wivi i iciai ,9C Meer variatie .50 VinterScan en Superdeal lij Auto Avenue Tilburg I A Fiat Panda 4x4 en Trekking anden- panning Meer winterhanden voor komend seizoen DE TILBURGSE Tony Vos I I Het pand van de Auto Avenue in winterkleding. leerlijk te erw- Uitgave van De Tilburgse Koerier Ls.m. Dato Jaargang 23 nr 43 Donderdag 8 november 2012 Oplage 112.000 g 4D tsau Wie-dacht dat Fiat met de lancering van de Panda klaar was, die heeft het mis. Want er ontbraken ten opzichte van het vorige model nog een paar bijzondere versies. Het programma wordt nu aangevuld met de 4x4, de net zo hoog op de wielen geplaatste Trekking en een variant op aardgas. tos van I voor )t 17.00 uur □pen lieuwe Panda loopt op aardgas, reen extra tank onder de brandstof. Die kan r nemen en dat kor ar overeen met 7<. -‘-anzine keuze uit grijs met 1 voor de bekleding, de deurpanelen en de rand rond het zijn iden- ■itelijk een De derde nieu ’ras. Deze In dat geval lie vloer ,w, maal 12!““ een druk van 200 bt Starten doet de mc na wordt zonder d< aardgas overgeschakeld. L_r op aardgas, dan is er sprake van een uitstoot van 86 g/km en dat is ruimsef voldoende voor belastingvrijstellii en lage bijtelling. Aan pre de aardgasrijder iets in, me Mogelijkheden Het rijgedrag van de Panda 4x4 is niet structureel anders, wellicht zullen de fijn- gevoeligen onder ons de auto iets stugger vinden. Omdat er maar één variant als 4x4 beschikbaar is die steunt op de complete Lounge uitvoering, is deze top Panda ui terst compleet. De enige kleine aanpas sing in het interieur betreft de afwijkende middentunnel met extra opbergvak. Het interieur kan behoorlijk kleurrijk wor den ingevuld met de I--- oranje, beige of groen oranje of beige voor c. beige, grijs of groen voor c dashboard. Die mogelijkheden zijn tiek voor de Panda Trekking, feiteli 4x4 zonder aangedreven achteras. auto heeft overigens wel een vijfbak en presteert net iets minder bij een fractio neel lager verbruik. De Trekking heeft niet alleen de looks van de 4x4, maar scoort vaker heb ik me afgevraagd hoe [het in de huidige en toekom- tronica. ael mo- of het nu of f door s wil- eigen ■"■oberen als be- kunnen we een onze voor- aanbiedingen, zoals gratis afleverkosten, en. uci „c. even vooraf voor brandstofkorting en andere.extra's. Tijdens .- :±;raak. de Superdeal weken staan de betreffende interscan-weken kunt u ook auto's voor u klaar om uit te testen. U n de Superdeal actiemodel- kunt bovendien genieten van een heerlijk Ai en miöubishi, vergezeld kopje koffie of thee of huisgemaakte erw- -1—j geprijsc|e wjnter- tensoep. Maar liefst duizend mensen vinden de komende maanden werk bij de grote bandenketens en dealerbedrijven als klanten massaal hun zomerwielen voor exemplaren met winterhanden komen omwisselen. Reed afgelopen winter zo'n 31 procent van de Nederlanders op winterhanden, komend seizoen zal dit naar verwachting groeien naar 39 procent. Dat vooral de veelrijders op winterhanden rijden, blijkt uit hét feit dat winterhanden in de leasewereld ge meengoed zijn geworden. Particulieren blijven achter, behalve zij die met enige regelmaat naar de wintersport gaan. In Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en ook met de hogere bodemvrijheid en het auto zo'n 100 kg zr Traction+ systeem dat de aandrijfkrachten is het in Nederland over de voorwielen verdeelt als één wiel er maar 50 aardga^ grip verliest. land zijn. Wie voora maakt en een tank Aardgas profiteren. Gelukkig lat geval ligt er een extra tank onder de wordi er voor deze brandstof. Die kan maxi- Fiat Ie al 12 kg gas meenemen en dat komt bij druk van 200 bar overeen met 72 liter, motor op benzine, daar- dat het merkbaar is op Loopt de motor ake van een CO2- .choots ngvrijstellmgen restaties levert lede omdat de t/m 30 november kunt u een WinterScan laten uitvoeren. Bel wel even vooraf voor het maken van een afspraak. Tijdens de Winterscan-weker profiteren van de SuperGee, len van Suzuki en Mitsu!±!".!, door diverse zeer scherp geprijs Zwitserland zijn winterhanden onder winterse omstandigheden immers ver plicht. In Duitsland rijdt 90 procent op winterhanden. Het niet aanschaffen van een extra set wielen met banden wordt verklaart doo de extra kosten, de leef tijd van de auto of het bescheiden aan tal kilometers dat wordt gereden. Al bij de lancering een jaar geleden werd duidelijk gemaakt dat er weer een Panda 4x4 zou komen. Dat is immers al een tradi tie vanaf de eerste verschijningsvorm. De 3,68 meter lange Panda is met 1,60 meter wat hoger dan zijn voorwielaangedreven soortgenoten. Dat komt omdat deze versie meer bodemvrijheid heeft, waardoor de relatief lichte auto ook z'n mannetje staat op oneffen terrein. Skit plates Uiterlijk is de 4x4 direct herkenbaar. On der meer aan de zwarte stootstrips op de flanken met 4x4 vermelding, maar ook aan de specifieke bumpers met alumini- umkleurige 'skit plates' en zwarte randen ter verbreding van de sportborden. Boven dien staat de 4x4 op 15 inch lichtmetalen wielen met All Weather banden, waardoor de van zichzelf al stoere Panda nog meer onverschrokken overkomt. Aan ESP met Hill Holder wordt ook nog een elektroni sche differentieelblokkering toegevoegd om onder zwaardere omstandigheden het hoofd te kunnen bieden. Technisch leunt ook de 4x4 op de redelijk recente tweecilinder TwinAir motor met turbo. Deze levert een keurige 85 pk en een prima koppel van 145 Nm. Aardig is dat deze versie de enige Panda is die een zesversnellingsbak krijgt. De topsnelheid van het model is gelijk aan de voorwiel- aandrijvers met 177 km/u en hetzelfde geldt voor de acceleratie naar 100 km/u in 12 tellen. Uiteraard heeft de vierwielaan- drijving, maar vooral de wat minder gun stige stroomlijn vanwege de hoge stand, een invloed op het brandstofverbruik. Haalt de voorwielaandrijver 4,2 liter/100 km, de 4x4 lust graag 4,9 liter/100 km en daarbij hoort een CQ2-uitstoot van 114 g/ km, goed voor 20 procent bijtelling. Tilburg Oisterwijk Oirschot j Waalwijk Oosterhout Etten-Leur www.tigchelaar.nl zwaarder is. Bovendien ,jnd nog een handicap dat --'gastankstation in het hele vooral regionaal kilometers *■-'< in de buurt heeft, kan -..fiteren. Gelukkig heeft de Panda ook an 35 liter benzinetank waarop verder kan worden gereden als het aardgas op is. fiat levert de nieuwe Panda 4x4 als topper uit de serie voor 17.490 euro. De Trekking met een vergelijkbare uitstraling komt op 14.690 euro, terwijl de versie op aardgas is te combineren met de uitrustingsvarian- ten Easy, Lounge en Trekking vanaf 13.790 euro. Vooral op de Trekking is aardgas in teressant omdat deze uitvoering van 105 naar 86 g/km gaat. Gevolg: vrijstelling van BPM en aldus een meerprijs van maar 800 euro! riict in uc Huidige en tot™ je auto gaat met de elektrr-' iinisch is er gigantisch veel n lijk, maar het is de vraag of maal nuttig is. Worden we nu aks niet veel te veel afgeleid d: )jes én trillingen die van alles v duidelijk maken voor ons eic twil, maar die elkaar zo probei herstemmen, dat we er als 1 jrder geen wijs mee uit Bn. Met als gevolg dat ht uit vliegen of op c“. ger botsen. Ik ben er nog steeds overtuigd dat we meer hebben oplettende automobilisten die ten in auto's die door hun dyna- iek goed laten voelen als er iets rkeerd dreigt te gaan. Maar auto- fenten nemen ons graag alles banden en overheden volgen die door steeds meer onderdelen icht te stellen. Er wordt geen auto meer in ons land ver zender ABS, diverse airbags en erde remlicht. En dat terwijl de bijna honderd jaar zonder kon. goed, nieuwe ontwikkelingen je ook niet tegen houden. Zo is Jeuw te lanceren modellen sinds brt een bandenspanning controle tor verplicht. Dit fenomeen is zo'n tien jaar bekend, maar zal de rnde tijd verder inburgeren. Met rren in de wielen wordt de druk Ie banden op gezette tijden ge- n en doorgegeven aan een dis- pp het dashboard. Een te lage ning heeft nadelige gevolgen de slijtage van de banden, het fctofverbruik, de wegligging en ok de verkeersveiligheid. Er valt vel wat voordeel te halen met Systeem. Dan kan ik wel gaan in dat de automobilist vaker z'n bandenspanning moet kij- maar in de praktijk gebeurt dat te weinig. En dan heeft elektro- beslist zin... veilig de winter door te hel- ’4 I si, organiseert de Auto Avenue I 110 en 17 november de gratis I InterScan. Op beide zaterdagen w u bij Auto Avenue Tilburg aan ifepitein Hatterasstraat 11 terecht uw Suzuki of Mitsubishi te laten Isoleren op achttien essentiële pieidspunten, om zo zorgeloos winter in te kunnen. U wordt wel M<t om hiervoor een tijdstip af F*ten. Hebt u geen Mitsubishi Wiki en bent u toch nieuwsgie- de onderstaande Superdeal Rdingen i.v.m. het 50 jarig *um van Auto Avenue Tilburg, 1 tent u natuurlijk ook van harte M in de showroom. Ws de WinterScan wordt uw auto bin- Wntig minuten gecontroleerd op 18 punten, waaronder accu, ban ksysteem, verlichting, verwarming atie- Bent u verhinderd op de ge- dagen? Geen punt, want van 7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 29