e t )e winkelier van de toekomst is een webwinkelier Sr T r 'Ruimte voor shoppen in Heyhoef 'OFT belangrijk voor toekomst detailhandel' .BURG Jan-Willem Janssen de kelen zonder eerst even op rnet de prijzen te verge in. Wie doet dat nog? Het iumentengedrag is veran- I onder invloed van internet, lens het Hoofdbedrijfschap lilhandel zal elke winkelier lag naar internet moeten ;en om te kunnen overleven. Berr Winl >n jaren een ■r geweest, ssie over de beslissende Geert de Nijs, voorzitter Winkeliersvereniging Wagnerplein ibaar Janssen zal elke detaillist, groot of e slag naar internet moeten maken. op de gen he rry Naber, voorzitter nkefiersvereniging Heyhoef "Wie dat niet doet, zegt hij. Janssen gaan vallen bi, aanbod hebbc Wehkamp die zich ric hij nog wel kansen. I op. Somr ;n klant in ntvaardigd, realiseerde de detail- larde heeft beide par- nodig ver- alen of iroduct ioen." nbosch aan erenoveerd letijd plan- celcentrum. nieuw hart Besterdring an start ge le gemeen- jezamenlijk Jan-Willem Janssen houdt op dinsdag 13 no vember een voordracht over Het Nieuwe Win kelen tijdens de jubileumavond van OFT op De Rooi Pannen in Tilburg. jeving voor en kwaliteit nt een van anologie is nen van de inkels voor afstand van d ontstaan entreren in tie van de arde. De af- atiebezoek >rdt bevor- DE TILBURGSE KOE TILBURGSE K0ERIER DONDERDAG 8 NOVEMBER 2012 Showroom Janssen schetst een beeld van het winkelcen trum van de toekomst. "Er zullen sowieso veel minder winkels zijn; voor de consument be staan er immers geen kanalen meer. Hij koopt bij een merk en via welk kanaal dat doet er niet toe. Een fysieke winkel zal in de toekomst soms een showroom zijn. Kijk naar de winkels van Ap ple. Daar staan een aantal producten uitgestald die je mag uitproberen. Andere zaken zullen de klant meer een beleving bieden. De muziek winkel van de toekomst trekt wellicht klanten met live-concerten op grote videoschermen in de winkel. Je kunt klanten ook gemak bieden. Een bedrijf als De Buren in Hengelo exploiteert onbemande afhaalpunten in de stad, waar consumenten hun pakketjes op kunnen halen wanneer het hen uitkomt. Ook Albert Heijn is bezig met een dergelijk concept." Weerstand Dat Het Nieuwe Winkelen voor veel onder nemers een enorme omschakeling betekent, realiseert Janssen zich terdege. "Bij veel on dernemers roept Het Nieuwe Winkelen weer stand op. Sommige verkopers worden boos als een klant in de winkel via zijn mobieltje ment. Het Nieuwe Winkelen, waarbij internet en smartphone een grote rol spelen, zullen meer aandacht gaan krijgen. Op dit moment beper ken we ons als winkeliersvereniging tot het onderhouden van een web site met veel foto's van activiteiten en wekelijkse aanbiedingen, het versturen van nieuwsbrieven waarin de aanbiedingen van de winkels zijn opgenomen en informatie over onze aanstaande activiteiten." "De toekomstplannen van winkel centrum Heyhoef zijn vooral gericht a aanstaande uitbreiding. Er lig- lerontwikkelingsplannen die op een definitieve ondertekening wach ten van de verschillende partijen. Daarna krijgt het winkelcentrum een uitbreiding van ruim 5.000 vierkante meter. Dit houdt voor winkelcen trum Heyhoef in dat we langzaam de stap gaan maken naar een groots wijkwinkelcentrum waar naast het dagelijks boodschappen ook ruimte wordt gecreëerd voor shoppen. Dit zal ook direct om een andere be nadering vragen richting de consu lt, gaat het niet redden", zo denkt dat de klappen vooral i bij winkels die een vergelijkbaar >ben als grote online winkels zoals en Bol.com. Voor de niche-zaken, ichten op een kleine doelgroep, ziet tgaat niet goed met de winkelgebieden in Ne- Wd. Niet alleen lijken ze steeds meer op el- ir, ook leggen steeds meer winkels het loodje. I leegstand als gevolg. Volgens Hoofdbedrijf- BpDetailhandel (HBD) is een van de oorzaken ide winkelmalaise het veranderde winkelge- 19 van de consument. Die maakt al lang niet ff uitsluitend gebruik van de fysieke winkel [zijn aankopen, maar gaat steeds vaker ver ten en shoppen op internet. Deze verande- in het koop- en winkelproces van consu lten wordt door HBD 'Het Nieuwe Winkelen' 1/) genoemd. "De fysieke winkel is steeds per centraal komen te staan" legt Jan-Wil- [Janssen, innovatie adviseur bij HBD, uit. "De piment kiest nu zelf uit diverse kanal bctpunten om informatie over een pr krijgen en uiteindelijk een aankoop te dc meer winkelmeters te creëren. Voor de OFT een taak om daar constant op te wijzen in alle gesprekken met de gemeente en de gemeente hun verantwoordelijkheid te laten ne men. Dus voor de toekomst van de detailhandel blijft de OFT van belang in deze moeilijke tijd." aankoop doen. Dat betekent dat je je als retai ler moet toeleggen op service en het bieden van hulp." Geen toverformule Een toverformule om de detailhandel uit het slop te trekken is Het Nieuwe Winkelen niet. Maar het zal zeker een bijdrage leveren aan het herstel, denkt Janssen. "Het oude winkelen was vissen: wachten tot je beet hebt. Het Nieuwe prijzen gaat vergelijken en constateert dat Winkelen is jagen op de klant. En samen jagen het bij een ander goedkoper is. Terwijl die on- dat werkt, de wolven doen het al eeuwen." dernemer juist dan zijn best moet doen om uit te leggen waarom die klant toch bij hem moet kopen. Uit onderzoek is gebleken dat, wanneer gemak geen rol speelt, consumen ten toch het liefst in een fysieke winkel een "De OFT is de afgelopen belangrijke steunpilaar Zeker tijdens de discussie ol megamail heeft ze een besli rol gespeeld. Uit de discussie die nu weer speelt over Stappegoor blijkt weer hoe belangrijk het is dat de winkeliers een spreekbuis hebben. In de huidige tijd moet de gemeente samen met de OFT ervoor zorgen dat bestaande winkelcentra sterk blijven en dat er gelijke omstandigheden tussen de centra worden gecreëerd om zich te kunnen blijven handha ven. En dat doe je niet door maar Samenwerking Belangrijk voor de kleine ondernemers is sa menwerking. Janssen: "Ondernemers kunnen op het niveau van de binnenstad, winkelcen trum of winkelstraat samen online een 'wa renhuis'starten en zo inspelen op het Nieuwe Winkelen. Een binnenstad als Veenendaal - proeftuin voor Het Nieuwe Winkelen - met meer dan 400 winkels en restaurants biedt de consument net zoveel of zelfs meer dan een grote webwinkel als Wehkamp.nl of Bol.com. Daarnaast kunnen deze ondernemers ook meeliften op de sites van de grote jongens. Zo zijn er al veel kleine ondernemers die hun spul len verkopen via Marktplaats, en eBay. Ook Bol. com en Wehkamp zijn hier al mee bezig. Detail listen die blijven vasthouden aan alleen hun fysieke winkel, missen niet alleen internet als verkoopkanaal, maar ook het positieve effect van de samenwerking. Zij hebben een dubbele achterstand."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 11