bestem mingsplan 'De Soey' het Famila/Miroterrein bestemd voor grootschalige detailhandel en wordt in de binnen stad betaald parkeren ingevoerd. Begin jaren tachtig is het Heuvelpoortproject klaar. In 1985 wordt onder aan voering van burgemeester Letschert het beleidsplan Compacte Stad gepresenteerd. Aan de Schouwburgring komen de eerste concrete projecten tot uitvoering, waaronder de versmalling van de Schouwburgring en de bouw van de overkapte Schouwburgpromenade. De OndernemersfederatieTilburg (OFT) is in september 1972 opgericht als koepelorganisatie voor detailhandel en horeca. Het initiatief kwam van het toenmalige Ko ninklijk Ondernemers Verbond afdeling Tilburg en de Kamer van Koophandel. De OFT behartigt indirect de belangen van zo'n zevenhonderd ondernemers, bijna tweederde van hetTilburgse totaal. Het hoofddoel van de OFT is het bundelen van het overleg met de gemeen te Tilburg. Vroeger betroffen de gespreksonderwerpen voornamelijk ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Meer recent kwamen de thema's personeelsvoorziening, veilig ondernemen en innovatie in de detailhandel op de agenda. Naast het voeren van overleg met de ge meente brengt de OFT ook regelmatig onderzoeksrap porten uit. de vuist c~ ------ - tigtal zelfstandigen. Ook onderr in detailhandel of horeca berut— vaak in moeizame tijden, terwijl j nu de handen ineen moeten wor geslagen om de consument nog beter van dienst te kunnen zijn. Een onder nemersvereniging is er niet de belangen te behartigen bepaald winkelgebied rich Ondernemers Federatie Tilburg het levens- van de OFT was en is om de belar n het MKB en grootwinkelbedrijven. jstand toe. ikkelingen vragen aanpassingsvermogen, I en innovatief inzicht van de ondernemer. Veel I ers beheren naast hun winkel bijvoorbeeld ook I een webshop. Kansen doen zich voor en I detailhandel stellen ook gemeenten de vraag: is het detailhandelsbeleid nog toe- I f reikend? Dit is vaak niet het geval. Ook van I T de overheid mag worden gevraagd dat zij I met haar tijd meegaat. Om tot goed beleid te komen, is een stevi- I ge gesprekspartner nodig. Een partner die I "EgM WB» meedenkt, kritisch oordeelt en de belan- I gen van de doelgroep behartigt. De OFT I f 1 WW en cle 9emeente Tilburg werken veertig I I 1R iaar 5amen- Vaak met elkaar, soms tegen- I I over elkaar, maar altijd met begrip voor I I I eikaars standpunten. V. ^^kl Ik wil de OFT van harte feliciteren met het I I Hk jflHn 40-jarig bestaan! Erik de Ridder, wethouder Economie 'Eendracht maakt macht', aan dat ge zegde moest ik onlangs denken bij het schrijven van deze column van wege het jubileum van onze Onder nemers Federatie Tilburg (OFT). Juist nu het allemaal wat minder gaat en winkeliers weer moeten knokken voor behoud van omzet, is samenwerking van levensbelang. Helaas blijkt in veel buurtwinkelcentra de animo voor lid maatschap van de winkeliersvereni ging terug te lopen. Jammer, want een ondernemer die met de gemeente in de slag wil voor bijvoorbeeld betere parkeerfaciliteiten, maakt minder kans van slagen dan een voorzitter die met t op tafel slaat namens een vijf- ïlfstandigen. Ook ondernemers ‘rusten te juist I irden I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 9