wivi i iciai
,9C
Meer variatie
.50
VinterScan en Superdeal
lij Auto Avenue Tilburg
I
A
Fiat Panda 4x4 en Trekking
anden-
panning
Meer winterhanden voor
komend seizoen
DE TILBURGSE
Tony Vos
I
I
Het pand van de Auto Avenue in winterkleding.
leerlijk
te erw-
Uitgave van De Tilburgse Koerier Ls.m. Dato
Jaargang 23 nr 43 Donderdag 8 november 2012 Oplage 112.000
g 4D
tsau
Wie-dacht dat Fiat met de lancering
van de Panda klaar was, die heeft
het mis. Want er ontbraken ten
opzichte van het vorige model nog
een paar bijzondere versies. Het
programma wordt nu aangevuld met
de 4x4, de net zo hoog op de wielen
geplaatste Trekking en een variant
op aardgas.
tos
van
I voor
)t 17.00 uur
□pen
lieuwe Panda loopt op aardgas,
reen extra tank onder de
brandstof. Die kan r
nemen en dat kor
ar overeen met 7<.
-‘-anzine
keuze uit grijs met
1 voor de bekleding,
de deurpanelen en
de rand rond het
zijn iden-
■itelijk een De derde nieu
’ras. Deze In dat geval lie
vloer ,w,
maal 12!““
een druk van 200 bt
Starten doet de mc
na wordt zonder d<
aardgas overgeschakeld. L_r
op aardgas, dan is er sprake van een
uitstoot van 86 g/km en dat is ruimsef
voldoende voor belastingvrijstellii
en lage bijtelling. Aan pre
de aardgasrijder iets in, me
Mogelijkheden
Het rijgedrag van de Panda 4x4 is niet
structureel anders, wellicht zullen de fijn-
gevoeligen onder ons de auto iets stugger
vinden. Omdat er maar één variant als 4x4
beschikbaar is die steunt op de complete
Lounge uitvoering, is deze top Panda ui
terst compleet. De enige kleine aanpas
sing in het interieur betreft de afwijkende
middentunnel met extra opbergvak.
Het interieur kan behoorlijk kleurrijk wor
den ingevuld met de I---
oranje, beige of groen
oranje of beige voor c.
beige, grijs of groen voor c
dashboard. Die mogelijkheden zijn
tiek voor de Panda Trekking, feiteli
4x4 zonder aangedreven achteras.
auto heeft overigens wel een vijfbak en
presteert net iets minder bij een fractio
neel lager verbruik. De Trekking heeft niet
alleen de looks van de 4x4, maar scoort
vaker heb ik me afgevraagd hoe
[het in de huidige en toekom-
tronica.
ael mo-
of het
nu of
f door
s wil-
eigen
■"■oberen
als be-
kunnen
we een
onze voor-
aanbiedingen, zoals gratis afleverkosten,
en. uci „c. even vooraf voor brandstofkorting en andere.extra's. Tijdens
.- :±;raak. de Superdeal weken staan de betreffende
interscan-weken kunt u ook auto's voor u klaar om uit te testen. U
n de Superdeal actiemodel- kunt bovendien genieten van een heerlijk
Ai en miöubishi, vergezeld kopje koffie of thee of huisgemaakte erw-
-1—j geprijsc|e wjnter- tensoep.
Maar liefst duizend mensen vinden de
komende maanden werk bij de grote
bandenketens en dealerbedrijven als
klanten massaal hun zomerwielen voor
exemplaren met winterhanden komen
omwisselen. Reed afgelopen winter
zo'n 31 procent van de Nederlanders
op winterhanden, komend seizoen zal
dit naar verwachting groeien naar 39
procent. Dat vooral de veelrijders op
winterhanden rijden, blijkt uit hét feit
dat winterhanden in de leasewereld ge
meengoed zijn geworden. Particulieren
blijven achter, behalve zij die met enige
regelmaat naar de wintersport gaan. In
Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en
ook met de hogere bodemvrijheid en het auto zo'n 100 kg zr
Traction+ systeem dat de aandrijfkrachten is het in Nederland
over de voorwielen verdeelt als één wiel er maar 50 aardga^
grip verliest. land zijn. Wie voora
maakt en een tank
Aardgas profiteren. Gelukkig
lat geval ligt er een extra tank onder de wordi
er voor deze brandstof. Die kan maxi- Fiat Ie
al 12 kg gas meenemen en dat komt bij
druk van 200 bar overeen met 72 liter,
motor op benzine, daar-
dat het merkbaar is op
Loopt de motor
ake van een CO2-
.choots
ngvrijstellmgen
restaties levert
lede omdat de
t/m 30 november kunt u een WinterScan
laten uitvoeren. Bel wel even vooraf voor
het maken van een afspraak.
Tijdens de Winterscan-weker
profiteren van de SuperGee,
len van Suzuki en Mitsu!±!".!,
door diverse zeer scherp geprijs
Zwitserland zijn winterhanden onder
winterse omstandigheden immers ver
plicht. In Duitsland rijdt 90 procent op
winterhanden. Het niet aanschaffen van
een extra set wielen met banden wordt
verklaart doo de extra kosten, de leef
tijd van de auto of het bescheiden aan
tal kilometers dat wordt gereden.
Al bij de lancering een jaar geleden werd
duidelijk gemaakt dat er weer een Panda
4x4 zou komen. Dat is immers al een tradi
tie vanaf de eerste verschijningsvorm. De
3,68 meter lange Panda is met 1,60 meter
wat hoger dan zijn voorwielaangedreven
soortgenoten. Dat komt omdat deze versie
meer bodemvrijheid heeft, waardoor de
relatief lichte auto ook z'n mannetje staat
op oneffen terrein.
Skit plates
Uiterlijk is de 4x4 direct herkenbaar. On
der meer aan de zwarte stootstrips op de
flanken met 4x4 vermelding, maar ook
aan de specifieke bumpers met alumini-
umkleurige 'skit plates' en zwarte randen
ter verbreding van de sportborden. Boven
dien staat de 4x4 op 15 inch lichtmetalen
wielen met All Weather banden, waardoor
de van zichzelf al stoere Panda nog meer
onverschrokken overkomt. Aan ESP met
Hill Holder wordt ook nog een elektroni
sche differentieelblokkering toegevoegd
om onder zwaardere omstandigheden het
hoofd te kunnen bieden.
Technisch leunt ook de 4x4 op de redelijk
recente tweecilinder TwinAir motor met
turbo. Deze levert een keurige 85 pk en
een prima koppel van 145 Nm. Aardig is
dat deze versie de enige Panda is die een
zesversnellingsbak krijgt. De topsnelheid
van het model is gelijk aan de voorwiel-
aandrijvers met 177 km/u en hetzelfde
geldt voor de acceleratie naar 100 km/u in
12 tellen. Uiteraard heeft de vierwielaan-
drijving, maar vooral de wat minder gun
stige stroomlijn vanwege de hoge stand,
een invloed op het brandstofverbruik.
Haalt de voorwielaandrijver 4,2 liter/100
km, de 4x4 lust graag 4,9 liter/100 km en
daarbij hoort een CQ2-uitstoot van 114 g/
km, goed voor 20 procent bijtelling.
Tilburg
Oisterwijk
Oirschot
j Waalwijk
Oosterhout
Etten-Leur
www.tigchelaar.nl
zwaarder is. Bovendien
,jnd nog een handicap dat
--'gastankstation in het hele
vooral regionaal kilometers
*■-'< in de buurt heeft, kan
-..fiteren. Gelukkig heeft de Panda ook
an 35 liter benzinetank waarop verder kan
worden gereden als het aardgas op is.
fiat levert de nieuwe Panda 4x4 als topper
uit de serie voor 17.490 euro. De Trekking
met een vergelijkbare uitstraling komt op
14.690 euro, terwijl de versie op aardgas
is te combineren met de uitrustingsvarian-
ten Easy, Lounge en Trekking vanaf 13.790
euro. Vooral op de Trekking is aardgas in
teressant omdat deze uitvoering van 105
naar 86 g/km gaat. Gevolg: vrijstelling van
BPM en aldus een meerprijs van maar 800
euro!
riict in uc Huidige en tot™
je auto gaat met de elektrr-'
iinisch is er gigantisch veel n
lijk, maar het is de vraag of
maal nuttig is. Worden we nu
aks niet veel te veel afgeleid d:
)jes én trillingen die van alles v
duidelijk maken voor ons eic
twil, maar die elkaar zo probei
herstemmen, dat we er als 1
jrder geen wijs mee uit
Bn. Met als gevolg dat
ht uit vliegen of op c“.
ger botsen. Ik ben er nog steeds
overtuigd dat we meer hebben
oplettende automobilisten die
ten in auto's die door hun dyna-
iek goed laten voelen als er iets
rkeerd dreigt te gaan. Maar auto-
fenten nemen ons graag alles
banden en overheden volgen die
door steeds meer onderdelen
icht te stellen. Er wordt geen
auto meer in ons land ver
zender ABS, diverse airbags en
erde remlicht. En dat terwijl de
bijna honderd jaar zonder kon.
goed, nieuwe ontwikkelingen
je ook niet tegen houden. Zo is
Jeuw te lanceren modellen sinds
brt een bandenspanning controle
tor verplicht. Dit fenomeen is
zo'n tien jaar bekend, maar zal de
rnde tijd verder inburgeren. Met
rren in de wielen wordt de druk
Ie banden op gezette tijden ge-
n en doorgegeven aan een dis-
pp het dashboard. Een te lage
ning heeft nadelige gevolgen
de slijtage van de banden, het
fctofverbruik, de wegligging en
ok de verkeersveiligheid. Er valt
vel wat voordeel te halen met
Systeem. Dan kan ik wel gaan
in dat de automobilist vaker
z'n bandenspanning moet kij-
maar in de praktijk gebeurt dat
te weinig. En dan heeft elektro-
beslist zin...
veilig de winter door te hel-
’4 I si, organiseert de Auto Avenue
I 110 en 17 november de gratis
I InterScan. Op beide zaterdagen
w u bij Auto Avenue Tilburg aan
ifepitein Hatterasstraat 11 terecht
uw Suzuki of Mitsubishi te laten
Isoleren op achttien essentiële
pieidspunten, om zo zorgeloos
winter in te kunnen. U wordt wel
M<t om hiervoor een tijdstip af
F*ten. Hebt u geen Mitsubishi
Wiki en bent u toch nieuwsgie-
de onderstaande Superdeal
Rdingen i.v.m. het 50 jarig
*um van Auto Avenue Tilburg,
1 tent u natuurlijk ook van harte
M in de showroom.
Ws de WinterScan wordt uw auto bin-
Wntig minuten gecontroleerd op 18
punten, waaronder accu, ban
ksysteem, verlichting, verwarming
atie- Bent u verhinderd op de ge-
dagen? Geen punt, want van 7