4XL feliciteert OFT met haar 40e verjaardag! 'Korvel klaar voor toekomst' het ‘Optimistisch ondanks de crisis 'Prettige sfeer op Westermarkt' 'Modern ondernemerschap iets anders dan winkeltje spelen' SCHOUVvBURI PROMENADE Sr T Van harte gefeliciteerd met het 40 jarig jubileum 'euv DE TILBURGSE KOI Leren, ondernemen en innoveren komen samen bij De Rooi Pannen Jan Aartsen, voorzitter Winkeliersvereniging Korvel Vooruit <M\J. JORD Wiek Evers, voorzitter Winkeliersvereniging Westermarkt waar winkelen altijd feest is! rg West plein TILBURG "Modern onderne merschap is iets anders dan winkeltje spelen. Van het on derwijs mag worden verwacht dat het een eigentijds elan geeft aan het ondernemer- schap."Twan van Laarhoven, directeur Handel aan De Rooi Pannen, is enthousiast over de nieuwe samenwerking die zijn onderwijsinstelling aan het ontwikkelen is. Wim van Ham, voorzitter Winkeliersvereniging Eikenbosch. nis die ben i voor Twan van Laarhoven, directeur Handel aan De Rooi Pannen foto: peter ligtenberg I 'Je hoort veel l wege I ben i I positn Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar. 1. Wij zijn heelTilbu sieving. tWinkele >rengen. jrlingen. Een Prima, maar I Albert Heijn XL Jan Heijnsstraat leerling het plan dan ook in het echt uitvoe- I ren. De school garandeert begeleiding bij het I vinden van de juiste uitdaging." 'Click'n brick'heeft een belangrijke functie in I het winkelcentrum. Dit betekent dat verkoop I vanuit een (fysieke) winkel en handel via in- I ternet elkaar moeten aanvullen. "Zo wilten I wij invulling geven aan het fenomeen Het N ieuwe Winkelen", zegt Van Laarhoven. Al deze ontwikkelingen moeten samenko men in het samenwerkingsverband waar leren, ondernemen en innoveren samenko men, zo omschrijft Van Laarhoven het. Ofte wel, De Rooi Pannen, bedrijfsleven en leerlin gen gaan met elkaar aan het werk en zoeken elkaar meer op. Tot nu toe zijn de activiteiten van de samen werking gericht op de 'definitie' ervan. Van Laarhoven: "Waarom moet het er komen, op welke manier wordt er samengewerkt en wel ke mogelijke activiteiten spelen zich hier bin nen af? Hiermee zijn we nu nog druk doende. Voorlopig zijn er dus voldoende uitdagingen voor ons. Uiteindelijk hopen we met de ken- wij samen met het bedrijfsleven heb- opgedaan onze leerlingen nog beter te bereiden op de sterk veranderende detailhandel. Ook willen we die kennis delen met de ondernemers uit Tilburg, verenigd in de OFT." Meerwaarde Voor de leerlingen moet het winkelcentrum 'een duidelijke meerwaarde' opleveren. Van Laarhoven: "Het zelf mogen ondernemen, het testen van en ervaring opdoen met nieu we handelsconcepten en een voortdurend veranderende omgeving leiden tot meer betrokkenheid van de leerlingen. Een onder nemingsplan schrijven? Prima, maar laat de Eerst wat voorafging: het vernieuwde winkel centrum De Rooi Pannen heefteen andere in vulling gekregen. "Het onderwijs krijgt meer de ruimte in de praktijk van de detailhan- delsactiviteiten in het winkelcentrum", zegt Van Laarhoven. "De commerciële belangen staan in dienst van de onderwijsactiviteiten en leerdoelen. Dit betekent dat we zelf fran chisenemer zijn van de Primera en de D.I.O. drogist. De eurowinkel exploiteren we zelfs volledig zelfstandig. Alle ruimte voor onze leerlingen, die met alle aspecten van het on dernemerschap in aanraking komen. Verder bevatten vooral het eerste en tweede leerjaar meer interne praktijk, waardoor de leerlingen in het laatste leerjaar beter voorbereid zijn op hun stage. De leerlingen moeten meer worden uitgedaagd om de klant te benade ren en te verwennen. Het nieuwe centrum moet draaien om beleving en gastheerschap. Daartoe is meer samenwerking met het be drijfsleven nodig." I 'Korvel is een begrip in Tilburg. Van oudsher kun je hier terecht voor bijzon dere, leuke, gezellige en speciale winkels. Natuurlijk kun je er ook gewoon alle dagelijkse boodschappen doen. Wij zijn trots op onze diversiteit en ons ondernemerschap en willen dat in heel Tilburg onder de aandacht brengen. Shoppen op Korvel is een unieke beleving. Korvel is klaar voor de toekomst. Met de introductie van Het Nieuwe Winkelen gaan we onze bijzondere kwa liteiten verder onder de aandacht brengen. Zo weten klanten en nieuwe on- I dernemers ons nog beter te vinden." negatieve verhalen van je de economische crisis, maar ik i optimistisch gestemd. Ik ben ook itief over winkelcentrum Konings- I oord, dat in Berkel-Enschot zal worden I gebouwd en mogelijk in januari 2016 I zal worden opgeleverd, ook al is de ko- gel nog niet helemaal door de kerk en zitten er nog wat haken en ogen aan. J Over webshops ben ik evenmin nega- "Er is in heel Tilburg van de grotere winkelcentra niet één centrum te vinden waar de sfeer voor de klanten zo prettig is als de sfeer die wij op de Westermarkt hebben Dit komt onder meer doordat wij een actieve winkeliersvereniging hébben die bijna wekelijks wel iets plezierigs voor onze klanten organiseert. Zo kunnen onze klanten regelmatig mooie prijzen winnen. Wij hebben dan ook een centrum waar zowel de food- als de non-food- sector sterk is vertegenwoordigd. Om deze reden maken wij ons ook over Het Nieuwe Winkelen niet zo'n zorgen, omdat daarbij juist helemaal geen sprake is van sfeer." tief, wel kritisch. Voor de grote winkels zijn webshops rendabel, maar voor kleinere zaken niet, wat natuurlijk ook afhankelijk van de brahehering is. Wel moetje als kleinere ondernemer zorgen dat je te vinden bent op website en so cial media, zoals Twitter en Facebook." jaar Ondernemersfederatie Tilburg i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 13